Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:44

Goed dat je op een andere brok wil overstappen, daar ga je enorm veel winst mee behalen.

Verder ben ik geen fan van zandkuren. Ik kan er de vinger niet op leggen, maar ik heb het idee dat dit de darmflora verstoort in plaats van helpt.

Als je paard onbeperkt hooi krijgt - en dat zie je ook want ze staan er gewoon met de voeten in - zou ik (persoonlijk) ophouden met het geven van zandkuren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:48

Zo heel veel voer je toch ook niet voor een groot paard in de groei wat schraal is?
Ik zou over gaan naar 2-3 scheppen merriebrok en 2-3 scheppen (droog) seniores priores per dag. Scheut lijnzaad olie erbij.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:19

de seniores priores dan niet droog geven he..
2-3 scheppen droge stof weken in drie keer de hoeveelheid water

( even voor de zekerheid ter verduidelijking...)

Maar inderdaad:
Vooral gewoon een goede basisbrok voor warmbloeden er in. Vrees dat je nu voert voor een sober ras, wat jouw dier duidelijk niet is

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:22

Ik heb alle jonkies op pavo podo grow groot gebracht. Ruim tot na zadelmak vaak hierop. Als ze doorgereden worden stap ik vaak over op de draversbrok van Havens

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:42

Capriootje schreef:
Ik heb alle jonkies op pavo podo grow groot gebracht. Ruim tot na zadelmak vaak hierop. Als ze doorgereden worden stap ik vaak over op de draversbrok van Havens

Ik ook. Zeker tot 3 jaar. Daarna ging ik over op de All Sports van Pavo.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 21:29

absque_dubio schreef:
Zo heel veel voer je toch ook niet voor een groot paard in de groei wat schraal is?
Ik :( zou over gaan naar 2-3 scheppen merriebrok en 2-3 scheppen (droog) seniores priores per dag. Scheut lijnzaad olie erbij.

Nee maar opzich wel de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van het merk wat ik nu voer, maar voor haar dus niet toereikend genoeg. Ik ga morgen de Voermeesters Sport Torso halen. Pavo Podo Grow heeft ze ook nog opgestaan na de opfok maar kwam ze nou ook niet echt van aan.

Seniores Priores ga ik liever (nog) niet aan beginnen, de fibrebeet eet ze met pijn en moeite en eet ze het liefst alleen als die wat natter is, dus ik gok dat ze de SP ook niet wil eten. Zeker niet in de grote hoeveelheden die worden genoemd :(

Cioccolato

Re: Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:37

Laat die voorgeschreven hoeveelheden ook gelijk los

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:39

Alleen fiberbeet vind mij paard kaal ook niet te eten hoor ,dan moet er wat lekkers door... sp is smaakvolle volgens mijn oudje.. ( al krijgt hij nu een eigen gemixte versie wat ze in elk geval eet)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:57

De senior slobber van masters is ook fijn en smakelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:11

Zou vooral richten op extra eiwitten en wat vet. Luzerne brok en lijnzaadolie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:14

Vet en eiwitten aanvullen inderdaad.
Onze bijna 3 jarige Fries kwam wat schraal uit de opfok, die zijn we myo proteïne flakes gaan geven met lijnzaad en lijnzaadolie, naast een goede vitaminebrok, ruwvoermix en onbeperkt hooi.
Die is in 3 weken echt al mooi aan het aankomen, begint ook te glimmen als een spiegel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:21

Ik heb mijn paard een poos op de pavo fibrebeet icm de weightlift gehad.
Op alleen de fibrebreet kwam ze niet aan. (Max een 3/4 schep droog per dag)
Van een halve fibre en halve weight lift werd ze rap mooier in haar lijf.

(Naast een volle schep dodson&horrel ERScubes)
Laatst bijgewerkt door Saaams op 01-05-25 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:22

Fatsoenlijk krachtvoer geven! 1,3 kilo is niks voor een opgroeiend paard!

