Hooi en giftige kruiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:26

Popstra schreef:
Dat spuiten is niet zo griezelig als hier beschreven word. Dat is preciesie werk gedaan door de loonwerkers. Weides zijn dit jaar onkruidvrij en de bermen er naast staan gewoon vol met jkk en andere bloeiende plantjes dus dat alles er omheen ook dood gaat is kul!

Misschien goed je er eens in te verdiepen.
Het doodt met name insecten, verontreinigd het oppervlakte water en de dieren daar.
Daarnaast heeft het een bewezen negatief effect op hormonen bij mens en dier.

horzel

Re: Hooi en giftige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 11:46

Eens, spuiten is serieus wel heel griezelig en ik denk om die reden dat het niet het eerste moet zijn waar je naar grijpt als er een onkruidprobleem oid is. Er zijn situaties waarbij het wel werkt en ik denk ook dat er goede ontwikkelingen zijn wb middelen etc.. Maar ik ben er zelf terughoudend in en erg blij dat steeds meer mensen dat worden.

Ik vind nu met name heeel veel wikke in het hooi. Wat ik online kan vinden is dat het best giftig is, met name de peulen. Die zitten er toch wel veel in. Af en toe een plantje moet kunnen, maar ik vind elke dag wel peulen. Weet iemand of ze ook minder giftig worden in hooi en in welke hoeveelheid het gevaarlijk wordt? Dezelfde vraag eigenlijk ook voor koolzaad, vind ik er ook in.. Kan ook raapzaad zijn, maar dat is ongevaarlijk (?)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:54

Maar dan wil je dus dat iemand met het handje 100den ha af gaat lopen om het er uit te halen?
Heb je enig idee wat je hooi dan moet gaan kosten?

Ik ben het er mee eens dat dat de ideale wereld is. Maar hoe zie je dit precies voor je?
Of moet de fouragehandel dit als vrijwilligerswerk doen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:54

Spuiten mag alleen nog maar gedaan worden door gecertificeerde mensen en er zitten ook regels aan met betrekking tot bij de sloten spuiten bijvoorbeeld.
Maar ja, het is en blijft troep want het dood onkruid. Maar geen gras.
Maar men wil geen onkruid en denkt dat personen alle stukken land door gaan lopen om onkruid met de hand te trekken, dat is wel de grap van de eeuw.

Oftewel: minder zeuren.
Of je eigen hooiland aanschaffen zodat je het op je eigen, beste manier kan doen

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 12:20

@Cioccolato ik vraag aan een fouragehandelaar: hooi wat vrij is van GIFTIG onkruid voor mijn paarden, vrij van schimmel en onverpakt. Zij beloven mij dit te kunnen leveren en komen het vervolgens niet na, want giftige planten. Als ik het goed begrijp zeg jij dan niet zeuren omdat de fouragehandelaar geen tijd/kracht heeft om de beloftes die ze zelf maken te garanderen? Lijkt mij omgekeerde wereld! Dan moeten ze het verkopen als: Kan een plant in zitten want we spuiten niet en hebben geen tijd om het na te lopen. Prima, haal ik het daar niet. Ik heb ze overigens ook nooit gevraagd om onbespoten hooi, dus tsja..

Er zijn andere alternatieven, alles nalopen is niet het enige. Wel het meest simpele idd, maar er zijn gelukkig steeds meer mensen die niet zo werken. Ik ken overigens echt veel boeren die het wel nalopen (gelukkig). Ik ken ook een bedrijf die werkt met drones en AI waardoor ze snel hooilanden kunnen screenen. Maar moet je ook maar willen he, spannend die vooruitstrevende dingen. Is wel een gevoelig puntje dat spuiten..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:31

Ja a zeggen en b leveren is niet netjes. Heb ik ook al eens gemeld.

Maar over het algemeen wordt er veel gezeurd, ook nog eens dat het te duur is. Meer algemeen en lichtelijk offtopic. Met alle dure nieuwr snufjes wordt het alleen maar duurder. Zelfs sluiten met alle regels.

