Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:17

Ik kom weer gezellig meelezen en het hopelijk iets beter bijhouden dit keer :D

Ik heb een 28-jarige KWPN-merrie die in het verleden fokmerrie is geweest (ze heeft ook oa haar sportpredicaat en is Elite merrie). We doen wat zij wil doen, maar dat is nog veel :Y) De zomer staat altijd in teken van buitenritten, want ik ben niet zo een bakruiter. We hebben deze zomer veel over het strand gesjeesd en 2x een nachtje/dagje naar de Veluwe waarbij ze een rit van 20 km zo uit haar mouw schud.

In de bak hoest ze ook, op buitenrit en met longeren een stuk minder (niet tot 1 kuchje bij het aandraven). Toch wel iets astmatisch helaas en madam is zeer gevoelig voor gaskoliek. Tot slot ben ik bang dat ze cushing aan het ontwikkelen is, dus in oktober laat ik haar tijdens de enting ook hier even op prikken ter controle. Ouderdom komt met gebreken en de hoeveelheid voer die erin gaat moeten we het inderdaad maar niet over hebben :')

Ben benieuwd naar alle avonturen met iedereen zijn oudjes! Dat ze nog lang fit mogen blijven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:19

Jullie paarden zien er goed uit zeg.

Annemiek: poeh wat een nare val.

Zorgen komen hier ook met de jaren, nouja zolang het te managen is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:42

Siers83 schreef:
Oeh beste klapper zeg! Beide oke?
Lijkt wel of hij/zij schrikt

Mystic liep verder alsof er niks gebeurd was }:0
Ik heb/had volgens mij mijn dikke teen gebroken, en wat last van mijn ribben, maar merk er nu al bijna niks meer van gelukkig :Y)

Hij schrok niet echt, maar leek gewoon met zijn achterbeen ineens weg te glijden. Ik schrok me dood, echt vanuit het niks :=

The_Cat

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:23

Ik kom hier ook weer meelezen en af en toe kletsen.
Mijn oudje gaat nog steeds rustig verder. Weer wat darmproblemen met platte mest maar dat is hopelijk snel weer van de baan met wat supplementjes

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:36

Oh wat leuk! Ik kom me ook graag melden met mijn oudje.

Afbeelding

Zazou is 21 lentes jong en sinds 2 maand eindelijk van mij. Ze is mijn voormalige leasepaard en halverwege mei kwam het aanbod om haar over te nemen en semi-pensioen te gunnen. Ze zat toen aan het einde van haar hersteltijd voor een blessure aan haar checkligamenten in beide voorbenen.

We hebben de eerste maand behoorlijk wat kleine probleempjes verholpen en inmiddels staat mevrouw vrolijk, glanzend, vol energie en helemaal rad bij mij op stal. Half juli hebben we het rijden weer voorzichtig opgepakt omdat ze heel duidelijk aangaf dat niks doen haar niet gelukkig maakt. Dus we rijden nu zo'n 2/3 keer per week lekker buiten omdat ze daar zo blij van wordt.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:03

Ooh wat een leuk topic! Ik kom ook graag volgen ik heb zelf een arabier van 34, tot jaar 29ste gereden geweest. <3 ik mis de ritjes samen wel vooral als ik filmpjes van toen terug kijk, maar ik ben blij dat ze er nog steeds is en goed op gewicht blijft en met derest van de kudde rond blijft scharrelen.
Eerste foto is van een tijdje geleden, andere foto laatst. Ze krijgt alleen nog maar nat voer, ze heeft bijna geen kiezen meer, hooi gaat eigenlijk helemaal niet meer en gras is ook erg lastig. Maar ze ziet er nog steeds heel goed uit.
Afbeelding
Afbeelding
Meest rechtse op deze foto
Afbeelding

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:52

Leeeuk!

Ik lees in ieder geval weer mee! Haal altijd veel info uit jullie tips ed

Afbeelding

Inmiddels 27 jaar met de nodige ouderdomskwalen maar we zijn het gelukkigst in het bos <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:18

<3

Op die foto deed hij me denken aan Patrick :')
Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:26

Wat een leuke senioren komen langs!

Ik lees graag mee. Ik heb een KWPN merrie van 25 jaar waarbij ik gezien de leeftijd niks mag klagen. Ik merk wel dat ze langzaamaan wat stijver wordt en het met het bekappen minder lang vol houdt, de hoefsmid houdt hier goed rekening mee. Ik wil daarom kijken naar een ondersteunend supplement. Sinds kort geef ik silicium maar ik hoor daarnaast ook goede verhalen over glucosamine waar ik naar wil gaan kijken. Tips en aanraders hoor ik graag!

Merken jullie met jullie senioren dat zij het lastiger vinden in de winter? Mijn paard heeft nu 2 jaar in de winter koliek gekregen. De dierenarts vermoedt dat het komt omdat ze toe is aan de lente. Ik weet niet goed wat ik daarmee kan maar zie daardoor erg op tegen de winter. Ze staat hele jaar door op de wei in een stabiele groep, krijgt genoeg ruwvoer en alleen in de winter staat ze 's nachts op stal.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:31

Kunnen het bloedwormen zijn? Koliek in het voorjaar kan soms wijzen op het uitkomen van de bloedworm eitjes in de darmwand. Dan komen er gaatjes in de darmwand en dat kan knap zeer doen en dus koliek geven. Ken meerdere paarden die jaarlijks hoge bloedworm besmettingen hadden en die inderdaad ook in het voorjaar als de temperaturen omhoog gingen koliek kregen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:32

Geen bloedwormen, daar let ik scherp op. Met medicatie trok ze gelukkig beide keren ook weer bij en stond ze een paar uur later weer goed. Vandaar dat de dierenarts dacht dat ze gevoelig reageert op te lange winter.

Ik heb even terug gezocht in de agenda, 2 jaar geleden in februari en dit jaar in maart dat ze koliek kreeg. Voer en manier van houden is nu 7,5 jaar hetzelfde op deze plek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:48

Mystic staat al een paar jaar met deken ‘s winters, en afgelopen winter voor het eerst 100 gram in plaats van ongevoerd. Dat helpt hier erg goed tegen koliek en tegen vermageren. Ik heb zelfs veel minder hoeven bijvoeren afgelopen winter.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 21:56

Koliek is altijd vervelend. Gaat zij misschien minder eten, heb je daar zicht op?

Sakyr staat ook onder een deken de laatste jaren. Hj heeft zelfs onder 300grams gestaan van de winter. Maar hij staat wel 24/7 buiten met schuilstal.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:03

Afbeelding
Afbeelding

Wat leuk zo'n seniorentopic!

Dan meld ik Stormy aan :D Stormy is een 22jarige fell pony. Hij is met pensioen omdat ik niet/moeizaam kan rijden door een hernia en hij staat samen met mijn shetlander op volpension. Heel af en toe doe ik nog mee met activiteiten op stal, maar meestal doe ik dat toch met mijn shet. Dus Stormy staat lekker in de kudde te niksen en die vindt dat helemaal prima.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 00:22

C_arola schreef:
Geen bloedwormen, daar let ik scherp op. Met medicatie trok ze gelukkig beide keren ook weer bij en stond ze een paar uur later weer goed. Vandaar dat de dierenarts dacht dat ze gevoelig reageert op te lange winter.

Ik heb even terug gezocht in de agenda, 2 jaar geleden in februari en dit jaar in maart dat ze koliek kreeg. Voer en manier van houden is nu 7,5 jaar hetzelfde op deze plek.

Kan het hormonaal zijn? Zou het met de eerste hengstigheid te maken kunnen hebben? Dan kan je proberen om op tijd monnikspeper (vanaf half januari ofzo) bij te geven om haar te ondersteunen.

Ik heb mijn merrie een halfjaar op de regumate gehad omdat ze in combinatie met behoorlijke cystes op de eierstokken ook constant koliek kreeg. Oke er waren nog wel wat redenen die met een ander management nu zijn opgelost, maar dat voorjaar was het niet geven van regumate al een trigger. Zij had dus echt last van haar eierstokken/hormonen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 01:06

Super fijn dat jullie meedenken, bedankt!

