Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Artrose, wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:26

Als de winter zo hels was, zou je hem dat nog een winter aan willen doen? Nog een halfjaar niet op kunnen staan, of met veel moeite? Of dat hij helemaal niet meer durft te gaan liggen?

Als het mijn paard was, zou ik hem dat niet meer aan willen doen. Ja je kunt hem op pijnstilling zetten, maar dat is uitrekken van.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:57

Ik heb 3 jaar geleden voor dezelfde beslissing gestaan. En wat door doorslag gaf voor inslapen was toch wel twee foto's naast elkaar leggen. Een recente en wat oudere, daar zag ik heel goed op wat ik eigenlijk niet wilde zien.
Daarbij stond de pony ook een beetje te wiebelen op de voorbenen ... soms gaat het gewoon opeens heel hard.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:59

Lieve ts, ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Dierenarts wilde nog van alles proberen. Paard had 4 slechte benen en pijn door de pijnstillers heen. Maar ze zag er nog super goed uit en de dierenarts wilde haar dus ook niet laten inslapen. Ik zag echter dat mijn paard niet meer gelukkig was en veel pijn had. Ik heb toen uiteindelijk ervoor gekozen haar verder lijden te besparen door haar naar de slacht te doen. Jij kent je paard het beste en jij bent uiteindelijk degene die beslist wanneer het genoeg is. De keuze voor de slacht is niet makkelijk maar je paard zien lijden en achteruit zien gaan is ook niet leuk. Sterkte met je beslissing.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:06

Dit klinkt miss niet zo leuk maar stel jij bent echt van mening dat het niet meer gaat met je paard en dierenarts wil echt niet mee werken. Dan is slacht ook nog een optie.

Ik heb zelf hele nare ervaringen gehad met inslapen met paard welke in het klinsich beeld nog heel gezond was maar wel hele zware blessure had en geen paard waardig leven meer kon hebben. Inslapen was toen echt een ramp. Ging er heel erg tegen vechten slacht is in iedergeval in 1x weg.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:23

Eva1975 schreef:
Ik heb 3 jaar geleden voor dezelfde beslissing gestaan. En wat door doorslag gaf voor inslapen was toch wel twee foto's naast elkaar leggen. Een recente en wat oudere, daar zag ik heel goed op wat ik eigenlijk niet wilde zien.
Daarbij stond de pony ook een beetje te wiebelen op de voorbenen ... soms gaat het gewoon opeens heel hard.

wat bedoel je met wiebelen? De mijne knikt namelijk als ie gewoon staat staat hij te knikken met zijn benen.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 14:24

Dreamboy schreef:
Lieve ts, ik heb in een soort gelijke situatie gezeten. Dierenarts wilde nog van alles proberen. Paard had 4 slechte benen en pijn door de pijnstillers heen. Maar ze zag er nog super goed uit en de dierenarts wilde haar dus ook niet laten inslapen. Ik zag echter dat mijn paard niet meer gelukkig was en veel pijn had. Ik heb toen uiteindelijk ervoor gekozen haar verder lijden te besparen door haar naar de slacht te doen. Jij kent je paard het beste en jij bent uiteindelijk degene die beslist wanneer het genoeg is. De keuze voor de slacht is niet makkelijk maar je paard zien lijden en achteruit zien gaan is ook niet leuk. Sterkte met je beslissing.

Ik denk niet dat ik de slacht over mijn hart zou krijgen + denk niet dat dit kan aangezien hij uitgeschreven is voor de slacht :)

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:54

idd te knikken met de benen, als in niet weten hoe te staan zonder dat het zeer doet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:25

d4rkhorse schreef:
Dreamboy schreef:

Ik denk niet dat ik de slacht over mijn hart zou krijgen + denk niet dat dit kan aangezien hij uitgeschreven is voor de slacht :)

Ik heb helaas slechte ervaringen met inslapen dus voor mij was de keuze iets makkelijker. Bovendien is het altijd nog beter dan je paard laten lijden omdat de dierenarts niet mee werkt. Maar als je paard uitgesloten is dan is het geen optie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:31

Het is een beslissing die jij zelf mag nemen. Jij moet je er oké bij voelen.

