Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 06:23

Dat is een enorme bult. Ziet er wel uit als een overdreven reactie op trapschade. Lijkt hematoom te zijn. Lichaam moet dat zelf opruimen, dat kost tijd.

Niet raar kijken als ie na verloop van tijd ipv een bolling met een holte op die plek eindigt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 07:15

Zouden arnica of traumeel druppels kunnen helpen van binnenuit met het afvoeren van eventueel Hematoom?

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 07:26

Onze merrie had ook een gigantische bult. Veel groter nog dan wat hier te zien is. Groter dan een basketbal. Waarschijnlijk door een trap. We hebben de verleiding weerstaan om te dokteren en er niets aan gedaan en naar vele maanden is het langzaam weggetrokken. Aan de huid kun je nog zien at die gigantische zwelling er gezeten heeft. Lijkt op striae bij mensen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:07

Kimmie25501 schreef:
Hmm dit zorgt er wel voor dat ik me nu een stuk meer zorgen maakt dan ik al deed. Zeker gezien de wensen voor een goede afloop := Ik ging er eigenlijk sowieso vanuit dat het wel weer helemaal goed zou komen. Nou ja. Ik kan er toch niks meer aan doen. Dit is simpelweg botte pech geweest

Als het een trap is, moet het lichaam het inderdaad zelf opruimen. Dan kan je er tot de hematoom weg is idd weinig aan doen.
Maar voor het na traject is het wel fijn om te weten, zeker als het een beschadiging aan de spier betreft kan je bv met laseren veel doen om daarna de genezing te ondersteunen voor de spier zelf en de opgerekte huid.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:20

dat is een kneuzing met bloedstolsels vermoed ik , onze dierenarts heeft het toen open gemaakt zodat alles eruit kon lopen , hier had paard geen hinder van iedere dag moesten we het gaat je uitspoelen met de slang en een spuit met betadine jodium erin spuiten , het was snel weer beter , paard was uitgegleden op zijn bil het lijkt erop zal niet beweren dat het zo is

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:46

Mijn paard had ook een keer een flink hematoom. Niet zo heftig als dit maar wel zo dat ik er mee naar de kliniek was gegaan. Zat ook op een nare plek dus wilde een echo om zeker te zijn wat het was waardoor dat been zo dik was en of er niets kapot was.

Toen heb ik tendease gekregen wat ik erop kon smeren zodat het sneller weg trok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:11

Zoiets is helaas niet te voorkomen als je ze paardwaardig buiten wilt hebben met andere paarden.

Voor mij ziet het er ook uit als een flink hematoom/ bloeduitstorting..kan wel een paar weken duren voordat het minder wordt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:47

Wat fijn dat je een nieuwe stal hebt gevonden. Ik ben benieuwd wat er met deze grote bult gebeurd. Hopelijk heeft het geen nadelig effect voor de toekomst.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 09:51

Bedankt voor de fijne berichten! Nu voel ik me wel weer wat beter. Heb vannacht echt wel last gehad van de stress.

Janderegelaa, dat verhaal is zo lang.. is in dit topic ook niet helemaal op z’n plaats, dus hier ga ik verder niet op in.

Little Gift, van die druppels heb ik nog nooit gehoord. Kun je wat meer uitleg geven? Dan kan ik het morgen eventueel voorstellen aan de dierenarts.

Calsemgeest, oh ja dat is wel een goede! Ik weet dat mijn dierenarts dat zelf ook doet, dus dat is fijn als eventuele toevoeging.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:09

Een van mijn paarden heeft dit ook gehad. Wij hebben het opengelegd toen het vocht begon te vervloeien, die bult golfde helemaal als ze liep.

Is helemaal goed gekomen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:23

Ik heb dit ooit meegemaakt met mijn merrie. Een bult zo groot als een meloen op de schouder. De dierenarts kreeg het niet open en zei uiteindelijk dat het waarschijnlijk blijvend littekenweefsel was. Nou, helemaal niet, want de bult trok gewoon weg zonder restschade, maar het duurde wel een tijd. Als ik het me goed herinner, lagen we er het hele outdoorseizoen uit...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:41

janderegelaa schreef:
Kimmie25501 schreef:
Echo ga ik maandag aan de dierenarts voorstellen.

Afgevallen is ze niet. Bespiering is vrij slecht geworden door te weinig voer op vorige stal. Afgelopen maand hier is ze juist beginnen bijkomen, maar door het wennen en nu dus dit hebben we de echte training nog niet opgepakt. Dat was mijn plan voor deze week. Maar helaas gooide dit roet in het eten

Foto’s vind ik zeker interessant Jolliegirl!

Je hebt dit paard toch al 7 jaar? Hoe heb je dit dan kunnen laten gebeuren!? Dit moet je toch zien.

????? wat bedoel je nu met deze vraag?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:51

Aach arme ivy! Ze knapte net zo mooi op. Traumeel kan je gewoon online kopen of via een natuurgeneeskundige. Het is een homeopathisch middel. Ik heb er aardig wat dieren toch spontaan wel op zien opknappen.
Ik zou ook even met de da overleggen voor een echo zodra de zwelling dun genoeg is. Dan heb je inzicht in hoe het binnen in eruit ziet.

Sterkte en succes kim! Ik zie jullie na mijn vakantie weer.

Janderegela: kim is een eigenaar die ten alle tijden ontzettend haar best doet voor haar paard. De stallen liggen hier niet voor het oprapen waar ze genoeg voer krijgen en genoeg buiten komen etc. En toch heeft kim, keer op keer, naar constructieve oplossingen gezocht. Je opmerking is dan ook echt ongepast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:56

Zo dat is een flinke bult.
Maar je zegt dat ze nu weer zo goed als normaal loopt.
Dan zou ik verwachten dat echte schade mee valt.

