Wat vind jij, gaat dit te ver, of is het mooi dat het kan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:32

De herder van de overburen heeft een rolstoel na een aanrijding met een auto en een verlamming aan de achterpoten als gevolg. Als hij niet wandeld weet hij zich toch goed te verplaatsen in huis met een soort vreemde sleepgang
Als je hem ziet rennen door de velden achter een bal of stok aan is het het als iedere normale hond. Vrolijk, blij actief, alleen bergafwaards moet hij aan de lijn met een extra riem aan de rolstoel om extra rem te geven. Hij ziet er niet uit alsof hij er onder lijdt terwijl hij er al 5 jaar mee rondrent.

Ik zit er dus dubbel in. Als het dier er geen last van lijkt te hebben. Gewoon meekomt, kan rennen, graxen slapen/liggen poepen plassen en geen pijn lijkt te hebben waarom niet.

Maar dat gezegd hebbende, ik heb een net twee jarige laten inslapen na een nare kniebreuk die mogelijk met een operatie opgelost had kunnen worden. Maardaarvoor maanden in banden had moeten hangen voor genezen na de operatie. Hij was er het dier niet naar om hem dat aan te doen. Veel te actief beweeglijk en na een dag al diepongelukkig en vol stress tot de uitslag van de fotos.

_Lorette_

Re: Wat vind jij, gaat dit te ver, of is het mooi dat het kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:44

Voor mij zou dit voor een paard te ver gaan. Als de benen niet functioneren, dan houdt het op. Voor bijvoorbeeld honden en katten vind ik het een ander verhaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:26

Ook voor honden vind ik het dieronwaardig. Heel vaak krijgen ze ook drukplekken van zo'n rolstoel met vervelende infecties als gevolg. Of ze slepen met de voetjes over de grond waarna ze helemaal kapot gaan.
In Friesland zit een gekke vrouw met 'dierenopvang' die om die reden de beide achterpoten van honden laat amputeren. Vervolgens krijgen ze een pamper aan en worden in een mandje gelegd, normaal ontlasten en plassen kunnen ze niet meer. Dat zijn 'reddingsacties' om zichzelf op te kunnen hemelen want voor een hond is het geen leven :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:29

_Lorette_ schreef:
Voor mij zou dit voor een paard te ver gaan. Als de benen niet functioneren, dan houdt het op. Voor bijvoorbeeld honden en katten vind ik het een ander verhaal.

Mee eens.
Maar stel dat dit een noodoplossing is voor een paar dagen tot een operatie die een grote slagingskans heeft zou het misschien wel een optie zijn voor mij. Als het veel langer moet of blijvend absoluut niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:46

Dit gaat voor mij veel te ver, deze had ik direct bij de geboorte laten hemelen. Voor mij een no brainer. Hond en kat ook overigens ook na ongeluk, voor wie doe je het, beest leeft met de dag, Dus als je er wielen onder knoopt dan doe je dat voor jezelf omdat je geen afscheid kunt nemen. Maar dat is hoe ik erin sta. Ik zou ook never nooit doneren om dat te bekostigen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:51

Mars schreef:
Ook voor honden vind ik het dieronwaardig. Heel vaak krijgen ze ook drukplekken van zo'n rolstoel met vervelende infecties als gevolg. Of ze slepen met de voetjes over de grond waarna ze helemaal kapot gaan.
In Friesland zit een gekke vrouw met 'dierenopvang' die om die reden de beide achterpoten van honden laat amputeren. Vervolgens krijgen ze een pamper aan en worden in een mandje gelegd, normaal ontlasten en plassen kunnen ze niet meer. Dat zijn 'reddingsacties' om zichzelf op te kunnen hemelen want voor een hond is het geen leven :n

Die vrouw is in mijn ogen ook een dierenmishandelaar, al denkt ze het zelf heel goed te doen en heeft ze veel aanhang.

