DUO Hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:45

AnnoNiemand schreef:
Grappig, we hebben een heel ander perspectief van waaruit we kijken. :D Ik vind 1x per 8 weken een smid laten komen eerder 'aanklooien' dan zelf regelmatig alles netjes bijwerken. :o Zowel knippen, vijlen als steunsels wegsnijden is oprecht totaal niet ingewikkeld. Ik zou het iedereen adviseren en je wordt er vanzelf vaardig in. Mijn pony's staan er altijd keurig bij, dat kan ik van die van mijn stalgenoten niet zeggen. :=

Maar, niet aanvallend bedoeld, iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes hierin. Ik ben zelf eerder geneigd om preventief (dus vaker bijhouden) te werk te gaan dan curatief (smeersels vanwege problemen die ontstaan door te weinig bekapbeurten).

Het is ook niet moeilijk een vijl te hanteren. ;) Met een goede vijl (bassoli heeft fijne vijlen) is het niet moeilijker dan je eigen nagels vijlen.
Het 'grotere' bekapwerk kan de smid blijven doen, maar even rondom de wand vijlen onder een hoek van 45 graden, dat is niet zo moeilijk.
Heleen legt precies uit hoe dat moet:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:48

Wintu schreef:
AnnoNiemand schreef:
Grappig, we hebben een heel ander perspectief van waaruit we kijken. :D Ik vind 1x per 8 weken een smid laten komen eerder 'aanklooien' dan zelf regelmatig alles netjes bijwerken. :o Zowel knippen, vijlen als steunsels wegsnijden is oprecht totaal niet ingewikkeld. Ik zou het iedereen adviseren en je wordt er vanzelf vaardig in. Mijn pony's staan er altijd keurig bij, dat kan ik van die van mijn stalgenoten niet zeggen. :=

Maar, niet aanvallend bedoeld, iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes hierin. Ik ben zelf eerder geneigd om preventief (dus vaker bijhouden) te werk te gaan dan curatief (smeersels vanwege problemen die ontstaan door te weinig bekapbeurten).

Het was toch aardig aanvallend ;)

Waarom doen hoefsmeden eigenlijk een opleiding als het totaal niet ingewikkeld is?

Inderdaad bepaald geen vriendelijke post vind ik, wellicht verstandig om toch de definitie van 'niet aanvallend' even na te lezen :)

Ik blijf van mening dat er niemand zonder gedegen opleiding aan de voeten van mijn paard komt, en dan vooral ikzelf niet :+ Een hoefsmid opleiding duurt niet voor niks jaren, en daarna nog bijscholingen en in de leer bij een ervaren smid (althans, dat doen de zoon van mijn smid nu). Maar dat ik er niet aan geklooid wil hebben zorgt helaas wel voor een hoefsmid die een behoorlijk diep uitgesleten paadje richting mijn paarden heeft hier, hij heeft vroeger aardig wat skivakanties kunnen betalen van mijn oudje op speciaal beslag elke zeer weinig weken :# Vaker de smid laten komen indien nodig is ook preventief werken he. Zelf vijlen bij jonkie nu was vast een heel stuk goedkoper geweest, maar een beetje vijlen op het onervaren oog vind ik niet zomaar gedaan en geen fatsoenlijk onderhoud. Dus blijf ik er zelf mooi vanaf :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 24-07-25 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:50

Wintu schreef:
Hier fan van DUO hoef. Enige wat werkt, schijnt van manenkammen gemaakt te zijn, dus lichaamseigen stof en daarom zou het beter opnemen. Of het zo is, weet ik niet zeker.
.

Van manenvet, buikvet en huidvet om precies te zijn.

haha1995

Re: DUO Hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:56

Bij mij was de oplossing een andere hoefsmid..de mijne had scheuren en brokkelhoeven tot er bij een stalgenoot een hoefbekapper kwam.Ik zag die hoeven zo opknappen dat ik dacht ik stap ook over. Sindsdien geen last van brokkelen of scheuren meer...en dat is nu een jaar of 5 zo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:04

Een hoefsmidopleiding gaat vooral over het smeden van de ijzers en alles wat er bij komt. Héél weinig over het bekappen van de hoef zelf .

