Peesblessure, second opinion?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Peesblessure, second opinion?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Dat pezen belast moeten worden in de revalidatie is een feit. Daarom krijg je ook een opbouw schema wanneer je groen licht hebt om wwer te gaan belasten.

Elke 6 weken een echo om te kijken hoe het herstel verloopt en het schema weer uit bouwen naar meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

germie schreef:
MyWishMax schreef:
Andere peesblessure, maar wel ervaring met in eerste instantie verslechteren en daarna amper tot niet herstellen. Kort door de bocht was daar de optie om het juistnweer te irriteren de sleutel tot genezen. Paard heeft dat zelf gedaan (of eigenlijk moesten we gaan draven, wat anders niet gemogen had nav het beeld en was ze meteen weer kreupel) maar anders had de da onder echo begeleiding de pees weer geïrriteerd zodat het lichaam weer bezig gaat met herstel.

Hier is dat helemaal weer goed gekomen, nadat het dus opnieuw geïrriteerd was ging de genezing enorm voorspoedig. Maar ze kijken naar elke blessure en elk paard apart. Wij hebben ook altijd vrije beweging aangehouden, vond da het beste zeker voor ons paard.

Wij zijn bij smdc geweest, gaan we altijd heen. De verhalen over portemonnee trekken herken ik ook niet, iig niet vergeleken met klinieken hier in de buurt. Die zijn zelfs duurder als wat wij bij smdc kwijt zijn. Wij rijden met alles daarheen, maar pezen heb ik alleen maar goede ervaringen ook.

Het klopt dat je pezen wel moet belasten om ze te laten herstellen. Als je stalrust geeft en verder niets doet, dan herstelt het ook niet.

Dat van het juist weer irriteren en ergens doorheen gaan herken ik wel bij mezelf. Ik kon geen stap pijnvrij wandelen, laat staan hardlopen en toch wilde ik weer hardlopen. Dus ik ben door de pijn heen gaan lopen. Heb echt pijnstillers moeten slikken om dan weer te slapen. Maar na een paar maanden begon het te verbeteren. En kon ik sneller weer door de pijn heen lopen.

Het nadeel is dat paarden natuurlijk niet kunnen aangeven wanneer het echt te veel is of dat bijvoorbeeld 30 seconden draven al te veel is of dat het toch 1 minuut moet zijn.
Maar inderdaad, stalrust moet je niet doen, dat kan ik bij geen enkele (pees)blessure aanraden. Lekker zelf scharrelen is toch een minimale vorm van belasting.

Maar omdat het bij dit paard al zo lang duurt ben ik toch bang dat het niet meer goed komt hoor. En sowieso, als het op het oog goed lijkt, het zal altijd een zwakke plek blijven.

Ik vertrouw liever op mijn dierenarts die ervoor geleerd heeft. Er zijn gevallen waarbij boxrust wel tijdelijk echt nodig is en je kan nooit zeggen, zeker niet als leek, dat boxrust bij geen enkele blessure aan te raden. Dat is een gevaarlijk advies juist, je moet elke blessure apart bekijken maar ook elk paard. Een paard wat buiten juist altijd gek gaat doen is het veel schadelijker om ze vrije beweging te geven dan 1 die gewoon rustig rond scharrelt. En 1 die op stal de boel afbreekt kan je weer beter niet op de boxrust zetten als ze buiten wel rustig zijn. Maar ook dan kan eht nodig zijn om alsnog een stuk af te zetten waardoor ze niet die beweging kunnen krijgen maar wel frisse neus. Dat is nog steeds hetzelfde effect als boxrust.
Maar maanden door pijn heen lopen is iets wat je bij paarden sowieso niet moet gaan doen. Heeft hier ook echt niks mee te maken, want hier draait het om genezing en dus uiteindelijk geen last meer hebben. En dat had echt niet langer mogen duren en zeker niet door mogen gaan. Op het moment dat er dus weer nieuwe schade was, ook al was dat de bedoeling, mocht er absoluut niet doorgegaan worden met het schema maar gingen we terug naar af met eerst rust tot de pijn en zwelling weg was en daarna kort stappen. En elke zoveel weken een echo om het herstel te monitoren en zo dus ook een passend schema te maken wat herstel bevorderde, niet overbelasten want pijn of reactie mocht echt niet meer.