Overigens als jij niet hebt aangegeven dat je perse niet bespoten hooi wil, is het extra knap want de spuit er over en je hebt schoon land en hooi.
Dat bestaat nog en zou je moeten kunnen krijgen..

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 13:01

Ik denk dat onze gezamenlijke conclusie dan is dat je hooi moet kunnen leveren zonder onkruiden als je dat belooft. Dat schone hooi heb ik dus nog niet kunnen vinden, vandaar dit topic :) Dit was de 10e leverancier waarbij er rommel in zat.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:33

@Horzel, je heb gelijk een blacklist zal het wel niet worden...

@ Cioccolato, toch heb je hier een punt. Je vraagt om hooi zonder giftig onkruid schimmel ed. dan moet je dit ook leveren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert of producenten, handelaren en verkopers zich houden aan de wettelijke regels voor voedsel en diervoeders.... of valt hooi hier niet onder?

Ook ik loop, net als de meeste bokkers, mijn eigen land en terrein of op ongewenste planten, en zolang het kan haal ik het er met de hand uit. Verlies ik het vertrouwen dat ik alles eruit krijg dan gaat de spuit erover. Ik was ook van het niet bemesten enzo, maar dat heb ik aan de wilgen gehangen. Kalk en mest erop :D en goede vrienden geworden met klepel-maaier en bos-maaier, maar ook een stuk "ruigte" voor de biodiversiteit, maar dan wel zonder giftige onkruiden :).

Ik hoop dat iemand wat meer kan vertellen over de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en of dit van toepassing kan zijn op hooi

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 15:59

Ingeborgx schreef:
@Horzel, je heb gelijk een blacklist zal het wel niet worden...

@ Cioccolato, toch heb je hier een punt. Je vraagt om hooi zonder giftig onkruid schimmel ed. dan moet je dit ook leveren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert of producenten, handelaren en verkopers zich houden aan de wettelijke regels voor voedsel en diervoeders.... of valt hooi hier niet onder?

Ook ik loop, net als de meeste bokkers, mijn eigen land en terrein of op ongewenste planten, en zolang het kan haal ik het er met de hand uit. Verlies ik het vertrouwen dat ik alles eruit krijg dan gaat de spuit erover. Ik was ook van het niet bemesten enzo, maar dat heb ik aan de wilgen gehangen. Kalk en mest erop :D en goede vrienden geworden met klepel-maaier en bos-maaier, maar ook een stuk "ruigte" voor de biodiversiteit, maar dan wel zonder giftige onkruiden :).

Ik hoop dat iemand wat meer kan vertellen over de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en of dit van toepassing kan zijn op hooi

Vinger op de zere plek idd. Waarom kunnen ze dit beloven en vervolgens niet nakomen? En zijn er dan ook consequenties? Of is er veel hooi in omloop met deze onkruiden en steekt dat dus niet zo nauw oid? Ik heb zoveel vragen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:58

Cioccolato schreef:
Spuiten mag alleen nog maar gedaan worden door gecertificeerde mensen en er zitten ook regels aan met betrekking tot bij de sloten spuiten bijvoorbeeld.
Maar ja, het is en blijft troep want het dood onkruid. Maar geen gras.
Maar men wil geen onkruid en denkt dat personen alle stukken land door gaan lopen om onkruid met de hand te trekken, dat is wel de grap van de eeuw.

Oftewel: minder zeuren.
Of je eigen hooiland aanschaffen zodat je het op je eigen, beste manier kan doen

Dit dus!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:07

Ninx schreef:
Popstra schreef:
Dat spuiten is niet zo griezelig als hier beschreven word. Dat is preciesie werk gedaan door de loonwerkers. Weides zijn dit jaar onkruidvrij en de bermen er naast staan gewoon vol met jkk en andere bloeiende plantjes dus dat alles er omheen ook dood gaat is kul!

Het doodt met name insecten, verontreinigd het oppervlakte water en de dieren daar.

