Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cruzadooo schreef:Koekie73 schreef:Mijn pony (breukje in een hoefbeentak en ontsteking daardoor) kreeg een aluminium ijzertje. DIe trapte hij ook heel snel af en 1x had hij een heel stuk hoef meegenomen waardoor er niet eens meer een ijzer onder. De smid heeft het toen met ijzer heel handig ingegipst. Werkte perfect.
Mijn merrie nu heeft ook speciaal beslag en bij haar werkt alleen 2 springschoenen over elkaar. Ze heeft dus een maat L om en daarover nog een maar XLSindsdien geen kromme ijzers meer.
Heb je dan twee rubberen altijd over elkaar zitten? De bovenste houdt dan wel de onderste meer naar beneden dus misschien dat dat ook nog wat is!
koend schreef:Gewoon goed beslaan is meestal voldoende.
voorhoef:
- voldoende korte ”teen”, dus de hoef zo recht zetten als medisch verantwoord.
- veel opzet geven ( liefst het ijzer zelf vervormen en dan de zool ook wat rond zetten, zo deed mijn oude smid het / ofwel neemt de smid een ijzer dat in de toon afgerond is, zo doet mijn huidige smid het; gemakkelijker en sneller)
- Het ijzer net een beetje terug leggen.
- de bovenrand van het ijzer ietsje rond slijpen.
- de takken op het kortste zou ik liefst niet doen. Als het paard er een tijdje op staat, groeien de hielen er te gemakkelijk overheen. Als je te snel moet herbeslaan krijg je teveel nagelgaten.
- goeie nagels gebruiken, daar zit ook verschil in.
Achtervoeten
- ook zo recht zetten als medisch verantwoord is.
- héél veel afronden in de toon.
Verder de boel nauwkeurig opvolgen.
Zodra een ijzer los zit, het zelf direct afhalen zodat het niet afgetrapt wordt.
hoogendroog schreef:Ga op zoek naar een smid die de balans van de hoef weer op orde brengt. Koend geeft al heel wat goede tips. In ieder geval nooit de takken inkorten, hiermee haal je ondersteuning van de pezen volledig weg. Wees voorzichtig met veel opzet, lijkt leuk, maar in werkelijkheid dwing je de voet naar achterover hangen.
cruzadooo schreef:tirzasarah10 schreef:Een aantal jaar terug stond ik met mijn merrie op utrecht omdat ze onder andere wekelijks een ijzer er onder vandaan tikte. Ik heb daar met de orthopeed gesproken en die gaf aan dat als je een goede smid heb het er eigenlijk nooit aan de smid kan liggen.. hij zei ik zie vaker paarden die vreselijk scheef zijn of neurologisch iets mankeren. Merrie tikte ze er hier ook af ondanks aluminium ijzer, afronden en korte takken. Alles bij elkaar deed de hoef kwaliteit ook niet tegoeden. Merrie mankeerde dus ook meer. Wat mij opvalt zijn de ongelijke voeten, is daar een oorzaak van bekend? Of aangeboren?
Bedenk maar eens hoe lastig het in de natuur is als je bij een plas water sta te drinken en snel weg moet maar je sta eerst op je eigen voeten![]()
Klinkt misschien stom maar zo gebeurt het wel, vluchtdier en onhandig/lomp geloof ik niet in.. zelfs niet nu de huidige paarden zeer ver van de natuur afstaan.
Zijn er naast deze blessure nog meer vreemde dingen geweest?
Ja waarschijnlijk heeft hij het steile voetje gekregen door deze als voorkeursvoet te gebruiken tijdens het grazen vanaf veulen af aan. Waardoor er eentje steil is geworden en de ander wat platter, volgens de smid. Verder is hij helemaal nagekeken; alles op foto gezet en echo op voorbenen. Toen ik hem kocht is hij ook klinisch en rx gekeurd incl hals en rug zonder bijzonderheden. 3x per jaar komt de osteopaat en 1x de chiropractor (die ook paardenarts is). Verder eigenlijk niets gek gehad, behalve een keer hard op zijn tong gebeten