Na fikse wormbesmetting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:17

Hm, ik lees even mee. 2 oudere paarden met altijd 0 op wormtelling, maar 2 jonge paarden waarmee ik al een ruim jaar loop te tobben wat betreft bloedworm. Elke keer rond de 800, en nu vandaag kreeg ik de nieuwe uitslag; 1900 :-( ze staan dag en nacht buiten, we mesten de paddock 2x per dag, slepen wekelijks, ze krijgen onbeperkt kwalitatief goed onverpakt hooi en een vitaminebrok. Misschien heeft iemand tips, want ik word hier wel moedeloos van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:31

Hoe was je ontworm schema het afgelopen jaar?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:41

Matheno schreef:
Hm, ik lees even mee. 2 oudere paarden met altijd 0 op wormtelling, maar 2 jonge paarden waarmee ik al een ruim jaar loop te tobben wat betreft bloedworm. Elke keer rond de 800, en nu vandaag kreeg ik de nieuwe uitslag; 1900 :-( ze staan dag en nacht buiten, we mesten de paddock 2x per dag, slepen wekelijks, ze krijgen onbeperkt kwalitatief goed onverpakt hooi en een vitaminebrok. Misschien heeft iemand tips, want ik word hier wel moedeloos van.

Waarschijnlijk doe je dat al, maar ook zorgen dat de algehele weerstand een extra boost krijgt, dat wil ook wel wat schelen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:14

ellepel schreef:
Hoe was je ontworm schema het afgelopen jaar?

Elke 3 maanden mestonderzoek. Vorige ronde was Equest dacht ik, daarvoor eens strongylid P en gisteren heb ik ze ontwormd met Eraquell. Ik doseer 100kg over.

@Nouvel, heb je tips wat betreft weerstand boost ? ze krijgen dagelijks metazoa vitaminebrok, en in het weekend een slobber van Agrobs. Qua ruwvoer onbeperkt kruidenhooi. Ze zijn verder ook mooi op gewicht, super actief en speels.

Cioccolato

Re: Na fikse wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:13

Om een fikse besmetting te bestrijden moet je soms korter op elkaar met hetzelfde werkende middel ontwormen om die worm aan te pakken. Zonder mestonderzoek, gewoon doen.

Opzoek naar een da/kliniek die beter een fikse besmetting kan behandelen dus.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:19

Ik heb toen via de Lingehoeve behandeld. Moest toen 7 kuren in een paar weken tijd geven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:21

Ik behandel via dierenkliniek Emmeloord. Die staan toch aangeschreven als een van de betere klinieken dacht ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 07:44

Maar doe je ook twee weken na ontwormen weer onderzoek om te kijken hoe het dan is?
Volgens mij moet dat eigenlijk wel.
Is na twee weken nog de epg hoog dan weer een kuur er in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:09

ellepel schreef:
Maar doe je ook twee weken na ontwormen weer onderzoek om te kijken hoe het dan is?
Volgens mij moet dat eigenlijk wel.
Is na twee weken nog de epg hoog dan weer een kuur er in.

Als na twee weken je epg nog hoog is, zijn de wormen resistent voor het gebruikte middel en moet je dus een ander middel pakken.
Als ze met 2 weken (nagenoeg) schoon zijn, dan weer testen nadat de werkzame duur is verstreken. Dan zitten er eventueel opnieuw eitjes in de mest.

TS, een mesttest dmv handschoen is niet betrouwbaar. Zou denken dat een DA dat toch weet en een röntgenfoto voorstelt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:28

Dat doen ze enkel als het paard daadwerkelijk koliek heeft

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 11:09

Hilary schreef:
~knip~

TS, een mesttest dmv handschoen is niet betrouwbaar. Zou denken dat een DA dat toch weet en een röntgenfoto voorstelt?