Bij ons in de buurt heeft er een hondje tijdelijk met zo'n ding gelopen en kan momenteel weer zelf lopen. In dat geval had ik er als eigenaar ook voor gekozen. Maar niet als permanente oplossing. Voor een paard al helemaal niet maar ook geen rare oplossingen als een prothese bijvoorbeeld

In Amerika gaan ze sowieso verder dan dat wij hier in Nederland doen, of dat allemaal in het voordeel van het dier is. Nee ik denk het niet

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:22

Ik doelde met honden en katten meer op het moeten amputeren van 1 pootje. Daar heb ik ze echt zeer goed mee zien functioneren. Een rolstoel om beide achterpootjes te vervangen vind ik ook dan erg ver gaan. Maar bij een paard ga je sowieso geen been amputeren... daarom vind ik het niet te generaliseren voor alle diersoorten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:25

Mer1980 schreef:
Dit gaat voor mij veel te ver, deze had ik direct bij de geboorte laten hemelen. Voor mij een no brainer. Hond en kat ook overigens ook na ongeluk, voor wie doe je het, beest leeft met de dag, Dus als je er wielen onder knoopt dan doe je dat voor jezelf omdat je geen afscheid kunt nemen. Maar dat is hoe ik erin sta. Ik zou ook never nooit doneren om dat te bekostigen.

Ik ga hierheen mee. Je doet het dan alleen voor jezelf.

Bij een hond of kat 1 poot amputeren heb ik geen problemen, ze kunnen met 3 poten prima functioneren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:39

Nee dank je. Voor tijdelijk prima maar verder niet. Mensen slaan er enorm in door! Meerdere mensen vonden een rolstoel onlangs een prima optie voor een grote hond van 12 a 13 jaar die gewoon volledig versleten was qua gewrichten. Rug, poten, alles maar voiral haar achterhand. Echt er is tegenwoordig een groep mensen die zulke honden in een rolstoel wil zetten. Totaal niet beseffend wat voor impact dit zal hebben op alle gewrichten. Gelukkig is het niet gedaan door de verstandige eigenaar maar ik schrok wel! Ooit in pension een incontinent hondje in een rolstoel verzorgd die je toch 3x per dag de blaas handmatig moest legen en die verlamd was. Had voordien al aangegeven dat ik daar absoluut niet achter sta en dus ook weiger te verzorgen. Mijn baas deed dat dus allemaal maar wat ziet zo'n hondje af...hoe kunnen mensen bedenken dat zo'n hondje gelukkig is???
Nou ja vorige week dacht een vrouw 100% zeker dat mijn kwispelende herder met haar hondje wou spelen maar van mij niet mocht. Schuim stond zo ongeveer op z'n bek zograag wou hij het hondje wel op eten. Ik kreeg daarop doodleuk terug dat ik mijn hond niet kan lezen. Hij kwispeld en wil dus spelen en meer niet punt uit....ik ben maar door gelopen voor mijn hond stopte met kwispelen en serieus voor de lekkere snack zou gaan (was uiteraard stevig aangelijnd dus ging prima)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:21

Gaat voor mij ook veel te ver. Net zoals bijvoorbeeld protheses voor paarden, ik snap echt niet hoe je dat oke kan vinden.
Houden van is ook loslaten, maar dat kunnen/willen veel mensen tegenwoordig niet meer. Waarom “moet” alles gered worden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:50

Zo vanaf de zijlijn zou het mijn keuze ook niet zijn, en bij Mareentje had ik na haar 20+ zelfs al de grens getrokken bij van het erf af moeten (naar een kliniek) dat is einde verhaal want voor dat type snel stresserig diertje veel te belastend.

Maar ik kan me best voorstellen dat er ook dieren zullen zijn die er wel goed mee functioneren.
Maar dan denk ik eerder aan een hond dan een paard, dat zie ik niet echt voor me hoe dat nou echt fijn kan zijn... bij een hond ook al alleen als het dier uit het juiste hout gesneden is en de eigenaar ook trouwens....

Het lijkt me wel lastig als je overstag bent gegaan om het voor zeer tijdelijk toe te passen in afwachting op een operatie, en dat die operatie dan niet slaagt en dan ben je wel inmiddels al die grens over. Als je dan ziet dat paard er best okee mee is en vrolijk in het leven staat, dan zou ik het toch wel even lastig vinden. Maar kan me bijna niet voorstellen dat het niet dermate belastend is dat het opweegt.....

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:55

anca schreef:
Veels te ver. Ik zou het al niet voor mijn hond willen laat staan een paard

Dit. Ik zou er dus nooit aan beginnen. Ook niet voor mijn hond.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:01

Zoiets doe je als diereneigenaar voor jezelf, ookal maak je jezelf wijs dat je het doet voor je dier.
Voor mij is het een no-go, net als beenprotheses ea. Bij geen enkel dier vind ik dit acceptabel.
Aan een mens kan je uitleggen wat het concept rolstoel is. Dieren moeten er maar mee leren omgaan. Om dan nog maar over de verkeerde belasting van de rest van hun lijf en de problemen die daar voort van gaan komen te zwijgen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:04

anca schreef:

Kan mij hier alleen maar bij aansluiten.

