assebassie schreef:Lizzy wat bedoel je met het supplement voor de ppid?
Kreeg hij nog iets naast de pergolide?
Niet tegelijk. Hij kreeg voor de pergolide monnikspeper
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Hoewel het goed nieuws is dat sommige klachten afnemen, is nog niet bewezen dat monnikspeper de hoeveelheid ACTH in het bloed van paarden met PPID laat dalen [12]. Er is wel een (ongepubliceerd) onderzoek waar 12 van de 25 paarden lagere ACTH-waarden hadden, maar bij negen andere nam ACTH juist toe [13].
Waarom monnikspeper niet het effect heeft dat we zo graag zouden willen zien, weten we nog niet. Je zou het namelijk wel verwachten als je weet dat ratten er wél goed op reageren, al is dat net in een ander stukje van de hypofyse (de ‘voorkwab’, die bij PPID maar een minimale een rol speelt) [14]. Het zou kunnen zijn dat de zenuwcellen in de middenkwab van de hypofyse van paarden minder gevoelig zijn voor de werkzame stoffen dan die in de voorkwab. Dit is overigens nog niet aangetoond.
Over de voorkwab gesproken: vanuit de menselijke geneeskunde weten we dat monnikspeper daar bij een lage dosering een remmend (!) effect heeft op dopamine, terwijl dat bij een hoge dosis niet het geval is. Of dit bij paarden ook zo is en of dit voor PPID-ers zeer ongewenste effect ook optreedt in de middenkwab van de hypofyse, weten we nog niet [15].
Kidde schreef:Beemsterkaas schreef:Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.
Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.
De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.
PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.
Zou het voor haar dan niet fijn zijn om medicatie te proberen? Het is een vrij ingrijpende ziekte. Ik vind zelf dat je dan eigenlijk wel medicatie zou moeten geven, tenzij dat niet blijkt te gaan natuurlijk
Beemsterkaas schreef:Ik heb ook zo'n merrie (in grijze zone PPID), zij heeft met periodes ook last gehad van blinde paniekaanvallen. De laatste maanden / jaren is het weer beter, omdat we alles héél voorspelbaar laten verlopen voor haar.
Er konden meerdere triggers zijn voor die aanvallen, een geluid in de verte, een vlieg, een mug, een nieuw paard op stal, kudde uit het zicht, te lang op de wei laten staan,... triggers die voor ons niet altijd waarneembaar zijn.
De aanvallen waren extreem: ze rende tot het schuim tussen de billen stond en was totaal ontoerekeningsvatbaar op zo'n moment.
PPID is een goedaardig gezwel op de hypofyse, waardoor de hormoonhuishouding en stressregulatie verstoord wordt. Ik heb het nooit verder gezocht dan dit. Mijn paard staat overigens niet op medicatie.
Celebi schreef:PPID kán samengaan met de groei van de hypofyse doordat de aanmaak van ACTH niet geremd meer wordt. Deze groei wordt vaak een gezwel of tumor genoemd. Dit hoeft echter niet voor te komen bij PPID en zeker niet als je tijdig start met medicatie voordat de groei van de hypofyse start.
Dat gezegd hebbende, het kán het natuurlijk wel zijn dat de druk op de hersenen problemen geeft..
Volgens mij hebben wij elkaar via Facebook wel eens gesproken. Helaas dus nog steeds geen oplossing?
Wat betreft het hertesten van de ACTH waardes. Dit is wel lastig wanneer er veel stress en paniek is want dat beïnvloedt ook de waarde. Anderzijds kan het heel goed zijn dat een kwart pilletje te weinig is. Voor een d pony (ik schat even dat deze in ieder geval 400 kilo is, net als mijn kleine d pony) is een aanbevolen dosering al een hele pil. Het kan dus goed dat de werking van de Pergolide pas bij een hogere dosering merkbaar zou zijn. Maar dan is wel de vraag waar het door komt.. Als je paard een chronische stressreactie heeft vanwege de PPID, dan kan de dosering verhogen wellicht wat doen. Maar mocht er inderdaad iets meespelen in de hersenen zoals hierboven genoemd is, dementie, vergroting hypofyse, dan draai je dat niet meer om met medicatie..
Echt een lastig verhaal dit.