Waarom zijn mensen toch zo bang om krachtvoer te voeren?
Buiten dat het paard te mager is is het ook slecht om weinig te geven voor de ontwikkeling van sterke botten! Een opgroeiend paard heeft het gewoon nodig wil je er later mee kunnen sporten. Het moet sterk kunnen worden.
Hooi weet je nooit of wat het aan voeding bevat. Dat is wisselend.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 22:30

MarjanB schreef:
Zou vooral richten op extra eiwitten en wat vet. Luzerne brok en lijnzaadolie.

De Voermeesters Sport Torso bevat een groot aandeel luzerne & goede tip om lijnzaad(olie) bij te geven!

Nouvel schreef:
Vet en eiwitten aanvullen inderdaad.
Onze bijna 3 jarige Fries kwam wat schraal uit de opfok, die zijn we myo proteïne flakes gaan geven met lijnzaad en lijnzaadolie, naast een goede vitaminebrok, ruwvoermix en onbeperkt hooi.
Die is in 3 weken echt al mooi aan het aankomen, begint ook te glimmen als een spiegel.

Wat fijn dat ze nu zo goed aankomt! Ik ga nu is een tijdje proberen hoe ze het hier op doet maar hou de myo proteïne flakes in gedachten mocht ze erg vervelend worden van dit voer.

Saaams schreef:
Van een halve fibre en halve weigt lift werd ze rap mooier in haar lijf.

Oh dat is ook wel snel mooi bijgetrokken dan!

Popstra schreef:
Fatsoenlijk krachtvoer geven! 1,3 kilo is niks voor een opgroeiend paard!

Waarom zijn mensen toch zo bang om krachtvoer te voeren?
Buiten dat het paard te mager is is het ook slecht om weinig te geven voor de ontwikkeling van sterke botten! Een opgroeiend paard heeft het gewoon nodig wil je er later mee kunnen sporten. Het moet sterk kunnen worden.
Hooi weet je nooit of wat het aan voeding bevat. Dat is wisselend.

Niet bang om krachtvoer te geven hoor, maar gewoon gevoerd volgens de voorschriften van de fabrikant wat in theorie (lees in de praktijk voor haar dus niet) genoeg zou moeten zijn. Haar beenderen zijn tot noch toe goed ontwikkeld en er is geen sprake van OCD etc, dus dat is heel fijn! Nu proberen om haar weer voller te krijgen op de Voermeesters Sport Torso en lijnzaad(olie). Ik denk dat het gras haar ook enorm gaat helpen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:38

Saaams schreef:
Van een halve fibre en halve weight lift werd ze rap mooier in haar lijf.

(Naast een volle schep dodson&horrel ERScubes)

Dit was de vooruitgang in 3 maanden denk ik. Gekocht “groen vd fokker” naar goed onbeperkt ruwvoer, bijvoeren en licht basis grondwerk/longeren.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 07:47

Ik zie mijn naam voorbij komen, bedankt! Ik meet inderdaad niets door, ik bereken op basis van wetenschappelijke gegevens. Wel vanuit een holistische benadering, dus ook het hele management er omheen (basis is je ruwvoer, verder de stalling, leeftijd, behoefte, training als dat van toepassing is, medisch verleden, enz.) en vooral ook kijkend naar het klinische beeld van je paard.
In dit geval zou ik zeker een analyse van je hooi laten maken. Al is het maar de quickscan, dan heb je al meer inzicht in hoeveel energie en eiwitten je paard binnen krijgt. Maar ik zie dat je dat al gaat doen +:)+
Vitalbix breed & grow is een mooi product, maar wel vooral geschikt voor de wat sobere rassen. Een grote warmbloed gaat daar waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Maar aan wat dan wel is even afhankelijk van je hooi/voordroog.

