23 jarige hoefbevangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:45

Persoonlijk zou ik met je dierenarts overleggen of je iets geleidelijker mag afbouwen. Ik vind de stap van 4 naar 2 wel vrij groot, maar ik ben uiteraard geen dierenarts.

Die van mij kreeg 1 zakje per dag. Ik heb toen eerst een paar dagen 3/4e gegeven. Toen er geen reactie op kwam een paar dagen een halve. Toen een kwart en toen gestopt.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:48

Zou zeker ook een maagbeschermer bij geven - buut is echt niet mis hoor. Ik ben zelf destijds van buut overgestapt op Equioxx.

Cinnepin

Re: 23 jarige hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 18:53

Ik heb geen maagbeschermer erbij gehad

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 19:34

Cinnepin schreef:
Ik heb geen maagbeschermer erbij gehad

Ik ook nooit. Wel moet hij ondanks zijn dieet nog voldoende ruwvoer krijgen. 4 zakjes vind ik erg veel. De mijne begon met 2 ,toen het beter ging nog 1 per dag en verder kijken of het goed bleef gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:22

Cinnepin schreef:
Het gaat nu goed met Niels.
Ik zie hem niet meer op de benen vallen en is vrolijk.
Wat ik wel zie is dat z'n flanken invallen omdat ie op streng dieet staat natuurlijk.

Hopelijk blijft hij goed als hij van de buut afkomt

Op welke manier staat hij streng op dieet?
Met andere woorden: wat krijgt hij nu per etmaal?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:31

Ik heb ook geen maagbeschermer gekregen. Vond mijn dierenarts niet nodig voor kortstondig gebruik van buut. En mijn shet heeft altijd een net graszaadhooi hangen en hij kon dus altijd wat knabbelen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 09:47

Ninx schreef:
Cinnepin schreef:
Wat ik wel zie is dat z'n flanken invallen omdat ie op streng dieet staat natuurlijk.

Op welke manier staat hij streng op dieet?
Met andere woorden: wat krijgt hij nu per etmaal?

Verdeeld over 4 keer per dag een beetje geweekt hooi en zijn pavo vital mocht ik blijven geven. Om bij te voeren wat nat stro maar dat eet ie niet.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:13

Hier ervaring met kwpn merrie en bevangenheid. Zij heeft vrij lang op bute/ascal/maagbeschermer gestaan. Langzaam afgebouwd.
Maar wonder boven wonder is het goed gekomen met helaas wel 3 en 6 graden kanteling. Fotos pas gemaakt toen actieve proces klaar was, eerder had geen zin zei mijn DA. Met speciaal beslag en voeten goed bijhouden iedere 7 wkn is ze helemaal hersteld.
Streng dieet, let nu nog steeds erg op voer,maar er is veel te koop met laag in suikers en zetmeel.
Ze ziet er super sportief en slank uit nu.
Zij gaat niet meer op de wei, is te gevaarlijk voor herhaling en als nog een x gebeurt en weer kanteling dan zou einde oefening zijn. Tot zo'n 10 graden kanteling is nog te doen zei mijn DA. Grazen aan de hand later op de dag en niet te kort gras kan wel, ivm fructanen.
Tip:laat ook vooral het hooi testen, anders weet je nog niet wat erin gaat. Kan via pavo.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 10:17

Hooi is getest ;) laag in suikers

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:08

Cinnepin schreef:
Hooi is getest ;) laag in suikers

Heb je een foto van hem?
Vaak is daarop goed te zien of een paard vooral lymfatisch vet is, en dus een verstoorde stofwisseling heeft.
Of dat een paard echt vet/ vet is. Dat is een groot verschil.
Het overgrote deel heeft last van het eerste.

Je zegt 4x per dag een beetje.
Maar hoe groot is je paard, en hoeveel kilo voer je exact?
Te weinig voeren geeft stress. Door stress maakt je paard teveel cortisol aan. En daardoor blijven ze langer HB.

Je zou iemand als Anne van Eqinful om advies kunnen vragen.

Bij HB gaat het er enerzijds om wat je NIET voert, maar ook zeker wat je WEL voert.
Het lichaam heeft wel essentiële zaken nodig om te kunnen herstellen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 12:30

Ik kan je vertellen dat hij echt gewoon dik id hoor ;)

Qua voeradvies vind ik het fijn om me te houden aan de richtlijn die de da geeft. Niet om jou, maar iedereen zegt wat anders ;)
Verder ziet hij er niet gestresst uit. Hij is gewoon zichzelf :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:50

Cinnepin schreef:
Ik kan je vertellen dat hij echt gewoon dik id hoor ;)

Qua voeradvies vind ik het fijn om me te houden aan de richtlijn die de da geeft. Niet om jou, maar iedereen zegt wat anders ;)
Verder ziet hij er niet gestresst uit. Hij is gewoon zichzelf :)

Dierenartsen zijn daar niet zo in thuis.
Die roepen alleen maar dat je minder moet geven.
Maar goed…….

Om iets echt op te lossen moet je jezelf informeren. Maar je kunt er ook voor kiezen het niet te doen.

Succes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:17

Cinnepin schreef:

De injectie met Dexamethason is een bijnierschorshormoon, en daarvan is bekend dat het als bijwerking bevangenheid kan geven. Het risico erop in combinatie met overgewicht is in elk geval zeer aanwezig en in dit geval durf ik er wel een flesje wijn op in te zetten.