Met een cursus van Piet Loof heb je echt al genoeg basiskennis om een goede hoef te herkennen, problemen te herkennen en steunsels bij te snijden en er een afronding in te zetten, als je dit elke twee weken doet, heb je over het algemeen gewoon prima bijgehouden hoefjes.

8 weken is in principe een veel te lange interval, met 1 cm hoefwand komt er maar liefst 700 kilo méér druk bij elke pas op de pezen.

Als je iets meer wil informatie verkrijgen kan je de vervolgcursus bij Piet loof volgen en daarna de cursus bij Heleen Davies (Heleen laat je dan bekappen op je eigen paard en kan dan ook gerichte tips en trucs geven.

Alle kennis dat je extra krijgt is mooi meegenomen en dergelijke basishandelingen zijn gewoon relatief simpel en handig om te kunnen, om tussendoor even bij te houden of indien je smid maar eens een paar weken later kan komen (door vakantie, ziekte, ... ).

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:11

Crosskip schreef:
Hier ook een tevreden gebruiker van DUO hoef. Ik merk echt wel verschil!
En... blij te lezen dat mijn paard dus niet heel vreemd is dat ze het heel lekker lijkt te vinden... 8)7

Het zijn canibalen. :')

Hij begint ook letterlijk al te likken als ik aankom met het potje..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:48

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:19

Stuk goedkoper, maar ik zweer bij castorolie op de hoeven smeren :j DUO hoef geen ervaring mee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:24

Ben benieuwd naar die onderzoeken. Want nagels en hoeven nemen natuurlijk gewoon water op. Zie maar hoe zacht je eigen nagels worden nadat je lang in bad gelegen hebt.

Hoeven worden volgens mij wel degelijk zachter van vocht. Niet voor niks dat smeden soms vragen of je de hoeven wilt weken voordat ze komen bij van die grote trekpaarden met keiharde voeten. Of ze op lange termijn zo blijven? Nee vast niet, het zal net als je nagels terugkeren naar een bepaalde staat. Maar zeker met wisselende bodems en weersveranderingen denk ik dat het niet gek is om paardenhoeven te ondersteunen. Allereerst met de juiste huisvesting, onderhoud en voeding, maar ik denk dat olie en af en toe door pootjebaden allemaal kunnen bijdragen aan de gezondheid van de hoeven.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:36

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:45

Ik heb lang duohoef gebruikt en biotine. Bij mijn paard gaat het ook alleen in de zomer als het erg droog wordt mis met zijn hoeven.

De biotine hielp niets en na wat onderzoek kwam ik juist uit op vloeibare silicium. Dat werkt echt heel fijn.

De duohoef leek ook niet veel te doen en ik las hier op bokt een poosje terug over hydrohoof van red horse.

En ik ben helemaal om. Ik doe het er ook wel op na het douchen maar ook als zijn hoeven gewoon droog zijn. Het duurde heel even maar nu heeft hij geen scheuren en al met al zien zijn hoeven er echt goed uit.

Dus nee voor mij geen duohoef meer.

Maar de combi van de hydrohoof nu met de silicium werkt hier echt als een trein.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:52

Ik vind het echt top spul. Je ziet echt dat de hoeven meer vocht bevatten als je het goed gebruikt. De hoeven (van mijn Friezen) worden echt veel mooier donkerder ervan ipv grijzer.
Ik ben echt heel tevreden over duo hoef.
Wel eerst erop smeren voordat je gaat afspoelen ofzo, want als de hoef al nat is, dan smeert het niet lekker erop.
In de winter wel in huis zetten, anders is het niet vloeibaar genoeg om te smeren en in de zomer beter iets koeler zetten anders is het wel heel vloeibaar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:26

Celebi schreef:
Ben benieuwd naar die onderzoeken. Want nagels en hoeven nemen natuurlijk gewoon water op. Zie maar hoe zacht je eigen nagels worden nadat je lang in bad gelegen hebt.
Allereerst met de juiste huisvesting, onderhoud en voeding, maar ik denk dat olie en af en toe door pootjebaden allemaal kunnen bijdragen aan de gezondheid van de hoeven.
Hoeven worden volgens mij wel degelijk zachter van vocht.