Overigens ben ik nooit bang om een jong paard schraal de winter uit te krijgen, zeker als ze zo groot zijn en een groeispurt hebben gehad. Dat is een natuurlijk proces. En dan schraal, niet mager natuurlijk. Wel is het dan goed om in het voorjaar de reserves die verbruikt zijn weer op te bouwen.
Gras zou de mooiste toevoeging zijn, nog even los van je hooi. En dan gewoon een mooie volle wei (wel opbouwen!). Dan vul je meteen aan met ruwvoer en is eigenlijk de beste optie voor een opgroeiend paard. Andere aanvullende optie is in de basis een goede balancer voor jonge paarden, aangevuld met gericht eiwitten en vetten. En daar zijn legio mogelijkheden voor. Even afhankelijk van wat er in je hooi zit. De balancer is specifiek voor een aantal behoeftes voor jonge paarden die toch wat verschillen van 3+ paarden. Denk aan meer behoefte aan calcium. Bijvoorbeeld de Equi-Xcel Youngster, EquilinGROW, Je paard gezond en fit Balancer Pro Plus, Florian ViMi-Protein Balancer, Cavalor Nutri Grow.
Daarnaast heeft een jong paard gewoon veel meer behoefte aan eiwitten. En dan niet een handje, maar gewoon een goede hoeveelheid. Hier doet de luzernebrok het altijd goed als eiwitbron. Maar je zou ook heel goed lijnzaad kunnen gebruiken, of een combinatie. Heb je ook meteen goede vetten te pakken en als je puur lijnzaad gebruikt en even kookt, heb je ook meteen je zandkuur. Of een brok als Hipalgo bodybuilder of vergelijkbaar. Maar nogmaals: gras zou de beste optie zijn.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:23

idd, mooie volle wei toch het allermooiste

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:42

Ik ging met een zelfde soort type paard een jaar geleden naar Utrecht voor een onderzoek aan iets heel anders. Hij kwam ook maar niet aan en heb dat toen bij hen neergelegd.
Zowel cardioloog als de tandarts hebben destijds voor mij een voerschema gemaakt.

Zij waren veel meer van de no nonsens. Dus terug naar de basis van onbeperkt ruwvoer met een goede eiwitrijke brok als aanvulling.
Gaven beiden aan dat een paard in de groei met deze bouw rustig 4 kg brok kan hebben. Dus op hun advies opgebouwd naar 4 kg merriebrok verdeeld over de dag, naast onbeperkt hooi, uiteraard.

Omdat hij in het begin echt mager was, gaf ik er ook olie bij. Ook op hun advies heb ik dat opgebouwd naar 500 milliliter per dag.
Na zes weken had ik een heel ander paard. Nog steeds hoef ik niet te proberen om de brok af te bouwen. Hij heeft het gewoon nodig.

De Breed en Grow die hij eerst kreeg, deed helemaal niets.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:43

Ik zou de fibrebeet vervangen door minimaal 2 kilo Pavo Weightlift. Heb hier erg goeie ervaringen mee. Wel minimaal 2 a 3 maanden voeren, toen zag ik duidelijk verschil.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:33

Als je een paard hebt met ondergewicht, dan hoor je niet na 2 maanden pas verschil te zien, dan voer je nog steeds te weinig. Ik zag met een goede week verschil. Wat niet wil zeggen dat je er dan al bent natuurlijk. Je kunt er ook geen kilo's per dag aanvoeren :D. Maar je hoort vrij vlot te zien of het de goede kant opgaat, geen maanden in elk geval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:36

Gewoon een goede brok erin, zeker 4 kilo en goed ruwvoer. En als het kan binnenkort het gras op, dan kan de brok in hoeveelheid terug.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:50

Wij hebben ze doorgaans te vet, maar ik heb wel een keer een magere merrie gekocht (met een bijzonderheid in haar gebit, wel verholpen). https://imagizer.imageshack.com/v2/800x ... nZQgFg.jpg

Ik kreeg haar niet snel genoeg op gewicht en op advies van de dierenarts zijn we olie gaan bijvoeren. Dat moet je wel met verstand en beleid opbouwen en afbouwen, maar het geeft veel extra calorieën zonder een paard heet te maken. Het heeft hier goed geholpen en we hebben daarna geen moeite meer gehad om haar op gewicht te houden.

Gras lijkt me vooralsnog de beste optie. Daar kan eigenlijk niets tegenop.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:50

Diddykong schreef:
Als je een paard hebt met ondergewicht, dan hoor je niet na 2 maanden pas verschil te zien, dan voer je nog steeds te weinig. Ik zag met een goede week verschil. Wat niet wil zeggen dat je er dan al bent natuurlijk. Je kunt er ook geen kilo's per dag aanvoeren :D. Maar je hoort vrij vlot te zien of het de goede kant opgaat, geen maanden in elk geval.

