Jong paard nog dik in vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Jong paard nog dik in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:09

Ik zou hier even een goede osteopaat naar laten kijken. Lijkt iets verstoord te zijn in zijn circadiaanse ritme. Wellicht blokkade hoog in de nek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:15

En niet zomaar een ontworming. Doe er een pramox tegen aan.

Ik vind je nieuwe foto gelukkig wel beter dan de eerdere.
Ik zou gaan voor een goede basis/sport brok (zo schrikbarend dun is die niet en kun je opbouwen of vervangen). Meer eiwitten heeft merriebrok. Maar een 'gewone' brok in plaats van al dat arme voer.
Voer er lekker een handje arme musli bij naast Als snack Als je zoiets perse wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:17

xPearl schreef:
We hebben helaas niet genoeg wei/gras voor alle paarden op stal. Vandaar dat hij niet elke dag op de wei kan..
Ik kan altijd even vragen aan de staleigenaar hoe het zit qua hooi en of hij zo weet of het wat rijk is of niet. Ik sta op een wat grotere stal dus de balen hooi gaan hier heel hard, vandaar dat ik niet verwacht dat er een analyse is gedaan en denk zelf ook dat het weinig nut heeft?

Mestonderzoek was dus schoon, maar ik kan altijd voor de zekerheid een ontworming geven. Daar ga ik vandaag achteraan

@San
Er staat vanalles op stal. Van PRE's, tot koudbloeden tot kwpn'ers

Nu moet ik zeggen dat de foto in de OP echt niet de beste foto is van hem, en het ongelukkig is gemaakt. Maar ik heb hem wel geplaatst zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik bedoel qua spier/bovenlijn. Om nou te zeggen dat hij ondervoed is vind ik wel heel heftig, al snap ik dus wel dat die foto echt niet de beste foto is :o
Ook niet de beste foto, maar deze had ik even snel gemaakt begin van de week
[ Afbeelding ]

Ah ja dat ziet er al wel wat anders uit in vergelijking met de OP :=.

Alsnog denk ik dat je meer moet gaan voeren, want hij heeft alsnog nauwelijks spier.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 12:33

Haha ja duidelijk. Die foto was niet de beste keus :+

Over dat andere mensen hem gaan voeren ga ik even over nadenken.. Ik vind dat niet ideaal omdat ie dan weer uit de paddock gehaald moet worden omdat hij samen staat.

Ze hebben wel voldoende paddocks, en ook groot genoeg dat ze goed kunnen rennen en gek doen. Alleen niet genoeg gras voor alle paarden dagelijks. Ik heb de vraag gekregen of ik bij een vriendin op stal wil komen met paard, daar hebben ze wel veel gras in de zomermaanden. Maar daar ben ik over aan het nadenken en vind het ook moeilijk om hem weer stress te bezorgen met de verhuizing..

Pavo fibrebeet heb ik eventjes gevoerd toen ik ook de zandkuur gaf, maar ik vind slobber niet ideaal ivm klaar maken en wachten. Nu kan ik dat thuis wel maken met warm water, maar ik vind een brok/muesli wel wat gemakkelijker. Maar het is een optie!
Laag in suiker en zetmeel was niet een bewuste keuze, dus ik sta open voor alle merken haha.

Ik doe inderdaad geen 'conditietraining' met hem of een halfuur intensief longeren, maar meer het loswerken/grondwerken om zijn lichaam te leren gebruiken.

Dus een merriebrok zou een goede optie kunnen zijn? Dan kan ik daar eens naar kijken :j

@Hutcherson
De osteopaat is vorige week geweest

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:58

Je voert een voer dat voor 'easy-keepers' is, koudbloeden die slecht gaan op suikers en calorieën. Jij hebt een heel ander type paard. Ik zou veel traditioneler gaan voeren. Startend met bijv draversbrok van havens. Wel opbouwen natuurlijk

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:16

Hij ziet er op zich goed uit, wel onbespierd uit maar spieren komen pas na beweging en training. Het is nog een jong paard, en hij groeit nog wel een paar jaar door en zwaart uit.
Op stal bouwen ze geen spieren op, buiten met vrije beweging en training wel.
Het kost 35 euro om eens een keer het hooi te laten analyseren door Pavo; als de pensionstal grote hoeveelheden hooi tegelijk inkoopt kan het aardig zijn dat eens te laten doen. Of voeren ze voordroog?
Anyhow, wat meer eiwitten erin kan geen kwaad als hij niet dagelijks kan grazen. Het is nog een jong paard, en ik zou hem gezond blijven voeren. Coolstance copra is eiwit, en een goede vitaminebrok geven.
Zo nodig kan er nog meer bijvoeding bij als hij moeilijk op gewicht te houden is met alleen hooi. Als dat te schraal is, dan kan hij gewoon onvoldoende hooi eten om aan zijn ADH te komen, wat bij een koudbloed dan wel lukt. Maar niet ineens volstoppen, voer opbouwen totdat je tevreden bent en hij niet te dik wordt (wat veel paarden zijn...)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 15:59

