vliegendeken met heet weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Re: vliegendeken met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 06:46

Hier wel een vliegendeken op ondanks het advies. Ik probeer altijd zo lang mogelijk zonder maar zaterdag was hij zo aan het rennen en aan het vliegen door al die dazen dat ik hem nu op heb gedaan. Hij heeft wel schaduw en genoeg water. Er staan bij ons op stal ook veel paarden zonder deken maar die zitten onder de bulten. Dat lijkt me ook niet fijn

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 06:54

Als paard niet zonder deken kan dan lekker op stal zetten overdag en snachts buiten.

Anders zeker zonder deken proberen. Geen deken op buiten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:37

Ik had bij mijn eczemer bij erge hitte vaak een losse eczeemhals om.
Zo was hij wel beschermd tegen de jeuk.
Of we deden juist de paarden overdag op stal en snachts buiten.

Zoiets dus:

Afbeelding

Is je paard ook gevoelig bij de staart dan zorgen dat de staartwortel goed vettig is en anders voor lief nemen.
Of wellicht zijn er inmiddels al fijne beschermers voor te vinden.

Voor donkere paarden is het misschien mogelijk om er zebra strepen op te tekenen met van dat krijt? Ik noem ook maar wat hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:52

Hier gaan ze een paar dagen op stal. Het was gisteren al geen pretje meer. Warm met de deken op en alsnog lek gestoken worden op hoofd en benen. Nope, daar hebben de paarden niets aan.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:57

Cioccolato schreef:
Als paard niet zonder deken kan dan lekker op stal zetten overdag en snachts buiten.

Helaas is dat buiten mijn macht. Ik mort gewoon werken en de pensionstal eigenaren hebben besloten dat het nirt nodig is ze eerder binnen te halen.

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:02

Als het zo warm is, laat ik de vliegendekens echt af. Ik spray ze goed in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:10

Hier is de stal helaas hartstikke warm en s"nachts buiten is ook geen optie vanwege de wolf.

Ze hebben een schuilstal en hopelijk staat er overdag nog een zuchtje wind.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:31

evelien352 schreef:

Dat helpt niet tegen dazen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:42

Lokii schreef:
Cioccolato schreef:

Helaas is dat buiten mijn macht. Ik mort gewoon werken en de pensionstal eigenaren hebben besloten dat het nirt nodig is ze eerder binnen te halen.

Haal je de deken af. Zorg je op een andere manier voor een oplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:43

Elisa2 schreef:
Hier is de stal helaas hartstikke warm en s"nachts buiten is ook geen optie vanwege de wolf.

Ze hebben een schuilstal en hopelijk staat er overdag nog een zuchtje wind.
Hier in hetzelfde schuitje; warme stal en wolven en ook de schuilstal (tentdoek dak) is bloedheet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:07

Rizette schreef:
evelien352 schreef:

Dat helpt niet tegen dazen.

Ik spuit er spul op met hertzhoorntroep erin en dat helpt hier wel degelijk tegen de dazen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:58

Ik heb net gister aan het eind van de middag een vliegendeken opgedaan, geheel tegen mijn principes in. Ik werd gebeld door de pensioneigenaar dat mijn paard echt knettergek werd van de dazen, zelfs lag te rollen om ze maar van haar lijf te krijgen.

Er ligt nu een lichtblauwe Amigo Bug Rug XL Plus met hals en UV bescherming op. Is het wijzer om deze de komende dagen toch af te halen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 10:02

Hij kan zelf de stal in als hij dat wil, en doet hij ook hoor. Maar ook daar bijt hij nog om zich heen van de vliegen. De stal is niet koel, dus hem daar overdag ook nog eens op te sluiten vind ik niet zo'n goed idee. Hij heeft ook een stuk waar hij onder de bomen gaat staan.
Hij doet aan headshaken door de vliegen, dus denk dat als ik alles af haal hij echt gek wordt en hij eerder over verhit raakt, maar dan nog de twijfel. Het wordt wel erg heet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:09

Je kan het gewoon proberen, maar dan vind ik wel dat iemand de paarden in de gaten moet houden om te kijken wat het minst erg is.

Het is gewoon kiezen tussen 2 kwaden momenteel.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 10:15

Gelukkig heb ik zelf de mogelijkheid om regelmatig te kijken :) En af te spoelen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:15

Ik heb gewoon vliegendeken op, maar ik koop altijd uw werende. Zij is echt koeler onder de deken als zonder. En ik maak hem nat tussendoor. En zonder deken gaat ze rennen door de beesten. Dan weet ik zeker dat ze het veel te heet krijgt.

