Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 07:39

Gebruiker1 schreef:
PSvanLot:

Ik vind de rommel niet erg maar de pensionhouder ziet niet graag veel hooi op de mestberg belanden. En dat snap ik ook wel.

Denk je dat zoiets zou kunnen?

[ Afbeelding ]

Als het echt niet anders kan dat voer ik op de grond. Ze staat op vlas dus het is vooral een duivels dilemma met de maagzweren die ze heeft gehad. Ze mag echt niet te lang zonder hooi staan.

Ik zou deze zeker proberen, stalgenootje van me heeft deze bak ook.
kan best veel in en weinig knoeien :j

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 12:46

capopjekop schreef:
Je hebt van die systemen die je bovenin je stal hangt. Die laten op gepaste tijden hooi vallen. Dan kun je snachts 4x een portie hooi laten vallen. Dan kun je dus vaker kleinere porties voeren vanaf de grond. Dan zal ze het waarschijnlijk beter opeten omdat ze minder in een keer krijgt.

Wel een prijzige oplossing en je stalhouderij moet het maar net goedvinden. Maar zou perfect zijn jullie situatie

https://paddocktweaks.nl/product/hooivo ... hoekmodel/

Dit is ook mooi!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:48

Mijn halsatrose pony heeft keus uit meerdere netten en ruiven.
Net onder in een kist, net tegen de stalmuur, een spijlen ruif en een hooinet wat helemaal los aan het afdak hangt.

Hij staat het meest bij het losse net, met het net tegen zijn schouder en dan met zijn neus tegen zijn schouder te eten |o . De meest beroerde en belachelijke houding dus, maar hij heeft echt de keus en kiest hier zelf voor. Dus het zal wel oke zijn.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 12:50

PSvanLot schreef:
Gebruiker1 schreef:
PSvanLot:

Ik vind de rommel niet erg maar de pensionhouder ziet niet graag veel hooi op de mestberg belanden. En dat snap ik ook wel.

Denk je dat zoiets zou kunnen?

[ Afbeelding ]

Als het echt niet anders kan dat voer ik op de grond. Ze staat op vlas dus het is vooral een duivels dilemma met de maagzweren die ze heeft gehad. Ze mag echt niet te lang zonder hooi staan.

Volgens de verschillende veeartsen die ik gesproken heb zou dit inderdaad de beste oplossing zijn, maar dan moet het er los geschud in, en niet een paar plakken, want dan moeten ze nog trekken.

Mijn paard had naast de artrose in de hals ook een maagzweer en heel eerlijk, met zijn bak is er ook niet tegen te voeren.
Omdat ze met de hals niet mogen trekken balen ze het hooi er los geschud redelijk eenvoudig tussen uit en met een beetje een vlugge eter is het ook niet voor 10 uur eten.

Mijn paard had in de nacht vaak genoeg een paar uur niks, maar maagzweren zijn nooit terug gekomen. Maar is de maagzweer van je paard niet ontstaan door de pijn in de hals?

Zelf zou ik, gezien de pijn in de hals, toch kiezen voor los op de grond. Dan maar wat door de stal lopen. Ik weet niet hoe laat de laatste en eerste voerronde zijn?

Ze staat onder behandeling bij de Lingehoeve. Over 2 weken weer controle echo. Ik denk dat de link met de halsartrose er wel is samen met de huisvesting op de vorige stal.

Ik ga het hooi weer op de grond voeren en met de Lingehoeve overleggen. Tot die tijd geen slowfeeders oid meer.

Iedereen bedankt voor jullie ideeën en ervaringen. Hier kan ik zeker verder mee.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 12:54

Dennis schreef:
Net onder in een kist, net tegen de stalmuur, een spijlen ruif en een hooinet wat helemaal los aan het afdak hangt.

Hij staat het meest bij het losse net, met het net tegen zijn schouder en dan met zijn neus tegen zijn schouder te eten |o . De meest beroerde en belachelijke houding dus, maar hij heeft echt de keus en kiest hier zelf voor. Dus het zal wel oke zijn.

