Geen oorzaak gevonden onzuiver lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:45

zorro schreef:
Ik zou het toch in de hals zoeken.. het komt niet vaak voor, maar het zal ook niet het eerste paard zijn met onverklaarbare kreupelheid die toch een scheurtje in een nekwervel heeft.

En mijn paard met halsproblemen had juist de meest zichtbare symptomen rechtsachter. Been zelf was niks mis mee, wel met de zenuwen in de hals die naar rechts achter liepen.

Eerst bij andere kliniek geweest die nooit naar de hals gekeken hebben. Die blessure in de hals werd alleen maar erger door rust. Toen we uiteindelijk 2nd opinion lieten doen was er helaas onherstelbare schade, maar hebben wel heel veel pijn en ongemak weg kunnen nemen door behandelingen en toen nog tijd lang gereden. Al had het beter geweest als die 1e kliniek gewoon verder gezocht had. Maar hals problemen zijn echt van invloed op hele lijf en kunnen heel makkelijk lijken op een been probleem.

Sterker nog, mijn verhaal met dat paard heeft aardig wat overeenkomsten. Rugproblemen waar niet echt oorzaak voor gevonden werd, maar wel onrustig, benen die gevoelig leken, telkens niet goed. Alles kwam voort uit de hals.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-07-25 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:48

Kan rechtsachter niet overbelast zijn?
Ik lees iets van breuk griffelbeen in linksachter en dat dit geopereerd is (datum klopt alleen niet haha).
Maar dan zal paard ook langere tijd meer gewicht op rechtsachter gezet hebben en kan dit dus ook voor overbelasting zorgen van spieren en pezen.

Setteli

Re: Geen oorzaak gevonden onzuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:55

Als ik dit verhaal zo lees, kan ik je aanraden om contact op te nemen met Noor Tanger. Zij heeft al veel paarden weer goed gekregen waar de dierenartsen het niet meer wisten. Zij is ook revalidatietrainer.
Ik denk dat door het vallen hij zijn lichaam ongelijk is gaan belasten en daar nu niet meer uit komt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:15

Connie76 schreef:
mavantos schreef:
Wat kwam er uit de scintigrafie? Is die van het hele paard gemaakt? In principe is er uit die uitslag te lezen wat er het meest relevant is en moet je dat gebied verder onderzoeken.

Ja bij de scintigrafie is het hele paard gedaan. Kwam bij de hals 1 plusje uit, voorbenen 1 plusje, achter helemaal niks en in de rug (onder het zadel twee plusjes). Aanvullend is toen nog een echo en röntgen van de rug gemaakt maar op de plek van twee plusjes was volgens de arts niet de oorzaak van het probleem. Het leek met de echo mee te vallen.

Ik ga toch even inhaken op dit bericht.

Ten eerste even een algemene opmerking wat betreft scintigrafieën. De Lingehoeve prijst dit allemaal mooi aan, maar het is niet zo nauwkeurig als zij het willen beschrijven. Voor zover ik weet, is het radioactieve middel dat ze gebruiken hetzelfde als voor humane 'botscans' (https://radiopaedia.org/articles/bone-scintigraphy-1). Dit houdt dus ook in dat ze voornamelijk dingen zeggen over botten, maar weinig over zachte weefsels. Als jouw paard neurologische schade heeft opgelopen door zijn val, ga je dat dus niet zien. Daarbij worden oude fracturen ook niet zichtbaar. Als je paard bijvoorbeeld een wervel heeft gebroken, maar dit volledig is geheeld in de tijd tot de scintigrafie, ga je dit niet zien. Als het erger scheef is geheeld, kan het wel zenuwen beklemmen.
Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een genezen bekkenfractuur.
Als ik het goed begrijp zit er bijna 2 jaar tussen het vallen en de scintigrafie, daarmee vraag ik me af hoe betrouwbaar een negatieve uitslag is (negatief als in: er worden geen (relevante) afwijkingen gevonden).

