Paard ontspant nooit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:26

Duhelo schreef:
Geen enkele van mijn paarden gaat afkauwen en likken bij ontspanning. Dat is echt zo een teken die in het leven geroepen is door bepaalde naturalstromen, die er dan enerzijds zoveel druk op gaan zetten, dat de release dan ook vrij heftig is. In combinatie met wat extrovertere paarden en je hebt het kauwen en likken.

Ontspanning kan je veel meer zien aan het algemene gedrag, houding, interactie met de omgeving en interactie met jou.

Sterker nog, dat likken en afkauwen is vaker een teken van overgave dan van èchte ontspanning.

Oehlala schreef:
mijne kauwen ook niet perse altijd af, vaak is het gewoon een zucht/uitademing en dan het hoofd een minimale fractie naar beneden. Of je ziet de rust in het oog terugkomen zeg maar. Beetje wat hierboven staat. Er zijn meerdere signalen die op ontspannen duiden.

Vaak is gewoon eens een paar minuten blijven staan bij 'iets' wat eng is ook een hele goede oefening ter ontspanning, dus helemaal niets van hem vragen, maar gewoon blijven staan.

ja, maar......
Dan doe je dus niks en dat is dus precies de fout die die stroming naturals maakt: je Moet Altijd Iets Doen.

Nee dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:31

Levert hij ook weleens echt inspanning? Want de focus lijkt zo sterk te liggen op ontspanning maar voor sommige paarden is het juist heel goed als ze echt eens aan het werk gezet worden en nageeflijk worden in hun lijf en dan dus ook automatisch het hoofd. Dan gaan ze lekker briesen en loslaten, sowieso werkt beweging altijd goed tegen spanning/ om spanning er uit te lopen.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:56

Likken en afkauwen heb ik nooit gezien als volledige ontspanning, altijd geleerd dat ze dan nog nadenken, het moeten verwerken. Oftewel, ze zijn mentaal nog heel erg druk bezig. Mijn pony doet dit vaak na het leren van een nieuwe oefening bijvoorbeeld. Dan moet haar koppie nog even verwerken wat er zojuist is gevraagd.
Ontspanning komt pas daarna, en dat kun je in de gehele houding van het paard zien, niet door alleen te kijken naar wat de mond doet.
Maar als die ontspanning niet komt, staat dat likken/kauwen op zichzelf, en is het eerder een stress signaal. Paard probeert het te verwerken, maar het lukt niet. Dus dan moet je eigenlijk zien te voorkomen dat het stresslevel te hoog wordt en dat je paard daardoor allerlei stress signalen uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:18

Elisa2 schreef:
Levert hij ook weleens echt inspanning? Want de focus lijkt zo sterk te liggen op ontspanning maar voor sommige paarden is het juist heel goed als ze echt eens aan het werk gezet worden en nageeflijk worden in hun lijf en dan dus ook automatisch het hoofd. Dan gaan ze lekker briesen en loslaten, sowieso werkt beweging altijd goed tegen spanning/ om spanning er uit te lopen.

Dit vind ik een heel waardevolle toevoeging!

Je lijkt (want nogmaals, we lezen hier natuurlijk alleen wat je typt) een redelijk eenzijdige kijk te hebben op wat je wil zien bij je paard TS.
Maar niet elk paard is even gespannen of ontspannen. Niet elk paard uit het hetzelfde. Heftigheid van uiting zegt niet altijd iets over hoe heftig de emotie intern is.
En niet elk paard zal gebaat zijn bij dezelfde hulp bij ontspanning.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:42

Ik heb wel een andere mening over het kauwen en likken. Ik volg daarin Warwick Schiller en merk sindsdien veel verbetering bij mijn paard (die altijd door alles afgeleid is).
Op wandeling bijvoorbeeld kan ze ineens iets zien, stokstijf stilstaan en daar een tijdlang naar staren. Tot ze op een gegeven moment weer knippert, evt. het hoofd draait om naar iets anders te kijken, hoofd laat zakken, likt en kauwt. Daarna loopt ze ook gewoon weer netjes verder. Vraag ik haar om te lopen terwijl dit nog gaande is dan krijg ik 0 reactie. Na het kauwen is ze weer 'open' voor de rest van de wereld en meer ontspannen dan daarvoor.

