Zwelling onderbeen maar pezen ok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 17:40

Kidde schreef:
Op zich snap ik dat het fijn is om een vertrouwde dierenarts te hebben. Naar mijn ervaring kom je bij een goede kliniek vaak wel sneller verder... De apparatuur is vaak ook beter en er is meer kennis

Je hebt gelijk. Als ik er niet uitkom is dat de volgende stap

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 17:43

egnie schreef:
Even over een andere boeg, kan het geen hoefzweer zijn? Ik weet dat ze daar flink kreupel op zijn. Maar als ie hoog zit en niet groot hoeven ze niet op 3 benen te staan. De mijne grossiert erin en staat ook niet altijd op 3 benen, wel heeft hij vaak een dik been. Je zou dus ook de smid eens kunnen vragen.

Ik heb de smid geappt inderdaad. Meestal is hij wekelijks bij ons op stal, dat is wel fijn. Ongeveer 1.5 maand geleden had ze een hoefzweer in die hoef. Ik voel zo geen toename qua digitale pols (is hetzelfde als het linker been) en ik vind het gek dat vooral de buitenkant gezwollen is. Ik zou dan een zwelling aan beide kanten verwachten. Maar heb gevraagd of hij wil kijken als hij er is

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:30

Ik vrees dat het zonde van je geld is om dezelfde dierenarts te laten komen, ik zou echt naar een paardenkliniek gaan en het daar verder laten onderzoeken.

Een hoefzweer zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat het paard er echt meer last van zou hebben.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 20:50

Ik had filmpjes gestuurd hoe ze loopt. Hij denkt mogelijk licht hoefbevangen hoe ze nu loopt. Echt oliebol.. Ik ga morgen de dierenarts bellen die hier op stal vaak komt. Het zou op zich wel kunnen. Ze is te dik. Ze krijgt beperkt (maar helaas wel rijk) hooi en staat 2 tot 3 uur op een nagenoeg kaal weitje. Dan toch maar alleen maar op de paddock. Ik vond haar niet gevoelig op het harde en vond de digitale pols niet heel sterk gisteren. Hoop dat het het niet is maar toch maar na laten kijken. De smid had niet meer gereageerd jammer genoeg.

Het been lijkt nu wel dunner te worden. Hopelijk is dat dan iets positiefs. Snik..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:28

Oef, dat klinkt niet fijn! Blijft ze redelijk rustig op de paddock als de anderen wel op het weitje staan? Kan ze geen armer, onverpakt hooi krijgen voorlopig? Afvallen wordt ook lastig als je haar weinig beweging kan geven en als ze niet lekker loopt doe je dat niet lijkt me.

Sterkte hoor en ik ben benieuwd wat de uitslag is als je haar laat nakijken.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 14:07

De 1e lijns dierenarts is geweest, hij kon er geen hoefbevangenheid van maken gelukkig :) Hij vond die zwelling passend bij een reactie op een wondje. De zwelling wordt gelukkig ook wel minder. En ze was niet kreupel bij monsteren op het zachte en het harde. Dus denk dat ik doorga met wat ik nu doe en ergens volgende week er weer op ga om te voelen. Gaat het dan nog niet goed, ga ik naar de kliniek.

Ze kan heel goed "alleen" staan. Leuk is anders maar ze blijft wel rustig. Ik ga overleggen met de stalhouder of er toch armer hooi geregeld kan worden. En deel van het hooi vervangen met stro (ze staat al op vlas omdat ze anders haar stal leeg eet)

Dank voor het meedenken!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 14:48

Fijn dat het geen hoefbevangenheid lijkt te zijn! Soms is een speldenprik al genoeg bij een paardenbeen om het dik te laten worden, dus dat kan ook natuurlijk.
Slim ook wel om een deel stro bij te gaan voeren en mooi dat ze alleen best rustig blijft.