Van hooi naar (paarden)kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 21:32

DubbelFun schreef:
Ik heb mijn shet 1x geprobeerd om voordroog te geven. Goed spul en ze vond het heerlijk.
Alleen bleek het 'ongesneden' te zijn en kon dat kleine bekje die lange slierten niet aan; de helft ging al het strotje in terwijl de andere helft nog uit de mond stak. Resultaat was dat ik haast een gestikte shet had. Het was maar goed dat ik er bij stond om de lange sliert al gekauwd hooi uit haar mond te trekken anders was ze er nu niet meer geweest.
Overigens voer ik uit een slowfeeder met rooster en dat hielp dus echt niets met de mindere intakec.q. kleinere plukjes.

Een paar dat iets vast heeft zitten in de slokdarm, kan gelukkig nog ademhalen. Een paard met een slokdarmverstopping stikt ook niet.

TS; In de volksmond word voordroog vaak kuil genoemd. Maar kuil is, zoals de naam al zegt, spul dat ligt ingekuild bij de boer. Als je pony dit voordroog goed eet zou je het deels kunnen aanbieden. Mocht je er volledig op over willen gaan, is het niet zo'n slecht idee om er eens een ruwvoer analyse op los te laten. Maar als die dit goed wil eten, zou ik het zeker durven voeren. Er moet toch op een manier gewicht bij.

Voedingsstoffen in het hooi kunnen ontzettend divers zijn. Niet alleen de mest die erop gegooid word heeft invloed, het kan al uitmaken hoelaat het gemaaid is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:12

Wij hebben de shets altijd op voordroog gehad en dat konden ze prima eten, ook de lange slierten. En geen last met hoefbevangenheid. Voordroog hoeft helemaal niet hoger te zitten in suikers als hooi. Dat wisselt echt per partij.

Kuil wordt eigenlijk niet gegeven aan paarden, alleen vroeger en die naam is blijven plakken. Wij noemen het voordroog ook gewoon kuil, maar zit niet in de kuil en is dus gewoon voordroog in grote plastic pakken. Die open gemaakt worden en soms zie je amper verschil tussen voordroog en hooi.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:31

Lindsey_99 schreef:
Ik zou het mengen, als de darmflora slecht wordt en de mest slap dan verdraagt hij voordroog niet. Komt door de fermentatie. Dus in de gaten houden of de mest goed blijft. En ik zou de moeite nemen om het eens te laten testen met een Quickscan van Pavo. Dat is wat kosten betreft te doen, want voordroog kan veel te energierijk zijn, en shetjes kunnen daar niet goed tegen.

de ene voordroog is de ander niet hé , net als hooi.
Ik heb balen gehad waar de boel gewoon mager van werd en waar veel te weinig voedingswaarde in zat.
Waren balen in folie.

DubbelFun schreef:
Ik heb mijn shet 1x geprobeerd om voordroog te geven. Goed spul en ze vond het heerlijk.
Alleen bleek het 'ongesneden' te zijn en kon dat kleine bekje die lange slierten niet aan; de helft ging al het strotje in terwijl de andere helft nog uit de mond stak. Resultaat was dat ik haast een gestikte shet had. Het was maar goed dat ik er bij stond om de lange sliert al gekauwd hooi uit haar mond te trekken anders was ze er nu niet meer geweest.
Overigens voer ik uit een slowfeeder met rooster en dat hielp dus echt niets met de mindere intakec.q. kleinere plukjes.

Dan heb je gewoon een pony gehad die niet goed kauwt :Y) vervelend maar niet specifiek iets wat aan voordroog ligt. Heb al jaren verschillende mini's op voordroog en nog nooit problemen gehad met kauwen van voordroog. Gesneden of ongesneden beide konden ze prima eten.

MyWishMax schreef:
Wij hebben de shets altijd op voordroog gehad en dat konden ze prima eten, ook de lange slierten. En geen last met hoefbevangenheid. Voordroog hoeft helemaal niet hoger te zitten in suikers als hooi. Dat wisselt echt per partij.

Kuil wordt eigenlijk niet gegeven aan paarden, alleen vroeger en die naam is blijven plakken. Wij noemen het voordroog ook gewoon kuil, maar zit niet in de kuil en is dus gewoon voordroog in grote plastic pakken. Die open gemaakt worden en soms zie je amper verschil tussen voordroog en hooi.

Precies dit :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 00:06

Ik heb het inderdaad vroeger op verschillende stallen meegemaakt dat er kuil werd gevoerd. Dat is echt bruin, zwaar en zuur spul.

@TS, goed idee om dit hooi over te proberen kopen van je buren. Never change a winning team!