LizzyRTPL schreef:Britta31 schreef:Mijn pony had ook PPID, ze begon te rennen,zwalkte en draaide rondjes.Dat kwam door de tumor van de PPID die op haar hersenen drukte.
Mag ik vragen hoe het verder gegaan is?
Beemsterkaas schreef:Kidde schreef:
Zou het voor haar dan niet fijn zijn om medicatie te proberen? Het is een vrij ingrijpende ziekte. Ik vind zelf dat je dan eigenlijk wel medicatie zou moeten geven, tenzij dat niet blijkt te gaan natuurlijk
Zou je het niet fijn vinden eerst een foto van het paard in kwestie te zien en iets meer info op te vragen alvorens zomaar medicatie te willen geven?
Beemsterkaas schreef:Kidde, ik begrijp je bezorgdheid en het wordt gewaardeerd.
Echter vind ik het nogal wat om dit zomaar te stellen, je vraagt géén verdere info, noch een foto.
Je weet dus letterlijk niks... behalve dat ze extreme aanvallen had - gelukkig heb je dat wel goed gequote. Toch roep je dat ik dit paard op medicatie moet zetten.
Dat mag jij natuurlijk, en ik weet zeker dat het met de beste bedoelingen is, maar ik schrik er gewoon van dat je dat zo makkelijk doet.
Beemsterkaas schreef:Kidde, ik begrijp je bezorgdheid en het wordt gewaardeerd.
Echter vind ik het nogal wat om dit zomaar te stellen, je vraagt géén verdere info, noch een foto.
Je weet dus letterlijk niks... behalve dat ze extreme aanvallen had - gelukkig heb je dat wel goed gequote. Toch roep je dat ik dit paard op medicatie moet zetten.
Dat mag jij natuurlijk, en ik weet zeker dat het met de beste bedoelingen is, maar ik schrik er gewoon van dat je dat zo makkelijk doet.
MissyNr1 schreef:Niet iets veranderd aan de omgeving? Andere buren? Wegwerkzaamheden? Iets dat anders ruikt of klinkt dan normaal?
Als hij rent, rent hij dan normaal (voor zijn leeftijd)? Het is niet zo dat het door een pijnscheut oid zou kunnen komen? Of dat hij koliekerig lijkt te zijn?
LizzyRTPL schreef:Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.
Het vreemde blijft dat het of in de nacht of hele vroege ochtend is. Overdag en avonden heeft hij, gelukkig, dit nog nooit gehad.
Maddy_Paola schreef:LizzyRTPL schreef:Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.
Het vreemde blijft dat het of in de nacht of hele vroege ochtend is. Overdag en avonden heeft hij, gelukkig, dit nog nooit gehad.
Wanneer krijgt hij de medicatie? In de ochtend toevallig?
Dat de medicatie snachts is uitgewerkt?
Kidde schreef:Beemsterkaas schreef:Kidde, ik begrijp je bezorgdheid en het wordt gewaardeerd.
Ik schrik er dan weer altijd van dat mensen géén medicatie geven als hun paard deze ziekte daadwerkelijk heeft, tenzij hier geen goede reactie op kwam natuurlijk. Je paard heeft zo te lezen nog steeds een aangepast management nodig, dus echt zonder symptomen is ze ook niet. Paarden knappen er vaak ontzettend van op en, ook niet onbelangrijk, het kan de ziekte afremmen. Vandaar ook mijn vraag wanneer ze voor het laatst getest is. Als ze jaren geleden in de grijze zone zat, zit ze misschien nu wel heel hoog in de waarde. Een paard van een kennis kreeg geen medicijnen en viel echt plotseling om door de PPID. Daarbij, nogmaals, het was enkel een vraag naar de medicatie. Ik vind je reactie op mijn vraag behoorlijk heftig. Je had ook kunnen toelichten waarom je er voor hebt gekozen van medicatie af te zien. Dat weet ik nog steeds niet wat ik met een foto moet is mij ook niet duidelijk. Ik laat het hier verder bij.
TS, ik hoop dat het allemaal goed komt met je paard
LizzyRTPL schreef:Zijn zicht is in januari nog nagekeken, omdat hij toen een dik oog had. Dit was toen voor zijn doen nog goed.