Astma en puffer paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Astma en puffer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:42

Denk ook eens buiten de gebaande paden. Ik heb bij een van mijn pony’s een orthomoleculair therapeut/dierenhomeopaat gehad. De pony staat nu op een aantal middelen en het hoesten is nagenoeg over. Overigens wilde ik de pony geen scopie aandoen ivm oa hoge leeftijd (25jaar). De pony loopt nog in de sport. Mocht je meer info willen dan pb maar.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:27

Punz schreef:
Begrijpelijk!
Hebben ze een flexineb, die je zou kunnen lenen? Dan zou je in ieder geval al wel kunnen beginnen met vernevelen/stomen met een fysiologisch zoutoplossing. Dat gaat bij vastzittend slijm dan iig ook helpen

Hier wil ik even op aanhaken, onderstaand onderzoek naar Equine Asthma laat zien dat vernevelen met een fysologische zoutoplossing soms een tegengesteld effect kan hebben. Bij mijn paard, die na toedienen van medicatie in astma-aanvallen schoot, bleek dat het uiteindelijk zelfs in stand te houden. Ik gebruik de Flexineb wel om de Flixotide toe te dienen.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... xMyGaNgGap

TS, wat je ook nog kan doen is voorafgaand aan de Flixotide een bronchodilatator toedienen. Dit zet de luchtblaasjes nog meer open waardoor de corticosteroiden van je Flixotide beter worden opgenomen. Dit kan je ook gewoon bij de apotheek ophalen, ik heb zelf bijvoorbeeld Atrovent gebruikt. Sowieso is bovenstaand onderzoek een aanrader om door te lezen, om je behandeling nog meer te kunnen finetunen. Broomhexine kan ook nog een goede zijn om het slijm te gaan verdunnen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:51

Onderzoek nog niet gelezen, maar gebruik van de flexineb zoals beschreven heeft bij die van mij erg geholpen om zijn longen schoon te houden. Ik gebruik op dit moment de flexineb alleen nog op momenten dat ik in het werk hoor dat hij last begint te krijgen van slijm. Dan stoom ik hem een weekje lang voor het rijden zodat eventueel vast zittend slijm mooi los kan komen, en stop weer als de ademhaling weer klinkt zoals normaal.

Maar ik ga het lezen, hoe dan ook interessant en belangrijk om te weten!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 18:27

Dank jullie wel voor alle tips! Ga zeker in lezen erop. Er is zoveel informatie ..!

Had zelf nog iets gevonden over een zoutkamer die ze op locatie komen brengen om te gebruiken. Iemand?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 10:37

Helaas met deze temperaturen weer helemaal terug bij af.... Ik vind het zo zielig om te zien en ben nu weer met respulmin en flixotide bezig. (Flixotide was ik blijven geven, respulmin 4 dagen gestopt).

Ze blijft zeker overdag een ademhaling tussen de 30-40 hebben en savonds 15-30. Heeft iemand nog tips of iets bemoedigends...? Ik wordt er echt beetje wanhopig van.

Hoelang kan een paard dit ook aan zon hoge ademhaling?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:43

elineAbby123 schreef:
Helaas met deze temperaturen weer helemaal terug bij af.... Ik vind het zo zielig om te zien en ben nu weer met respulmin en flixotide bezig. (Flixotide was ik blijven geven, respulmin 4 dagen gestopt).

Ze blijft zeker overdag een ademhaling tussen de 30-40 hebben en savonds 15-30. Heeft iemand nog tips of iets bemoedigends...? Ik wordt er echt beetje wanhopig van.

Hoeveel pufjes Flixotide geef je?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:44

Toen bij mijn benauwde en hoestende paard niks verlichting gaf en ik de voorgestelde corticosteroïden geen top idee vond,heb ik naar de Aservo Equihaler gevraagd. Daarmee gaf ik het in ieder geval direct op de plek waar het nodig was en hoefde het niet eerst het hele lichaam door. De dosering is daardoor ook wat lager en de kans op nare bijwerkingen is ook een stuk lager. Het was even wennen voor zowel mijn paard als mij, maar heeft goed gewerkt.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 11:50

OleJon schreef:
elineAbby123 schreef:

8 smorgens en 8 savonds. En dan uur daarvoor 2pompjes respulmin op deze dagen

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 11:51

DPTomboy schreef:
Toen bij mijn benauwde en hoestende paard niks verlichting gaf en ik de voorgestelde corticosteroïden geen top idee vond,heb ik naar de Aservo Equihaler gevraagd. Daarmee gaf ik het in ieder geval direct op de plek waar het nodig was en hoefde het niet eerst het hele lichaam door. De dosering is daardoor ook wat lager en de kans op nare bijwerkingen is ook een stuk lager. Het was even wennen voor zowel mijn paard als mij, maar heeft goed gewerkt.

