Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Babootje; Hij is pas net 2 jaar he? Niet 2,5. En op die leeftijd maakt een half jaartje echt uit, dus vind ik het hele januari 1 jaar ouder echt niet eerlijk om mee te rekenen bij die jonge dieren. Pas vanaf 4 maakt het wat minder uit, daarvoor zijn die paar maanden echt wel een enorm verschil. En zelfs vanaf 4 nog op aantal vlakken.
Dees schreef:[ Afbeelding ]
Ik zie hier een paar keer het advies weidegang langskomen.....
Kijk nog eens naar de foto van ts. Dit is géén goede weide voor jonge paarden.
Een goede paardenweide is volledig bedekt met gras (zonder zichtbare kale grond), met sprieten van minstens 10cm lang en de kleur van dat gras is groen en niet gelig. Gras voor jonge paarden is bij voorkeur diepgroen tot donkergroen.
Oftewel: dit paard staat helaas niet in een goede weide. Je mag zon schrale dan gerust bijvoeren al stond ie de hele dag op een zandpaddock.
Mallow schreef:Amiigo schreef:Hoefbevangen worden ze niet van een kilo brok (of 2) op een dag, ik zou hem idd zeker brok bij gaan voeren en als het kan lekker de wei op.
Mijn bijna 3 jarige is goed op gewicht en krijgt ruim een kilo merrie/jaarling brok van havens, onbeperkt hooi en staat overdag op de wei.
Als je het hooi ook zonder hooinet kan geven zou ik dat doen, mijn ervaring is hoe minder moeite ze ervoor hoeven te doen hoe meer ze er van eten.
Ik vind hem niet schrikbarend dun hoor maar zeker een paard wat nog volop in de groei is zou ik wel wat meer brok bij voeren.
Toch wel, helaas.
HB is echt iets wat ontstaat door een suiker overschot en zul je waarschijnlijk inderdaad niet direct op 2 jarige leeftijd zien maar kun je wel al hier beginnen.
Je paard staat 24/7 op (kort/gestresst) gras, dat zou ik al spannend vinden.
Daarnaast is het echt niet waar dat alleen te dikke paarden insuline resistentie of hoefbevangenheid krijgen. Ik ben genoeg (te) dunne paarden tegen gekomen die het hebben (gehad).
De merriebrok van Havens bevat al 33,3% suiker(!!) en er zit echt niets in wat je paard gaat helpen groeien. Zetmelen kunnen door het paardenlijf niet als werkende stof worden omgezet en worden in de dikke darm omgezet in suikers. Je mag zetmelden dus bij het suikerpercentage optellen.
Je hooi analyseren (is het echt hooi of voordroog/kuil?) en daarnaast de juiste vitamine en mineralen aanvullen.
Er zijn weinig echt goede junior balancers op de markt maar Okapi puur G junior is er 1 en equilin heeft ook een goede. Daar zit verder geen troep in. Je kunt het ook mengen in bijvoorbeeld een agrobs Mash waar je weer supplementen of kruiden doorheen kan mengen.
Als je er wat eiwitten bij wil voeren zou ik allereerst kiezen voor een esparcette brok omdat die de best herkenbare aminozuren heeft voor de darm en deze dus ook het meest effectief opneemt.
Je kunt er zeker van alles met een hoog suiker en zetmeel gehalte instoppen en je paard gaat er zeker van aankomen omdat het allerlei afvalstoffen gaat opslaan. Maar je kunt zoiets beter duurzaam aanpakken, dan heeft het lijf er ook echt iets aan.
Daarnaast heb ik bij deze foto’s geen alarmbellen hoor. Gewoon een paard in de groei.
Je paard is nog jong en alles wat je er nu instopt heeft gevolgen voor het verdere leven. Dus heel goed dat je hier zo over nadenkt.
prugelpiet schreef:Die ziet er goed uit voor een 2jarige die volop in de groei is én recent gecastreerd.
Ik zou het ruwvoer uit de slowfeeder halen en de muesli wat opschroeven, maar verder voer je niet heel gek hoor.
Heb je al eens mestonderzoek laten doen bij de dierenarts? Op deze leeftijd hebben ze nog niet zo'n optimale bescherming tegen o.a de bloedwormen, dus dan is af en toe mest laten onderzoeken redelijk belangrijk.
Daihyo schreef:Dit paard heeft onbeperkt ruwvoer nodig. Volle wei, genoeg hooi (niet uit een slowfeeder). Is een andere wei niet mogelijk, dan echt veel meer hooi voeren. Liefst wat rijker hooi, niet dat arme stengelige spul, desnoods zet je hem apart met een bult hooi zonder net als je er bent. Arm hooi en slowfeeder is leuk voor uitgegroeide sobere paarden, maar niet per sé voor paarden in de groei. Dan moet je echt behoorlijk bijvoeren.
Naast het ruwvoer de juiste aanvulling in vitamines, mineralen, sporenelementen en eiwitten.
Dus: gras, hooi, balancer voor jonge paarden, luzerne(brok), als je zo min mogelijk suikers wilt voeren.
Myo flakes klinkt op papier hoger in eiwitten, maar de grasbrok van Hartog zit zelfs nog hoger in eiwitten. Luzerne is de ruwvoerbron met de meeste eiwitten.
Verder eens met ontwormen. En niet met mestonderzoek. Paarden tot 3 jaar hebben niet genoeg weerstand om de boel zelf op te ruimen en in balans te houden, dus die moet je gewoon via een goed schema ontwormen. Je dierenarts kan je dit geven. Een mestonderzoek kun je dan als extra check doen.
Leuk dier overigens! En echt niet mager. Wat schraal en in de groei, maar niet iets om je direct zorgen over te maken.
DuoPenotti schreef:Wat een enorm leuk dier!
Gefeliciteerd.
Weidegang is dit niet echt nee. Niet om van te groeien.
Ik ben inderdaad jonge paarden gewend op echt genoeg gras en dan is een balancer wel voldoende.
Deze zou ik ook een jonge paarden brok geven en onbeperkt hooi.
Kijk bij de brok even hoeveel er van nodig is om de juiste hoeveelheid te geven.
Meer zou ik niet meteen doen, want 1 daar moet hij aan wennen omdat hij dat nu niet krijgt.
2 dat kan best al genoeg zijn om aan te komen.
Als dat na een maand nog steeds niet is kun je weer ophogen.
Te dik is slechter dan dit, maar genoeg vitamine en mineralen moet hij wel hebben.