Connie76 schreef:
Ja bij de scintigrafie is het hele paard gedaan. Kwam bij de hals 1 plusje uit, voorbenen 1 plusje, achter helemaal niks en in de rug (onder het zadel twee plusjes). Aanvullend is toen nog een echo en röntgen van de rug gemaakt maar op de plek van twee plusjes was volgens de arts niet de oorzaak van het probleem. Het leek met de echo mee te vallen.
Ik ga toch even inhaken op dit bericht.
Ten eerste even een algemene opmerking wat betreft scintigrafieën. De Lingehoeve prijst dit allemaal mooi aan, maar het is niet zo nauwkeurig als zij het willen beschrijven. Voor zover ik weet, is het radioactieve middel dat ze gebruiken hetzelfde als voor humane 'botscans' (
https://radiopaedia.org/articles/bone-scintigraphy-1). Dit houdt dus ook in dat ze voornamelijk dingen zeggen over botten, maar weinig over zachte weefsels. Als jouw paard neurologische schade heeft opgelopen door zijn val, ga je dat dus niet zien. Daarbij worden oude fracturen ook niet zichtbaar. Als je paard bijvoorbeeld een wervel heeft gebroken, maar dit volledig is geheeld in de tijd tot de scintigrafie, ga je dit niet zien. Als het erger scheef is geheeld, kan het wel zenuwen beklemmen.
Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een genezen bekkenfractuur.
Als ik het goed begrijp zit er bijna 2 jaar tussen het vallen en de scintigrafie, daarmee vraag ik me af hoe betrouwbaar een negatieve uitslag is (negatief als in: er worden geen (relevante) afwijkingen gevonden).
Daarnaast vraag ik me af waar nou precies de röntgen en waar de echo van is gemaakt. Bij mijn paard werd jaren geleden geen echo gemaakt van de rug omdat ze dat niet in beeld konden brengen. Hij heeft toen röntgenfoto's van hals en rug gekregen en een echo van de hals. Daarbij is de echo slecht in het beoordelen van botten, wat de scinti juist wel is. Dus als een scinti-positieve afwijkingen met echo wordt beoordeeld als niet zo erg, vraag ik me af wat dit voor afwijking is geweest.
Oftewel, ik ben wel benieuwd wat er dan uit die hals en rug kwam, de scinti gaf wel aan dat daar iets gaande was. Wat dan precies? Mijn eerste ingeving zou iets zijn als KS of artrose, maar dat zou dan uit de röntgenfoto's moeten blijken, tenzij het zo 'diep' zit, dat je röntgenfoto's daar niet meer duidelijk genoeg zijn.