2 jarig paard te dun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Ik vind het wel meevallen hoe hij er uit ziet leuk paardje. Op je vraag terug komen wij voeren onze jonge paarden bietenpulp bij en doen er gelijk knoflookpoeder door voor de vliegen dat maakt het een beetje lekkerder.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 2 jarig paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Ik heb geen verstand van voer dus geen tips van mij maar ik vind het een knap paard en ga wel mee met liever zo, dan te dik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Kwa brokken: bij de Welkoop verkopen ze Voermeesters Sport Torso.
Dat is een fijne brokken met een goed eiwitgehalte plus een hogere magnesiumgift (wat fijn is voor de botten).

Bij 2 jarige warmbloeden hoef je niet echt zenuwachtig te zijn voor teveel suiker en/of hoefbevangenheid. De kans op matige botontwikkeling (en pezen) is veel groter. Ieder soort paard heeft zijn eigen behoeftes. Deze Twente kun je beter niet voeren al was het een haflinger.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Ik vind het voer wat hij nu krijgt ook te weinig. Een handje musli, dat is hetzelfde als een partje appel aan jou geven en zeggen dat je ook fruit eet :'). Die beloningsbrokjes gaan ook echt niks toevoegen. Je geeft het aan een paard van zeg 500 kilo of zo. Zet geen zoden aan de dijk qua voedingswaarde :D.
2 kilo van een brok of musli is prima, liefst verdeeld over 2 of 3 voerbeurten per dag. Als hij schraal blijft, kun je dat nog wel ophogen. Maar dan krijgt hij ten minste voldoende vitaminen, mineralen en eiwit binnen. In gras en hooi zit dat onvoldoende.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Staat ingeschreven bij het nrps zeg je, maar lijkt wat Spaans in te zitten? Kan dat kloppen?

Hoe dan ook: paard ziet er heel goed uit. Ja, je ziet wat rib.... maar wanneer je zorgt voor 24/7 gras EN ruwvoer (onverpakt, en daar NIET op rantsoeneren) trekt dat wel bij.
Dier is geopereerd en verhuisd, geef hem wat tijd. Heeft hij daar gezelschap, dat is wel HEEL belangrijk.

Over het bijvoeren van veel brok. Het ligt eraan wat je wil:

- Heel veel bijvoeren geeft snelle groei en voor het oog meer vet en vocht wat oogt als 'body' (spier) maar het niet is. Als consequentie heeft het dat weefsels sneller groeien maar minder sterk zijn. Dus voor fokkers die alleen gericht zijn op verkoop en een rond, glanzend zoveel mogelijk 'af' paard willen verkopen, maar voor wie het niet uitmaakt hoe lang een paard meegaat, is heel veel bijvoeren geschikt.

- Wanneer je een paard wil dat zolang mogelijk meegaat en gezond oud wordt moet je slim voeren. Een jong paard geef je onbeperkt hooi (onverpakt) en gras. je vult nutriënten aan met een balancer naar gewicht. Paarden hebben groeispurten, dat kan soms zomaar een aantal keren per jaar zijn dat ze opeens weer groeien en dan ook 'magerder' ogen. Jonge paarden wil je dan ondersteunen met eiwit. Maar wel uit eiwitrijke grasbrok, luzerne of esparcette. Eiwitten zijn de bouwstenen. Maar eenmaal weer mooi op gewicht, mag je daar weer wat rustiger aan mee doen. Dus met de groeispurten mee voeren en goed kijken.

Dat overdreven bijvoeren is vooral ontstaan door de voerlobby. Dat is een enorme business. Paarden zijn daar helaas niet gezonder van geworden.
Mensen glijden er wel in omdat de marketing goed werkt: je hebt het idee dat je je paard tekort doet wanneer je niet flink bijvoert.

Tot slot kunnen al die ballaststoffen op een later moment zorgen voor gezondheidsproblemen.