Dan moet je mij maar eens uitleggen hoe het komt de natuur hier de laatste jaren juist zo floreerd!? Er lopen hier heel wat Ooievaars, reigers en weet ik niet wat hun buiken vol te vreten! Al jaren zijn hier t.o dezelfde Buizerds in het nest, sterft het van de vleermuizen en zitten de steenuiltjes onder het dak. Oh en ook de vele hazen en nu de zwaluwen ook niet te vergeten.

Ik denk dat jij je vooral graag laat bang maken door de natuur en klimaat partijtjes die iedereen een ,,schaamte,, wil aan praten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:23

Hier kan ik diverse mensen, overwegend mannen met pensioen, opnoemen die bij het juiste weer dagelijks een paar uur schoffelen op het land her en der. Ze kosten geen klauwen vol geld en vinden het heerlijk om te doen. Ik kan mijn schoonvader uit tekenen in de polder met z'n schoffel. Het is niet zo dat je dagelijks elk land over moet gaan he. Ik had een uur werk op 1 hectare in 6 weken tijd. Wij hebben dit veld voor het eerst. De weides 1,5 hectare doen we samen in half uur 1x per 2 maanden ofzo.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 20:17

@popstra, hier gaat het topic niet over. De vraag naar hooi van onbespoten land is hier immers niet gesteld. Misschien kun je een ander topic aanmaken als het je allemaal zo hoog zit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:36

dierenfan schreef:
Hier kan ik diverse mensen, overwegend mannen met pensioen, opnoemen die bij het juiste weer dagelijks een paar uur schoffelen op het land her en der. Ze kosten geen klauwen vol geld en vinden het heerlijk om te doen. Ik kan mijn schoonvader uit tekenen in de polder met z'n schoffel. Het is niet zo dat je dagelijks elk land over moet gaan he. Ik had een uur werk op 1 hectare in 6 weken tijd. Wij hebben dit veld voor het eerst. De weides 1,5 hectare doen we samen in half uur 1x per 2 maanden ofzo.

Ja, en vermenigvuldig dat nu even met 100 of 500 of 1000. Verspreid over de provincie/het land. En ga dan even organiseren dat die man met die schoffel of mannen met schoffels op het juiste moment allemaal op het juiste hooiland staan. En dan graag wel geconcentreerd in de hooimaanden.
Echt waar, ik weet prima hoe het kán. Maar dit zijn niet bepaald oplossingen voor vrachtwagens aan hooi die een fouragehandel passeren. Heel leuk als het kleinschalig is. Maar totaal niet opschaalbaar.

Van 1,5ha kunnen leuk 4 paardjes eten. Die fouragehandelaren verzorgen 400 of 4000 paarden jaar rond van ruwvoer. Je snapt toch dat dat even een andere organisatie is? Al zouden die mannen gratis komen. Dan is de organisatie daar achter alsnog een draak van een ding.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:41

Wij hebben nu gelukkig weer goed kwaliteit ruwvoer, meer dan een jaar geleden was de leverancier er mee gestopt. Is een hele zoektocht geweest voor onze stalhouderij om weer goede kwaliteit voordroog en hooi te krijgen. Nu is het gelukkig al weer tijden prima. Op een enkel stukje klei oid wat er een keer in zit.
Maar verder prima kwaliteit, geen vreemde planten er in en geen schimmel.
Maar het heeft echt lang geduurd en veel balen zijn retour gegaan.
Met de klimaat veranderingen, veel natte en extreem hete periodes is het sowieso al lastig. Normaal was uit Frankrijk het altijd wel goed maar daar nu inderdaad extreem veel giftige planten in veel balen.
Wij staan op een grote stal, dus prijs is ook van belang, uiteindelijk zijn we ook omhoog gegaan met stal geld, maar de kwaliteit is weer goed dus is het wel waard.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 09:29