Zie soms zulke schreinende dingen voorbij komen, gewoon dier onwaardig en waarom?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:05

Eens met Xandyandme, een dier heeft de beslissing van de mens maar te accepteren, uitleggen kan je ze het niet en of ze het snappen? Overleven neemt dan vaak de overhand voor dieren waardoor het lijkt dat ze het prima vinden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:05

Mars schreef:
anca schreef:

Precies.
Dieren in rolstoelen gaat mij te ver. Al is het maar omdat zo'n rolstoel complicaties gaat geven. Drukplekken, bevuiling, huidinfecties, overbelasting van de nog wel functionerende benen etc. Moet je een dier niet aandoen, dat doe je voor jezelf en niet voor het dier.

Mee eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:24

Dit gaat mij ook te ver, een paard is een bewegingsdier die moet kunnen lopen en bewegen. Tijdelijk is inderdaad wat anders.. maar voor altijd. Nee, dan vind ik inslapen waardiger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:41

Dit gaat mij veel te ver. Sommige mensen willen al niet leven met een prothese of rolstoel, maar aan een dier kun je het niet vragen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 12:02

2 jaar geleden heb ik voor 1 van mijn honden een rolstoel gekocht, zij was nog zo happy in het leven, en wilde zo graag, in een jaar heeft ze er 1500km mee gelopen, en kon ze in de zomer elke dag 1,5 uur zwemmen ( wel zonder rolstoel natuurlijk) , en ze kon er prima mee lopen, en had nergens wonden of plekken van de rolstoel.Ik ben heel blij nog een extra jaar te hebben gekregen en haar kon geven dankzij die rolstoel, ik zou het 100% zo weer doen...

Als een rolstoel voor een veulen een tijdelijke oplossing is zou ik het misschien doen, feit blijft dat een pony toch wel een heel ander dier is als een hond en buiten leeft, mijn hond was in huis gewoon zonder rolstoel, maar een pony kan gaan rollen enz , met alle gevolgen van dien als die met zo'n rolstoel loopt, ik weet het niet...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:53

Ik kwam een filmpje op Instagram tegen en moest denken aan dit topic. Het gaat om dit account: https://www.instagram.com/rockingrrescu ... N6MGJuMA==

Er staan meerdere filmpjes op van Rocky, een veulen dat geboren is met drie benen. Zijn voorbeen mist. Er staat dat ze hem in leven houden zolang het gaat. Op de filmpjes zie je ook een ander veulen en die kan bokken en rennen. Rocky zie je soms wat strompelen. Hier rent ie best aardig: https://www.instagram.com/reel/DJjgvFLu ... gzZ3kydw==

Hoelang ga je daar dan mee door?

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 06:21

Ik zou toch echt voor euthanasie gaan, hoe verdrietig ook. Dit gaat gewoon een stap te ver.
Hoeveel we ook van onze dieren houden er zijn grenzen en houden van is ook los
Laten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 07:53

beert schreef:
Ik kwam een filmpje op Instagram tegen en moest denken aan dit topic. Het gaat om dit account: https://www.instagram.com/rockingrrescu ... N6MGJuMA==

Er staan meerdere filmpjes op van Rocky, een veulen dat geboren is met drie benen. Zijn voorbeen mist. Er staat dat ze hem in leven houden zolang het gaat. Op de filmpjes zie je ook een ander veulen en die kan bokken en rennen. Rocky zie je soms wat strompelen. Hier rent ie best aardig: https://www.instagram.com/reel/DJjgvFLu ... gzZ3kydw==

Wat is dit triest. ;( Hij wil zo graag maar kan net niet wat ie wil. Hij doet zijn best om zich te redden maar ik vind hier wel wat van.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:33

beert schreef:

Die had ik meteen laten inslapen.
Hoe triest ook. Een paard draagt het meeste gewicht op zijn voorhand. Dat komt nu allemaal op 1 been aan, dat gaat op termijn toch ook voor problemen zorgen lijkt mij?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Misschien kunnen we er nog mee fokken.
"Het paard wil zo graag.”
*\o/* :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Ja misschien is het erfelijk gaan we een ras met twee benen fokken voor beginners en angstige mensen die lopen niet zo snel :D kun je uren mee tutten zalig …