Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 18:50

Ik ben niet de beste fotograaf en hij niet het beste model. Maar hier een foto voor het idee, van voren schrik je helemaal maar die kreeg ik er niet op.
Ik vind hem in werkelijkheid nog dikker dan op de foto maar ook hier is de buik niet te missen.

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:55

Ik vind dit paard helemaal niet dik :o gewoon een warmbloed in weideconditie.

Buik is bij paarden geen teken van dik zijn maar weinig spieren (= logisch als hij niks doet).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe laat ik mijn 4 jarige afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:56

Lijkt op mijn merrie van 10 die geen bal doet.

Vind haar ook te dik. Toch voel ik ook haar ribben.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:01

Als dit het resultaat is van 24 dagen wil ik echt niet weten hoe hij er over 3 maanden uit ziet.

En weide conditie klinkt heel vriendelijk maar is ook gewoon verkapt zeggen dat hij dik is. Ik zie op straat ook een hoop mensen in Mac Donald conditie, maar er een leuk naampje aan plakken maakt het natuurlijk niet gezonder. Ik heb een jong paard liever iets aan de schrale kant dan aan de dikke kant dat gewicht moeten ze op hun jonge leeftijd al met zich mee zeulen.

Ik heb heel hard me best gedaan om zijn ribben te voelen maar dan moet je echt verdomt hard drukken, er zit echt een flinke laag spek op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:04

Ah nee dat is hier niet dat ik hard moet drukken.

Maar hier dus wel graasmasker op.

Maar is dan ook een koudbloed niet in de groei.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 19:06

Ja ik vind het een veiligere optie om het masker gewoon op te doen en eventueel later in seizoen weer af te doen dan dat ik hem nu uit zijn vel laat groeien en straks een nog groter probleem moet corrigeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:07

Snap ik.
Zou ik ook doen. Beter ellende voorkomen. :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 19:22

Vind em niet persee vet, wel buikig en wat onbespierd op de bovenlijn

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 20:37

Het lijkt wel of mensen hier denken dat een grote KWPN’er niet dik kan worden of zo :')

TS, als je deze drie keer in de week gaat trainen, dan komt hij zo weer in betere vorm/conditie. Mijn eerste paard was echt moddervet toen ik hem kocht. Die stond als 5-jarige 24/7 op de wei. Dat is helemaal goed gekomen. Eventueel een graasmasker om voor je eigen gemoedsrust. Ik zou alleen wel even kijken of de vitaminebrok afdoende is in de hoeveelheid die je nu voert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:56

Google even op ‘how to fatscore’ a horse.
Ik zie wel wat vetjes. Ook buikig, maar buikig geeft niks.

Wanneer je hem laat inbuigen naar 1 kant, zou je aan de bolle zijde zijn ribben lichtjes moeten kunnen voelen.
Als dat niet zo is, de grasinname wat terugschroeven.
De laatste tijd was het suiker in het gras ook wel extreem hoog. Dat zal zich na de regen wel wat stabiliseren.
Graasmasker zou ik denk ik ook doen.

Ik heb wel dezelfde allergie voor ‘dik’ als jij denk ik…. Hihihi! Soms lichtjes overdreven wellicht, maar toch….

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:02

Mijn KWPNer die net onder het zadel is ziet er nu ook zo uit. En dat is ook na 3 weken vol in het gras. Daarvoor was ze erg schraal.
Heel eerlijk: ik ben juist blij dat ze er nu zo uit ziet. Dit train je er zo af als je wat actiever gaat rijden. Ik zou zelf (als ik zoveel tijd zou hebben haha) 2-3 keer oppakken met rijden en daarnaast nog 2x wandelen. Ik zie zelf wandelen niet echt als training, meer als ‘vrije beweging’ zeg maar

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:45

Van tekorten gaan ze soms juist ook extra veel 'opslaan', zou hem wel op een goede balancer zetten die de behoefte aan vitaminen en mineralen volledig afdekt. Je hebt ook balancers speciaal voor dikke(re) paarden mocht je dat een fijnere gedachte vinden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:00

Daarom tipte ik dat dus ook.
Dikke paarden kunnen ook ondervoed zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:17

denisesilver schreef:
Het lijkt wel of mensen hier denken dat een grote KWPN’er niet dik kan worden of zo :')

TS, als je deze drie keer in de week gaat trainen, dan komt hij zo weer in betere vorm/conditie. Mijn eerste paard was echt moddervet toen ik hem kocht. Die stond als 5-jarige 24/7 op de wei. Dat is helemaal goed gekomen. Eventueel een graasmasker om voor je eigen gemoedsrust. Ik zou alleen wel even kijken of de vitaminebrok afdoende is in de hoeveelheid die je nu voert.

Ja die moeten de mijne zien, die was echt gevaarlijk dik toen ik hem kreeg, nog steeds wat aan de zware kant maar wel veel afgevallen en spier bij gekregen. Maar op gewicht blijven, blijft een gevecht met hem :')

@ts zou inderdaad gewoon lekker veel aan de hand wandelen. Zijn weer een paar extra momenten dat hij niet aan het eten is en dingen ontdekken is voor een 4 jarige sowieso goed. Ik wandelde ook altijd heel veel met mijn jonge paarden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:30

Ik denk dat de buik niet datgene is waar je naar moet kijken.
Als paarden in volle weide lopen, krijgen ze veel vocht binnen en hebben ze snel een bolle buik.
Waar je wel ziet of een paard dik is of niet; op de ribben, bij de schouders en de billen. (vetopslag)
Ik begrijp wat je ziet, TS. Hij is wel een beetje Hollands welvaren.
Een paard als de jouwe kan het beste met strookbegrazing worden gemanaged, maar een graasmasker is een goede tweede optie. Hopelijk accepteert hij dat. Je zou ook nog gluco balance kunnen geven.
Veel stappen is een goede (ondergewaardeerde) training voor zowel de pezen, spieren als conditie.
Succes.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:07

Hij is te dik.
Maar ik vind het gezien de situatie nog steeds geen drama.