Wormkuur zit er in dus ben benieuwd of dat ook wat doet :)

Analyse ga ik even naar kijken en evt overleggen. Ze kopen inderdaad in grote hoeveelheden in, maar volgensmij hebben ze wel verschillende soorten balen. Dus ik zal eens gaan kijken.

Van Coolstance copra heb ik toevallig een proefzakje liggen, die heb ik van de osteopaat gekregen. Dus die kan ik wel proberen om te geven of hij het lekker vind. Zij gaf ook inderdaad aan dat dat veel eiwitten zijn en dus goed voor hem.
Ik zal iniedergeval eens rond gaan kijken voor andere brokken

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 16:50

Ik ben even aan het googelen geweest voor ander voer. Ik vraag me alleen af waar ik goed aan doe.. Ga ik de muesli opvoeren en iets van coolstrance copra bijvoeren, of krijgt hij dan nog tekorten?

Verder ben ik even naar merriebrok gaan kijken en even naar de 'bekende' merken gekeken. Cavalor Probreed, Voermeesters, Subli en Vitalbix hebben best een hoog eiwitgehalte, waarvan Cavalor het hoogste (16%) en Vitalbix het laagste (14,6%). Vitalbix zit wel iets hoger in vet. Zijn dat dan goede optie's? Hoe zit het qua energie? Hij mag best een beetje extra energie hebben, maar hoef ook geen bommetje haha. Of zou ik daar dan weer wat anders voor bij moeten geven?

Ik heb erg weinig verstand van voer en aangezien er zoveel aangeboden wordt vind ik het heel lastig! Maar ik wil het wel goed doen, want ik ben het met jullie eens dat hij wel meer voer moet hebben :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:08

xPearl schreef:
ik ben het met jullie eens dat hij wel meer voer moet hebben :)

Dat is het belangrijkste: wat meer voer waar meer voedingswaarde in zit. Welk voer dat precies en en of ie een handje meer of minder krijgt is minder van belang.

Je moet het zo zien, het huidige voerbeleid is voor dit paard een 5,4. Niet echt slecht maar net geen voldoende. Zorgen dat ie voldoende hooi kan eten en wat meer krachtvoer er in en je gaat naar een 7 of een 8. En of dat dan een 7,2 is of 7,8 doet er niet toe, het is beide een ruime voldoende.

Hoe is dat andere paard naar het hooi toe? Sommige paarden kunnen heel subtiel hun paddock genoot weg houden van de hooibak. Dan lijkt ie genoeg te hebben maar mag ie eigenlijk niet eten. Als de maag hard genoeg knort zullen ze misschien wat brutaler zijn maar als de honger gestild is stappen ze weg van de hooibak. Terwijl er dan eigenlijk nog best wat meer hooi in mag.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:10

Ik vind die 1,4% verschil tussen hoogste en laagste eiwit niet zo’n spannend verschil. Het probleem zit imo in het maar 1x per dag kunnen voeren van het krachtvoer. Wordt er ‘‘s ochtends voor ze naar buiten gaan niet gevoerd? Hoeveel KG voerde je nu? Ik zou anders misschien toch kijken of je m naar die stal met weidegang kunt verhuizen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 17:20

@Rex_Rolfo
Ze gaan samen goed op de paddock en eten ook echt gezellig samen. Hij heeft ook een tijdje apart gestaan omdat we even moesten kijken met welk paard het goed zou matchen qua karakter, dus die tijd kon hij ook gewoon rustig eten. Ik zie hem nu ook wel veel bij de bak staan, dus ik denk dat dat wel goed zit :)

@Pallatin
Hij staat 24/7 buiten, dus nee, hij wordt niet gevoerd 's ochtends. Alleen afgelopen 2 dagen heeft hij binnen gestaan ivm de warmte en dan krijgt hij wel een beetje brok van stal (Voermeesters Sereen uit mijn hoofd). Maar zoals nu gewoon weer buiten dus dan krijgt hij geen brok van stal.
De vitalbix die ik geef is ongeveer een halve/3kwart schep

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:26

Geen vitalbix iig.
Havens, pavo, cavalor. Prima.
Draversbrok die al genoemd was is ook fijne brok. Gewoon de ouderwetse standaard brok.