Röntgenfoto is inderdaad voorgesteld! Dit was even om snel te kijken zonder enorme kosten te maken. Psyliumkuur is besteld en gaat gegeven worden. Als er uit bloedtest niks komt, is het inderdaad het plan om een foto te maken. Nu was het meer een "nu we er toch zijn, even kijken of daar wat uit komt" testje!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:45

Popstra schreef:
Dat doen ze enkel als het paard daadwerkelijk koliek heeft

Gelukkig niet

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:47

Ik zou het even tijd geven na nogmaals ontwormen en een psylliumkuur. (Pit en Pit heeft zaadjes in grotere verpakking)
Pavo Podogrow zit wel vol suiker en zetmeel; 35% suiker/koolhydraten vind ik te hoog, maar dat is op de Vital na meestal zo bij Pavo.
Echter een jong paard kan beter gezond wat dikker worden, en niet door te veel suikers.
Ik ben niet tegen energierijker voer maar groeien gaat met sprongen, is lange termijn werk, en soms schieten ze de lucht in en soms even niet.
Ik zou liever https://vitalbix.com/vitalbix-breed-gro ... b41bb-5bbd voeren. Of iets anders gezonders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:29

Matheno schreef:
@Nouvel, heb je tips wat betreft weerstand boost ? ze krijgen dagelijks metazoa vitaminebrok, en in het weekend een slobber van Agrobs. Qua ruwvoer onbeperkt kruidenhooi. Ze zijn verder ook mooi op gewicht, super actief en speels.

Onze 3 jarige had ook achter elkaar wormbesmettingen en bleef schraal.
Die doen we nu elke maand mestonderzoek en zo nodig gelijk dan weer ontwormen.

Hij krijgt pure feed balance en de veteran ruwvoermix erbij met gemicroniseerd lijnzaad voor de eiwitten en de vetten.
Als supplement krijgt hij de imunoboost van Vitalstyle.
Daarnaast geef ik hem elke dag een bakje geweekte myo proteïne flakes van Agrobs ‘‘s avonds voor de eiwitten.
En flink goed hooi/voordroog.
Hij begint nu na een paar maanden eindelijk goed bij te komen, wordt voller en groeit weer en was bij het laatste mestonderzoek zo laag dat hij niet ontwormd hoefde te worden.
We blijven wel elke maand mestonderzoeken doen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 18:06

Bloedwaardes zijn binnen!

Fosfaat te hoog en het enzym wat selenium niveau aangeeft was veel te laag. Nu dus uitzoeken waar die fosfaat vandaan komt en vitamine e en selenium bij bestellen. Gelijk vlozaad besteld voor zandkuur. Over twee weken weer belmonent om te kijken hoe het dan gaat!

Heb gevraagd naar ontwormschema voor jonge paarden maar daar deden ze niet aan. Dus nu even kijken waar dat eventueel wel zou kunnen. Gaat dat enkel via een kliniek of zijn er ook bedrijven die dat mogen doen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:51

Flubberboot schreef:
Bloedwaardes zijn binnen!

Fosfaat te hoog en het enzym wat selenium niveau aangeeft was veel te laag. Nu dus uitzoeken waar die fosfaat vandaan komt en vitamine e en selenium bij bestellen. Gelijk vlozaad besteld voor zandkuur. Over twee weken weer belmonent om te kijken hoe het dan gaat!

Heb gevraagd naar ontwormschema voor jonge paarden maar daar deden ze niet aan. Dus nu even kijken waar dat eventueel wel zou kunnen. Gaat dat enkel via een kliniek of zijn er ook bedrijven die dat mogen doen?

Ik test via wormenco. Krijg je in je account heel mooi overzicht wat eruit komt. Je kunt uitslag ook direct naar DA laten sturen. Ze geven in normale situaties ook advies naar aanleiding van de uitslag. Bij mijn jonkie (2 jaar) die ik net halve week heb en de bloedworm 2800 was, werd er gebeld met advies dat ik met mijn DA moest overleggen.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:03

Wow, dat is wel heel hoog trouwens. Hier na de vorige uitslag 1900 en toen was er echt al wel voorzichtigheid geboden dat er geen darmontsteking zou ontstaan of koliek door de plotselinge passage van de wormen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:10

Matheno schreef:
Wow, dat is wel heel hoog trouwens. Hier na de vorige uitslag 1900 en toen was er echt al wel voorzichtigheid geboden dat er geen darmontsteking zou ontstaan of koliek door de plotselinge passage van de wormen

Vandaar dus ook het advies om met de DA te overleggen, zij gaven dit idd ook al aan.