Dat klopt helemaal; hoeven bestaan uit keratine, net als onze haren en nagels, en keratine, of liever gezegd de eiwitten die keratine vormen, kunnen vocht opnemen (zijn hydrofoob).
Keratine kan geen vet opnemen.
Vet op de hoeven smeren is voor het oog. ;)
Net als een cremespoeling of oliebehandeling in ons haar ook na de eerstvolgende wasbeurt weg is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:44

Maar olie of vet kan wel helpen het beetje vocht dat van nature wel in keratine zit erin te houden om het even heel simpel te zeggen :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 21:49

Ik zag een discussie over de frequentie van de hoefsmid. Bij mijn paard worden de hoeven bijgehouden / gevijld wanneer nodig :) alleen dat doen de pensionhouder, ik kan het namelijk niet haha.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:49

Ik ben ook zeer tevreden over de duohoef! Niet je neus erin doen want het stinkt wel echt naar "dood paard" :Y)
Verder snoept de stalkat hier ook altijd een beetje van als ik hem uit mijn tas haal _O-

Hoeven zien er echt meerdere dagen na smeren anders uit, donkerder. In de winter wordt het idd hard en is het niet meer te smeren. Soms loop ik er een tijdje onder mijn jas mee, goed schudden en het is weer bruikbaar. Soms zet ik de pot ook wel eens in kokend water, dan is het ook weer vloeibaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:55

Daar heb ik nooit over nagedacht. Handig! Ik smeer gewoon niet in de winter nu. Maar die pot in mijn jas steken, onder heet water houden of desnoods thuis neerzetten en af en toe meenemen en meteen smeren is misschien wel een fijne optie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:07

Overigens is de Pharmahorse Duo Protection exact hetzelfde, maar iets goedkoper (€29,95 voor 1L t.o.v. €32,50)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:45

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:06

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:55

Lindsey ik heb het artikel gelezen. Maar toch merk ik een groot verschil met het smeren van duo vet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:09

Betreft de biotine van van Gulik.
Zit daar niet een stuk minder in dan die van de Welkoop/subli (Vitamine H: 5660 mg/kg) ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:15

littleroosie schreef:
Lindsey ik heb het artikel gelezen. Maar toch merk ik een groot verschil met het smeren van duo vet?

Het zal wel anders eruit zien, en anders aanvoelen, dat zeker.
Echter kan het geen effect hebben op het vochtgehalte van de inwendige hoef, omdat keratine geen vet kan opnemen. Iets wat geen vet kan opnemen doet dat niet.
Net als hout wat met wax erop heel anders aanvoelt en er anders/beter uitziet. (nou is hout dood, maar vet dringt niet diep in, met ontvetter is het er zó weer af)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:41

Lindsey_99 schreef:
littleroosie schreef:

Het zal wel anders eruit zien, en anders aanvoelen, dat zeker.
Echter kan het geen effect hebben op het vochtgehalte van de inwendige hoef, omdat keratine geen vet kan opnemen. Iets wat geen vet kan opnemen doet dat niet.
Net als hout wat met wax erop heel anders aanvoelt en er anders/beter uitziet. (nou is hout dood, maar vet dringt niet diep in, met ontvetter is het er zó weer af)

Je smeert de duo hoef toch ook op de kroonrand? Trekt het hier ook niet in?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:07

Oke maar toch helpt het dan wel tegen het probleem van scheurtjes.