Een suikergevoelig paard / pony met dit beeld wil je zo snel mogelijk terug soberder krijgen, maar bij hem komt het écht goed.

Ik denk dat je ook een stukje moet durven loslaten en niet vergelijken met jezelf. Jij bent een zeer sportieve, afgetrainde volwassene zoals ik het lees, maar hij is een 4-jarig jong paard dat nu gewoon wat te zwaar is, maar dadelijk als hij vol in training gaat komt dat echt helemaal goed.

Ik zou hem gewoon deze zomer de vrijheid - blijheid gunnen, zonder graasmasker, zonder zorgen.
Zoals ik al zei: het gras wordt alleen maar armer naarmate de zomer vordert, volgende zomer staat hij zwaarder in training en liggen de kaarten weer helemaal anders.

Ik begrijp alleen niet waarom je stalhouder nog hooi geeft bij zo'n overdaad aan gras.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:18

Beemsterkaas schreef:
Hij is te dik.
Maar ik vind het gezien de situatie nog steeds geen drama.

Een suikergevoelig paard / pony met dit beeld wil je zo snel mogelijk terug soberder krijgen, maar bij hem komt het écht goed.

Ik denk dat je ook een stukje moet durven loslaten en niet vergelijken met jezelf. Jij bent een zeer sportieve, afgetrainde volwassene zoals ik het lees, maar hij is een 4-jarig jong paard dat nu gewoon wat te zwaar is, maar dadelijk als hij vol in training gaat komt dat echt helemaal goed.

Ik zou hem gewoon deze zomer de vrijheid - blijheid gunnen, zonder graasmasker, zonder zorgen.
Zoals ik al zei: het gras wordt alleen maar armer naarmate de zomer vordert, volgende zomer staat hij zwaarder in training en liggen de kaarten weer helemaal anders.

Ik begrijp alleen niet waarom je stalhouder nog hooi geeft bij zo'n overdaad aan gras.

Hier sluit ik me bij aan.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 22:43

Afbeelding
Eerste stap in de goede richting is gezet.

En over de pavo Vital, voordat hij zo dik was kreeg hij daar meer van en straks zal hij ook weer meer krijgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:56

Wat een heerlijke groen wei heb je, groot gelijk dat je voor nu even een graasmasker op doet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:37

Ja, doe mij ook zo’n weide!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:16

DDDara schreef:
[ Afbeelding ]
Eerste stap in de goede richting is gezet.

En over de pavo Vital, voordat hij zo dik was kreeg hij daar meer van en straks zal hij ook weer meer krijgen.

Ben je pavo vital gaan minderen om zijn gewicht dan? Want dat beetje balancer zal het verschil niet maken, maar er is nu wel een kans dat hij vet gaat opslaan omdat hij niet genoeg binnen krijgt qua voedingswaarde vitaminen/mineralen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:27

Een balancer zeker blijven geven.
Vital is maar een 100gr per dag.
Daar komt hij niet van aan.

Elk paard heeft dat nodig maar een paard in de groei helemaal.

Maar je masker snap ik wel :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 08:09

De training die ik afgelopen dagen heb gedaan was:

wo: Aan de hand over eigen terrein
do: Instappen aan de hand over eigen terrein, Longeren, Uitstappen adh eigen terrein
vrij: Wandeling door het bos
za: Instappen aan de hand op eigen terrein, kort aan de longe en rijden in de bak, Uitstappen adh
zo: Vrij, eerste dag graasmasker op.
ma: Grote wandeling in het bos

Hij lijkt het prima te doen met graasmasker, hoewel het wat sneu voelt om hem om te doen, maar hij kan er prima mee eten hij wordt er al aardig handig in. Ik was bang dat hij er na 1 dag misschien wat ingevallen uit zou zien omdat hij gewoon niet veel kon eten maar niets was minder waar :') Ik hoop dat dit hem genoeg beperkt.

De balancer ben ik de laatste 3 weken dat hij vrij was gaan minderen omdat hij toen wel even genoeg binnen kreeg, maar die krijgt hij nu wel weer.
En hooi heb ik altijd in de hooiruif staan zodat ze altijd wat kunnen eten mochten ze willen ik heb namelijk ook een 2 jarige en merrie met veulen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:20

Maar een balancer moet je niet mee stoppen.
Dat je er geen weet ik hoeveel kilo brok/muesli instopt om aan de vitamine/mineralen behoefte te voldoen is logisch.
Maar daar voor in de plaats is de balancer uitgevonden. :)

Ik denk dat je nu echt wel verschil gaat merken, lekker rustig aan het werk en wat minder inname.

En hier ook handige paarden met masker, maar het volle graaien met grote happen is voorbij.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:21

Hij doet dus eigenlijk niks behalve 1x longeren en 1x rijden. Wandelen verbrand helaas niet zo veel vet. Kan je hem niet meer aan het werk zetten? Hij mag gerust een halfuur lopen, of doet hij dat al? Dat mag ook wel 3a 4x per week

Daarnaast zou ik per direct het hooi op de weide weghalen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 27-05-25 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt