Ouder paard volledig in paniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 17:56

assebassie schreef:
Lizzy wat bedoel je met het supplement voor de ppid?
Kreeg hij nog iets naast de pergolide?

Niet tegelijk. Hij kreeg voor de pergolide monnikspeper

assebassie

Re: Ouder paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:28

Dus de da dacht dat het door de monnikspeper kwam. Vreemd.

Echt heel zorgelijk gedrag, ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
Heel veel sterkte tot die tijd, hopelijk kom je achter de oorzaak.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:37

Er is wel een artikel over Pergolide en Monnikspeper, geschreven door Remco Sikkel, die ook verwijst naar wat bronnen/onderzoeken. Heb de bronnen nooit gecheckt, maar het verhaal is wel aannemelijk en duidelijk: https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... Uep88q_Rih

Hierin staat het onderstaande stukje:

Citaat:
Hoewel het goed nieuws is dat sommige klachten afnemen, is nog niet bewezen dat monnikspeper de hoeveelheid ACTH in het bloed van paarden met PPID laat dalen [12]. Er is wel een (ongepubliceerd) onderzoek waar 12 van de 25 paarden lagere ACTH-waarden hadden, maar bij negen andere nam ACTH juist toe [13].

Waarom monnikspeper niet het effect heeft dat we zo graag zouden willen zien, weten we nog niet. Je zou het namelijk wel verwachten als je weet dat ratten er wél goed op reageren, al is dat net in een ander stukje van de hypofyse (de ‘voorkwab’, die bij PPID maar een minimale een rol speelt) [14]. Het zou kunnen zijn dat de zenuwcellen in de middenkwab van de hypofyse van paarden minder gevoelig zijn voor de werkzame stoffen dan die in de voorkwab. Dit is overigens nog niet aangetoond.

Over de voorkwab gesproken: vanuit de menselijke geneeskunde weten we dat monnikspeper daar bij een lage dosering een remmend (!) effect heeft op dopamine, terwijl dat bij een hoge dosis niet het geval is. Of dit bij paarden ook zo is en of dit voor PPID-ers zeer ongewenste effect ook optreedt in de middenkwab van de hypofyse, weten we nog niet [15].

Hoewel er dus duidelijk nog niet echt sluitende onderzoeken zijn, lijkt het erop of monnikspeper een soort hit or mis is bij bovenstaande testgroep: soms werkt het, soms maakt het het verschijnsel erger. Natuurlijk is er weinig te halen uit zo'n kleine testgroep, dus neem het met een korrel zout, maar wellicht maakte de monnikspeper het inderdaad wel erger? Als daar de ACTH van omhoog gegaan zou zijn kan dat natuurlijk wel dat je paard angstiger wordt.

Op zich een interessante kwestie die pergolide en monnikspeper..

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:57

Kidde schreef:
Beemsterkaas schreef:
Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.

Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.

De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.

PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.

Zou het voor haar dan niet fijn zijn om medicatie te proberen? Het is een vrij ingrijpende ziekte. Ik vind zelf dat je dan eigenlijk wel medicatie zou moeten geven, tenzij dat niet blijkt te gaan natuurlijk

Zou je het niet fijn vinden eerst een foto van het paard in kwestie te zien en iets meer info op te vragen alvorens zomaar medicatie te willen geven? ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:07

Mijn pony had ook PPID, ze begon te rennen,zwalkte en draaide rondjes.Dat kwam door de tumor van de PPID die op haar hersenen drukte.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 19:22

Beemsterkaas schreef:
Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.

Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.

De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.

PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.

Hij doet het ook, als ik hem niet stop blijft hij rennen.

Wij houden alles ook zo voorspelbaar mogelijk. Eet op dezelfde tijden, staat altijd met anderen, etc.

Rare is dat de aanvallen vooral in de nacht of vroeg in de ochtend zijn. Overdag heb ik dit nog niet gezien

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 19:23

Britta31 schreef:
Mijn pony had ook PPID, ze begon te rennen,zwalkte en draaide rondjes.Dat kwam door de tumor van de PPID die op haar hersenen drukte.