Je hoeft je voorlopig geen zorgen te maken om de hoeveelheid. Gewoon een hoeveelheid geven en evalueren hoe hij het er op doet.

Wat voordroog en shets betreft, al meerdere shets op voordroog gehad en nog nooit enig probleem.

Het voerbeleid voor een gemiddelde shet op onze stal is: weidegang overdag + half gevulde hooitas (liefst arm voordroog) in de avond + hoopje voordroog voor de nacht op de grond.
2x per dag 1 handje arme muesli

Maar dat wil niets zeggen, ik heb een (oude) mini die geen hooi eet maar wel een halve kg brok per dag en 5 à 10 wortelen, naast heel de dag op gras.

Een andere shet heeft onbeperkt hooi, maar die eet niet onbeperkt - die eet wat hij nodig heeft.

Mijn punt: gewoon aanpassen aan hun noden zonder je rigoureus vast te houden aan de richtlijnen voor een shet. Gebruik je ogen, die zijn de beste raadgever als het op voerbeleid aankomt.

boedjang

Re: Van hooi naar (paarden)kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 06:52

Als je echt wilt weten wat in het voordroog van de buren zit kun je bijvoorbeeld bij pavo een analyse laten doen
Dat geeft veel informatie over de kwaliteit.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 07:47

Gedroogd gras ingepakt in plastic = voordroog of kuil
Gedroogd gras gebonden in touwtjes = hooi

Als je aangeeft TS dat het niet in plastic verpakt is (en ook nooit is geweest na het oogsten) dan is het dus hooi en geen voordroog of kuil.
Als het wel ooit ingepakt is geweest maar nu niet meer is het inderdaad nog steeds voordroog of kuil en beslist de nattigheid/muffigheid welke van de 2 het is.

Voor de darmgezondheid is het belangrijk te weten welke van de 2 de situatie is.
Als gras verpakt is geweest na de oogst, sterven de zuurstofrijke bacteriën af, die kunnen niet overleven in plastic. De bacteriën die geen zuurstof nodig hebben om te overleven nemen toe en die bacteriëstammen voer je aan je paard.
De paardendarm doet het het best op de bacteriestammen die zuurstofrijk zijn. Dat is evolutionair zo, een paard in het wild komt nou eenmaal geen plastic tegen.

Als je paard al enige tijd geen hooi eet kun je er eigenlijk wel donder op zeggen dat er een maagzweer is (of zich ontwikkelt). Wellicht is je hooi te stengelig en doet het eten ervan pijn.
Je kunt altijd eens langs gaan bij een fourage handelaar om verschillende samples hooi te proberen.
Als je paard echt niets eet dan moet je wel even over op een wellicht minder handige keuze omdat voor een paard niet eten echt geen goed idee is.
Maar ik zou ook dan toch op onderzoek uitgaan..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:15

Is de pony ook op zand getest? Mijn pony at hooi en brok ook slecht en dat bleek toen zand in de darmen te zijn.

Mijn welsh is sinds ze op prascend staat ook veel kieskeuriger. Ik heb bij verschillende boeren en foeragehandelaren hooi gekocht en ze at het niet. Tanden waren ook gecontroleerd. Dus toen overgestapt op voordroog en dat eet ze over het algemeen goed. Dus m'n shet staat nu ook op voordroog en daar doet hij het ook prima op.

Ik heb voor de zekerheid wel gemengd in het begin. Maar m'n welsh et alleen de lekkere stukjes ertussen uit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 01:39

In ruwvoer zit zo ontzettend veel verschil.

Wij hebben eigenlijk altijd hooi gevoerd en ik had er ook altijd veel voor over om goed hooi te kunnen voeren, maar het was soms echt een zoektocht. De laatste tijd was ik het echt zat. Kwaliteit was niet consequent, gingen we naar een ander zat er veel rotzooi in en bij weer een ander kwamen er zwarte stofwolken vanaf. Continu zoeken en ook de paarden reageerden wisselend van goed eten, naar laten liggen of toch natte billen en helaas ook hoesten.

Toch naar voordroog gaan zoeken en iedereen zei dat hun voordroog heel droog is, heel erg geschikt voor paarden en geen rotzooi erin. Nou, dat viel vies tegen. Ene was heel fijn, andere zat echt propvol met zuring, andere was wel echt nat en de volgende leek aardig droog, maar met uit elkaar halen echt stoffig en onderin een en al schimmel.

Nu iets gevonden wat redelijk is en ze eten het, maar ik blijf wel rondkijken.

Ik heb in de voeding gezeten en was ook wel tegen het verpakte, maar ben ook gaan relativeren. Ik ken echt heel veel mensen en stallen die al vele jaren verpakt voeren en er weinig problemen mee of door hebben. Dan kijk ik bijv naar hoe de paarden eruit zien, hoe zij zich gedragen etc.