Daarnaast vraag ik me af waar nou precies de röntgen en waar de echo van is gemaakt. Bij mijn paard werd jaren geleden geen echo gemaakt van de rug omdat ze dat niet in beeld konden brengen. Hij heeft toen röntgenfoto's van hals en rug gekregen en een echo van de hals. Daarbij is de echo slecht in het beoordelen van botten, wat de scinti juist wel is. Dus als een scinti-positieve afwijkingen met echo wordt beoordeeld als niet zo erg, vraag ik me af wat dit voor afwijking is geweest.
Oftewel, ik ben wel benieuwd wat er dan uit die hals en rug kwam, de scinti gaf wel aan dat daar iets gaande was. Wat dan precies? Mijn eerste ingeving zou iets zijn als KS of artrose, maar dat zou dan uit de röntgenfoto's moeten blijken, tenzij het zo 'diep' zit, dat je röntgenfoto's daar niet meer duidelijk genoeg zijn.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:41

Mijn paard is tweemaal onderzocht bij een andere kliniek die met kleine/niet relevante diagnoses kwam en die heb ik vorig jaar uiteindelijk naar het SMDC gebracht met de vraag of zij erachter konden komen wat het was.

Er bleek een cyste te zitten in de elleboog. Bij de andere artsen is er geen sprake van geweest van foto’s van dit gebied. Bij het SMDC ben ik ook heel serieus genomen en kostentechnisch viel het onderzoek me nog mee gezien de tijdsduur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:02

Mijn paard was ook achter licht onregelmatig en dat kwam door synovitus in de hals. Dit is uit een hals echo gekomen en in verhouding met de rest van de onderzoeken een betrekkelijk goedkoop onderzoek.

Veel sterkte met het traject en paard. Erg spijtig dat jullie zoveel pech hebben.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:29

Ik zou denken of beschadiging in hals van de val met zenuwschade of overbelasting door het ontlasten van linksachter.
Kan je een filmpje maken dat ze naar je paard in beweging kunnen kijken?
Als je het lijf navoelt zijn er dan plekken die onregelmatig voelen of waar het paard gevoelig op reageert?

Moeilijk hoor zoveel pech met je paard. Heel spijtig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:52

Jeetje wat lastig. Er kwam dus een plusje uit bij de hals? Is dat verder onderzocht? Ik zou de hals nog laten onderzoeken en misschien foto’s van C6-C7 laten nemen. En ik zou rechtsachter een keer uitverdoofd willen zien. Maar grote kans dat het daar niet zit.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:13

Als je echt wil weten wat het is, dan kan ik je aanraden om naar het SDMC in Heesch te gaan. Daar doen ze dag in, dag uit niets anders dan diagnosticeren en hebben daardoor vaak ook een hele goede kijk op de kreupelheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:18

En de dierenarts die mijn paard gediagnosticeerd heeft met halsproblemen, binnen 5 seconden al nadat we op andere kliniek meerdere dierenartsen gezien hadden al een jaar lang, werkt op smdc en heeft over de hele wereld lezingen gegeven over oa de halsproblemen die mijn paard had.

Maar die zag binnen 5 seconden dus al wat geen enkele andere arts zag, we hebben daarna wel nog beeldvorming gehad om het zeker te weten, maar het was een heel typisch beeld. Ook al was het geen heel groot zichtbaar ding/kreupelheid.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:21

Bowo schreef:
Connie76 schreef:

Ja bij de scintigrafie is het hele paard gedaan. Kwam bij de hals 1 plusje uit, voorbenen 1 plusje, achter helemaal niks en in de rug (onder het zadel twee plusjes). Aanvullend is toen nog een echo en röntgen van de rug gemaakt maar op de plek van twee plusjes was volgens de arts niet de oorzaak van het probleem. Het leek met de echo mee te vallen.

Ik ga toch even inhaken op dit bericht.