Wanneer je meer wil weten kan ik je wel wat leuke links toesturen. Succes! Lees je lekker in en volg je eigen pad!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Leuk dier hoor TS. Ik vind m nu niet te schraal voor een 2,5 jarige. De wei is wel schraal, dus bijvoeren is sowieso belangrijk. Niet alleen een balancer.
Voer een complete brok specifiek voor paarden in de groei (van veulen tot 3 jarige), bv podo grow van Pavo of een ander merk. Als je paard 3 jaar oud is, maar nog steeds flink groeit of wat mager is, dan kun je zo'n specifieke jonge paarden brok langer door blijven voeren.
Een complete brok is uitgebalanceerd qua bouwstoffen. Ik zou je niet adviseren zelf te gaan samenstellen, zonder veel ervaring.
Teveel is niet goed maar "te weinig" zorgt bij een paard op latere leeftijd voor problemen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op Vandaag, 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Babootje; Hij is pas net 2 jaar he? Niet 2,5. En op die leeftijd maakt een half jaartje echt uit, dus vind ik het hele januari 1 jaar ouder echt niet eerlijk om mee te rekenen bij die jonge dieren. Pas vanaf 4 maakt het wat minder uit, daarvoor zijn die paar maanden echt wel een enorm verschil. En zelfs vanaf 4 nog op aantal vlakken.

Ninx, wat vind jij heel veel brok? Ik zie geen adviezen over heel veel brok voorbij komen. En wetenschappelijk is er ook onderzocht wat de hoeveelheid is wat een paard aan kan en daar vallen die adviezen allemaal onder. Geen enkele aanleiding om te denken dat het slecht voor de gezondheid is. In tegenstelling tot een aantal uitspraken die tegenwoordig vaak gedaan worden wat er allemaal slecht is voor paarden, die 9 van de 10 keer juist niet onderzocht zijn.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Ik vind hem niet perse te dun, wel wat schraal omdat je de ribben kunt zien, maar niet heel raar. Mooi paard! Ik vind het wel enigszins opvallend dat een jong paard dat in de wei staat, bijgevoerd wordt en niet werkt, wat te dun is. Je zou dan eerder verwachten dat als ze gezond zijn, ze iets dikker zijn. Zo ben ik het gewend vanuit de opfok (in de zomer dan he).

Al aan stress en wormen gedacht? Hij is pas net verhuisd of?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

MyWishMax schreef:
Babootje; Hij is pas net 2 jaar he? Niet 2,5. En op die leeftijd maakt een half jaartje echt uit, dus vind ik het hele januari 1 jaar ouder echt niet eerlijk om mee te rekenen bij die jonge dieren. Pas vanaf 4 maakt het wat minder uit, daarvoor zijn die paar maanden echt wel een enorm verschil. En zelfs vanaf 4 nog op aantal vlakken.

Ik zie het. Maar dat maakt mijn advies om met een goede brok (speciaal voor jonge paarden) bij te voeren niet anders. :D
Wat Gitana zegt is ook enorm belangrijk. Zorg ervoor dat je paard goed ontwormd is.
Ik kom zo vaak jonge paarden tegen die uit de opfok komen en die onder de wormen zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Ja, eens. :j Je wilt ze alles geven qua benodigde vitamines, mineralen en bouwstoffen/energie om de botten en pezen goed te laten ontwikkelen

Gitana, ook 2 weken geleden gecastreerd dus nog volop aan het herstellen en ruwvoer uit slowfeeder wat te beperkend kan zijn. Maar ontworpen goed op schema blijven doen is idd nog wel goede.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Als hij 24/7 echt goed en voldoende gras kan eten zou ik me geen zorgen maken, dan gaat hij vanzelf wel groeien.
Je kunt hem er dan een goede balancer bij geven en als het gras toch niet genoeg is iets van myo proteïne flakes en lijnzaad, voor de vetten en de eiwitten.

Is hij goed ontwormd en is zijn gebit goed?
Dat wil ook nog wel eens goed verschil maken in het wel of niet aankomen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Afbeelding

Ik zie hier een paar keer het advies weidegang langskomen.....