En je moet dingen tegen elkaar afwegen. Er is meer belangrijk dan alleen het feit dat het verpakt is. Het blijft belangrijk van welk land het af komt en wanneer het gemaaid is, de analyse, de structuur, de lengte etc.
Als paarden gevoelig reageren geven mensen al snel het fermenteren de schuld, maar dat is niet altijd DE reden of de enige reden. En die gevoeligheid zie je ook bij hooi, afhankelijk van al die genoemde zaken.

Ik heb 21jr een shet gehad die altijd zelfde at als de rest. Hij kreeg natuurlijk wel minder binnen en zijn hardvoer was ook een veel kleiner portie, maar hij at wel gewoon mee. Normaal werkte hij ook en was goed in model. Is ook wel een tijd zwaarder geweest toen hij minder deed, maar dan wisten we de reden. Hij is nooit hb geweest. Op laatst nog flink bijgevoerd ook.

Nu een mini shet merrie met haar 3jr zoon. Zij was mager toen ze bij ons kwam met echt een scherpe ruggengraat en uitstekende heupen. Haar gebit was vreselijk.
Zijn haar gaan opbouwen in voer, omdat haar zoon toen 3wkn was en nog dronk. Na afspenen dacht ik wel; en nu? na zoveel veulens krijgt ze bij ons geen veulen meer.
Die dikke buik gaat vast nooit meer weg na bijna 20 veulens, maar ze ziet er goed uit en beweegt veel en makkelijk.
Ze eten gewoon mee met het onbeperkt hooi/voordroog en krijgen 2x daags bijgevoerd. Overdag snacken van gras en 's winters een extra maaltijd. Alles in proportie, maar durf een shet wel gewoon te voeren in verhouding als ze bewegen.

Ik zou vooral kijken naar de kwaliteit van wat je kan krijgen. Veel mensen zijn heel erg anti verpakt geworden, dat was ik ook echt, maar het is soms ook wel meeroepen en niet meer kijken naar de rest en vooral naar de paarden. Kijk naar het geheel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 06:57

In de wintermaanden voeren wij ook voordroog/kuil aan onze trekpaarden. Ongesneden en zo'n 20 a 30 kg per dag voor ons 2tal. Al vele jaren lang. Wij 'maken' het zelf en proberen het altijd rijk te houden qua voedingsstoffen. Afgelopen jaar was het eigenlijk nog net te nat dankzij het bizar natte voorjaar maar ze waren er dol op! Dat van afgelopen jaar wordt vast eerder kuil genoemd. Vorig jaar deden we het van 2de snede en droger in het pak. Echt niet dat ze het wilden eten. Het was meer dure bodembedekking. Dit jaar prachtig weer en stuk droger in pak dan vorig jaar. Wel eerste snede en al eind april pak in gegaan. Benieuwd wat ze hiervan gaan vinden.
Overigens hier dus geen kleintjes maar weer koudbloeden en CPL gevoelig. Daardoor wordt dit door 90% van de mensen afgeraden. Echter met enkel onbeperkt hooi worden het hier graten pakketten. De jongste (6) is CPL vrij de oudste (11) lichte mate. Echter CPL vrij is amper 20 a 30 % van de trekpaarden dus met dit als resultaat mega blij.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:40

Een ander groot voordeel van verpakt vind ik het stofvrije aspect.

Het klopt dat het inderdaad een beetje zoeken is naar een goede leverancier. Belangrijk is iemand te vinden met wie je goed kan praten en overleggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:50

Citaat:
Gedroogd gras ingepakt in plastic = voordroog of kuil
Gedroogd gras gebonden in touwtjes = hooi

Ja veel mensen noemen natte voordroog kuil.
Is denk streekgebonden.
Beetje zo'n zelfde rare benaming als een ongebroken trens stang noemen.
Helaas zijn er zelfs bedrijven die het zo noemen met altijd weer dezelfde onduidelijkheid.

Maar kuil is gras net als mais in een kuil.
Dit voer je als het goed is niet aan paarden.

Voordroog is alles in een plastic baal.
Van heel nat bruin tot groenig mooi droog en alles er tussen.

En hooi is alles zonder plastic.

Betreft suikers is het niet zo dat voordroog dat automatisch meer heeft.

Dat ligt aan het bemesten, aan het weer en aan tijdstip van maaien.
Niet aan hoe lang het droogt of hoe het verpakt word.

Het Fermentatie proces tussen voordroog en hooi is wel anders.
Dat verschil word kleiner bij droge voordroog maar er blijft verschil.
En er zijn paarden die daarom niet tegen voordroog kunnen.

Gelukkig kunnen er een heleboel wel tegen de droge voordroog.