Ten eerste even een algemene opmerking wat betreft scintigrafieën. De Lingehoeve prijst dit allemaal mooi aan, maar het is niet zo nauwkeurig als zij het willen beschrijven. Voor zover ik weet, is het radioactieve middel dat ze gebruiken hetzelfde als voor humane 'botscans' (https://radiopaedia.org/articles/bone-scintigraphy-1). Dit houdt dus ook in dat ze voornamelijk dingen zeggen over botten, maar weinig over zachte weefsels. Als jouw paard neurologische schade heeft opgelopen door zijn val, ga je dat dus niet zien. Daarbij worden oude fracturen ook niet zichtbaar. Als je paard bijvoorbeeld een wervel heeft gebroken, maar dit volledig is geheeld in de tijd tot de scintigrafie, ga je dit niet zien. Als het erger scheef is geheeld, kan het wel zenuwen beklemmen.
Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een genezen bekkenfractuur.
Als ik het goed begrijp zit er bijna 2 jaar tussen het vallen en de scintigrafie, daarmee vraag ik me af hoe betrouwbaar een negatieve uitslag is (negatief als in: er worden geen (relevante) afwijkingen gevonden).

Daarnaast vraag ik me af waar nou precies de röntgen en waar de echo van is gemaakt. Bij mijn paard werd jaren geleden geen echo gemaakt van de rug omdat ze dat niet in beeld konden brengen. Hij heeft toen röntgenfoto's van hals en rug gekregen en een echo van de hals. Daarbij is de echo slecht in het beoordelen van botten, wat de scinti juist wel is. Dus als een scinti-positieve afwijkingen met echo wordt beoordeeld als niet zo erg, vraag ik me af wat dit voor afwijking is geweest.
Oftewel, ik ben wel benieuwd wat er dan uit die hals en rug kwam, de scinti gaf wel aan dat daar iets gaande was. Wat dan precies? Mijn eerste ingeving zou iets zijn als KS of artrose, maar dat zou dan uit de röntgenfoto's moeten blijken, tenzij het zo 'diep' zit, dat je röntgenfoto's daar niet meer duidelijk genoeg zijn.

Een scintigrafie wordt ook wel een botscan genoemd, dus logisch dat je voornamelijk daar afwijkingen ziet. Mijn ervaring is dat je hiermee juist onwijs veel kan zien. Weliswaar alleen interessant als je niet meer weet waar je het moet zoeken. Als je de exacte plek van het probleem weet (door bijv. uitverdoven) kun je beter een MRI/CT laten maken van die plek. Dan is een scintigrafie geen toegevoegde waarde.

Ik kreeg van mijn vorige paard een onwijs uitgebreid rapport van de scintigrafie met een hele lijst van bevindingen. Ze maakte in hun rapport duidelijk wat er meer uitsloeg/actiever/ernstiger was dan het andere. Wat voor ons heel fijn was, omdat we zoveel kleine dingetjes hadden gevonden dat je niet meer weet wat het ernstigste was en dit kwam wel duidelijk uit de scintigrafie naar voren.

Ze hadden overigens ook een oude (irrelevante) fractuur gevonden.

Niet geheel on topic, maar wilde het toch even melden n.a.v. dit bericht.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 19:38

Ik kom net uit het werk dus zal jullie allemaal even beantwoorden. Ontzettend bedankt voor het meedenken en jullie input.

@Jet: Ja ik zou graag willen weten wat de oorzaak is. Wij zijn ontzettend gehecht aan hem. Kan voor mijn gevoel geen beslissing nemen als we geen diagnose hebben.

@Elisa2: bedankt voor de tip van de fascia behandeling. Ik zal dit eens met de revalidatietrainer overleggen.

@mavantos: Voor ik een beslissing ga nemen komt er zeker nog een second opinion/aanvullend onderzoek. Ik wil dan naar het SMDC. Gewoon weer een frisse blik die ernaar kijkt. Wij staan veel in contact met zijn osteopaat/dierenarts en die heeft steeds overleg met de Lingehoeve. Zij is ontzettend kritisch en als het dierenwelzijn in het geding zou zijn zouden wij niet mogen stappen, maar wij hebben groen licht daarvoor. Alleen stappen en rechte lijnen. Ook mede omdat er erg veel onderzoeken gedaan zijn en er niks gevonden is. Bedankt voor je aanvulling wat betreft de scintigrafie. Inderdaad was dit volgens de arts de beste oplossing omdat hij geen idee had van waar te zoeken want je kunt geen heel paard in de MRI/CT doen.

