pol013 schreef:@ladyingreen
Eh, nou precies op de redenen die hier genoemd wordt?
Omdat bepaalde planten heel leuk en goed voor de biodivesiteit zijn buiten je weiland. Maar totaal ongewenst 5 meter verderop omdat ze dan in je hooi terecht komen. En dat dat nu eenmaal een spanningsveld oplevert.
Dat je dan de keuze hebt tussen spuiten (vooralsnog gewoon goedgekeurd en veilig bevonden door onze instanties) en idealisme wat niet werkbaar is of betaalbaar lijkt. Dat idealen heel leuk zijn (en zelfs uitvoerbaar, ik doe het zelf ook) maar niet opschaalbaar.
Omdat we hoge eisen stellen.
Daarnaast omdat grond (en arbeid) eenmaal zo schreeuwend duur is in NL (en tot op zekere hoogte in heel europa) dat het moeilijk is om iets over te houden aan de grond. Genoeg idealen maar te weinig kopers voor die idealen (zie ook nog maar een het schokkend lage bio aandeel in onze eigen keukenkastjes als NL zijnde, grappig als je al die oordelen over bestrijdingsmiddelen leest, het alternatief IS er namelijk al)
Omdat ik niemand op bovenstaande dilemma's een echt antwoord heb zien geven?
Daarbij ben ik er voor je vraag maar even van uitgegaan dat die tegenstelling er uberhaupt zou zijn. Want in de werkelijke wereld is het nu eenmaal veel ingewikkelder.
Natuur is leuk, natuur is geweldig, tot het ons gaat lastig vallen. Tot er rupsen in een bloemkool zitten, je aardappeloogst opgevreten wordt door de coloradokever, de mussen je jonger planten opvreten en slakken je aardbeien sneller opeten dan jij ze aan de plant ziet komen en er JKK uit de naastgelegen berm in je wei uitzaait. (allemaal waargebeurde verhalen uit mijn 'bio'moestuin en weiland, waar ik og steeds geen bestrijdingsmiddelen inzet maar wel heel goed doet begrijpen waarom dat soms wel de enige reële optie is)
Dat spuiten goedgekeurd is en veilig bevonden is door instanties is een wassen neus. Het is goedgekeurd omdat je er niet direct dood bij neer valt, maar wat de effecten zijn op de langere termijn zijn onbekend en ook niet uit te zoeken in wetenschappelijke studies vanwege de complexiteit van heel veel andere beïnvloedende factoren. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bepaalde producten toch niet zo veilig zijn als dat we dachten en normen worden regelmatig verder naar beneden bijgesteld (vooral in de diervoedersector). Als we alles om ons heen dood spuiten moeten we het niet gek vinden dat tegenwoordig 1:3 mensen kanker krijgt en bijvoorbeeld Parkinson steeds meer voorkomt en vooral in de omgeving waar veel boomkwekers zitten
Daarnaast hebben we het probleem van totale oogsten die opgevreten worden zelf gecreëerd door alleen maar monoculturen te zaaien. Er komen steeds meer stemmen op om rijenteelt te doen, waarbij je een paar stroken mais naast bieten zet etc. Op die manier heb je bewezen minder plaagdieren. Plus dat 'biologische bestrijdingsmiddelen' ook mogelijk zijn, bijvoorbeeld diathomieënaarde in perenboomgaarden. Er zijn wel opties, maar we moeten eens verder kijken dan de quick fix, en weer terug naar wat de natuur ons kan bieden. Er zijn namelijk heel veel natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden als bestrijdingsmiddel.