Dankje! Ik geef al via de luchtwegen de medicatie door middel van een equihaler, zo komt er inderdaad nagenoeg niks door het lichaam heen!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:03

Hoeveel pufjes Flixotide geef je?[/quote]

8 smorgens en 8 savonds. En dan uur daarvoor 2pompjes respulmin op deze dagen[/quote]

Oké, bij mij was de Flixotide op laatst ook niet meer genoeg.
Heb de Tinker nu aan de Prednisolon

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 12:25

OleJon schreef:

8 smorgens en 8 savonds. En dan uur daarvoor 2pompjes respulmin op deze dagen[/quote]

Oké, bij mij was de Flixotide op laatst ook niet meer genoeg.
Heb de Tinker nu aan de Prednisolon[/quote]

Dat durft mijn dierenarts die van mij niet te geven. I.v.m haar conditie door peesblessure. Die vreest ernstige hoefbevangenheid...

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:32

Citaat:
Dankje! Ik geef al via de luchtwegen de medicatie door middel van een equihaler, zo komt er inderdaad nagenoeg niks door het lichaam heen!

Ik had het idee dat je een ander product gebruikt. Ik doel op dit product: https://bi-animalhealth.com/equine/resp ... -equihaler

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:53

LaDonna75 schreef:
Overigens wilde ik de pony geen scopie aandoen ivm oa hoge leeftijd (25jaar). De pony loopt nog in de sport. Mocht je meer info willen dan pb maar.

Die scopie is maar een heel lichte handeling hoor. Heel klein roesje en zo gepiept.
Heb toevallig vanmorgen mijn paard laten controleren en het was zo klaar. Geen drama, geen probleem.
Dus zeker met een paard wat gewend is te reizen (wedstrijdpaard) zou ik me daar echt niet druk over maken.
Als ze nog fit genoeg zijn voor wedstrijden zou dat kleine roesje ook geen probleem hoeven te zijn.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 13:06

Ze komen maandag bij mij op locatie een scopie doen. Die van mij laadt heel moeilijk en als ze zo benauwd is wil ik haar ook de stress van laden niet aandoen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:09

Weet niet waar je paard staat ,maar mocht je nog geen flexineb hebben zou je die van mij wel eens mogen proberen. Helpt mijn paard nu ook enorm , mijn paard staat in Emst / Vaassen .

Je kunt met een flexineb ook prednison direct vernevelen met veel minder risico op bevangenheid omdat je het meteen in de longen hebt waar het moet zijn heb je veel lagere doses nodig. Het apparaat is een investering maar goedkoper dan steeds medicatie van de dierenarts .

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:37

Er zijn gedachtes dat silica ook de longen van paarden kan beschadigen.En dat zit in zand.
Ik volg bijvoorbeeld Becks Nairn en die heeft daar toevallig nog wat over gedeeld.En de vergelijking met mijnwerkers.

Aangezien het ook een pollenallergie kan zijn en ik zie veel zand paddocks en je heb een binnenstal….
Is het niet mogelijk om je paard deze zomer gewoon naar een andere plaats te brengen ?Lekker op een weiland goed voor de pees ook .

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 19:29

Wie weet raad?

Aan de hand van haar "aanvallen" en benauwdheid een longscopie en een bal spoeling laten doen vandaag. Maar zowel ik als de dierenarts waren compleet verbaasd over wat we zagen.

Namelijk helemaal niks? Hele mooie longen/luchtpijp/keel, totaal geen slijm, geen irritatie, geen gezwollenheid. Zij vond het ook totaal niet bij het plaatje passen. Woensdag uitslag van de spoeling dus hopelijk komt daar nog wat uit. Maar duidelijk was wel dat diagnose astma niet op haar slaat in deze.