Kijk nog eens naar de foto van ts. Dit is géén goede weide voor jonge paarden.

Een goede paardenweide is volledig bedekt met gras (zonder zichtbare kale grond), met sprieten van minstens 10cm lang en de kleur van dat gras is groen en niet gelig. Gras voor jonge paarden is bij voorkeur diepgroen tot donkergroen.

Oftewel: dit paard staat helaas niet in een goede weide. Je mag zon schrale dan gerust bijvoeren al stond ie de hele dag op een zandpaddock.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Dat bedoelde ik in zekere zin ook met een wei met goed en voldoende gras.
Anders inderdaad een goede eiwitbron bijvoeren, ik ben zelf erg fan van de myo proteïne flakes, in combi met lijnzaad en een goed vitaminebrok, dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt op dit moment…
En verder natuurlijk gewoon goed hooi bijvoeren op de wei als die kaal is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Die ziet er goed uit voor een 2jarige die volop in de groei is én recent gecastreerd.
Ik zou het ruwvoer uit de slowfeeder halen en de muesli wat opschroeven, maar verder voer je niet heel gek hoor.

Heb je al eens mestonderzoek laten doen bij de dierenarts? Op deze leeftijd hebben ze nog niet zo'n optimale bescherming tegen o.a de bloedwormen, dus dan is af en toe mest laten onderzoeken redelijk belangrijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Die weide is gewoon schraal! Het is ook best lastig voir het gras nu met de lange droogte periode.

Ik heb zelf veel ervaring met opgroeiende jonge paardjes en ik geef ze rustig 3 volle scheppen JUNIOR!! musli per dag als ze 2 zijn.
Ze kunnen dat makkelijk hebben en hebben dit ook echt nodig om sterke botten te krijgen waar ze later profijt van hebben. Mineralen dus!!
Verder veel eiwitrijk hooi bij voeren. Onbeperkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Dees schreef:
[ Afbeelding ]

Ik zie hier een paar keer het advies weidegang langskomen.....

Kijk nog eens naar de foto van ts. Dit is géén goede weide voor jonge paarden.

Een goede paardenweide is volledig bedekt met gras (zonder zichtbare kale grond), met sprieten van minstens 10cm lang en de kleur van dat gras is groen en niet gelig. Gras voor jonge paarden is bij voorkeur diepgroen tot donkergroen.

Oftewel: dit paard staat helaas niet in een goede weide. Je mag zon schrale dan gerust bijvoeren al stond ie de hele dag op een zandpaddock.

Dat deze te kort is akkoord.

Maar met de droogte van nu denk ik dat een wei met langer gras toch ook wel wat dorrer is dan wanneer het wat meer regent.
Mijn paarden staan 24/7 buiten lang uitgebloeid gras, maar ook echt veel dor door de droogte (zandgrond).

De wei ernaast is wat groener maar niet echt sappig groen... Door tekort aan regen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Wat een enorm leuk dier!
Gefeliciteerd.

Weidegang is dit niet echt nee. Niet om van te groeien.
Ik ben inderdaad jonge paarden gewend op echt genoeg gras en dan is een balancer wel voldoende.

Deze zou ik ook een jonge paarden brok geven en onbeperkt hooi.
Kijk bij de brok even hoeveel er van nodig is om de juiste hoeveelheid te geven.
Meer zou ik niet meteen doen, want 1 daar moet hij aan wennen omdat hij dat nu niet krijgt.
2 dat kan best al genoeg zijn om aan te komen.
Als dat na een maand nog steeds niet is kun je weer ophogen.