@Renske_W: gelukkig hebben ze bij jou paard de oorzaak gevonden.

@fannetje: ik heb al een scintigrafie laten doen en laat ook eventuele hotspots in het lichaam zien. Een thermografie vind ik geen toegevoegde waarde hierop.

@Diddykong: Zijn achtervoeten en knie zijn met de echo bekeken en er was niets gevonden.

@Tengeltje11: Hij doet al 1,5 jr niks en staat 24/7 buiten in een kleine groep op een hit actief stal. Weide dus geen toegevoegde waarde.

MyWishMax: vervelend dat ze er te laat bij jou paard achter kwamen dat het probleem in de hals zat. Gelukkig hebben jullie wel pijn en ongemak weg kunnen nemen. Ik heb net het scintigrafierapport erbij gepakt en ik zie een + op schouder en niet bij de hals. Als ik een second opinion laat doen, dan ga ik zeker naar het smdc.

@Art_Ificious: de data klopt wel. Gevallen rond febr/maart 2024 en griffelbeentje operatie eind 2024. Die trap is helaas later gebeurd en kwam die breuk dus helaas bovenop het probleem na die val.

@Setteli: Bedankt voor de tip

@Bowo: de scintigrafie is op 31 maart 2025 gedaan, een jaar dus na de val. Bedankt voor je uitleg. Het verslag heb ik net nog even gelezen en ik zie een plusje op linkerschouder en geen hals, wat ik in mijn hoofd had. Er staat in het verslag: Naar aanleiding van het scintigrafisch rapport is er aanvullende echo en rontgenfoto's gemaakt van met name de thoracale wervelkolom. Röntgenologisch onderzoek:
op de rontgenfoto's zijn geen significante afwijkingen zichtbaar. Er is wel wat vernauwing van de
spinaaluitsteeksels maar gezien klinisch en scintigrafisch beeld lijken deze niet significant (dit was ook bij de keuring zo en geen verandering en spinsels niet tegen elkaar aan)
Echografisch onderzoek: Enige remodellering in de regio van de linker costovertebrale overgang van de linker T14 met onbekende klinische relevantie. Conclusie: Geen significante afwijkingen in de beeldvorming van de theoracale wervelkom. Dit is hoe het in het rapport staat.

@X2305: wat fijn dat het SMDC de oorzaak gevonden heeft.

@Boemel: dank je wel. Ja en haar pony ervoor 4 jaar gehad en 3 jaar ellende en moest helaas geuthaniseerd worden. Verdrietig dat wij nu weer pech hebben. Fijn dat bij jou paard toen de oorzaak gevonden is.

@Avanti.: hij reageert nergens gevoelig op zijn lichaam, ook niet op zijn rug. Je ziet ook niets aan zijn lichaam/benen qua een verdikking of zo.

@Suzanne F.: ik heb net het rapport nog eens bekeken en er staat een + bij schouder (had hals in mijn hoofd). Naar mijn weten is daar verder niet naar gekeken. Op verslag staat: Naar aanleiding van het scintigrafisch rapport is er aanvullende echo en rontgenfoto's gemaakt van met name de thoracale wervelkolom. Ik ga het zeker nog eens navragen van die schouder/hals. Bedankt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:07

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:21

Weet je of ze met die scintigrafie ook in de diepte kunnen gaan en dat kunnen onderscheiden van meer oppervlakkige botten van het lichaam?

Staat die + in het midden van de schouder of meer naar voren? Is dat aan de rechter- of linkerkant of kan je dat niet zien?

