Never ending story... mestwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiafjord

Re: Never ending story... mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:52

Hoeveel psyllium voor jij, onze fjorden krijgen 500 gram per dag voor een week. Dat lijkt heel veel, is het ook, maar het werkt zo wel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 21:41

Mijn merrie is boven de 600 kilo en probeer daar altijd 600 gram in te krijgen wat vaak wel lukt. Ze vind het - in tegen stelling tot m'n pony - erg lekker gelukkig.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:13

Maar psyllium werkt laxerend, hoe wil je dan vaste mest krijgen? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:27

Nee het werkt niet laxerend,zo moet je het niet zien.

Citaat:
Bij verstopping:
Psylliumvezels nemen water op in de darmen, waardoor de ontlasting zachter wordt en gemakkelijker passeert.

Bij diarree:
Psylliumvezels kunnen ook helpen om diarree te verminderen doordat ze overtollig vocht in de darmen opnemen.
Hierdoor wordt de ontlasting steviger en minder waterig.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:16

Bij mijn paard gaat het nu een stuk beter sinds ik hem geen hooi meer geef maar alleen een ruwvoermix van Pavo weightlift (2 handjes per voerbeurt) luzernebrok (halve kilo per keer) en 2 handen fibernuggets per keer). Alles nat maken dat het iets uit elkaar valt. Dit krijgt hij s ochtend en dan nu op het gras en dan s avond om 6 uur hetzelfde met balancer er door en om 10 s avonds verhoog ik de luzerne naar 1 kilo plus een klein hooinetje zacht hooi.
Geef ik meer hooi, meteen weer natte mest. Komt hier echt van een slecht oud gebit.
In de winter krijgt hij uiteraard meer voerbeurten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:46

ellepel schreef:
Nee het werkt niet laxerend,zo moet je het niet zien.

Citaat:
Bij verstopping:
Psylliumvezels nemen water op in de darmen, waardoor de ontlasting zachter wordt en gemakkelijker passeert.

Bij diarree:
Psylliumvezels kunnen ook helpen om diarree te verminderen doordat ze overtollig vocht in de darmen opnemen.
Hierdoor wordt de ontlasting steviger en minder waterig.

Dat geldt alleen maar als de rest van het dieet redelijk vezel- en vochtarm is.

Zemelen en psyllium worden bij mensen van oudsher voornamelijk gebruikt om de stoelgang op gang te trekken, en zelfs als natuurlijk afslankmiddel.

Mensen die zandkuren geven zijn doorgaans ook mensen die hun paard heel vezelrijke ruwvoervervangers bijvoeren, daarnaast drinkt een paard gewoon erg veel (mensen laten het voldoende water drinken weleens achterwege). Het kan echt wel teveel zijn allemaal, waardoor een verstoord spijsverteringstelsel en een overprikkeld darmkanaal ontstaat.

Als je zandkuren geeft en je paard zit er prima uit, doen. Maar als je zo'n geval hebt met zichtbare rib en mestwater, probeer het dan eens achterwege te laten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:48

Een klant van mij (haar paard) had dit ook en heeft de probiotica van Iris van Gullik gebruikt, hiermee is het aanzienlijk verbeterd en de merrie behoudt nu vaste mestballen. Wellicht het proberen waard?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 07:38

Wiwabalia schreef:
Een klant van mij (haar paard) had dit ook en heeft de probiotica van Iris van Gullik gebruikt, hiermee is het aanzienlijk verbeterd en de merrie behoudt nu vaste mestballen. Wellicht het proberen waard?

Die heeft ze algehad en had helaas geen resultaat...

Ze stond met de warmte een dagje op stal met hooi en toen zag ik helaas weer proppen. 1e stap is dus toch weer het gebit eerst laten checken -O-

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:36

Hier een paardje dat koliekt (en mestwater) met slecht voordroog... dus het mestwater zal van je voordroog komen. Hier ben ik van stal veranderd en wordt er goed op het eten gelet, hooi gevoerd, en krijgt ze lijnzaadolie of probiotica van Curafyt bij. Ze had een kuur gehad in November tot de pot leeg was, nu krijgt ze die nog bij als we zien dat ze wat platter wordt en als het hooi net wat minder is krijgt ze ander hooi.

Mestwater lijkt me een oneindig gevecht als je op een stal staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 09:15

Sentir schreef:
Hier een paardje dat koliekt (en mestwater) met slecht voordroog... dus het mestwater zal van je voordroog komen. Hier ben ik van stal veranderd en wordt er goed op het eten gelet, hooi gevoerd, en krijgt ze lijnzaadolie of probiotica van Curafyt bij. Ze had een kuur gehad in November tot de pot leeg was, nu krijgt ze die nog bij als we zien dat ze wat platter wordt en als het hooi net wat minder is krijgt ze ander hooi.

Ze krijgt sinds voorjaar 2024 geen voordroog meer :)

Ik heb wel het voordeel dat ik op een doe het zelf stal sta waar ik ook mijn eigen hooi in koop en de porties geef. Wisselen van hooi is dan ook wel mogelijk als ik een leverancier kan vinden. Ze staat sinds eind weideseizoen 2024 op gewone pakjes hooi (en daarin een combinatie van graszaadhooi en weidehooi van verschillende leveringen). Nu hopelijk voorlopig alleen op gras nog.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:20

Tancreda4 schreef:
Sentir schreef:

Ze krijgt sinds voorjaar 2024 geen voordroog meer :)

Ik heb wel het voordeel dat ik op een doe het zelf stal sta waar ik ook mijn eigen hooi in koop en de porties geef. Wisselen van hooi is dan ook wel mogelijk als ik een leverancier kan vinden. Ze staat sinds eind weideseizoen 2024 op gewone pakjes hooi (en daarin een combinatie van graszaadhooi en weidehooi van verschillende leveringen). Nu hopelijk voorlopig alleen op gras nog.

Je kan altijd je hooi eens laten nakijken door een dierenarts. Mss zit er net iets in wat ze niet zo goed verdraagd. Bv een bepaalde kruide. Mijn andere merrie krijgt te droge mest van luzerne. Ik denk ook dat het wat te maken kan hebben met hoe lang het heeft gestaan, het nieuw of oud hooi is, met wat het is bemest geweest, enz enz.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:23

Onze merrie had ook veel mestwater en slappe mest. Helaas weten wij ook dat de oorzaak daarvan deels ligt bij wormen (waarschijnlijk als jong paard nooit goed ontwormd en we krijgen dit met de dierenarts ook helaas niet 100% goed), maar sinds we haar een kuurtje Phytonics Microcomp hebben gegeven is het vele malen beter. Momenteel is het zelfs zo dat we haar mest meer kunnen onderscheiden van de mest van onze andere paarden en ook bijzonder lucht is weg.