Pony struikelt veelvoudig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:43

Mijn oude Fjord heeft ook al wat jaren last van struikelen , nu bleek ze dat haar hele leven wel veel gedaan te hebben ( op oude foto's zie je ook wel dat ze heel veel op de voorhand liep). Naar mate ze ouder werd en ook met mij een keer is gevallen , behandel ik haar als een 'artrose paard'. Ik heb het nooit laten checken omdat de symptomen behoorlijk duidelijk zijn.

Ik heb haar 24/7 buiten staan , zodat ze voldoende beweegt wat wenselijk is bij artrose. Sommige dagen is ze wat stijf , andere dagen gaat het prima.

Rijden doen we nog wel , maar rustige stapritjes. In de bak kan je wel wat mee vragen omdat de bodem goed is. Maar buiten is draven lastig , en de galop laat ik al jaren achterwege. Ik wil niet nog een keer samen met haar vallen.

Ik bekijk het per dag en pas de rit daarop aan. Soms heeft ze ook nog dagen dat het super goed gaat en ze de jonge paarden eruit loopt. In de winter voer ik wel supplementen bij , maar of dat echt al wat verschil geef durf ik niet zo te zeggen.

Ik moet wel zeggen dat de hoeveelheid struikelen wat je beschrijft , wel meer is dan wat ik merk aan een pony met artrose. Maar ik zou het misschien morgen nog eens proberen?

Beemsterkaas

Re: Pony struikelt veelvoudig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:55

Ik ben het eens met Zebrastreep, dat de hoeveelheid struikelen bij jou frequenter is dan een 'struikelen-door-artrose'-paard.

Als kleine toevoeging aan mijn eerdere reactie.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 23:45

Ja absoluut! En dat is ook de reden dat ik het gewoon wil uitzoeken wat de oorzaak is. Ik hoop dat we snel iets meer duidelijkheid hebben.

Duidelijk is natuurlijk ook, dat als ze blijft struikelen je niet verder kunt gaan met een sportcarriere. Maar ik vind het vooral belangrijk dat je ergens een oorzaak kan aanwijzen en vooral haar daar aan kan behandelen, mocht ze er last van hebben, of naar kan handelen in de vorm van een verdiend pensioen.

Ik hou jullie op de hoogte. Ben benieuwd of ze komende dagen nog verbeterd op de metacam

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:39

Als ze niet verbeterd op de metacam dan zou je ook nog kunnen kijken of ze wel verbeterd op artrose supplementen.

Ik zou haar ook eens los laten maken met fascia release, het hoeft de oorzaak niet te zijn maar door pijn/ compensatie of afvalstoffen in het lichaam kan het wel vaster gaan zitten dan wenselijk is en dat draagt dan bij aan een negatief circeltje.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:03

Wat sneu, veel sterkte en beterschap gewenst.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:37

De tenen zijn wel wat lang, daar valt nog winst te behalen door die in te korten, dan kan ze makkelijker afrollen

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:58

Compleet andere hoek dan PPID, hoefbevangenheid, artrose etc:

Heeft ze niet, door die afwijkende halswervel, een beknelling van de zenuwbanen? Probleem is dat je hier waarschijnlijk alleen achter komt door een CT te laten doen.

Heb nog een paard gekend die veel struikelde, en dit van kwaad tot erger ging. Bleek toen door de afwijkingen in de hals te komen en dit zorgde voor beknellingen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:41

Kijk ik verkeerd of zie ik op die 2 foto's van de hoef met het hoefbeen, wel degelijk een hoedenrandje aan het hoefbeen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:30

Zou toch eens uitverdoven. Desnoods hele voorbeen.

Of als plan B met je hoefsmid kijken voor orthopedisch beslag, wat korter in de teen, meer en makkelijker afrolling.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:03

Little_Gift schreef:
Kijk ik verkeerd of zie ik op die 2 foto's van de hoef met het hoefbeen, wel degelijk een hoedenrandje aan het hoefbeen?

Ik dacht ook een hoedenrandje te zien.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:51

Wat is een hoedenrandje? Ik kon het met google niet vinden.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:07

Het puntje van het hoefbeen is een beetje omhooggedrukt. Als je googelt op hoefbeen en hoedenrandje vind je hier meer over.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:32

Bedankt voor jullie reacties. Ze staat nu sinds donderdag op de pijnstillers. Gisteren even aan de longe gegooid 15 minuten. Ik ben bij 11 keer struikelen gestopt met tellen. Ze lijkt op de pijnstillers dus helemaal niet te verbeteren helaas.

Morgen of woensdag weer contact met de dierenarts.

Ik heb even opgezocht van het hoedenrandje, maar indien dit pijn veroorzaakt zou je toch zeggen dat ze op pijnstillers wel iets moet opknappen, of heb ik dit mis?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Mijn pony die zwaar hoefbevangen was, knapte zelfs met een forse lading bute niet meer op.. is natuurlijk wel wat anders dan struikelen, maar om maar aan te geven dat pijnstilling niet áltijd alles zegt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Klopt. Pijnstilling werkt vaak ook gewoon niet of niet goed genoeg. Hier ook die ervaring.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Als het om artrose zou gaan hoeft pijnstilling ook niet altijd te werken. Soms alleen zwaardere pijnstilling, maar het struikelen kan ook komen doordat het mechanisch allemaal wat minder soepel gaat. Dan neem je misschien het eventuele ongemak wel weg, maar gaan ze niet altijd automatisch beter hun voeten optillen.

Heb je het wel eens gefilmd en in slow motion terug gekeken? Daar kon ik heel mooi zien dat het struikelen (weliswaar achter) kwam doordat de voet niet hoog genoeg meer werd opgetild bij iedere pas.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Hoe is de hoefbalans van de pony?

Is dat ook op de foto gezet?

Wij zijn afgelopen woensdag met een paard naar de kliniek geweest, ook niks te vinden in de foto’s en hetzelfde probleem als die van jou.

De smid was ook op de kliniek en die zag het gelijk. Balans op de foto, paard goed laten bekappen en hij draafde weg (een beetje onwennig) maar wel als een zonnetje.