Lianne_jolie

Re: Paard ontspant nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:41

Interessante kijk op de ontspanning! Ik wil vooral dat hij lekker in contact blijft met me en lekker in zijn vel zit. En voor mijn gevoel was hij daar te gespannen voor en was het afvloeien niet makkelijk. Ik heb er eergisteren ook een cranio therapeut bij gehad en die zei ook dat zijn kaken en nek erg gespannen waren. En dat het vrij lang duurt voor hij spanning loslaat.
Ik denk dat ik goed kan inzien wanneer hij dingen kan verwerken en wanneer niet, en of dat nou loslaten via likken of kauwen is (leer/denk momentjes zijn ook wat je wil als er iets gebeurt, zeker bij een jong paard) of puur hoofdje naar beneden en zachtere oogjes maakt voor mij dan niet uit.
Ik zet hem ook af en toe echt wel aan het werk, dan doet hij overigens normaal ook echt niet briezen of iets. Nou deed ie dat vandaag dus inene wel af en toe, wellicht door de behandeling van dinsdag. En dat mis ik dus echt.
Hopelijk heeft de cranio behandeling veel goeds gedaan en kunnen we dit nu gewoon doorzetten. Ik ben in ieder geval geholpen voor nu. Bedankt voor het meedenken, heeft me weer veel inzichten gegeven mbt hoe een paard ontspant!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:50

Met cranio sacraal heb ik wel goede ervaringen bij paarden. Fijn dat hij vandaag begon te briesen! Ik hoop voor jullie dat de positieve ontwikkeling doorzet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:28

Hier voor een paardje dat ook moeite had met ontspannen, magneetveldtherapie gebruikt. (ook bij wat onrustige paarden die door omstandigheden (wonden/gebroken hoefbeen etc) op stal stonden gebruikt om even "bij te komen"/ rustiger te worden... Het is wel even kijken op welk programma het paard beter reageert, maar eigenlijk altijd wel een fijn resultaat gehad!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:48

Mijn paard is ook best wel een stresskip. En dat vind ik nog steeds soms moeilijk om mee om te gaan. Maar de laatste tijd gaat het steeds beter.
Hij is een lange tijd out geweest door blessures en in die tijd kon ik eigenlijk enkel grondwerk doen. Dat was start, stop, achteruit, voorhand/achterhand verzetten, schouder voor en travers aan de hand. Noodgedwongen zijn we daar samen best goed in geworden.
Mijn paard heeft vaak al stress op het erf van stal, daar verandert ook elke dag wat. Dan ging zijn hoofd in de lucht, ik ging vastklampen en werd het alleen maar erger. Nu heb ik geleerd (met goede begeleiding) om hem veel meer ruimte te geven en als hij stress krijgt val ik terug op dat grondwerk. Gaat de aandacht weg van bij mij dan vraag ik bv om even achterwaarts te gaan. Is dat niet voldoende dan gaan we jojo'en vooruit achteruit tot hij mij weer 'ziet' en dan laat ik los. Gaat hij te hoog in de adrenaline dan zet ik hem op een mini cirkel schouder voor tot de spanning zakt. Maar je basis moet er dus wel goed in zitten zodat wat je vraagt op het moment van stress niet moeilijk is voor je paard.
Geef ook op tijd een pauze, als je de grens verlegt ga dan ook tussendoor even terug naar de comfortzone. Niet elke keer er een schep bovenop doen.
En zoals hier al gezegd is, er zijn veel kleinere signalen dat je paard ontspant. Het hoofd zakt, een zucht, schudden, knipperen, ...