Buut heel rustig afbouwen, 2 x zo langzaam als aanbevolen is prima, en daarnaast het dieet aanpassen. Wat Ninx schrijft is correct; niet te snel laten afvallen, meerdere keren per dag een portie goed getest hooi, en een balancer geven om tekorten in vitamines en mineralen te voorkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:59

Bij mijn hoefbevangen pony (type Fjordkruising) zijn 3 verschillende DA's geweest, allen van dezelfde groepspraktijk. En ik kreeg 3 heel verschillende behandeladviezen . Pas bij de laatste die op mijn verzoek ook Bute is gaan geven i.p.v. Metacam waar ik geen goede ervaringen mee had, en die een andere manier van voeren voorstelde, kwam er een snelle verbetering. Maar, het is een hele gecompliceerde ziekte die verschillende oorzaken kan hebben en dus ook op verschillende manieren behandeld zou moeten worden. Ik hoop het in elk geval nooit meer te hoeven meemaken want het is vreselijk voor je paard en ook vreselijk als liefhebbende eigenaar om dit lijden aan te zien. Het lichtpuntje is dat het toch vaak weer herstelt! En dat je paard dan weer vrolijk kan rondrennen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:00

Hij krijgt 3 keer per dag een halve plak en 1 keer er dag anderhalve plak

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:15

Plakken zegt mij niets, hoeveel kilo weegt zo'n plak, en wat is (gemiddeld) de voedingswaarde. Dan kun je gericht bijhouden op hoeveel hooi hij een gezond en stabiel gewicht krijgt.
In een slowfeeder doet hij langer over het hooi, vertragen van de eettijd is een prima methode om vreetzakkentempo te reguleren.
Ervan uitgaande dat de Dexamethason de oorzaak is, is hij met een beetje mazzel is dit over een aantal weken weer een stuk beter. En dan kan het nog wel langer duren voordat de hoeven weer helemaal ok zijn; een verzwakte witte lijn moet uitgroeien. Zo nodig kun je tijdelijk hoefschoenen gebruiken mocht hij gevoelig blijven.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 17:19

Hij staat op ijzers met zooltjes

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 10:09

Na hoelang herstel konden jullie eigenlijk weer rijden?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:37

Ik denk 4-5 maanden
Heb hem echt de tijd gegeven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:39

Hier ook, 4 tot 6 maanden. Kinderpony dus rijden was niet zo belangrijk.

Mijn grootste bezorgdheid was het niet meer kunnen lopen, pony wilde / kon de stal niet meer uit. Ik herinner me jammer genoeg niet meer hoelang deze fase duurde, maar toch wel een tijdje.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 12:40

Niels loopt gelukkig prima. Je ziet nu niks meer aan hem. Gisteren avond en vanochtend voor het eerst 1 zakje buut ipv 2. Lijkt dus de goede kant op te gaan

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:52

lochsong schreef:
Bij onze pony helpt voorhoeven ingipsen enorm. Geeft meteen pijn verlichting en hoeft daarom minder lang pijnstilling. Zij kreeg eerste dagen bute, ascal en nog iets. Bute werd al snel afgebouwd, toen nog een tijdje metacam met ascal en dat andere wat ik vergeten ben. Na een week of drie was ze eigenlijk beter.

Hoefbeen was in 1 hoef 11 graden gekanteld. (Voor en na behandeling foto's laten maken) Aantal jaar later was het terug naar 8 graden gekanteld. Het is dus niet zo dat het niet kan verbeteren zoals vroeger gedacht werd. Pony is wel meerdere keren bevangen geweest. Gewicht is altijd een probleem met haar, ze is met pensioen. Ze is behandeld door DAP Bodegraven en de Raaphorst.

Ze is een vrolijke blije pony, loopt goed. Ze is met pensioen, dus behalve wandelen doet ze niet veel. Ze staat op klein weitje met weinig gras en krijgt hooi bijgevoerd met vitalstyle oerbalans brokjes.

INteressant! Helaas is onze pony overleden, maar zij is ondanks alle oplettendheid toch een aantal malen hoefbevangen geweest. Dat werd erger toen ze ouder werd, ze bleek ook PPID en IR te hebben. We hebben echt alles geprobeerd, maar van ingipsen heb ik nooit eerder gehoord. Had het graag voor haar geprobeerd.

Onze ponymerrie is 24 geworden, we hebben haar laten inslapen omdat ze weer ernstig hoefbevangen was... We wilden haar niet langer laten lijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:42

Bij PPID en hoefbevangenheid is dat ook het beste om te doen hoor..dat blijft terugkomen door de PPID. Helaas ervaring mee...het gipsen zou dan ook alleen maar symptoombestrijding zijn vanwege de drukverlichting.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:17

Cinnepin schreef:
Niels loopt gelukkig prima. Je ziet nu niks meer aan hem. Gisteren avond en vanochtend voor het eerst 1 zakje buut ipv 2. Lijkt dus de goede kant op te gaan

Mooi, met een beetje mazzel komt het dan weer goed. Ik zou rustig afbouwen. Van 4 naar 2 zakjes is pittig en het effect zie je pas na een dag of 2 vanwege de halfwaardetijd. Maar dat weet je DA wel als het goed is maar je kunt het zelf ook even opzoeken op google.

En dan heel erg opletten met corticosteroïden, want hij is er zoals veel paarden erg gevoelig voor. Soms is het kiezen tussen 2 kwaden maar van de wal in de sloot is in elk geval geen oplossing.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 09:59

Het lijkt goed te gaan met Niels. Je ziet op het moment niks aan hem. Ook zijn ademhaling is rustig ( heeft flink lopen pompen na die astma aanval ). vanmiddag komt de da voor controle. Ben benieuwd