Ja, dat is dus ook het rare bij mijn paard. Ik heb de afgelopen dagen ook een berg hooi op de grond gegooid en dat laat ze voor een groot deel liggen om vervolgens de slowfeeder wel leeg te eten. Maar ik stop met de slowfeeder en ga kijken of het op de grond goed gaat. Ik vind het gewoon spannend ivm de maagzweren die ze gehad heeft.

superpony

Re: Welke soort hooiruif voor paard met halsartrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:00

Wij hebben in de hoeken rubberen matten geplaatst. Er kan ruim voldoende hooi in voor een nacht of langer en het voordeel is dat het iets mee geeft. Op de foto net geplaatst. Hadden voor nood stallen gemaakt, dus muren waren nog niet gedaan.
Omdat mn oudere ruin het niet heel prettig vindt eten, wil ik er nog een boog uithalen aan de bovenkant.
Mn jonge ruin deukt hem weleens in als hij ligt te slapen en droomt van racen, maar dat vind ik dus een voordel.

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:02

En een ( vrij hoog) schot schuin in de hoek met halsuitsparing?
Zodat ze vanzelf met hun hoofd/hals daar gaan staan.
Door het hoog zat te maken zullen ze ook niet iedere keer hun hoofd er uit tillen.
Eigenlijk net wat hier boven geplaatst wordt met de rubberen mat, alleen zou ik hem misschien nog net wat hoger maken en dan met halsuitsparing in het midden.

Zorgen dat het wel richting de ingang/ uitgang van de stal is.

Paarden hebben er vaak een hekel aan als ze met hun kont naar de vluchtweg moeten gaan staan...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:04

Sky_As schreef:
Door het hoog zat te maken zullen ze ook niet iedere keer hun hoofd er uit tillen.
Eigenlijk net wat hier boven geplaatst wordt met de rubberen mat, alleen zou ik hem misschien nog net wat hoger maken en dan met halsuitsparing in het midden.

Paarden hebben er vaak een hekel aan als ze met hun kont naar de vluchtweg moeten gaan staan...

Dat hangt van de paarden af. Wij hebben quarters en dit is vrij hoog, 90cm. Gaan er een uitsparing uithalen, want dat is eigenlijk wat net niet bevalt. Mijn oude ruin vindt het als enige niet prettig om er zo uit te eten. Doet het uiteraard wel.
In theorie zou hier voor 2 dagen hooi in passen, maar dat doen we nooit.

Enige echte nadeel is het schoonmaken. We halen ze wel 1 of 2x pw leeg en moeten dan op onze kop hangen om bij de bodem te komen.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:05

Sky_As schreef:

Is ook een goed idee inderdaad en vrij simpel om te maken. Het moet in ieder geval iets zijn zonder netten of spijlen oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:10

Dennis schreef:

Een paard beseft niet dat wat die doet schadelijk is voor hem. Tenzij het acuut pijn doet, wat ook kan gebeuren met netten enzovoorts, maar je wilt ook voorkomen dat er telkens extra belasting op komt op een manier die niet goed is en dus de schade langzaamaan erger maakt.

Wij hebben hele hoop uit moeten vinden samen met de da en paard zijn casus ks daarna ook op verschillende symposia gebruikt waar echt aan alle mogelijke dingen aandacht besteed is in onze reis. Echt niet normaal waar je allemaal aan moet denken en hoe vreselijk ze zichzelf kunnen slopen, pmdat ze het besef niet hebben dat wat ze doen het juist erger maakt.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:11

En misschien heel kort door de bocht: wij hadden in de boxen een grote speciekuip met een touw eraan, die buiten de box vastgeknoopt, zodat de speciekuip niet aan de wandel ging. Bij niet "sloopgevoelige" paarden werkte dit best goed.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:14

superpony schreef:
Sky_As schreef:

Dat hangt van de paarden af. Wij hebben quarters en dit is vrij hoog, 90cm. Gaan er een uitsparing uithalen, want dat is eigenlijk wat net niet bevalt. Mijn oude ruin vindt het als enige niet prettig om er zo uit te eten. Doet het uiteraard wel.

Enige echte nadeel is het schoonmaken. We halen ze wel 1 of 2x pw leeg en moeten dan op onze kop hangen om bij de bodem te komen.

Ik hou me aanbevolen voor foto’s! Heel benieuwd hoe het eruit ziet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:17

superpony schreef:
Sky_As schreef:

Als je er een uitsparing in maakt, maakt het niet zo veel uit hoe hoog de rest is, want je wilt juist dat ze via de uitsparing gaan eten :)

Maar 90 cm is inderdaad al een hele mooie hoogte hoor.