Hier ben ik het mee eens. Na twee weken zag ik echt al veel meer "rond" en minder rib!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:54

Daihyo schreef:
Ik zie mijn naam voorbij komen, bedankt! Ik meet inderdaad niets door, ik bereken op basis van wetenschappelijke gegevens. Wel vanuit een holistische benadering, dus ook het hele management er omheen (basis is je ruwvoer, verder de stalling, leeftijd, behoefte, training als dat van toepassing is, medisch verleden, enz.) en vooral ook kijkend naar het klinische beeld van je paard.
In dit geval zou ik zeker een analyse van je hooi laten maken. Al is het maar de quickscan, dan heb je al meer inzicht in hoeveel energie en eiwitten je paard binnen krijgt. Maar ik zie dat je dat al gaat doen +:)+
Vitalbix breed & grow is een mooi product, maar wel vooral geschikt voor de wat sobere rassen. Een grote warmbloed gaat daar waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Maar aan wat dan wel is even afhankelijk van je hooi/voordroog.

Overigens ben ik nooit bang om een jong paard schraal de winter uit te krijgen, zeker als ze zo groot zijn en een groeispurt hebben gehad. Dat is een natuurlijk proces. En dan schraal, niet mager natuurlijk. Wel is het dan goed om in het voorjaar de reserves die verbruikt zijn weer op te bouwen.
Gras zou de mooiste toevoeging zijn, nog even los van je hooi. En dan gewoon een mooie volle wei (wel opbouwen!). Dan vul je meteen aan met ruwvoer en is eigenlijk de beste optie voor een opgroeiend paard. Andere aanvullende optie is in de basis een goede balancer voor jonge paarden, aangevuld met gericht eiwitten en vetten. En daar zijn legio mogelijkheden voor. Even afhankelijk van wat er in je hooi zit. De balancer is specifiek voor een aantal behoeftes voor jonge paarden die toch wat verschillen van 3+ paarden. Denk aan meer behoefte aan calcium. Bijvoorbeeld de Equi-Xcel Youngster, EquilinGROW, Je paard gezond en fit Balancer Pro Plus, Florian ViMi-Protein Balancer, Cavalor Nutri Grow.
Daarnaast heeft een jong paard gewoon veel meer behoefte aan eiwitten. En dan niet een handje, maar gewoon een goede hoeveelheid. Hier doet de luzernebrok het altijd goed als eiwitbron. Maar je zou ook heel goed lijnzaad kunnen gebruiken, of een combinatie. Heb je ook meteen goede vetten te pakken en als je puur lijnzaad gebruikt en even kookt, heb je ook meteen je zandkuur. Of een brok als Hipalgo bodybuilder of vergelijkbaar. Maar nogmaals: gras zou de beste optie zijn.

Dit! Voeden, in plaats van vullen. Onderbouwd en niet een schep van x en een schep van y. -:)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:01

Simbaa schreef:
Ik ging met een zelfde soort type paard een jaar geleden naar Utrecht voor een onderzoek aan iets heel anders. Hij kwam ook maar niet aan en heb dat toen bij hen neergelegd.
Zowel cardioloog als de tandarts hebben destijds voor mij een voerschema gemaakt.

Zij waren veel meer van de no nonsens. Dus terug naar de basis van onbeperkt ruwvoer met een goede eiwitrijke brok als aanvulling.
Gaven beiden aan dat een paard in de groei met deze bouw rustig 4 kg brok kan hebben. Dus op hun advies opgebouwd naar 4 kg merriebrok verdeeld over de dag, naast onbeperkt hooi, uiteraard.

Omdat hij in het begin echt mager was, gaf ik er ook olie bij. Ook op hun advies heb ik dat opgebouwd naar 500 milliliter per dag.
Na zes weken had ik een heel ander paard. Nog steeds hoef ik niet te proberen om de brok af te bouwen. Hij heeft het gewoon nodig.

De Breed en Grow die hij eerst kreeg, deed helemaal niets.

Is dat een nul teveel of geef je een halve liter olie bij?
Ik geef sinds kort rijstolie bij (dank voor de tip suzannef) maar 30 tot 50ml

@ts: hier ook goede resultaten met Pavo weightlift en luzerne brok