@c_alsemgeest hebben jullie toen ook giftige planten in het hooi gevonden? Ik ben het met je eens, ik betaal liever meer met goed hooi dan elke dag die frustratie/gepluis. Hebben jullie nu hooi uit Nederland?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:40

Geen giftige planten gelukkig, wel vaker schimmel, veel zuring en andere zooi. Of het zag er goed uit, maar de meeste aten het niet.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:01

Popstra schreef:
Ninx schreef:

Dan moet je mij maar eens uitleggen hoe het komt de natuur hier de laatste jaren juist zo floreerd!? Er lopen hier heel wat Ooievaars, reigers en weet ik niet wat hun buiken vol te vreten! Al jaren zijn hier t.o dezelfde Buizerds in het nest, sterft het van de vleermuizen en zitten de steenuiltjes onder het dak. Oh en ook de vele hazen en nu de zwaluwen ook niet te vergeten.

Ik denk dat jij je vooral graag laat bang maken door de natuur en klimaat partijtjes die iedereen een ,,schaamte,, wil aan praten.

Ooievaars en reigers floreren op een vaak gemaaid weiland, maar op een weiland wat 5x per jaar gemaaid wordt tref je geen werkende, biodiverse planten/dierengemeenschap. Dat grotere dieren die je kunt zien in het land in mooie aantallen aanwezig zijn, wil nog niet zeggen dat het daarom goed gaat met de natuur. Vooral insecten en bodemleven neemt drastisch af en laten die nu net de start zijn van de voedselketen.

En ik snap heel goed dat een weiland geen natuur is, maar een kwekersveld voor voer. Pech is dat dit kwekersveld haar omgeving beïnvloed en dat dit ook effect heel op mens en dier. Er worden langzaamaan stappen genomen om bijvoorbeeld waterkwaliteit te verbeteren gelukkig.

Ik vraag me altijd af wat er mis is met natuur? Waarom is dat zo vreselijk? Waarom willen we daarin geen rijkdom? Maar denken we dat we God zijn en alles voor onszelf mogen houden? Waarom zijn we het vermogen kwijt geraakt om te zien dat we onderdeel zijn van de natuur en alles met elkaar samenwerkt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:11

@ladyingreen
Eh, nou precies op de redenen die hier genoemd wordt?

Omdat bepaalde planten heel leuk en goed voor de biodivesiteit zijn buiten je weiland. Maar totaal ongewenst 5 meter verderop omdat ze dan in je hooi terecht komen. En dat dat nu eenmaal een spanningsveld oplevert.
Dat je dan de keuze hebt tussen spuiten (vooralsnog gewoon goedgekeurd en veilig bevonden door onze instanties) en idealisme wat niet werkbaar is of betaalbaar lijkt. Dat idealen heel leuk zijn (en zelfs uitvoerbaar, ik doe het zelf ook) maar niet opschaalbaar.
Omdat we hoge eisen stellen.

Daarnaast omdat grond (en arbeid) eenmaal zo schreeuwend duur is in NL (en tot op zekere hoogte in heel europa) dat het moeilijk is om iets over te houden aan de grond. Genoeg idealen maar te weinig kopers voor die idealen (zie ook nog maar een het schokkend lage bio aandeel in onze eigen keukenkastjes als NL zijnde, grappig als je al die oordelen over bestrijdingsmiddelen leest, het alternatief IS er namelijk al)

Omdat ik niemand op bovenstaande dilemma's een echt antwoord heb zien geven?

Daarbij ben ik er voor je vraag maar even van uitgegaan dat die tegenstelling er uberhaupt zou zijn. Want in de werkelijke wereld is het nu eenmaal veel ingewikkelder.
Natuur is leuk, natuur is geweldig, tot het ons gaat lastig vallen. Tot er rupsen in een bloemkool zitten, je aardappeloogst opgevreten wordt door de coloradokever, de mussen je jonger planten opvreten en slakken je aardbeien sneller opeten dan jij ze aan de plant ziet komen en er JKK uit de naastgelegen berm in je wei uitzaait. (allemaal waargebeurde verhalen uit mijn 'bio'moestuin en weiland, waar ik og steeds geen bestrijdingsmiddelen inzet maar wel heel goed doet begrijpen waarom dat soms wel de enige reële optie is)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:23

