Kreupel na bekappen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 13:29

ellepel schreef:
Wil je eens een foto maken van de hoeven?
Ook even een van onderkant en recht van opzij.

Ik denk toch tekort bekapt.
Om de vijf weken is wel echt heel snel hoor,hier om de 10 weken en dan gaat er nog maar een heel klein randje af, en nee ze staan niet op verharding.

Maar waarom hebben wij er in de winter geen last van na het bekappen maar in de zomer wel

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:31

superpony schreef:
Dan zou er dus steeds meer vanaf moeten per keer en heb je grotere veranderingen. Normaal zouden hoeven zelf ook slijten.

Als ik bij mensen van die dikke randen eraf zie komen, denk ik eerder; die gaan veel te weinig.

Door die dikke rand wordt de hoef toch juist beschermd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:33

Ik zou persoonlijk ook niet zo vaak bekappen.
En ze gewoon net dat tikkie langer laten na het bekappen. En dan eventueel zelf na een week of 4 een randje vijlen. Mocht dat nodig zijn.
Hier gaan ze zonder ijzer om de 8 weken ongeveer.

En eens elke week een half uur in de modder zetten. Kijken wat dat doet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 14:03

Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom hij er in de winter dan geen last van heeft :')
Hij heeft met een tang de zool aangevoeld en hier kwam 0,00 reactie op. Misschien ook niet alles zeggend. Vind t lastige situatie, foto’s maken kost ook serieus geld,maar als het moet dan moet het. Een langere tijd tussen bekappen is nog een optie eventueel maar wellicht dat het na 8/10 er teveel afmoet. Ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie zouden doen nu in deze situatie. Ik had beter een poll kunnen openen, want ik weet het niet meer :')
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 10-05-25 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:03

Hieperdi,wat is het verschil in ondergrond met zomer en winter?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 14:05

ellepel schreef:
Hieperdi,wat is het verschil in ondergrond met zomer en winter?

Infeite niks! Alleen enige verschil is de hardheid van de grond. Hij staat jaarrond op de wei. In de winter van 8 tot 5 en savonds op stal. Maar in stal en de gangen zelf ligt beton en daar loopt hij nu ook gevoelig op en in de winter niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:08

Ja nou ja misschien dat daar toch wat in zit?
Op stal lopen ze niet en zou er naar mijn idee dan minder slijtage zijn.
Nu meer omdat ze toch al op de wei lopen en is dat randje er af door je smid denk ik toch teveel.
Ik zou echt proberen om de volgende bekapping naar 8 weken te schuiven en kijk eens of dat verschil maakt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:11

En dan na 8 weken niet het dubbele er af halen.

Kan me wel voorstellen dat de hoeven in de winter wat zachter zijn en dat ze dat dus voelt?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 14:16

Bedankt ga ik dat eens proberen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:19

Hoe zit het met het verschil in gras in de winter of zomer? Omdat er mogelijk een sluimerende hoefbevangenheid onder zit? Ik zou in elk geval niet meer zo vaak laten bekappen als hij daarna altijd kreupel is. Want, je laat toch juist bekappen zodat je paard BETER gaat lopen en niet slechter????? Heb je er al een DA naar laten kijken? Ik heb dit ook wel eens gehad helaas ,dat hij na het bekappen te lang gevoelig bleef lopen, en die DA zei toen dat hij te kort was bekapt en dat er ijzers met zooltjes onder moesten. Dat was toen echt wel een smid die voor mijn paard niet geschikt was .

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 15:16

anjali schreef:
Hoe zit het met het verschil in gras in de winter of zomer? Omdat er mogelijk een sluimerende hoefbevangenheid onder zit? Ik zou in elk geval niet meer zo vaak laten bekappen als hij daarna altijd kreupel is. Want, je laat toch juist bekappen zodat je paard BETER gaat lopen en niet slechter????? Heb je er al een DA naar laten kijken? Ik heb dit ook wel eens gehad helaas ,dat hij na het bekappen te lang gevoelig bleef lopen, en die DA zei toen dat hij te kort was bekapt en dat er ijzers met zooltjes onder moesten. Dat was toen echt wel een smid die voor mijn paard niet geschikt was .

Dit is zomers altijd een terug komend iets. DA nog niet naar laten kijken in mijn openingspost genoemd wil ik evt wel foto’s laten maken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:40

Röntgenfoto's laten maken. Mijn vragen zouden zijn te dunne zool en artrose uitsluiten.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 18:17

Juut schreef:
Röntgenfoto's laten maken. Mijn vragen zouden zijn te dunne zool en artrose uitsluiten.

