Paard met 'gechipte' tanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:58

Het zou ook nog kunnen dat hij een beginnende slokdarmverstopping had die hij zelf heeft kunnen oplossen. Vaak komt het er dan ook via de neus uit en proberen ze te hoesten, maken ze sowieso wel een lange gestrekte nek en hals, maar soms zie je ze dan ook kwijlen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:09

Geen enkele van deze symptomen waren aanwezig, behalve het kwijlen.
Wel maakte hij gekke bewegingen met zijn mond, voor een korte periode.
Een soort van kauwen, maar dan met de mond open als het ware.
Dat duurde misschien 6 seconden en daarna stopte het.

Aanvulling; een betere omschrijving van het 'kauwen' is hoe ze doen wanneer je je wijsvinger in hun mondhoek stopt om de mond te openen.

Sosha

Re: Paard met 'gechipte' tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:40

Kan er niet gewoon iets (plantje, halmpje etc) uit een kies losgekomen zijn dat wat irritatie gaf en met een beetje gekauw en gekwijl er allang weer uit is. Als dit niet terugkeert zou ik me er niet zo'n zorgen over maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:44

Ik vond de klachten te ernstig om zoiets kleins te kunnen zijn, plus dat ze nog steeds aanwezig zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:47

Ah sorry, ik dacht dat het niet meer aanwezig was

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:56

Geen probleem hoor.
Het was wel fijn geweest als het gewoon eenmalig was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:08

Wat ik zou denken( Alleen ervaringen met mijn eigen slechte gebit :+ ) dat er een stukje van die tand is afgebroken, waardoor er nu een scherpe rand is, en dat het kwijlen daardoor komt. Dat zou kunnen worden opgelost door die tand (de afgebroken rand ervan) heel glad te vijlen .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 15:20

De kliniek dacht niet dat het daardoor kwam, maar ik laat het sowieso nakijken zodra ik ergens een plekje kan vinden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:21

Kan hij hard zn tanden ergens tegen gestoten hebben? Dat daardoor zijn tanden beschadigd zijn maar de rest van de kaak ook een tik gehad heeft? Is hij verder gevoelig ergens op zijn hoofd?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 15:24

Ik zat zelf te denken aan een steen of iets anders hards.
De rest van de kaak is niet gevoelig, het hoofd ook niet.

Ik neig zelf nu toch ook meer naar gevolgen van horzeleitjes in de mond.
Ook vanwege dat gekauw en gekwijl, en dat het stukje uit de tanden daardoor is opgemerkt, maar niet per se klachten geeft.
Ben benieuwd naar het oordeel van de dierenarts.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:25

Heb je al geprobeerd de mond een keer te spoelen (met de tuinslang erin)?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 15:28

Nee, maar dat is best een goed idee.
Ik zal kijken of dit lukt en of het verandering geeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:11

Weet je of hij diastases heeft ( ruimte tussen de kiezen)? Dan kan daar voer tussen blijven zitten die ongemak geven. Ik verwacht dat niet hoor, als ze juist zeggen dat je pas na 2 jaar een gebitscontrole mag doen, maar het zou kunnen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:31

Mijn paard heeft eorth en mist bijna alle snijtanden. Hij kwijlt ook veel meer, maar pas sinds de tanden verwijdert zijn. In mijn ogen logisch, want er zijn geen tanden meer die het tegen houden.
Omdat jouw paard zijn mond ook wat open heeft staan en de snijtanden niet op elkaar zet, moest ik daar ook aan denken.

Eotrh komt wel veel meer voor sinds het bekender wordt, ik moest er ook aan denken door het wat verdikte tandvlees. Of teruggetrokken tandvlees. Vaak zie je dan ook meer tandsteen, maar ook onrustige slijmvliezen (tandvlees). Dit kan zich ook uiten in kleine fistels (rode puntjes), maar ook de worteltest geeft een idee.
Ik zou zelf dus nog eens goed die snijtanden en het tandvlees bekijken en bij twijfel een foto laten maken. Dat is de enige manier om het echt uit te sluiten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 19:34

Er zijn geen diastases genoemd inderdaad, dus ik ga er vanuit dat die niet aanwezig zijn.

Vorig jaar is er een röntgenfoto gemaakt, minimaal 1, daar was verder niks op te zien omtrent iets als EORTH.
Maar dat zegt natuurlijk niet persé dat er nu niks aan de hand is.

Ik heb de mond uitgespoeld, daarbij kwam best wel wat graswater en grasresten mee, meer dan ik had verwacht.
Daarna nieuwe foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

En op advies een dikkere wortel geprobeerd te geven, dat ging wel moeizamer.
Dus ik laat het sowieso nakijken, maar ik moet eerst terughoren van de dierenarts.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:19

Bij die eerste foto zie je op de grens van tanden en tandvlees cementvorming of tandsteen. Dat wijst ook al meer richting EOTRH.

Dat je veel grasresten eruit spoelde doet toch ook weer diastases vermoeden.

