Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Charaz schreef:Als het alleen die OCD's waren zou ik laten opereren, maar de afwijkende beenstand en het slepen lopen vind ik wel verontrustend voor een 2 jarige, op die leeftijd horen ze nog zo goed als nieuw te zijn.
Beemsterkaas schreef:Wij hebben ons OCD-veulen nooit laten euthanaseren, wel niet meer kunnen berijden sinds 10-jarige leeftijd (toen werden de OCD's ontdekt). Het is inmiddels een vrolijke, gezonde twintiger. Maar rijden was altijd moeilijk (soms gevaarlijk), als ik jouw verhaal lees vrees ik een beetje voor hetzelfde verloop.
Ze kunnen er prima mee leven maar ik snap dat je hier niet nog 25 jaar voor wil opdraaien...
Moeilijk.
Hevonen schreef:wat is een muisje?
Een gewrichtsmuisje is een los stukje kraakbeen of beenweefsel dat in het gewricht zit. Dit bleek uiteindelijk dus verkalking te zijn ipv zo'n "muisje".
En is er een oorzaak voor al deze problemen? Een reden die eventueel nieuwe problemen kan veroorzaken?
Niet bekend. Ik vermoed dat het aangeboren is of in ieder geval iets met de ontwikkeling van de botten te maken heeft, aangezien alles wat er gevonden is zich in/rondom/bij het bot en gewricht bevindt en daar ook mee te maken heeft. Er is in ieder geval geen blessure oid geweest.
Kan er een verband zijn met 'veulenziekte'? Heeft hij dat gehad?
Hevonen schreef:wat is een muisje?
En is er een oorzaak voor al deze problemen? Een reden die eventueel nieuwe problemen kan veroorzaken?
Kan er een verband zijn met 'veulenziekte'? Heeft hij dat gehad?
office schreef:Je kan ook niks opereren en kijken waar het schip strand toch ?Er lopen zat paarden rond met ocd s zonder problemen.Diertje is nog in de groei en wordt misschien nog wel sterker als het uitgegroeid is.
Earth schreef:Ik zou het ook niet aan willen kijken met een paard van 2 jaar wat soms niet goed in de benen komt. Want dat vind ik alweer een stap verder dan kreupel of slepen. Niet in de benen komen kan ook stress met zich mee brengen.
siskeh schreef:Ik zou persoonlijk dit paard eerst naar een goede kliniek brengen en daar laten zoeken naar de oorzaak. Want eigenlijk is het niet duidelijk of de huidige bevindingen ook echt verband hebben tussen de klachten.
Over inslapen spreken met zo weinig informatie vind ik nog veel te vroeg.
Maar: mocht uit onderzoek iets komen waarbij hij niet meer geschikt zal zijn als recreatief paard, dan zou ik persoonlijk euthanasie overwegen.
Elisa2 schreef:siskeh schreef:Ik zou persoonlijk dit paard eerst naar een goede kliniek brengen en daar laten zoeken naar de oorzaak. Want eigenlijk is het niet duidelijk of de huidige bevindingen ook echt verband hebben tussen de klachten.
Over inslapen spreken met zo weinig informatie vind ik nog veel te vroeg.
Maar: mocht uit onderzoek iets komen waarbij hij niet meer geschikt zal zijn als recreatief paard, dan zou ik persoonlijk euthanasie overwegen.
Hier sluit ik me bij aan.![]()
Lees ook dat er Spaans bloed in zit..die willen nog weleens hypermobiel zijn en dat kan ook slapte geven. Zou hem eerst echt goed na laten kijken.
Elisa2 schreef:Anders een vrachtwagentje huren?
Of laden in een tweepaardstrailer naast een ander paard? Dat werkt vaak ook beter. Op de kliniek is wel het beste qua apparatuur.