2x per dag een halve schep en met n poosje zit je op 2x een hele schep en kun je dat nog uitbouwen als het nodig is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:29

Leuk paard wat zijn die “ gaten” in zijn hoofd ? Is hij wel kalm ?
Advies voor hele magere paarden is soms seniores priores maar paarden voeren is net politiek.Zo veel verschillende meningen.
Ik vind een stal met dag (en nacht ) weidegang verreweg de beste optie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:15

Cioccolato schreef:
Geen vitalbix iig.
Havens, pavo, cavalor. Prima.
Draversbrok die al genoemd was is ook fijne brok. Gewoon de ouderwetse standaard brok.

2x per dag een halve schep en met n poosje zit je op 2x een hele schep en kun je dat nog uitbouwen als het nodig is.

Het gaat er om dat ts maar 1 x per dag kan voeren.

Persoonlijk zou ik het zeker in vet en eiwit zoeken dus coolstance is prima als hij dat eet. Als hij dat niet eet zijn er genoeg alternatieven, zoals gemicroniseerd lijnzaad of erwteneiwit enzovoort. Daarnaast moet je voor suiker/koolhydraten (zetmeel en suiker bij elkaar) aanhouden dat je niet meer dan 2 gram per kilo lichaamsgewicht in 1 keer voert.

Ik denk dat je niet onder een balancer erbij uit komt omdat je nooit de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen gaat redden met een brok plus coolstance voor 1 voerbeurt per dag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:23

Je redt het sws niet met maar 1 voerbeurt en het voer dat hij nodig heeft. Tenzij hij lekker op een volle wei kan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:38

Geen advies maar als je de bietenpulp te lang vindt weken kan je ook kijken naar speedibeet. Die hoeft uit mijn hoofd maar 10 min te weken

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:40

Joh, maak je niet zo heel druk over wat nu wel of wat nu niet, maak op wat je hebt en koop dan desnoods iets anders. Je hebt hem nog maar twee -> 2 maanden, hij ziet er goed uit, kan iets voller, maar het is een jong paard in de groei; kijk even over een wat langere horizon en periode.

Niet gelijk volgooien met merriebrok, dat zet flink aan maar niet op de goede manier. Dat is voor drachtige merries of die een veulen aan de voet hebben.

Als je onzeker bent; vraag dan een voeradvies zodat er niet van alles ingaat waarvan je niet weet of het de juiste of voldoende voedingswaarde heeft.

Op bokt zul je zoals je merkt (te) veel verschillende meningen/adviezen krijgen.

voorbeeld; https://irisvangulik.nl/online-voedingsconsult-paard/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:05

xPearl schreef:
Haha ja duidelijk. Die foto was niet de beste keus :+

Over dat andere mensen hem gaan voeren ga ik even over nadenken.. Ik vind dat niet ideaal omdat ie dan weer uit de paddock gehaald moet worden omdat hij samen staat.

Ze hebben wel voldoende paddocks, en ook groot genoeg dat ze goed kunnen rennen en gek doen. Alleen niet genoeg gras voor alle paarden dagelijks. Ik heb de vraag gekregen of ik bij een vriendin op stal wil komen met paard, daar hebben ze wel veel gras in de zomermaanden. Maar daar ben ik over aan het nadenken en vind het ook moeilijk om hem weer stress te bezorgen met de verhuizing..

Pavo fibrebeet heb ik eventjes gevoerd toen ik ook de zandkuur gaf, maar ik vind slobber niet ideaal ivm klaar maken en wachten. Nu kan ik dat thuis wel maken met warm water, maar ik vind een brok/muesli wel wat gemakkelijker. Maar het is een optie!
Laag in suiker en zetmeel was niet een bewuste keuze, dus ik sta open voor alle merken haha.

Ik doe inderdaad geen 'conditietraining' met hem of een halfuur intensief longeren, maar meer het loswerken/grondwerken om zijn lichaam te leren gebruiken.

Dus een merriebrok zou een goede optie kunnen zijn? Dan kan ik daar eens naar kijken :j

@Hutcherson
De osteopaat is vorige week geweest

Ik ben gewoon een beetje verbaasd over deze post maar eigenlijk zou ik er kwaad over moeten zijn. Jouw paard kan zichzelf geen eten geven dus is helemaal afhankelijk van jou. Maar een ander mag hem liever niet voeren want dan moet hij uit de paddock gehaald worden. NOU EN?

Slobber wil je liever niet maken want dan moet je wachten. NOU EN?