Te dik is slechter dan dit, maar genoeg vitamine en mineralen moet hij wel hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Dit paard heeft onbeperkt ruwvoer nodig. Volle wei, genoeg hooi (niet uit een slowfeeder). Is een andere wei niet mogelijk, dan echt veel meer hooi voeren. Liefst wat rijker hooi, niet dat arme stengelige spul, desnoods zet je hem apart met een bult hooi zonder net als je er bent. Arm hooi en slowfeeder is leuk voor uitgegroeide sobere paarden, maar niet per sé voor paarden in de groei. Dan moet je echt behoorlijk bijvoeren.
Naast het ruwvoer de juiste aanvulling in vitamines, mineralen, sporenelementen en eiwitten.
Dus: gras, hooi, balancer voor jonge paarden, luzerne(brok), als je zo min mogelijk suikers wilt voeren.
Myo flakes klinkt op papier hoger in eiwitten, maar de grasbrok van Hartog zit zelfs nog hoger in eiwitten. Luzerne is de ruwvoerbron met de meeste eiwitten.

Verder eens met ontwormen. En niet met mestonderzoek. Paarden tot 3 jaar hebben niet genoeg weerstand om de boel zelf op te ruimen en in balans te houden, dus die moet je gewoon via een goed schema ontwormen. Je dierenarts kan je dit geven. Een mestonderzoek kun je dan als extra check doen.

Leuk dier overigens! En echt niet mager. Wat schraal en in de groei, maar niet iets om je direct zorgen over te maken.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:27

Mallow schreef:
Amiigo schreef:
Hoefbevangen worden ze niet van een kilo brok (of 2) op een dag, ik zou hem idd zeker brok bij gaan voeren en als het kan lekker de wei op.
Mijn bijna 3 jarige is goed op gewicht en krijgt ruim een kilo merrie/jaarling brok van havens, onbeperkt hooi en staat overdag op de wei.
Als je het hooi ook zonder hooinet kan geven zou ik dat doen, mijn ervaring is hoe minder moeite ze ervoor hoeven te doen hoe meer ze er van eten.
Ik vind hem niet schrikbarend dun hoor maar zeker een paard wat nog volop in de groei is zou ik wel wat meer brok bij voeren.

Toch wel, helaas.
HB is echt iets wat ontstaat door een suiker overschot en zul je waarschijnlijk inderdaad niet direct op 2 jarige leeftijd zien maar kun je wel al hier beginnen.
Je paard staat 24/7 op (kort/gestresst) gras, dat zou ik al spannend vinden.

Daarnaast is het echt niet waar dat alleen te dikke paarden insuline resistentie of hoefbevangenheid krijgen. Ik ben genoeg (te) dunne paarden tegen gekomen die het hebben (gehad).

De merriebrok van Havens bevat al 33,3% suiker(!!) en er zit echt niets in wat je paard gaat helpen groeien. Zetmelen kunnen door het paardenlijf niet als werkende stof worden omgezet en worden in de dikke darm omgezet in suikers. Je mag zetmelden dus bij het suikerpercentage optellen.

Je hooi analyseren (is het echt hooi of voordroog/kuil?) en daarnaast de juiste vitamine en mineralen aanvullen.
Er zijn weinig echt goede junior balancers op de markt maar Okapi puur G junior is er 1 en equilin heeft ook een goede. Daar zit verder geen troep in. Je kunt het ook mengen in bijvoorbeeld een agrobs Mash waar je weer supplementen of kruiden doorheen kan mengen.
Als je er wat eiwitten bij wil voeren zou ik allereerst kiezen voor een esparcette brok omdat die de best herkenbare aminozuren heeft voor de darm en deze dus ook het meest effectief opneemt.

Je kunt er zeker van alles met een hoog suiker en zetmeel gehalte instoppen en je paard gaat er zeker van aankomen omdat het allerlei afvalstoffen gaat opslaan. Maar je kunt zoiets beter duurzaam aanpakken, dan heeft het lijf er ook echt iets aan.

Daarnaast heb ik bij deze foto’s geen alarmbellen hoor. Gewoon een paard in de groei.

Je paard is nog jong en alles wat je er nu instopt heeft gevolgen voor het verdere leven. Dus heel goed dat je hier zo over nadenkt.

Dankjewel!! Heb jij misschien een aanrader van een merk van brokken wat ik aan hem kan geven? Havens was me eerst aangeraden , maar ik wil echt niet een brok die zo veel suikers bevat gaan geven inderdaad

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:31

prugelpiet schreef:
Die ziet er goed uit voor een 2jarige die volop in de groei is én recent gecastreerd.
Ik zou het ruwvoer uit de slowfeeder halen en de muesli wat opschroeven, maar verder voer je niet heel gek hoor.