pol013 schreef:
@ladyingreen

Omdat bepaalde planten heel leuk en goed voor de biodivesiteit zijn buiten je weiland. Maar totaal ongewenst 5 meter verderop omdat ze dan in je hooi terecht komen. En dat dat nu eenmaal een spanningsveld oplevert.
Dat je dan de keuze hebt tussen spuiten (vooralsnog gewoon goedgekeurd en veilig bevonden door onze instanties) en idealisme wat niet werkbaar is of betaalbaar lijkt. Dat idealen heel leuk zijn (en zelfs uitvoerbaar, ik doe het zelf ook) maar niet opschaalbaar.

Daarnaast omdat grond (en arbeid) eenmaal zo schreeuwend duur is in NL (en tot op zekere hoogte in heel europa) dat het moeilijk is om iets over te houden aan de grond. Genoeg idealen maar te weinig kopers voor die idealen (zie ook nog maar een het schokkend lage bio aandeel in onze eigen keukenkastjes als NL zijnde, grappig als je al die oordelen over bestrijdingsmiddelen leest, het alternatief IS er namelijk al)

Daarbij ben ik er voor je vraag maar even van uitgegaan dat die tegenstelling er uberhaupt zou zijn. Want in de werkelijke wereld is het nu eenmaal veel ingewikkelder.
Natuur is leuk, natuur is geweldig, tot het ons gaat lastig vallen. Tot er rupsen in een bloemkool zitten, je aardappeloogst opgevreten wordt door de coloradokever, de mussen je jonger planten opvreten en slakken je aardbeien sneller opeten dan jij ze aan de plant ziet komen en er JKK uit de naastgelegen berm in je wei uitzaait. (allemaal waargebeurde verhalen uit mijn 'bio'moestuin en weiland, waar ik og steeds geen bestrijdingsmiddelen inzet maar wel heel goed doet begrijpen waarom dat soms wel de enige reële optie is)

Dat spuiten goedgekeurd is en veilig bevonden is door instanties is een wassen neus. Het is goedgekeurd omdat je er niet direct dood bij neer valt, maar wat de effecten zijn op de langere termijn zijn onbekend en ook niet uit te zoeken in wetenschappelijke studies vanwege de complexiteit van heel veel andere beïnvloedende factoren. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bepaalde producten toch niet zo veilig zijn als dat we dachten en normen worden regelmatig verder naar beneden bijgesteld (vooral in de diervoedersector). Als we alles om ons heen dood spuiten moeten we het niet gek vinden dat tegenwoordig 1:3 mensen kanker krijgt en bijvoorbeeld Parkinson steeds meer voorkomt en vooral in de omgeving waar veel boomkwekers zitten

Daarnaast hebben we het probleem van totale oogsten die opgevreten worden zelf gecreëerd door alleen maar monoculturen te zaaien. Er komen steeds meer stemmen op om rijenteelt te doen, waarbij je een paar stroken mais naast bieten zet etc. Op die manier heb je bewezen minder plaagdieren. Plus dat 'biologische bestrijdingsmiddelen' ook mogelijk zijn, bijvoorbeeld diathomieënaarde in perenboomgaarden. Er zijn wel opties, maar we moeten eens verder kijken dan de quick fix, en weer terug naar wat de natuur ons kan bieden. Er zijn namelijk heel veel natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden als bestrijdingsmiddel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:04