Je problemen zouden opgelost kunnen worden door bij die vriendin te gaan staan waar ze wel gras hebben maar dan ben je bang voor stress voor de verhuizing. NOU EN? Hij heeft eten, dat is belangrijk. En zoveel stress hebben ze niet van een verhuizing. Helemaal niet als hij lekker in het gras staat.

Eigenlijk vind ik dat je een luie paardeneigenaar bent. Alles voor de quick-fix, als het maar geen moeite kost.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:56

Hier heb ik goede ervaringen met de Cavalor Wholegain. Daar trekken ze op een gezonde manier snel van bij. Kost wat geld, maar dat is het wel waard.

Verder ga ik mee met de andere berichten over het meerdere keren per dag voeren. Eventueel Llysine bijvoeren voor de extra ondersteuning. Wellicht zoeken naar een stalling waar hij wel het gras op kan en ze je helpen met voeren

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 21:09

@Janderegelaar
Ik heb weinig zin dat er bepaalde mensen met mijn paard over het erf gaan lopen ja. Dáárom ga ik er over nadenken hoe ik dit evt goed kan oplossen en wat de optie's zijn. Mijn paard uit de paddock halen, in een stal zetten, voeren en weer buiten zetten is iets waar ik wel met de staleigenaar over moet gaan praten en ik moet dan mensen vragen of ze daar zin/tijd voor hebben. Mag ik daar over na denken?

Slobber wil ik wél geven als dat hem het beste helpt, maar een brok/muesli heeft de voorkeur. Helemaal als andere ook mijn paard moeten gaan voeren. Nergens staat dat ik dat helemaal niet wil geven.

Dus de stalling ergens anders is dé oplossing omdat ze daar gras hebben? Misschien dat stukje wel ja. Maar wie zegt dat de andere dingen daar op stal ook goed zijn?

Klopt, sommige paarden krijgen er niet veel stress van, ben ik het met je eens. Maar niet bij elk paard is dat zo gemakkelijk. Van 5jr op dezelfde plek staan naar verhuizen naar een hele andere stalling én na 3 maanden weer moeten verhuizen lijkt mij toch wel wat stressvol. Ik ben de voor en nadelen voor mezelf aan het opschrijven en ga binnenkort even in gesprek met haar, maar ik kan niet direct zeggen dat dit dé oplossing is of dat ik hem morgen direct ga verhuizen.

Jammer dat je mij een luie eigenaar noemt, want volgensmij doe ik toch echt mijn best om mijn paard te helpen. Ja, het 2x per dag voeren is een even een dingetje. Maar ik ben daar over aan het nadenken en moet dat van het weekend dan even gaan bespreken op stal.

Verder iedereen bedankt met alle tips en adviezen want ik kijk er echt naar!
Ik ga kijken wat ik kan regelen met 2x per dag voeren.

@office
Welke gaten bedoel jij? Kalm is hij in karakter wel ja :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:18

Overigens zijn er zat paarden die totaal geen gedragsverandering hebben van ander voer. Niet van haver, niet van koolhydraten niks.

Het blijft natuurlijk wel wat uitproberen

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:27

Moet het perse in de stal gevoerd worden? Kan ie niet gewoon een emmer in de paddock krijgen en dan dat andere paard even vast houden tot die van jou is uitgegeten? Scheelt weer gesleep over het erf

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:38

Kan je de eigenaar van het paard waarmee hij in de paddock staat niet vragen hem ook wat te geven als dat paard eruit is? Of dat jullie dat voor elkaar doen als de ander er niet is?

Je zou de balance muesli ook kunnen verrijken met lucernebrok en gemicroniseerd lijnzaad, dan voeg je ook eiwit en vet toe en hoef je niet te weken. Die muesli is verder mooi voer en echt niet alleen voor koudbloeden.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 21:45

@Dieuwke
Zou kunnen, maar mijn paard eet wel erg langzaam :'). Dan is op stal misschien wat gemakkelijker. Maar dat is dan de keus aan diegene die hem zou willen voeren als dat te regelen valt

@Miran
Dat is ook nog wel een optie inderdaad! Daar had ik nog niet aan gedacht, dom _O-. Ik zal haar eens vragen
Ik zal eens kijken naar gemicroniseerd lijnzaad, ik ken dat helemaal niet!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:56

Dieuwke_ schreef:
Moet het perse in de stal gevoerd worden? Kan ie niet gewoon een emmer in de paddock krijgen en dan dat andere paard even vast houden tot die van jou is uitgegeten? Scheelt weer gesleep over het erf

Ik zat ook al te denken aan zo'n voeremmer die je om kunt binden. Dan hoeft het andere paard ook niet vastgehouden te worden.