Mag ik vragen hoe het verder gegaan is?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 19:26

Celebi schreef:
PPID kán samengaan met de groei van de hypofyse doordat de aanmaak van ACTH niet geremd meer wordt. Deze groei wordt vaak een gezwel of tumor genoemd. Dit hoeft echter niet voor te komen bij PPID en zeker niet als je tijdig start met medicatie voordat de groei van de hypofyse start.

Dat gezegd hebbende, het kán het natuurlijk wel zijn dat de druk op de hersenen problemen geeft..

Volgens mij hebben wij elkaar via Facebook wel eens gesproken. Helaas dus nog steeds geen oplossing?

Wat betreft het hertesten van de ACTH waardes. Dit is wel lastig wanneer er veel stress en paniek is want dat beïnvloedt ook de waarde. Anderzijds kan het heel goed zijn dat een kwart pilletje te weinig is. Voor een d pony (ik schat even dat deze in ieder geval 400 kilo is, net als mijn kleine d pony) is een aanbevolen dosering al een hele pil. Het kan dus goed dat de werking van de Pergolide pas bij een hogere dosering merkbaar zou zijn. Maar dan is wel de vraag waar het door komt.. Als je paard een chronische stressreactie heeft vanwege de PPID, dan kan de dosering verhogen wellicht wat doen. Maar mocht er inderdaad iets meespelen in de hersenen zoals hierboven genoemd is, dementie, vergroting hypofyse, dan draai je dat niet meer om met medicatie..

Echt een lastig verhaal dit. :knuffel:

Het ging echt een tijdje weer goed. Tot afgelopen nacht. Het rare is dat het alleen in de nacht of vroege ochtend gebeurd.

Hij is 1.48 en zal zo een 425 kilo wegen gok ik. Maar ik denk dat ik de pergolide niet zomaar zelf kan ophogen?

Het lijken dus ook momenten te zijn. Want soms gebeurd er echt iets spannend en dan kijkt hij niet eens..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:30

LizzyRTPL schreef:
Britta31 schreef:

Mag ik vragen hoe het verder gegaan is?

Mijn ratten hebben de rattenversie van PPID en op het moment dat ze zo reageren dan is het helaas inslapen. Het feit dat ze zo reageren betekent dat ze echt de meest vreselijke ondraaglijke hoofdpijn hebben.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:33

Ik heb haar op advies van de da die dag in laten slapen.Ook omdat ze dan ook blind kunnen worden.Britta is 36 geworden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:45

Beemsterkaas schreef:
Kidde schreef:

Zou het voor haar dan niet fijn zijn om medicatie te proberen? Het is een vrij ingrijpende ziekte. Ik vind zelf dat je dan eigenlijk wel medicatie zou moeten geven, tenzij dat niet blijkt te gaan natuurlijk

Zou je het niet fijn vinden eerst een foto van het paard in kwestie te zien en iets meer info op te vragen alvorens zomaar medicatie te willen geven? ;)

Uhh nee ik hoef geen foto te zien nee. Je geeft zelf aan dat je paard extreme aanvallen had die je zelf lijkt te linken aan PPID. Daarbij heb ik zelf al jaren twee paarden met PPID en hoewel eentje er echt uit zag als het prototype PPID paard, had bij mijn andere paard zelfs de dierenarts niet gedacht dat hij PPID had. Toch had die laatste de hoogste waarde. Een foto zegt mij dus helemaal niets. Wel de gedragssymptomen die je beschrijft en de grijze waarde. Ik weet niet wanneer de laatste test geweest is, maar een keer hertesten kan misschien geen kwaad. Wie weet kan je je paard er onwijs mee helpen

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:06

Kidde, ik begrijp je bezorgdheid en het wordt gewaardeerd.
Echter vind ik het nogal wat om dit zomaar te stellen, je vraagt géén verdere info, noch een foto.

Je weet dus letterlijk niks... behalve dat ze extreme aanvallen had - gelukkig heb je dat wel goed gequote. Toch roep je dat ik dit paard op medicatie moet zetten.