De laatste halswervel ( C7) zit ter hoogte van de schouderbladen en de eerste rugwervel ( T1) zit er ook achter. Daar zit ook vaak een probleem, zoals anderen al aangeven. Dat kan door een rare val, maar dat kan ook aangeboren zijn. Lang niet iedere kliniek kan daar echt goede foto's van maken, het SMDC zeker wel.
Hier kan je dat wel ongeveer zien: https://www.equinehealthcare.org/index.php/nieuws/cto/ .

Overigens zit T14 onder het zadel, als dat klachten geeft, zou het onder het zadel erger moeten zijn.

Lange zijdes stappen onder het zadel is het begin van revalidatie, dat zal wel kunnen, maar zodra je verder gaat ben ik bang dat dat teveel wordt voor een niet goed lopend paard.

Wel fijn dat je toch nog verder wil onderzoeken, ik snap het helemaal!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:48

Data klopt niet, je hebt 2025 gezet. Is maar een detail. Maar had dus misschien net zo goed 2023 kunnen zijn en dus snelle typfout ofzo.
Maar eind 2024 dus, is eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden, een eventuele overbelasting is op 6 maanden niet echt weg en als ze hun lijf gedurende lange tijd anders belasten is dat ook niet op 1 2 3 weer terug zoals voorheen.

Scintigraphie, nja ik doe het niet weer. Ook eens gedaan, volgens die beelden niets bibzonders, maar RX gaf dan weer andere resultaten.

Remodellering in de costovertebrale overgang van de linker T14. Ik zou niet geheel uitsluiten dat hier toch klachten vandaan kunnen komen.
De pony die ik had liep achter ook niet zuiver en had in de facetgewrichten tussen T16 en T17 Remodellering.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:02

Jet schreef:
Weet je of ze met die scintigrafie ook in de diepte kunnen gaan en dat kunnen onderscheiden van meer oppervlakkige botten van het lichaam?

Staat die + in het midden van de schouder of meer naar voren? Is dat aan de rechter- of linkerkant of kan je dat niet zien?

De laatste halswervel ( C7) zit ter hoogte van de schouderbladen en de eerste rugwervel ( T1) zit er ook achter. Daar zit ook vaak een probleem, zoals anderen al aangeven. Dat kan door een rare val, maar dat kan ook aangeboren zijn. Lang niet iedere kliniek kan daar echt goede foto's van maken, het SMDC zeker wel.
Hier kan je dat wel ongeveer zien: https://www.equinehealthcare.org/index.php/nieuws/cto/ .

Overigens zit T14 onder het zadel, als dat klachten geeft, zou het onder het zadel erger moeten zijn.

Lange zijdes stappen onder het zadel is het begin van revalidatie, dat zal wel kunnen, maar zodra je verder gaat ben ik bang dat dat teveel wordt voor een niet goed lopend paard.

Wel fijn dat je toch nog verder wil onderzoeken, ik snap het helemaal!

Geen idee van de scintigrafie en de diepte in gaan. Ik weet dat een scintigrafie vanaf 2% afwijking al kan signaleren en röntgen vanaf 40%. Die plusjes zegt niets over waar in de schouder maar meer over de mate van de afwijking. Die de training gaan doen hebben hier veel ervaring mee en constant in overleg met de behandelaars. Heb daar alle vertrouwen in. We blijven constant monitoren of er geen verslechtering optreedt.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:04

Art_Ificious schreef:
Data klopt niet, je hebt 2025 gezet. Is maar een detail. Maar had dus misschien net zo goed 2023 kunnen zijn en dus snelle typfout ofzo.
Maar eind 2024 dus, is eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden, een eventuele overbelasting is op 6 maanden niet echt weg en als ze hun lijf gedurende lange tijd anders belasten is dat ook niet op 1 2 3 weer terug zoals voorheen.

Scintigraphie, nja ik doe het niet weer. Ook eens gedaan, volgens die beelden niets bibzonders, maar RX gaf dan weer andere resultaten.

Remodellering in de costovertebrale overgang van de linker T14. Ik zou niet geheel uitsluiten dat hier toch klachten vandaan kunnen komen.
De pony die ik had liep achter ook niet zuiver en had in de facetgewrichten tussen T16 en T17 Remodellering.