Dankjewel voor je reactie. Artrose zou ook kunnen maar nogmaals waarom dan in de winter geen problemen en in de zomer wel. En hoe groot is de kans dat het in beide hoeven zit :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:25

Dunne zolen kan zeker de oorzaak zijn, zomer =zeer droog= ondergrond knetterhard .
Om de vijf a zes weken vindt ik redelijk vaak. Als hij er toch minimaal afhaalt dan de achterhoeven gewoon laten wezen. Dus 10 a 12 weken en dan minimaal eraf halen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 18:31

BigOne schreef:
Dunne zolen kan zeker de oorzaak zijn, zomer =zeer droog= ondergrond knetterhard .
Om de vijf a zes weken vindt ik redelijk vaak. Als hij er toch minimaal afhaalt dan de achterhoeven gewoon laten wezen. Dus 10 a 12 weken en dan minimaal eraf halen.

Dankjewel voor je bericht BigOne. Zou jij ook adviseren om foto’s te laten maken? Ik zit een beetje in dubio. Het gekke is ook dat het voornamelijk de achterhoeven zijn, voor ook wel iets gevoelig maar het ergste lijkt van achter tekomen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:33

Hieperdi schreef:
BigOne schreef:

Dankjewel voor je bericht BigOne. Zou jij ook adviseren om foto’s te laten maken? Ik zit een beetje in dubio. Het gekke is ook dat het voornamelijk de achterhoeven zijn, voor ook wel iets gevoelig maar het ergste lijkt van achter tekomen

Doe eerst maar eens gewoon een foto van de hoeven.

Als je lang genoeg door vraagt, komt er vast iemand die weet dat het uit de hals komt en dat die ook op de fot moet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:53

Wat is de rede van bekappen om de 5 a 6 weken? Normaal is hier 8 maar heb ook een merrie die op 7 weken zit en ook 1 die eens in de 16 weken gaat (en dan is het eigenlijk nog niet echt nodig maar voor het mooie gaat ze even mee)

En waarom in de zomer last, grond is hard hoeven droger dus slijten misschien wel sneller. Dus dan hoeft de hoef niet zo vaak geholpen te worden.

Foto voor artrose en binnenkant van de hoef kan je altijd maken. Ook voor jezelf fijn om dat uit te sluiten of je bekap routine aan te kunnen passen op wat daar uit komt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:03

Om de 5 a 6 weken bekappen is wel heel normaal eigenlijk.. dat gebeurt hier ook al jaren. Maar wel met een andere visie dan alleen traditioneel bekappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:05

Dunne zolen is op de foto te zien dus zou wel een foto maken, je zegt ook dat het paard voor soms ook wel lichtelijk gevoelig loopt. Dan wordt het misschien toch tekort bekapt icm de zolen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:20

Heb je Stockholmer teer al een tijdje geprobeerd?
Dat wil nog wel eens helpen. Maar goed, alleen als het dier verder gezond is natuurlijk.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:55

Zonder foto's is het gissen wat er aan de hand kan zijn.

Misschien wordt er steeds net wat te weinig weggehaald waardoor de hoef niet de optimale vorm heeft. Misschien zijn de steunsels of de straal te lang waardoor die in de zomer, als ze meer uitharden, meer in de zool prikken. Kan echt van alles zijn.

Hoe loopt je paard in de winter na het bekappen op het harde?

Al met al ben je het meeste geholpen als iemand met veel ervaring met hoeven eens met je meekijkt. Aan de hand van foto's of live. Je zou ook eens in een facebookgroep over hoeven je verhaal en wat foto's kunnen delen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:56

Foto van de hoeven zou wel erg handig zijn, maar gelijk na bekappen een dag of 3 niet over harde kunnen lopen klinkt mij toch als te kort bekapt. Maar het is wel gissen zonder verdere info.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:59

Lindsey_99 schreef:
Foto van de hoeven zou wel erg handig zijn, maar gelijk na bekappen een dag of 3 niet over harde kunnen lopen klinkt mij toch als te kort bekapt. Maar het is wel gissen zonder verdere info.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:28

Rx van de voeten kost de wereld niet hoor.
Ik heb geloof ik bij een pony 25/foto betaald gehad. Bij de 1ste foto was al zichtbaar dat de zool dun was en hij daardoor gevoelig liep. Hoefbeen had een hele lichte kanteling Maar was iets van niets en binnen een bepaalde graad (dacht een kanteling van 3° ) waardoor er nog niet van Hoefbevangenheid gesproken kon worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:33

Een foto van de onderkant van de hoeven, zijkant, achterkant geeft meer informatie.