En dan geldt dat als je het te laag maakt, ze misschien wel weer met hun hoofd er in en er uit gaan en zo hooi mee trekken....

Je zou het systeem dan ook zo kunnen maken dat het aan 1 kant los te maken is zodat het makkelijker schoon te maken is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:21

Gebruiker1 schreef:

Ik had hierboven een foto geplaatst.

Daar is hij nog recht, maar was toen best snel gemaakt. Moesten nog meer doen aan de tijdelijke stallen.

De matten bevallen goed, dus die blijven zo. Zoals gezegd, geven ze mee en dat scheelt imo ook op de ruimte. Ze geven alleen niet zoveel mee dat ze compleet ombuigen bijv.

Wij willen een uitsparing maken omdat de oudste van 26 er iets moeite mee heeft. Maar momenteel staan ze buiten.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:24

Sky_As schreef:
Als je er een uitsparing in maakt, maakt het niet zo veel uit hoe hoog de rest is, want je wilt juist dat ze via de uitsparing gaan eten :)

Maar 90 cm is inderdaad al een hele mooie hoogte hoor.

En dan geldt dat als je het te laag maakt, ze misschien wel weer met hun hoofd er in en er uit gaan en zo hooi mee trekken....

Je zou het systeem dan ook zo kunnen maken dat het aan 1 kant los te maken is zodat het makkelijker schoon te maken is.

We gaan een boog maken. We willen niet teveel hoogte verliezen, omdat we er ook veel hooi in doen en in lager past ook minder.

Daar hebben we over nagedacht, maar het zit echt behoorlijk vast, omdat deze matten behoorlijk zwaar zijn. Daarbij hebben we potstallen en haal je het niet even opzij. Maar dit zijn dus wel echt dikke, zware matten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:39

MyWishMax schreef:
Dennis schreef:

Een paard beseft niet dat wat die doet schadelijk is voor hem. Tenzij het acuut pijn doet, wat ook kan gebeuren met netten enzovoorts, maar je wilt ook voorkomen dat er telkens extra belasting op komt op een manier die niet goed is en dus de schade langzaamaan erger maakt.

Wij hebben hele hoop uit moeten vinden samen met de da en paard zijn casus ks daarna ook op verschillende symposia gebruikt waar echt aan alle mogelijke dingen aandacht besteed is in onze reis. Echt niet normaal waar je allemaal aan moet denken en hoe vreselijk ze zichzelf kunnen slopen, pmdat ze het besef niet hebben dat wat ze doen het juist erger maakt.

Klopt, hij is al met pensioen omdat hij door dat het borsttuig van het men-tuig over zijn artrose loopt. En als kinderpony is hij nooit heel leuk geweest, anders had hij nog wel bixie kunnen lopen.

Hij loopt in een groep, allemaal dikkies die je echt wat moet slowfeeden omdat ik ze anders allemaal bevangen heb staan. Los voeren is geen optie, ze staan nu al echt de max aan tijd zonder wat mij betreft, met los hooi word dat alleen maar meer.

In het werk wist hij heel goed te vertellen wat wel en niet kon. Ik hoop dus dat hij nu ook goed genoeg voor zich zelf zorgt omdat hij de keus heeft.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 14:22

MyWishMax schreef:
Dennis schreef:

Dit inderdaad. Ik haal de slowfeeder er sowieso uit en ga tot ik een goede oplossing heb, van de grond voeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 14:55

Dennis schreef:
MyWishMax schreef:

Klopt, hij is al met pensioen omdat hij door dat het borsttuig van het men-tuig over zijn artrose loopt. En als kinderpony is hij nooit heel leuk geweest, anders had hij nog wel bixie kunnen lopen.

Hij loopt in een groep, allemaal dikkies die je echt wat moet slowfeeden omdat ik ze anders allemaal bevangen heb staan. Los voeren is geen optie, ze staan nu al echt de max aan tijd zonder wat mij betreft, met los hooi word dat alleen maar meer.

In het werk wist hij heel goed te vertellen wat wel en niet kon. Ik hoop dus dat hij nu ook goed genoeg voor zich zelf zorgt omdat hij de keus heeft.