Ze staat in de winter al een aantal jaren onder een deken, afhankelijk van de temperatuur wissel ik met de voering af. Ze maakte van zichzelf altijd een goede wintervacht aan dus ze had het snel te warm ‘s nachts op stal. Bij moeten voeren is wisselend, 2 jaar geleden meer moeten bij voeren, ze bleef niet makkelijk op gewicht, hetzelfde met afgelopen winter, vorig jaar weer minder moeten bijvoeren, toen bleef ze beter op gewicht. Misschien dat het inderdaad het moeilijker op gewicht houden is waardoor ze beide jaren koliek kreeg.

Hengstigheid gaat bij haar altijd goed, geen pieken of ander gedrag. Ze is het hele jaar door daar altijd stabiel in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:36

Mijn Welsh ruin kreeg koliek als hij te lang stil stond.
Als hij dan bijvoorbeeld de hele dag bij de hooibak bleef hangen,dan was het mis.
Misschien is het zoiets?
Kan best nog wel veel zijn waar ze koliek van krijgen,hopelijk gaat het volgende voorjaar goed :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:42

De DA die bij ons op stal komt merkt dat er meer koliekgevallen zijn als er oostenwind is in de winterperiode. Dat is al goed te verhelpen door je paard een warmere deken op te geven.

Daarnaast heb ik het gevoel dat wat sluimerende of vage gezondheidsissues gerelateerd kunnen zijn aan PPID, en koliekgevoeliger worden is er daar eentje van.

En darmen worden simpelweg ook gladder als paarden ouder worden, en dan kun je ook sneller koliek hebben. Dat gladder worden kun je niet voorkomen. Dan is 'hoort erbij' wel een beetje een flauw antwoord - misschien dat net iets anders voeren daarbij nog kan helpen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:45

Super fijn dat jullie meedenken! Koliek is zo naar.

Ze loopt de hele dag veel in de wei met de groep. Ik denk zelf dat het inderdaad het op gewicht houden kan zijn aangezien ze vorig jaar heel netjes op gewicht bleef en geen koliek had. Terwijl de beide jaren met koliek dat rommelde. Ik ga daar dit jaar goed op letten en met voeren en dekens het meer managen. Ik had die koppeling met koliek niet gemaakt dus ik ben heel blij dat ik dit weet.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:35

Wat een leuk topic. Ben echt onder de indruk hoe goed jullie oudjes eruit zien en vooral wat veel van jullie oudjes nog kunnen. Wij hebben thuis ook een oudje, ze heet Di en is 27 jaar. Helaas wordt er al een jaar of vijf niet meer op gereden. Ze kreeg last van artrose in haar benen en we hebben haar daarom lekker op pensioen gezet. Ze geniet lekker op de wei met haar maatje.

Ze doet het eigenlijk nog super goed, alleen je ziet dat ze niet veel meer doet. Haar spieren zijn lekker in de oude dames stand. Verder zit ze heel mooi in haar vacht, alleen ze blijft ruien. Wel een mooie korte zomervacht gekregen gelukkig, dus het zal nu wel bij haar horen denk ik. Iedere dag lekker de borstel erover en mevrouw straalt weer in de wei.

Leuk om jullie belevenissen en ervaringen met jullie oudjes te lezen, leer ik weer veel van. Zal af en toe ook proberen om iets van Di te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:41

Wat zien Stormy en Di er goed uit voor hun leeftijd.

Wellicht dat lijnzaadolie bv zou kunnen helpen bij het verharingsproces.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:36

Ik was er alweer op tijd bij vanochtend en ben heerlijk met opa Showie naar het bos geweest! Hij heeft er weer enorm van genoten en ik kan er zo blij van worden dat hij zich op deze leeftijd nog zo goed voelt <3

Wel vond meneer er wat van dat we zo vroeg op pad gingen:
Afbeelding

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:47

Oh heerlijk! Is de bos dichtbij waardoor je er makkelijk naartoe kan? Fijn om te zien wanneer ze goed in hun vel zitten op deze leeftijd.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:50

Het is relatief dichtbij ja. Met 20 minuutjes stappen ben ik er. Nou rijden Show en ik ook nog wel flinke ritten dus was dit ook weer bijna 2 uur en een goede 15 kilometer. Meestal mag hij in het bos ook zelf kiezen waar we heen gaan en hoe lang de rit word

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 12:05

Wat heerlijk om er samen al zo vroeg op uit te trekken. Hij ziet er echt super goed uit!! Was het nog goed te doen met de "beestjes" in het bos?? Hier nog drama,