Dat mag jij natuurlijk, en ik weet zeker dat het met de beste bedoelingen is, maar ik schrik er gewoon van dat je dat zo makkelijk doet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:47

Beemsterkaas schreef:
Echter vind ik het nogal wat om dit zomaar te stellen, je vraagt géén verdere info, noch een foto.

Je weet dus letterlijk niks... behalve dat ze extreme aanvallen had - gelukkig heb je dat wel goed gequote. Toch roep je dat ik dit paard op medicatie moet zetten.

Dat mag jij natuurlijk, en ik weet zeker dat het met de beste bedoelingen is, maar ik schrik er gewoon van dat je dat zo makkelijk doet.

Nee, ze doet een suggestie en geeft aan wat haar mening is. Volgens mij een prima reactie op de post van TS.

Mijn paard heeft het niet zo heftig maar kan ook erg paniekerig raken (terwijl het normaalgesproken het meest nuchtere die is) sinds hij ppid heeft. Het is dan net alsof er een knop om gaat. Met medicatie heeft hij het gelukkig nog maar zelden.

Ik zou zeker de acth waarde nog een keer checken en dan ook meteen het zicht van je paard laten controleren. ppid gaf dacht ik ook verhoogde kans op blindheid.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:50

Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.

Het vreemde blijft dat het of in de nacht of hele vroege ochtend is. Overdag en avonden heeft hij, gelukkig, dit nog nooit gehad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:53

Beemsterkaas schreef:

Ik schrik er dan weer altijd van dat mensen géén medicatie geven als hun paard deze ziekte daadwerkelijk heeft, tenzij hier geen goede reactie op kwam natuurlijk. Je paard heeft zo te lezen nog steeds een aangepast management nodig, dus echt zonder symptomen is ze ook niet. Paarden knappen er vaak ontzettend van op en, ook niet onbelangrijk, het kan de ziekte afremmen. Vandaar ook mijn vraag wanneer ze voor het laatst getest is. Als ze jaren geleden in de grijze zone zat, zit ze misschien nu wel heel hoog in de waarde. Een paard van een kennis kreeg geen medicijnen en viel echt plotseling om door de PPID. Daarbij, nogmaals, het was enkel een vraag naar de medicatie. Ik vind je reactie op mijn vraag behoorlijk heftig. Je had ook kunnen toelichten waarom je er voor hebt gekozen van medicatie af te zien. Dat weet ik nog steeds niet wat ik met een foto moet is mij ook niet duidelijk. Ik laat het hier verder bij.

TS, ik hoop dat het allemaal goed komt met je paard :knuffel:

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:55

MissyNr1 schreef:
Niet iets veranderd aan de omgeving? Andere buren? Wegwerkzaamheden? Iets dat anders ruikt of klinkt dan normaal?

Als hij rent, rent hij dan normaal (voor zijn leeftijd)? Het is niet zo dat het door een pijnscheut oid zou kunnen komen? Of dat hij koliekerig lijkt te zijn?

Echt helemaal niks veranderd.

Hij rent in volle paniek. Hij is nog super soepel voor zijn leeftijd. Dus hij rent keihard.
Koliek is het niet, heb de da er meerdere malen bij gehad.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:56

LizzyRTPL schreef:
Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.

Het vreemde blijft dat het of in de nacht of hele vroege ochtend is. Overdag en avonden heeft hij, gelukkig, dit nog nooit gehad.

Wanneer krijgt hij de medicatie? In de ochtend toevallig?
Dat de medicatie snachts is uitgewerkt?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:56

Ter info, hun staat vanaf 19 mei op de pergolide.
Aankomende vrijdag komt de da zijn waarde weer prikkeb

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:57

Maddy_Paola schreef:
LizzyRTPL schreef:

Wanneer krijgt hij de medicatie? In de ochtend toevallig?
Dat de medicatie snachts is uitgewerkt?

Hij krijgt het om precies 12 uur in de middag. Maar hij vertoonde dit gedrag ook voor de medicatie.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 21:57

Kidde schreef:
Beemsterkaas schreef:

Ik schrik er dan weer altijd van dat mensen géén medicatie geven als hun paard deze ziekte daadwerkelijk heeft, tenzij hier geen goede reactie op kwam natuurlijk. Je paard heeft zo te lezen nog steeds een aangepast management nodig, dus echt zonder symptomen is ze ook niet. Paarden knappen er vaak ontzettend van op en, ook niet onbelangrijk, het kan de ziekte afremmen. Vandaar ook mijn vraag wanneer ze voor het laatst getest is. Als ze jaren geleden in de grijze zone zat, zit ze misschien nu wel heel hoog in de waarde. Een paard van een kennis kreeg geen medicijnen en viel echt plotseling om door de PPID. Daarbij, nogmaals, het was enkel een vraag naar de medicatie. Ik vind je reactie op mijn vraag behoorlijk heftig. Je had ook kunnen toelichten waarom je er voor hebt gekozen van medicatie af te zien. Dat weet ik nog steeds niet wat ik met een foto moet is mij ook niet duidelijk. Ik laat het hier verder bij.

TS, ik hoop dat het allemaal goed komt met je paard :knuffel:

Dank je wel!!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:08

@Kidde

Stel je voor dat ik zonder enige info en zonder jou te kennen, zou zeggen dat jij antidepressiva moet nemen. Omdat je vermeldt dat je in het verleden een depressie hebt gehad. Hoe zou jij reageren? Misschien verbaasd, net als ik nu?

Nu stel je inderdaad vragen in je laatste bericht, maar dat deed je eerst niet. Je zei zonder meer dat mijn paard medicatie moest nemen.

Je weet niet eens hoe oud het paard is, wat de dierenarts hierover te vertellen heeft, en hoe ze in het leven staat. Je weet niet wat mijn ervaring is met PPID, noch wat mijn ervaring met prascend is. Toch trek je de conclusie 'dat er mensen hun ziek paard geen medicatie willen geven' - ik ga er vanuit dat je hiermee op mij doelt.

Ja, ik vind het bijzonder dat er over prascend wordt gesproken alsof het een vitaminebrokje is.

Bovendien is het geheel offtopic, want dit topic gaat over het paard van TS. Ik heb geen advies nodig, noch gevraagd. Maar nogmaals, de goede bedoelingen worden gewaardeerd.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:28

Er zijn zat redenen te bedenken waarom je geen medicatie wil geven. De kosten , de verplichting elke dag ,de soms forse bijwerkingen, het is ook geen onschuldig medicijn voor degene die het geeft .Het vervuild de grond waarop het dier zich ontlast en daar grazen misschien ook gezonde dieren.Soms gaan goed etende dieren voer weigeren . Zelf meegemaakt dat iemand stopte met medicatie na dat het dier niet meer lekker at maar op aanraden van de veearts weer begonnen waarna het diertje vier dagen later een zware epileptische aanval kreeg en is ingeslapen. De eigenaar had erg spijt dat ze niet naar haar eigen gevoel had geluisterd.Bovendien zijn ppid patiënten vaak oude zwakke dieren waar je niet echt meer mee kan sporten.Niet iedereen wil eindeloos een paard in leven houden als je er niks meer mee kan.En dat mag ook .Misschien is het zelf beter om niet te lang wachten tot er steeds meer problemen ontstaan.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:57

LizzyRTPL schreef:

Is er aan nacht blindheid gedacht? Om het even over een hele andere boeg te gooien omdat je zegt dat dit alleen 's nachts en met zonsopgang gebeurt.

Ik heb zelf een appaloosa Shet met vermoedelijke nachtblindheid. Hoewel die 's nachts buiten staan gewend pakt die buiten niet goed zijn rust in de nacht. Het is lastig uit te leggen omdat hij zover ik weet niet in paniek is 's nachts buiten, maar ik merk het aan andere dingen.
Eenmaal op stal 's nachts en ik heb een hele andere pony die beter in zijn vel zit.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:02

Mijn merrie die altijd steady was heeft sinds haar ppid en medicatie ook heel veel spanningen.

Ik geef haar 2 maal daags CBD erbij

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 23:04

GabberGill schreef:
Mijn merrie die altijd steady was heeft sinds haar ppid en medicatie ook heel veel spanningen.

Ik geef haar 2 maal daags CBD erbij

Mag ik vragen welke je geeft en hoeveel?