En heel eerlijk, zo te lezen kan je weinig anders en zelfs als hij niet goed voor zichzelf zorgt kan je er niks aan veranderen. Hem uit de griep halen voor lichamelijke gezondheid maakt hem mentaal slechter. Dan in ergste geval maar iets eerder 'de grens' bereiken en in de tussentijd een geweldig sociaal leven.

Maar je zou ze toch soms eens voor hun kop willen slaan waarom ze dingen doen :')

Slim gemaakt superpony!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:40

Afbeelding
Wij hebben deze geplaatst. Hebben er spijlen tussenuit geslepen. Nu kunnen ze eruit eten zonder te trekken. Het hooi wordt niet meer verspreid.l door de stal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 15:48

superpony schreef:

Misschien helpt het ook nog als je er aan de onderkant een uitsparing in maakt? Dan kun je het laatste beetje gewoon wegharken via de onderkant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 16:37

Shadow0 schreef:
superpony schreef:

Misschien helpt het ook nog als je er aan de onderkant een uitsparing in maakt? Dan kun je het laatste beetje gewoon wegharken via de onderkant.

Daar hebben we over nagedacht, maar dat is ivm hoeven geen optie. En we hebben zelf potstallen van zaagsel en vlas, dus het zou ook geen nut hebben zeg maar in ons geval.

Het voordeel is dat het iets meegeeft. Mijn 3 jarige kan weleens racen in zijn slaap en dan komt er weleens een deukje in, maar dat is zonder schade aan hoef/been of de hooibak.
Met een opening aan de onderzijde zou hij dus eronder kunnen komen.

Toen we deze maakten moest hij nog geboren worden en nu komt een broertje of zusje, dus zaten we ook nog met zeer kleine voetjes.

Het wordt niet echt vies, maar je wil de resten eruit halen. Ze zijn groot genoeg om met een mestvork de resten eruit te halen en de rest met een schep, maar ik ben 1.68m en redt het net niet om iets van de bodem af te halen, mijn man wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 17:58

MyWishMax schreef:
Dennis schreef:

En heel eerlijk, zo te lezen kan je weinig anders en zelfs als hij niet goed voor zichzelf zorgt kan je er niks aan veranderen. Hem uit de griep halen voor lichamelijke gezondheid maakt hem mentaal slechter. Dan in ergste geval maar iets eerder 'de grens' bereiken en in de tussentijd een geweldig sociaal leven.

Maar je zou ze toch soms eens voor hun kop willen slaan waarom ze dingen doen :')

Slim gemaakt superpony!

Klopt, hij is net 17 geworden maar al 6 jaar met pensioen.

Hij heeft die hals zich zelf ook aan gedaan. Ik vind koppeltje duiken in de trailer geen leuke hobby, hij helaas wel..... En als je dat maar vaak genoeg doe (en ik dus het niet voor elkaar kreeg om te ontdekken waarom hij het deed en wat ik er aan kon doen, flapdrol had nooit paniek) gaat er vanzelf wat stuk.

Dus heb liever dat hij 25 word, blij in de groep, dan dat hij 30 word en zielig zijn tijd uit staat de dienen.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:11

superpony schreef:
Gebruiker1 schreef:

Ik had hierboven een foto geplaatst.

Daar is hij nog recht, maar was toen best snel gemaakt. Moesten nog meer doen aan de tijdelijke stallen.

De matten bevallen goed, dus die blijven zo. Zoals gezegd, geven ze mee en dat scheelt imo ook op de ruimte. Ze geven alleen niet zoveel mee dat ze compleet ombuigen bijv.

Wij willen een uitsparing maken omdat de oudste van 26 er iets moeite mee heeft. Maar momenteel staan ze buiten.

[ Afbeelding ]

Dankjewel, dit is ook een hele mooie optie!

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 23:37

Samo schreef:
[ Afbeelding ]
Wij hebben deze geplaatst. Hebben er spijlen tussenuit geslepen. Nu kunnen ze eruit eten zonder te trekken. Het hooi wordt niet meer verspreid.l door de stal.

Dit vind ik ook een goed idee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:18

Is een feedingmaster een optie? Bredere spijlen, past genoeg in voor 24 uur en wordt door de 24 uur heen gedoseerd.

Wel een dure optie ...