Pony plotseling kreupel en sleept met been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:54

Goed dat je het zo snel hebt laten onderzoeken!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:59

Ah, spierscheur(tjes) dus, fijn om te weten waar het zit en wat het is!

Met rust en pijnstilling zou het zelf moeten helen? Volledig herstel in het vooruitzicht?

Mijn paard (23 jaar) heeft in de broekspier een grote scheur gehad (kliniek gooide de (extreme) kreupelheid op artrose).
Pas een jaar later, na het bezoek van een goede osteopaat zijn we er achter gekomen dat het een spierscheur was. Er zit een diep litteken in de broekspier en het achterbeen kan niet volledig naar voren gebracht worden.
Hij zal dus altijd een korter stapje maken met 1 achterbeen, en door het littekenweefsel ook vatbaarder voor nieuwe scheurtjes.

Hopelijk hersteld het mooi en kunnen jullie weer lekker op pad met de kar!

Hevonen

Re: Pony plotseling kreupel en sleept met been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:12

Ontzettend goed dat je het hebt laten onderzoeken, want dan kun je ook gericht behandelen.

Veel beterschap met haar!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 22:49

Super dat je het gelijk na hebt laten kijken! Nu heb je in ieder geval duidelijkheid. Hopelijk herstelt ze goed!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:32

@MyWishMax: Inderdaad, je hebt gelijk! Aangezien een paard 4 benen heeft zou het kunnen dat hij, als er 1 gebroken zou zijn, toch nog min of meer vooruit kan. Daar had ik niet aan gedacht. Gelukkig heeft het paard van ts geen breuk want ik denk dat het herstel daarvan bij paarden best moeilijk is.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 20:05

Wieke schreef:
Ah, spierscheur(tjes) dus, fijn om te weten waar het zit en wat het is!

Met rust en pijnstilling zou het zelf moeten helen? Volledig herstel in het vooruitzicht?

Mijn paard (23 jaar) heeft in de broekspier een grote scheur gehad (kliniek gooide de (extreme) kreupelheid op artrose).
Pas een jaar later, na het bezoek van een goede osteopaat zijn we er achter gekomen dat het een spierscheur was. Er zit een diep litteken in de broekspier en het achterbeen kan niet volledig naar voren gebracht worden.
Hij zal dus altijd een korter stapje maken met 1 achterbeen, en door het littekenweefsel ook vatbaarder voor nieuwe scheurtjes.

Hopelijk hersteld het mooi en kunnen jullie weer lekker op pad met de kar!

Oeeh dat klinkt ook niet fijn :(! In principe moet het inderdaad gewoon weer helemaal helen en is er geen lange termijn schade, wat fijn dat de osteopaat het bij jou wel zag!

De rest; bedankt ik ben erg opgelucht :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:09

c_alsemgeest schreef:
Cayenne schreef:
Idd een kliniek raadplegen. Dit moet minstens op de foto.
Ik zou in ieder geval zelfs een breuk willen uitsluiten want dit ziet er heel heftig en pijnlijk uit.

Ga ik in mee, ook betreft de gewrichten heup/knie

Ik ook. Ik zou een breuk op precies die locaties uitsluiten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:01

Mijn oude fjord liep er ook zo bij een aantal weken terug. Waarschijnlijk een spier in de achterhand / rug verrekt of verdraaid. De eerste 3 dagen vooral zijn best heftig, ik vond het ook geen leuk beeld.

Maar na een week knapte ze al zo erg op na een aantal dagen pijnstilling.

Maar toen ik haar zo in de wei trof dacht ik echt dat ik haar in kon laten slapen. Het lijkt wel gelijk zeer ernstig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:17

Houd het wel goed in de gaten, ts. Breuken zie je niet altijd op de foto, dus volledig uitsluiten kan je het niet nog. Hopelijk is het alleen die scheur in de spier, maar dat de foto's goed waren zegt lang niet alles.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:03

MyWishMax schreef:
Houd het wel goed in de gaten, ts. Breuken zie je niet altijd op de foto, dus volledig uitsluiten kan je het niet nog. Hopelijk is het alleen die scheur in de spier, maar dat de foto's goed waren zegt lang niet alles.

Ga ts nou niet ongerust maken! Ze heeft laten diagnosteren met foto's en ik neem aan dat die DA competent is . Meer kan ze niet doen. Een gescheurde spier kan trouwens zeer pijnlijk zijn ; ik heb al eerder mijn ervaringen als mens met blessures hier ingebracht, wat blijkt niet vergelijkbaar te zijn. Maar, ik heb ooit een gescheurde piriformisspier opgelopen wat tot veel pijn en langdurige "kreupelheid", een begrip wat bij mensen niet wordt gebruikt maar in feite dezelfde ellende is als wat een paard kan hebben, leidde. Als een paard iets mankeert dan kan hij niets zeggen, maar je kunt als mens wel proberen het in te voelen. In principe zijn onze lichamen hetzelfde al zitten ze qua bouw anders in elkaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:59

Anjali, het is juist nuttig om te zeggen dat ze het in de gaten moet blijven houden. Dat heeft niks met ongerust maken te maken,maar met dingen die gewoon voorkomen en waarmee je dus eventueel leed kan besparen. Ik zou willen dat iemand dat sneller tegen mij gezegd had, dan had mijn paard geen 6 weken en 4 da bezoeken met heel veel pijn hoeven lopen. Omdat de 1e da niet verder heeft gekeken en de 5e afspraak, die bij een 2e kliniek was, pas de afgebroken stukken bot op een ct scan liet zien nadat die niet te zien waren op foto's. Daar werd de aanpak compleet anders van namelijk.

Ik zeg nergens dat het zo is, ik zeg in de gaten houden zodat als er geen vooruitgang is ze verder kan zoeken.

Een mens met een paard vergelijken slaat nergens op. Net als in jouw vorige post. Invoelen? Dan kan je beter maar weten dat bepaalde dingen niet uitgesloten hoeven te zijn en dus bij geen verbetering je daar nog steeds eventueel verder naar kan kijken met andere beeldvorming. En je je niet meteen neer hoeft te leggen bij 1 diagnose als dat geen verbetering oplevert over een bepaalde tijd of het beeld ernstiger wordt. Want met al je invoelen heb je er niks aan als er nog iets anders aan de hand is of er geen verbetering plaatsvindt.