Beterschap met haar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 10:57

Bedankt allemaal!

Ik ga traumeel even opzoeken!

Ze loopt ondertussen nog heel lichtjes niet rad, maar ze verbetert iedere dag (wel nog onder de metacam).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:31

Mijn merrie heeft het ook ooit gehad van een trap. Niet zo heel erg maar, wel een enorme bult. Is ook altijd een kleine bult gebleven nadat het zelf is weggetrokken.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:32

Mijn vorige paard heeft ook 2 keer zo'n grote bult gehad, 1 keer weet ik precies wat er gebeurd was, hij is gestruikeld dat hij uit de sloot gehaald werd door de brandweer en daarbij is de tak van het voorijzer tegen het borstbeen geslagen. Was binnen een paar uur zo groot als een voetbal. Uiteraard ook door de veearts gecontroleerd en medicatie gekregen. Daarnaast inderdaad Traumeel druppels gegeven en daarnaast ook gesmeerd met Traumeel gel. Met een week of 2 was de bult weg, de kneuzing van het borstbeen heeft nog wel langer geduurd (was ook precies de singelplek)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:00

Mochten ze het openmaken wil je het dan filmen? :+

Ik denk inderdaad ook een hematoom of abces. Hopelijk voelt je paard zich snel beter

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:04

Ik heb sowieso altijd traumeel gel in de kast staan. Ideaal om te hebben staan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:08

Je kunt via de dierenarts zwarte zalf krijgen (is andere dan die van de welkoop) Dat smeer je er dik aan de buitenkant op en helpt het rijpen als het ware. Alsnog gaat dit wel een hele tijd duren.
Mijn jaarling heeft het ooit gehad na een trap (is overigens helemaal weggetrokken), bij onze runderen zien we het veel vaker, die zijn ook gevoeliger voor dit soort dingen bij zich stoten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:16

Zou het misschien een liesbreuk kunnen zijn? Ja ik weet het, het lijkt een gekke plek, maar als je goed kijkt, zit de zwelling ook tussen de achterbenen. Als daar een opening is ontstaan zouden ingewanden niet alleen naar beneden maar ook naar achteren geduwd kunnen zijn.

Is er al een echo van gemaakt?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:19

Oehlala, jij bedoelt trekzalf denk ik?

@Taucha, een liesbreuk had de dierenarts, hoop ik, toch wel kunnen voelen? Ik vind hem verder ook te ver naar buiten geplaatst en op de spieren liggen. Helemaal als het nu hard is, lijken ingewanden mij niet van toepassing. Die zou je moeten kunnen bewegen/indrukken.

Casta heeft ooit een flinke knauw in zijn hals gehad, net achter de schedel bij de lymfen. Zwelling was daar niet zo groot als deze, maar ook best flink.
Zwelling trok hier niet weg en leek onveranderd te blijven zitten. Na een maand of +- 2 heb ik er toen een Cranio Sacraal therapeut bij gehad, binnen een week was de gehele zwelling opgelost die daar maar stom zat te zitten.

Zwelling probeert na verloop van tijd altijd te zakken. Het lichaam heeft tijd nodig om het op te lossen. Een echo zou je kunnen overwegen als de zwelling weer verdwenen is, maar voor nu zou ik dat lekker achterwege laten, daarvoor is de zwelling te flink.

Edit: wat ik verder lees over een liesbreuk bij paarden lijkt het verhaal van ts er echt niet op.

" Symptomen van een liesbreuk bij een paard:

Zwelling in de liesstreek: Een duidelijke bult of zwelling in de lies kan zichtbaar zijn, vooral bij het staan. 

Pijn of gevoeligheid: Het paard kan pijn of ongemak ervaren in de liesstreek, vooral bij aanraking of beweging. 

Verergering bij inspanning: De zwelling kan toenemen bij hoesten, persen, of andere inspanningen. 

Mogelijke verlichting bij rust: De zwelling kan minder zichtbaar of pijnlijk zijn wanneer het paard ligt. 

Liesbreuk als oorzaak van koliek: Bij een beklemde liesbreuk kunnen symptomen van koliek, zoals buikpijn, zweten en onrust, optreden. "
Laatst bijgewerkt door KellyR op 10-08-25 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:22

Oef dat ziet er heel pijnlijk uit, arm dier.
Hier wel eens flinke bulten gezien na trappen, maar echt lang niet zo slecht daarna als die van jou.
Ze draagt haar staart ook alleen naar rechts.
Ik volg, ben wel benieuwd wat de DA zegt over een echo/vraag spierscheuring

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:45

Geen trekzalf gebruiken, bij een zweer misschien maar hier niet doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 12:47

Bedankt voor alle ervaringen! Fijn om te horen hoe dat bij anderen is verlopen.

Cookie2222, als ik niet over m’n nek ga zal ik dat doen :Y)

Oehlala, ga ik vragen, weet je toevallig de exacte naam ervan? Zwarte zalf is misschien wat vaag.

Taucha, zwelling zat eerst niet tussen de achterbenen. Dat is pas gebeurd toen de bult ging zakken en groter werd. Er is nog geen echo gemaakt, dat ga ik morgen aan de dierenarts vragen.

Rubs, staart draagt ze al sinds ik haar ken naar rechts. Op momenten erger, heeft denk ik meer met evenwicht te maken dan deze bult.

Ik hou jullie verder op de hoogte, ik ga iig alvast de traumeel gel bestellen!