Herkent iemand dit?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:51

Dat is een bekend fenomeen, als je op de fb groep leest van Flexineb kom je meerdere vergelijkbare uitslagen tegen.
(Is tevens een van de redenen dat ik het nooit heb laten doen want het kost een klap geld en ik zie er de meerwaarde niet van in.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:02

Ten einde raad ging ik ook puffen ik had alles geprobeerd, ook een ademhaling van 48. Na 3 dagen kon hij echt niet meer, grote neus gaten en hij had nog 1 open longblaasje. Toen heb ik hem laten gaan.

joon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:28

Wat fijn om te horen dat je pony zo goed is opgeknapt! Soms zijn het juist die alternatieve wegen die verrassend goed werken. Zo mooi dat je kijkt naar wat past bij de pony, zeker op die respectabele leeftijd van 25 jaar – echt liefdevol en doordacht. ❤️

Scopie is inderdaad niet niks, zeker niet bij een oudere sportpony. En des te mooier dat je met een orthomoleculair therapeut/homeopaat zo’n verschil hebt kunnen maken. Klinkt alsof Sanaa er nog lekker van geniet!

Heel bijzonder trouwens dat ze nog in de sport loopt én recent een veulen heeft gekregen – gefeliciteerd met Roosje! Wat een mooie combinatie ook met Orchard Bellingcat. Geniet van deze bijzondere tijd samen, dat zijn echt van die momenten om te koesteren

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:57

joon1 schreef:
Wat fijn om te horen dat je pony zo goed is opgeknapt! Soms zijn het juist die alternatieve wegen die verrassend goed werken. Zo mooi dat je kijkt naar wat past bij de pony, zeker op die respectabele leeftijd van 25 jaar – echt liefdevol en doordacht. ❤️

Scopie is inderdaad niet niks, zeker niet bij een oudere sportpony. En des te mooier dat je met een orthomoleculair therapeut/homeopaat zo’n verschil hebt kunnen maken. Klinkt alsof Sanaa er nog lekker van geniet!

Heel bijzonder trouwens dat ze nog in de sport loopt én recent een veulen heeft gekregen – gefeliciteerd met Roosje! Wat een mooie combinatie ook met Orchard Bellingcat. Geniet van deze bijzondere tijd samen, dat zijn echt van die momenten om te koesteren

Uhm dankje, maar Sanaa is wel mijn sportpony maar niet de hoestende senior (dat is mijn dochters sportpony). En Roosje is inmiddels ruim een jaar.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 07:12

BarbaLala schreef:
Dat is een bekend fenomeen, als je op de fb groep leest van Flexineb kom je meerdere vergelijkbare uitslagen tegen.
(Is tevens een van de redenen dat ik het nooit heb laten doen want het kost een klap geld en ik zie er de meerwaarde niet van in.)

Ahh helaas dat wist ik niet... Ik ga kijken. Ik wilde het graag doen om te kijken of ik richting pollen of astma moest zoeken!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:48

elineAbby123 schreef:
BarbaLala schreef:

Ahh helaas dat wist ik niet... Ik ga kijken. Ik wilde het graag doen om te kijken of ik richting pollen of astma moest zoeken!

Juist goed dat je het hebt gedaan. Want als er geen slijm is weet je iig dat dat het niet is en is toch echt een andere behandeling dan als er wel slijm is. Dan moet je andere medicatie erbij hebben om ze proberen weer schoon te krijgen. Voordat het dusdanig taai slijm wordt dat je nooit meer weg krijgt (laatste bij mjjn paard het geval, had veel eerder een scopie moeten doen).

Slijmoplossers gaan dus niets helpen bij jou paard. Hopelijk geeft de uitslag van de bal spoeling meer antwoorden. Heel veel sterkte en beterschap met je paard!!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 10:02

Wat lief! Ja ik wilde vooral uitsluiten inderdaad en kijken wat voor schade ik had. Woensdag uitslag van de spoeling dus ik hoop daar wat handvaten te krijgen!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:46

Landbouw gif is ook een trigger voor astma dat kun je zelf googelen.Alleen lijkt niemand dat te willen horen want lastig zonder gif het land onderhouden.