Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Dus omdat jij TS ijzers niet ziet zitten moet je paard maar met pijnlijke pootjes lopen en daardoor problemen elders in zijn lijf gaan krijgen!?
Wat is er zo verkeerd aan ijzers? Vele paarden zijn er mee gered.
pluisje88 schreef:In de bekapping is nog wel wat ruimte voor verbetering in mijn ogen. De hielen zijn wat ondergeschoven en dat kan pijn en ongemak geven. Door de hieldriehoek op de juiste plek te zetten gaat het Hoorn in de hiel rechter op groeien waardoor de belasting op de hoef correcter wordt. Zou zomaar kunnen dat dan de gevoeligheid nog wat afneemt. Daarnaast mag de straal ook wel een opfrisbeurtje hebben.
Het zou mooi zijn als het uiteindelijk toch lukt zonder ijzers. Ik ben absoluut voor barefoot maar als het echt nodig is dan is het zo. Een paard met pijn laten lopen is ook niks. Ik moet zeggen dat plak ijzers me best een mooi alternatief lijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee want destijds bestond dat nog niet. Mijn huidige paard heeft loeiharde en stevige hoeven dus die heeft het niet nodig.
Oskarrino schreef:Popstra schreef:Dus omdat jij TS ijzers niet ziet zitten moet je paard maar met pijnlijke pootjes lopen en daardoor problemen elders in zijn lijf gaan krijgen!?
Wat is er zo verkeerd aan ijzers? Vele paarden zijn er mee gered.
Ach man houd toch op, jou neem ik niet serieus met zo’n reactie. Ga scootboots waarschijnlijk uitproberen, dus nee geen ijzers eronder joee
Oskarrino schreef:pluisje88 schreef:In de bekapping is nog wel wat ruimte voor verbetering in mijn ogen. De hielen zijn wat ondergeschoven en dat kan pijn en ongemak geven. Door de hieldriehoek op de juiste plek te zetten gaat het Hoorn in de hiel rechter op groeien waardoor de belasting op de hoef correcter wordt. Zou zomaar kunnen dat dan de gevoeligheid nog wat afneemt. Daarnaast mag de straal ook wel een opfrisbeurtje hebben.
Het zou mooi zijn als het uiteindelijk toch lukt zonder ijzers. Ik ben absoluut voor barefoot maar als het echt nodig is dan is het zo. Een paard met pijn laten lopen is ook niks. Ik moet zeggen dat plak ijzers me best een mooi alternatief lijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee want destijds bestond dat nog niet. Mijn huidige paard heeft loeiharde en stevige hoeven dus die heeft het niet nodig.
Klopt! M’n hoefsmid is ook bewust ervan van de hielen. Ik heb hem zelf ook nog geen jaar dus durf niet te zeggen hoe snel je zoiets kan verbeteren. Dit is ook voor het bekappen, na 6 weken. Dus die straal moest ook opgeknapt worden. Hij laat veel en snel “weefsel los” waardoor het snel al wat rommeliger wordt, daarom is m’n interval ook 6 week en niet langer
prugelpiet schreef:Bizarre reactie. Bokt is een discussie forum, en het maakt het vaak juist mooi dat er van alles wat is. Niemand begint raar, er worden meningen gegeven (oké, de ene wat meer recht door zee dan anderen, maar dat moet kunnen) en je schiet volledig in verweer. Mieter even op? Lekker volwassen.
Ir111 schreef:In zijn algemeenheid: ik denk dat het aantal paarden dat met voetpijn rondloopt groter is dan we denken. Voetpijn = compenseren en gedoe in de rest van het lijf. Dus ik snap de reactie van Popstra wel. Het is soms moeilijk te zien dat paarden op een vlakke harde bodem gevoelig lopen. Wat een makkelijk testje is om (als je er op zit) lekker door te stappen in het zand (de bak?) en dan in het zelfde tempo vanaf het zand het harde op stappen. Voel je dat je paard verkort/inhoud als hij op het harde komt? Dan kun je er imo wel vanuit gaan dat op harde vlakke bodem lopen niet zo comfi is, ookal zie je het zelf niet/nauwelijks.
Los daarvan: zoals gezegd er is zeker ruimte voor verbetering van de voeten door de bekapping.
Heb je de post van Daihyo gelezen? Ik verwacht namelijk dat er ook verbetering te behalen is dmv voeding.
Gini schreef:TS heeft een paar keer aangegeven het voorlopig zonder ijzers te willen oplossen en over te stappen op ijzers wanneer de andere oplossingen onvoldoende blijken.