DubbelFun schreef:Ik heb mijn shet 1x geprobeerd om voordroog te geven. Goed spul en ze vond het heerlijk.
Alleen bleek het 'ongesneden' te zijn en kon dat kleine bekje die lange slierten niet aan; de helft ging al het strotje in terwijl de andere helft nog uit de mond stak. Resultaat was dat ik haast een gestikte shet had. Het was maar goed dat ik er bij stond om de lange sliert al gekauwd hooi uit haar mond te trekken anders was ze er nu niet meer geweest.
Overigens voer ik uit een slowfeeder met rooster en dat hielp dus echt niets met de mindere intakec.q. kleinere plukjes.
Een paar dat iets vast heeft zitten in de slokdarm, kan gelukkig nog ademhalen. Een paard met een slokdarmverstopping stikt ook niet.
TS; In de volksmond word voordroog vaak kuil genoemd. Maar kuil is, zoals de naam al zegt, spul dat ligt ingekuild bij de boer. Als je pony dit voordroog goed eet zou je het deels kunnen aanbieden. Mocht je er volledig op over willen gaan, is het niet zo'n slecht idee om er eens een ruwvoer analyse op los te laten. Maar als die dit goed wil eten, zou ik het zeker durven voeren. Er moet toch op een manier gewicht bij.
Voedingsstoffen in het hooi kunnen ontzettend divers zijn. Niet alleen de mest die erop gegooid word heeft invloed, het kan al uitmaken hoelaat het gemaaid is.