Waar een wil is, is een weg toch? Was het mijn werk hooi te leveren dan was het mijn werk JKK vrij te leveren als ik aan geef dat het JKK vrij is. Dat moet ook gewoon bij veel meer hectares mogelijk zijn door het gewoon bij te houden. Ja je moet ergens beginnen maar als je dit bij houdt is dat gewoon te doen. Is het niet te doen met de hand dan zul je wat anders moeten verzinnen. Spuiten kan natuurlijk en dat dan vermelden. Mij lijkt als je dan x spuit dat het daarna minder heftig terug komt en mogelijk alsnog op andere wijze het kunt verwijderen. Waar een wil is daar is gewoon echt een weg ipv overal tegenaan schoppen in deze kwestie. De wolf kwestie is stukken ingewikkelder vind ik persoonlijk.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:29

Arrrgggg .... Hier een dochter van een boomkweker, landbouwkundige en nu hard aan het werk in de automotive om duurzaamheid te veranderen (en nee ik sta niet aan de zijlijn te schreeuwen dat de wereld veranderen moet ik en mijn collega's doen het gewoon)....Als iemand nog een bankje voor mij heeft om dagelijks mijn frustraties te ventileren :list: :D

Er wordt in vele sectoren hard gewerkt om duurzamer te worden en weet je welke sector daarin het meeste heeft gedaan..... de agrarische sector. Wat deze sector zou moeten leren is lobbyen & communiceren. Kunnen ze bij de energy en automotive collega's leren ...

Maar dit was niet het onderwerp van deze discussie/vraag. Waarom is er geen controle op de productie van hooi? Waarom worden bestaande wet en regelgeving niet gehandhaafd? Hierop is nog geen antwoord.

Zoals gezegd er zijn paardenhouders die afhankelijk zijn van de fourage handel, een bedrijf die voedsel verkoopt. Waar vraag en aanbod samenkomen. Goed hooi zonder giftige planten en schimmel zouden moeten verkopen. Waar je op vertrouwen kan.

Of ligt dit aan ons paardenhouders? Vragen wij het onmogelijke? Moeten we duidelijker zijn in onze vraag, als men niet-bemest met kruiden en laag in suiker wilt hebben zonder chemische middelen dan betaald je de top prijs. Wil je gewoon goed gras hooi zonder poespas, dat onkruidvrij is betaal je de standaard prijs. En wil je dan ook nog het uit het buitenland hebben tja dan kost dat extra aan transport (en wil je dit dan ook nog groen laten transporteren 8)7 ..... En wanneer er niet geleverd wordt als gevraagd moet dit door de fourage handel opgelost worden, wordt dit niet gedaan dan zou je dit moeten kunnen melden maar waar?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:46

Miriam91 schreef:
pol013 schreef:
@ladyingreen

Dat spuiten goedgekeurd is en veilig bevonden is door instanties is een wassen neus. Het is goedgekeurd omdat je er niet direct dood bij neer valt, maar wat de effecten zijn op de langere termijn zijn onbekend en ook niet uit te zoeken in wetenschappelijke studies vanwege de complexiteit van heel veel andere beïnvloedende factoren. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bepaalde producten toch niet zo veilig zijn als dat we dachten en normen worden regelmatig verder naar beneden bijgesteld (vooral in de diervoedersector). Als we alles om ons heen dood spuiten moeten we het niet gek vinden dat tegenwoordig 1:3 mensen kanker krijgt en bijvoorbeeld Parkinson steeds meer voorkomt en vooral in de omgeving waar veel boomkwekers zitten

Daarnaast hebben we het probleem van totale oogsten die opgevreten worden zelf gecreëerd door alleen maar monoculturen te zaaien. Er komen steeds meer stemmen op om rijenteelt te doen, waarbij je een paar stroken mais naast bieten zet etc. Op die manier heb je bewezen minder plaagdieren. Plus dat 'biologische bestrijdingsmiddelen' ook mogelijk zijn, bijvoorbeeld diathomieënaarde in perenboomgaarden. Er zijn wel opties, maar we moeten eens verder kijken dan de quick fix, en weer terug naar wat de natuur ons kan bieden. Er zijn namelijk heel veel natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden als bestrijdingsmiddel.

Dat was mijn hele punt niet eigenlijk.