Heb je al eens mestonderzoek laten doen bij de dierenarts? Op deze leeftijd hebben ze nog niet zo'n optimale bescherming tegen o.a de bloedwormen, dus dan is af en toe mest laten onderzoeken redelijk belangrijk.

Ja hij is ook echt net een maandje pas 2 dus vind hem ook al best een big boy! Met slow feeder bedoel ik trouwens zo’n soort grote hooi muur met gaten er in. Zal eens een foto toevoegen als dat lukt, ik dacht dat dat een slow feeder was. Maar een slow feeder is zo’n net. Dat heeft hij niet.

Ik ga zijn mest is laten onderzoeken dankje voor de tip

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:34

Daihyo schreef:
Dit paard heeft onbeperkt ruwvoer nodig. Volle wei, genoeg hooi (niet uit een slowfeeder). Is een andere wei niet mogelijk, dan echt veel meer hooi voeren. Liefst wat rijker hooi, niet dat arme stengelige spul, desnoods zet je hem apart met een bult hooi zonder net als je er bent. Arm hooi en slowfeeder is leuk voor uitgegroeide sobere paarden, maar niet per sé voor paarden in de groei. Dan moet je echt behoorlijk bijvoeren.
Naast het ruwvoer de juiste aanvulling in vitamines, mineralen, sporenelementen en eiwitten.
Dus: gras, hooi, balancer voor jonge paarden, luzerne(brok), als je zo min mogelijk suikers wilt voeren.
Myo flakes klinkt op papier hoger in eiwitten, maar de grasbrok van Hartog zit zelfs nog hoger in eiwitten. Luzerne is de ruwvoerbron met de meeste eiwitten.

Verder eens met ontwormen. En niet met mestonderzoek. Paarden tot 3 jaar hebben niet genoeg weerstand om de boel zelf op te ruimen en in balans te houden, dus die moet je gewoon via een goed schema ontwormen. Je dierenarts kan je dit geven. Een mestonderzoek kun je dan als extra check doen.

Leuk dier overigens! En echt niet mager. Wat schraal en in de groei, maar niet iets om je direct zorgen over te maken.

Dankjewel ❤️
Hij is gewoon altijd netjes ontwormt gelukkig en de volgende staat pas geplanned over een poos. Hij mag nu natuurlijk nog niet met de andere paarden op de wei omdat hij nog vruchtbaar is, en als hij gaat spelen kan zijn wond nog open scheuren. Dus staat nu met een draad er tussen op een wat kaler weitje. Hij eet ook niet alles op , die lange plukken daar eet hij omheen geen idee waarom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:36

Ik heb mijn jonge paarden vanaf de opfok altijd Podo Grow gegeven van Pavo. Maar er zijn natuurlijk verschillende merken goede jonge paarden brokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

TheoLeo schreef:
Hij eet ook niet alles op , die lange plukken daar eet hij omheen geen idee waarom.

Kan zijn dat daar wordt geplast. :D

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:37

DuoPenotti schreef:
Wat een enorm leuk dier!
Gefeliciteerd.

Weidegang is dit niet echt nee. Niet om van te groeien.
Ik ben inderdaad jonge paarden gewend op echt genoeg gras en dan is een balancer wel voldoende.

Deze zou ik ook een jonge paarden brok geven en onbeperkt hooi.
Kijk bij de brok even hoeveel er van nodig is om de juiste hoeveelheid te geven.
Meer zou ik niet meteen doen, want 1 daar moet hij aan wennen omdat hij dat nu niet krijgt.
2 dat kan best al genoeg zijn om aan te komen.
Als dat na een maand nog steeds niet is kun je weer ophogen.

Te dik is slechter dan dit, maar genoeg vitamine en mineralen moet hij wel hebben.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:39

Afbeelding