Oh stom ja ik zie het nu van 2025. Eind 2024 is het griffelbeentje maar liep op rechtsachter al niet goed sinds febr/maart 2024 dus dat is al behoorlijk lang.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:20

Oh ok ja vreemd.
Ik las advies uitverdoven, maar in je startpost lees ik dat je dat ook al gedaan had.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:25

Odetje92 schreef:
Neem eens contact op met Karin Leibbrandt (revalidatie dierenarts en Myofasciaal release therapeut) zij krijgt al velen jaren vergelijkbare casussen
https://www.karinleibbrandt.com/equine- ... evaluation

Dank je wel voor de tip. De site ziet er interessant uit

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:27

Art_Ificious schreef:
Oh ok ja vreemd.
Ik las advies uitverdoven, maar in je startpost lees ik dat je dat ook al gedaan had.

Ja klopt uitverdoven bij de benen maar gaf geen significante verbetering. Echo van knie RA, alle vier de benen en rug. Verder ook nog röntgen op al die plekken en scintigrafie. Ook bloedonderzoek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:36

Alleen de benen, is de hoef zelf en de kogel ook uitverdoofd geweest?

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:37

Art_Ificious schreef:
Alleen de benen, is de hoef zelf en de kogel ook uitverdoofd geweest?

Je begonnen in de hoef en daarna hoger bij de kogel geloof ik.

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:28

Wat vervelend TS ik hoop dat je snel duidelijkheid zult krijgen.

Ik lees dat bij een paar paarden problemen in de hals gevonden zijn.
Wat kregen jullie toen als advies?
Was het te genezen?
Konden de paarden uiteindelijk weer bereden worden?
Ik heb hier geen ervaring mee maar ben erg benieuwd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:54

Mijn paard had inderdaad synovitus.
Ingespoten en gerevalideerd. Eventjes goed geweest. Toen begonnen ook secundaire blessures opnieuw op te spelen (knie en SI). Ik heb haar op 10 jarige leeftijd laten inslapen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:27

boemel schreef:
Mijn paard had inderdaad synovitus.
Ingespoten en gerevalideerd. Eventjes goed geweest. Toen begonnen ook secundaire blessures opnieuw op te spelen (knie en SI). Ik heb haar op 10 jarige leeftijd laten inslapen.

Hier de halsproblemen, artrose in de hals door verwaarloosde synovitus, ontdekt door scintigrafie en daarna echo. Behandeld om de ontsteking weg te nemen en toen werd het zo goed als kon door de schade die er al was aan de wervels en daardoor zenuwen. Wel nog jaren gereden, maar regelmatig opnieuw behandelen en achteraf had hij eerder ingeslapen moeten worden. Maar zoals de quote ook secundaire blessures, want door de artrose en zenuwbeschadiging werd het lijf ongelijk belast wat je met geen enkele training gelijk kon trainen. Eerst kwam de ontsteking een paar keer terug als wr door omstandigheden hem even kort stil moesten zetten, daarna was er artrose in si ontstaan door scheve belasting, toen kwam er lichte ks bij en uiteindelijk peesblessure in het achterbeen waarvan de zenuwen beschadigd waren (waardoor hij minder controle had in en over dat been en dus helaas peesblessure als logisch gevolg). De rust voor de peesblessure kon zijn lichaam niet aan en alles ging toen echt hard achteruit. Raakte geblesseerd met 5, ontdekt met 6(wel al jaar kliniek bezoeken gehad) en met 8 afgekeurd. En met 12 ingeslapen.

Als de vorige da verder had gekeken en de hals dus eerder onderzocht was had hij volledig kunnen genezen. Maar ik ken er meer met halsproblemen en het hangt enorm af van hoe ernstig, wanneer ontdekt en of ze op de correcte manier kunnen trainen. Sommige kunnen gewoon onder het zadel blijven, anderen moeten worden ingeslapen omdat zelfs pensioen niet te doen is. Er is van alles mogelijk.