En ga anders even helemaal voorbij aan mijn punt: er IS al biovoeding. Er is alleen geen hond die dat structureel koopt.
3 miezerige procenten!!!! Waar zijn al die mensen ineens als er boodschappen gedaan worden?

Er komen helemaal niet 'steeds meer stemmen op' voor rijenteelt. Dat is een geweldig leuk experiment. Waar ze zeker mee door moeten gaan. Maar vooralsnog allemaal zo kleinschalig, arbeidsintensief én niet opschaalbaar dat je er nog geen halve straat mee kunt voeden. Vooralsnog alleen geschikt voor lokale afname. Neem voor de volledigheid ook even de logistieke keten mee die er (niet) achter zit. Hoeveel meer brandstof het vraagt om al die diverse producten uit rijenteelt seperaat naar verwerkers te sturen. Misschien gaat het ooit wel lukken. Maar die omschakeling is laaaaaang niet zo eenvoudig als jij hier nu schets. (zoals ongeveer alles in onze voedsel keten. Mensen onderschatten echt hoe geweldig goed ons systeem al is, mogelijkheden tot bijsturing daar gelaten, want die zijn er zeker)
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... restry.htm

En ja, je kunt zeker weten ook 100denha met de hand onkruidvrij gaan maken. Wie gaat echter de prijs betalen voor dat hooi?

Maar nogmaals: ik best bio fan. Maar JUIST daarom zie ik ook dat dat lang niet zo simpel is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:03

dierenfan schreef:
Waar een wil is, is een weg toch? Was het mijn werk hooi te leveren dan was het mijn werk JKK vrij te leveren als ik aan geef dat het JKK vrij is. Dat moet ook gewoon bij veel meer hectares mogelijk zijn door het gewoon bij te houden. Ja je moet ergens beginnen maar als je dit bij houdt is dat gewoon te doen. Is het niet te doen met de hand dan zul je wat anders moeten verzinnen. Spuiten kan natuurlijk en dat dan vermelden. Mij lijkt als je dan x spuit dat het daarna minder heftig terug komt en mogelijk alsnog op andere wijze het kunt verwijderen. Waar een wil is daar is gewoon echt een weg ipv overal tegenaan schoppen in deze kwestie. De wolf kwestie is stukken ingewikkelder vind ik persoonlijk.

Als jij zelf in dat werk zou zitten, weet je ook dat jouw reactie kant nog wal raakt. Veel fouragehandelaren, zoals het woord al zegt, hebben zelf geen land, maar zitten in de handel. Die doen in- en verkoop, en moeten uitgaan van degene waar ze de balen van kopen.

Veel hooi komt van buiten NL en groeit daar op percelen waar veelal niet bemest wordt, en wat 1x per jaar gemaaid wordt, in balen gedraaid en verkocht. Veel van die percelen zijn ongebruikt of in gebruik als vogeltjesland, waar dus niet gespoten mag worden. Maar veel paardeneigenaren willen kruidenrijk/onbemest etc, dus dan kom je automatisch op dat soort percelen uit, in gebieden waar de grondprijzen laag zijn en geen andere teelten interessant of mogelijk zijn. En jacobskruid is gewoon een inheemse plantensoort.

Een kwaliteitscontrole op hooi? Door wie? en waarom? Hooi ligt niet in de supermarkt voor de consument. Daarnaast ben je als dierhouder verantwoordelijk voor wat er gevoerd wordt aan je dier. Bevalt het je niet, koop je ergens anders hooi. Of betaal wat meer, dan gaat de kwaliteit vaak ook omhoog.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:52

@ Oehlala Je maakt wel heel veel aannamen. We hebben het hier over 140 euro ex 21% BTW voor 440kg hooi....mag je toch wel iets van verwachten ... Die zwarte lijst wordt steeds aantrekkelijker }>

En .... als wij niet goed hadden opgelet op wat wij onze dieren voeren dan was deze topic nooit geplaats.

Maar nog eenmaal is er een bokker die de wet en regelgeving weet rondom het verkopen van hooi?