Was die röntgenfoto van de tanden of van de kiezen gemaakt? EOTRH tast vrijwel altijd alleen de tanden aan.

Lastig dat je vaste dierenarts nu niet bereikbaar is, aan de andere kant: voor röntgenfoto's zal je denk ik toch naar de kliniek moeten. Dat zou je ook kunnen doen voordat de tandarts van de kliniek beschikbaar is of zit die kliniek op uren rijden bij je vandaan?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 22:43

Die röntgenfoto's zijn voor zover ik weet van de kiezen gemaakt.
Het waren er meerdere, maar de link is helaas verlopen, dus ik kan ze niet meer bekijken.

De kliniek waar ik graag heen wilde vanwege de expertise op gebied van het gebit, heeft niet op tijd plaats.
Maar ze hebben nog een andere vestiging waar ik wel eerder terecht kan en dat is ook gewoon prima.
Ik zal morgen even bellen om een afspraak te maken, want ik denk ook dat het verstandig is om er een foto van te laten maken.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:48

Ik weet niet hoe makkelijk hij in de mond is, maar zou je een (rubber) blok tussen de voortanden kunnen zetten en voorzichtig de kiezen voelen, voor zover je hier bij kan komen? Sommigen laten dit vrij aardig toe, zonder dat ze je gelijk de vingers afbijten.

Daarnaast denk ik dat de stukken van de voortanden er al wat langer af zijn. Ik heb toevallig ook even geleden een stukje van mijn tand gebroken en dat was even scherp, maar vertoont nu al net als bij deze voortanden een ietsjes afgeronde hoek naar het snijvlak.

Lastige kwestie, zeker nu de artsen niet bereikbaar zijn. Succes in ieder geval.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:11

Is die haaktand raar van kleur ?
Hoop dat je paard gewoon stopt met kwijlen dat is het fijnste :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:12

Jammer dat je niet meer bij de foto's kan komen, ik sla ze zelf altijd op als ik ze van de kliniek krijg.

Hopelijk kan je op de andere vestiging wel eerder terecht, al is het maar om foto's van de tanden te maken en verder naar het gebit te kijken. Dat zullen ze vast wel kunnen en dan weet je hopelijk al weer meer!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 23:15

Hij zou het wel toelaten, het is een erg lief paard, maar ik denk alsnog niet dat het verstandig om dan zelf te gaan voelen.
Ik heb geen idee wat ik zou moeten voelen en zijn gebit wordt normaal elk jaar behandeld, dus er zullen geen grote haken te voelen zijn.

Dat zou heel goed kunnen, eigenlijk zou ik vaker moeten kijken, elke keer als hij wordt bekapt bijvoorbeeld.
Gewoon voor de zekerheid.

Ja, ik vind het ook erg vervelend.
Ik heb vandaag 2x mijn vaste dierenarts gebeld, maar krijg dan een voicemail dat ze vanwege vakantie gesloten zijn en gisteren terug zullen zijn. :+

Office: Ik vind die ook erg donker/viezig, maar er lijkt zo niks mis mee te zijn.

Jet: Ik normaal ook!
Heb de hele computer doorzocht, maar ik kan ze nergens meer vinden, terwijl ik de precieze datum heb.
Er is geloof ik volgende week of de week erna plaats vrij op de andere kliniek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 23:23

Dat van die haaktand is tandsteen en vrij normaal bij haaktanden.

Ik hoop dat je snel ergens terecht kan voor een rx

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:48

Ik zou idd ook rontgen van de snijtanden laten maken. Bij ons zijn ook da’s die op stal foto’s maken. Zo hebben wij dat ook 9 vd 10 keer gedaan. Je kan die ook door een ander laten maken en laten beoordelen door je eigen da.

Zoveel tandsteen op haaktand heeft mijn paard sinds zn tanden eruit zijn. Dus ik heb precies 1 paard als referentiekader en dat hoeft natuurlijk niet voor elk paard te gelden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 10:15

De enige kliniek (Evidensia) die foto's op stal kan maken, is zonder grap 10x zo duur als de andere klinieken.
Dus dan ga ik liever naar de kliniek waar ze eventueel ook andere onderzoeken kunnen doen.

Ik heb nu wel antwoord van mijn vaste dierenarts die de foto's in de openingspost heeft gezien (niet die van gisteren), dat hij niet denkt dat de klachten door de tanden veroorzaakt worden.
En ik word als het goed is terug gebeld door één van de klinieken.

Aanvulling: Ik vraag me nu echt af of de klachten niet verband houden met elkaar.
- De gevulde ogen waarbij een vliegenmasker iets lijkt te helpen.
- De slaperigheid die samen lijkt te hangen met de periodes waarin de ogen gevuld zijn.
- De mondproblemen (kwijlen, tanden niet op elkaar willen zetten, stukjes wortel uit de mond laten vallen).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 11:37

Ik heb een tijd op de kliniek. :)
18 augustus om 11 uur.
Dus hopelijk kunnen ze dan goed onderzoeken en kijken waar beide klachten vandaan komen.