Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiki1976 schreef:Grote kans dat er op de weide een worm besmetting zit. En daardoor steeds een herbesmetting krijgt.
Dagelijks mest weghalen is echt belangrijk in zulke gevallen.
Laat de wei even rusten en laat deze begraven door bv schapen. Dan haal je al een groot deel van de besmettingsbron weg.
Worm, maag en zand problemen hangen vaak samen. Dus goed om het alle aan te pakken.
Maar dat doe je al!
Bij flinke worm besmetting ben ik zelf meer van, geen mestonderzoek maar opnieuw ontwormen. Per kuur verschilt hoe snel weer. Ik zou persoonlijk wel richting de 150 kg gaan met ontwormen. Of hem eens op de weegschaal zetten. Mini shet van vriendin was ook absoluut niet dun. Op de schaal zat doe dichter naar de 150 dan de 100 die de da dacht.
Hevonen schreef:Kan hij niet een half jaar op een andere, schonere weide?
Ik weet van vroeger dat een wormenbesmetting in stallen en weiden enorm hardnekkig kan zijn. Hij krijgt het dan steeds opnieuw
Myponyhoward schreef:Hevonen schreef:Kan hij niet een half jaar op een andere, schonere weide?
Ik weet van vroeger dat een wormenbesmetting in stallen en weiden enorm hardnekkig kan zijn. Hij krijgt het dan steeds opnieuw
Nee helaas niet. Ze kunnen niet meteen nu op gras gaan staan, want dat zijn ze niet gewend ze staan hier op een zandpaddock. Dus dan moet ik ergens een zandpaddock vinden waar ze heen kunnen maar dat is hier in de buurt niet.
tengeltje11 schreef:Is hij voor de rest gezond en goed?
Ik zou het ontwormen eens laten voor wat het is.
Een paard of pony is nooit 100% wormvrij en chemische ontwormen dood niet alleen de wormen, maar ook de natuurlijke weerstand die paarden kunnen opbouwen om de wormen te onderdrukken.
Die laatste zou ik terug proberen op te bouwen.
Dus even een half jaar tot jaar geen ontworming meer er in (zolang hij gewoon vrolijk, actief en gezond oogt natuurlijk)
Daarnaast zou ik probiotica bijgeven net om die darmflora en natuurlijke weerstand een boost te geven.
Xanne schreef:Heb je al eens een parasitoloog geraadpleegd? Je kunt bijvoorbeeld eens contact opnemen met Het Woud: https://www.wormbestrijding.nl
Ik zag hier voorbijkomen dat je door ontwormen de darmflora zou beschadigen. Dat klopt niet: anthelmintica (ontwormmiddelen) zijn geen antibiotica, de darmbacteriën worden dus niet aangetast.
Myponyhoward schreef:rowindie schreef:Ik zou is iemand laten komen die hem kan wegen voor je. Dan kan je veel gerichter ontwormen. Denk dat je nu eerder te weinig als teveel geeft.
Ik heb even een oproepje geplaatst op Facebook of er iemand in de buurt is met een mobiele weegschaa
Myponyhoward schreef:Beer is een minishetlander met dwerggroei door de wormen. De dierenarts schat hem op niet eens 100 kg, dus ik ontworm hem voor 100/125 kg.
Dennis schreef:Myponyhoward schreef:Beer is een minishetlander met dwerggroei door de wormen. De dierenarts schat hem op niet eens 100 kg, dus ik ontworm hem voor 100/125 kg.
Hoe mini is mini?
Sommige mensen hebben een mini van 90 cm, dat is geen mini.
Dwerggroei door wormen kan niet, groei achterstand, klein blijven enzo wel. Maar dwerggroei is een aangeboren afwijking die ze van hun ouders genetisch mee krijgen, dat kunnen ze zelf niet ontwikkelen.
Hij kan misschien ongeveer 100 kilo wegen als het een echt mini is, maar dan zou ik al zeker voor 150 kilo ontwormen en bij problemen nog wel meer. Per merk is het verschillend, maar je kan echt wel tot 5x over doseren voor ze er wat ziek van kunnen worden en nog meer voor het gevaarlijk word. Dus voor 200 kilo zou ook helemaal geen enkel probleem moeten zijn.