Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
absque_dubio schreef:Zo heel veel voer je toch ook niet voor een groot paard in de groei wat schraal is?
Ikzou over gaan naar 2-3 scheppen merriebrok en 2-3 scheppen (droog) seniores priores per dag. Scheut lijnzaad olie erbij.
MarjanB schreef:Zou vooral richten op extra eiwitten en wat vet. Luzerne brok en lijnzaadolie.
Nouvel schreef:Vet en eiwitten aanvullen inderdaad.
Onze bijna 3 jarige Fries kwam wat schraal uit de opfok, die zijn we myo proteïne flakes gaan geven met lijnzaad en lijnzaadolie, naast een goede vitaminebrok, ruwvoermix en onbeperkt hooi.
Die is in 3 weken echt al mooi aan het aankomen, begint ook te glimmen als een spiegel.
Saaams schreef:Ik heb mijn paard een poos op de pavo fibrebeet icm de weightlift gehad.
Op alleen de fibrebreet kwam ze niet aan. (Max een 3/4 schep droog per dag)
Van een halve fibre en halve weigt lift werd ze rap mooier in haar lijf.
Popstra schreef:Fatsoenlijk krachtvoer geven! 1,3 kilo is niks voor een opgroeiend paard!
Waarom zijn mensen toch zo bang om krachtvoer te voeren?
Buiten dat het paard te mager is is het ook slecht om weinig te geven voor de ontwikkeling van sterke botten! Een opgroeiend paard heeft het gewoon nodig wil je er later mee kunnen sporten. Het moet sterk kunnen worden.
Hooi weet je nooit of wat het aan voeding bevat. Dat is wisselend.
Saaams schreef:Ik heb mijn paard een poos op de pavo fibrebeet icm de weightlift gehad.
Op alleen de fibrebreet kwam ze niet aan. (Max een 3/4 schep droog per dag)
Van een halve fibre en halve weight lift werd ze rap mooier in haar lijf.
(Naast een volle schep dodson&horrel ERScubes)
Diddykong schreef:Als je een paard hebt met ondergewicht, dan hoor je niet na 2 maanden pas verschil te zien, dan voer je nog steeds te weinig. Ik zag met een goede week verschil. Wat niet wil zeggen dat je er dan al bent natuurlijk. Je kunt er ook geen kilo's per dag aanvoeren. Maar je hoort vrij vlot te zien of het de goede kant opgaat, geen maanden in elk geval.
Daihyo schreef:Ik zie mijn naam voorbij komen, bedankt! Ik meet inderdaad niets door, ik bereken op basis van wetenschappelijke gegevens. Wel vanuit een holistische benadering, dus ook het hele management er omheen (basis is je ruwvoer, verder de stalling, leeftijd, behoefte, training als dat van toepassing is, medisch verleden, enz.) en vooral ook kijkend naar het klinische beeld van je paard.
In dit geval zou ik zeker een analyse van je hooi laten maken. Al is het maar de quickscan, dan heb je al meer inzicht in hoeveel energie en eiwitten je paard binnen krijgt. Maar ik zie dat je dat al gaat doen
Vitalbix breed & grow is een mooi product, maar wel vooral geschikt voor de wat sobere rassen. Een grote warmbloed gaat daar waarschijnlijk niet genoeg aan hebben. Maar aan wat dan wel is even afhankelijk van je hooi/voordroog.
Overigens ben ik nooit bang om een jong paard schraal de winter uit te krijgen, zeker als ze zo groot zijn en een groeispurt hebben gehad. Dat is een natuurlijk proces. En dan schraal, niet mager natuurlijk. Wel is het dan goed om in het voorjaar de reserves die verbruikt zijn weer op te bouwen.
Gras zou de mooiste toevoeging zijn, nog even los van je hooi. En dan gewoon een mooie volle wei (wel opbouwen!). Dan vul je meteen aan met ruwvoer en is eigenlijk de beste optie voor een opgroeiend paard. Andere aanvullende optie is in de basis een goede balancer voor jonge paarden, aangevuld met gericht eiwitten en vetten. En daar zijn legio mogelijkheden voor. Even afhankelijk van wat er in je hooi zit. De balancer is specifiek voor een aantal behoeftes voor jonge paarden die toch wat verschillen van 3+ paarden. Denk aan meer behoefte aan calcium. Bijvoorbeeld de Equi-Xcel Youngster, EquilinGROW, Je paard gezond en fit Balancer Pro Plus, Florian ViMi-Protein Balancer, Cavalor Nutri Grow.
Daarnaast heeft een jong paard gewoon veel meer behoefte aan eiwitten. En dan niet een handje, maar gewoon een goede hoeveelheid. Hier doet de luzernebrok het altijd goed als eiwitbron. Maar je zou ook heel goed lijnzaad kunnen gebruiken, of een combinatie. Heb je ook meteen goede vetten te pakken en als je puur lijnzaad gebruikt en even kookt, heb je ook meteen je zandkuur. Of een brok als Hipalgo bodybuilder of vergelijkbaar. Maar nogmaals: gras zou de beste optie zijn.
Simbaa schreef:Ik ging met een zelfde soort type paard een jaar geleden naar Utrecht voor een onderzoek aan iets heel anders. Hij kwam ook maar niet aan en heb dat toen bij hen neergelegd.
Zowel cardioloog als de tandarts hebben destijds voor mij een voerschema gemaakt.
Zij waren veel meer van de no nonsens. Dus terug naar de basis van onbeperkt ruwvoer met een goede eiwitrijke brok als aanvulling.
Gaven beiden aan dat een paard in de groei met deze bouw rustig 4 kg brok kan hebben. Dus op hun advies opgebouwd naar 4 kg merriebrok verdeeld over de dag, naast onbeperkt hooi, uiteraard.
Omdat hij in het begin echt mager was, gaf ik er ook olie bij. Ook op hun advies heb ik dat opgebouwd naar 500 milliliter per dag.
Na zes weken had ik een heel ander paard. Nog steeds hoef ik niet te proberen om de brok af te bouwen. Hij heeft het gewoon nodig.
De Breed en Grow die hij eerst kreeg, deed helemaal niets.