Hier duurde het ook 6 of 7 maanden, dus net zo lang ook, maar geen zwakke plek. Als er al zwakke plekken ontstaan is dat juist vaak niet de plek van de blessure, maar eromheen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Was het het advies van de dierenarts om dit paard wel buiten te zetten of heb je het advies van de volledige boxrust niet opgevolgd?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:51

ruitje schreef:
Was het het advies van de dierenarts om dit paard wel buiten te zetten of heb je het advies van de volledige boxrust niet opgevolgd?

Het advies was in eerste instantie stappen en wel buiten zetten. Later veranderde het advies in niet meer stappen aan de hand, maar nog wel gewoon naar buiten. Volledige boxrust is nooit ter sprake gekomen. Elke 8 weken hebben we mogen kijken of er verbetering zichtbaar was aan de longeerlijn, maar dierenarts gaf van begin af aan aan dat het sowieso vaak een lange weg is met deze blessure op deze plek.

mcjv schreef:
Heb je het met je dierenarts al gehad over shockwavetherapie? Ik heb dit in de eerste fase van deze blessure wekelijks gedaan, dit heeft ons echt geholpen te herstellen. Mijn merrie had exact dezelfde blessure LA.

Shockwave is besproken, het zou een optie kunnen zijn, maar volgens onze dierenarts wel een ontzettend prijzige met wisselende resultaten. Zijn advies was dus in eerste instantie gewoon rust en dan verder kijken.

Marigo schreef:
Hoe is de stand van haar hoeven? Staat ze op ijzers of blootvoets? Wat is je daarover geadviseerd? De stand van de voeten heeft heel veel invloed op de pezen. Is er iets veranderd in de wijze waarop jullie haar bekappen waardoor de blessure erger ipv beter wordt? Ook voorvoeten hierbij niet vergeten. Het paard is 1 geheel, ookal zit het probleem lokaal op 1 plek. Dat zie ik vaak nog mis gaan in de revalidatie. De focus op alleen de plek waar het probleem zit. Kijk breder. Het is heel uitdagend om een goed team rondom je paard samen te stellen om dat goed te doen.
Laat je niet door 1 hoefsmid of bekapper adviseren. Als je zelf er niet veel verstand van hebt dan zou ik eerst meerdere perspectieven erbij halen. Zelf wat kennis op doen en dan daarmee aan de slag. Misschien kan iemand zoals Remco Sikkel of Klaas Feuth je adviseren. Naast een hoefsmid van een goede kliniek bijvoorbeeld.
Veel succes!

Ze staat op dit moment helemaal blootsvoets, we zouden achter op een ijzer kunnen zetten, maar de dierenarts vond dat nu nog te vroeg, dat zou meer iets zijn om te doen als ze blootsvoets weer goed genoeg zou zijn.

Voor nu komt er in ieder geval een second opinion, en gaan we van daaruit kijken wat voor behandelplan passend zou zijn.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Hier goede ervaringen met zowel shockwave als met laser. Qua prijs lag het volgens mij toen niet zo ver uit elkaar. Rust en stappen had niks gedaan en deze 2 behandelwijzen wel (beide tussenpeesblessures, 1x voor en 1x achter).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Ik vond shockwave toen ook niet enorm prijzig wat ik me kan herinneren.
Lastige was meer dat je steeds naar de kliniek moest er voor toen en dat hij ook steeds verdoofd moest worden, dat heb je er dan ook qua kosten bij.
Die van mij verbeterde in de eerste instantie toen ook echt op de shockwave maar in de opbouw viel hij helaas toch weer terug…