Aantal jaar geleden met hittegolf van enkele weken zulke temperaturen heeft ze hem ook hele dagen op gehad, alleen op stal niet, omdat ze scheermes kaal was door operatie. Geen probleem, zij was niet warmer als andere paarden. Ook vorige keren dit jaar met wamr weer was er nog geen beetje zweet onder de deken.

Maar ik koop dis alleen uw wetende met hoog percentage en lichte kleuren.

Hier is overdag de wei echt beter uit te houden als de stallen. De stallen hebben de zon er vol in staan en geen wind, terwijl de weides wel wind hebben en ze zelf kunnen kiezen waar ze gaan staan. Overdag binnen houden is hier dus juist echt niet paard vriendelijk
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-06-25 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 10:16

Ik heb de rambo protector. Die is ook uv werend

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:19

Dat is alleen een dikke stof toch? Ik heb echt van die flinterdunne dekens, haha. Ook horseware maar dan andere. De bucas doe ik niet op ook al is die ook uv werend, want dikkere stof en zebra dus zwarte strepen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 10:26

Ja is wel een dikkere stof. Heb ook de zebra van bucas thuis liggen, maar die gaat snel scheef hangen, maar die is wel lichter qua gewicht en dunnere stof

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:27

Ik vind de rambo protector echt veel te warm nu...

Ik heb een dunne uv werende op

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 10:30

Tot nu toe heeft ie de rambo gewoon zonder zweten opgehad

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:41

Cioccolato schreef:
Haal je de deken af. Zorg je op een andere manier voor een oplossing

Zoals ik aangaf is zonder deken geen optie. Hij gaat als een gek rennen dan van alle dazen die op hem zitten. Dat lijkt me al helemaal niet goed. Ik doe mijn best hem zoveel mogelijk te koelen.

Ik heb ook een UV werende en hele lichte. Ik heb de Bucas Freedom vliegendeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:09

Cinnepin schreef:
Ja is wel een dikkere stof. Heb ook de zebra van bucas thuis liggen, maar die gaat snel scheef hangen, maar die is wel lichter qua gewicht en dunnere stof

Ja,maar die vind ik toch niet fijn met het warme weer. Dan gaan hier de horseware dekens op, nog een slag dunner qua stof. Het is gewoon lastig, maar voor mijn paard is deken op veel beter als zonder.

Die trouwens vroeger niet zo heftig reageerde op beestjes, tot ze aantal keer een hertenluisvlieg heeft gehad. Dus de reactie die het onzin vindt omdat ze in opfok en jonge jaren wel zonder kunnen, tja soms verandert er wat. Sinds die rotbeesten draait ze compleet door als ze gestoken wordt. En ze krijgt tegenwoordig ook echt schijven en we hebben veel meer steek beesten als vroeger. Dus ja, vroeger kon ze zonder en nu niet meer. Niet als het gaat om comfort iig en dat vind ik het belangrijkste :+

Ik heb me destijds met die operatie echt zorgen gemaakt over de hitte en deken. Maar mocht echt niet zonder en op stal kon niet (had wel boxrust maar dat ging niet in der eentje en alles ging logischerwijs naar buiten dus had ze mini landje). Dierenarts zag echt geen probleem, naast dat het dus nodig was tegen verbranden, maar ook niet met de warmte. Zolang je dus uv werende deken had in een lichte stof en kleur. En ik voel ook dat ze er koeler onder blijft, ze zweet amper tot niet. Maar wij hebben wel wind in het land.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:12

Ik heb juist de Rambo Protector gekocht omdat hij heel luchtig is. Onder die dunne mega synthetische dingen zweten ze al bij 25 graden en met de Rambo gaat het juist super de afgelopen tijd.
Komende dagen maar bekijken, maar zonder deken gaan ze aan het rennen, dus tja.... maar veel afspuiten denk ik.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:18

EvaC schreef:
Ik heb net gister aan het eind van de middag een vliegendeken opgedaan, geheel tegen mijn principes in. Ik werd gebeld door de pensioneigenaar dat mijn paard echt knettergek werd van de dazen, zelfs lag te rollen om ze maar van haar lijf te krijgen.

Er ligt nu een lichtblauwe Amigo Bug Rug XL Plus met hals en UV bescherming op. Is het wijzer om deze de komende dagen toch af te halen?

Ik laat deze altijd gewoon op, ondanks dat ze best veel aan vacht zo.ers heeft zweet ze nooit eigenlijk. Wel maak ik haar inclusief deken zeiknat als ik ben geweest en zet haar terug. Ik gebruik geen hals hier niet heel veel dazen gelukkig, wel staan we open een helemaal open land dus met wat wind