Ik ken nog paarden met artrose, waarvan er zijn die nog gereden worden en ook die niet meer gereden worden (weliswaar door bijkomende problemen). Een paard met artrose is met andere woorden niet afgeschreven. Bij artrose is blijven bewegen doorgaans goed. Natuurlijk wel met mate.
In plaats van de dierenarts zou je evt ook een osteopaat kunnen raadplegen. Die kan je paard enerzijds behandelen, maar kan jou ook oefeningen geven die helpend zijn voor jouw paard.

Wanneer het genoeg is... dat is persoonlijk. Anderen zullen er zeker wel een mening over hebben, maar uiteindelijk ken jij je paard het beste en weet jij wellicht ook het beste wat jouw paard nodig heeft.
Mijn ervaring is dat je het aanvoelt als het genoeg geweest is. Ga voor jezelf na wat jij nog paardwaardig vindt, wat jij nog aan behandeling wil doen, wat je zeker niet wil voor je paard enz. En toets die dingen af aan de situatie.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:59

d4rkhorse schreef:
Dreamboy schreef:

Stille meelezer hier. Slachten mag altijd, alleen is je paard dan uitgesloten voor slacht voor menselijke consumptie. Dit heeft vaak te maken met medicatie die het paard gebruikt(e).

Ik wil je succes en sterkte wensen. Het is een ingewikkeld probleem, maar je kunt nog diverse dingen doen/proberen. Kiezen om hem verder lijden te besparen is ook een goede keuze. En slacht is geen slechte keuze, ik heb diverse malen gekozen voor slacht en dit ging heel rustig en vriendelijk.
Nogmaals sterkte met alles.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:01

Ik heb 4 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten en ik heb ingeslapen.
De dierenarts wilde ook nog dokteren, maar ik zag mijn blije, drukke pony als hoopje ellende in een hoekje van de wei staan. Dat zag hij natuurlijk niet.
Ik ben toen gewoon het gesprek met de dierenarts aangegaan en aangegeven dat chronische aandoeningen, die alleen erger worden icm het beeld dat ze nu geeft en hoe ik haar ken (heeft nooit pijn aangegeven in haar leven en nu wel duidelijk), dat dit voor mij de grens is voor paardwaardig en dat ik hoop dat hij mij hierin wil respecteren. Dat heeft de dierenarts gedaan en hij heeft haar ingeslapen.

Ik ben ook tegen dat gedokter. Artrose doet gruwelijke pijn en zij kunnen bijna niet de benen omhoog doen om ze even te laten rusten. Als een paard zo duidelijk pijn aangeeft en met pijnstillers het beter doet, dan is het duidelijk en heel eerlijk dat je hier over nadenkt. Volg jouw gevoel, dat klopt altijd!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 18:51

spoekie schreef:
Ik heb 4 jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten en ik heb ingeslapen.
De dierenarts wilde ook nog dokteren, maar ik zag mijn blije, drukke pony als hoopje ellende in een hoekje van de wei staan. Dat zag hij natuurlijk niet.
Ik ben toen gewoon het gesprek met de dierenarts aangegaan en aangegeven dat chronische aandoeningen, die alleen erger worden icm het beeld dat ze nu geeft en hoe ik haar ken (heeft nooit pijn aangegeven in haar leven en nu wel duidelijk), dat dit voor mij de grens is voor paardwaardig en dat ik hoop dat hij mij hierin wil respecteren. Dat heeft de dierenarts gedaan en hij heeft haar ingeslapen.

Ik ben ook tegen dat gedokter. Artrose doet gruwelijke pijn en zij kunnen bijna niet de benen omhoog doen om ze even te laten rusten. Als een paard zo duidelijk pijn aangeeft en met pijnstillers het beter doet, dan is het duidelijk en heel eerlijk dat je hier over nadenkt. Volg jouw gevoel, dat klopt altijd!

Dankjewel voor jouw verhaal. Als ik merk dat hij terug slecht wordt na de pijnstillers ga ik het gesprek proberen aangaan. Het is vooral mijn moeder die echt heftig reageerde, haarmee in het verhaal krijgen is een ander verhaal. Helaas ziet ze hem 1 keer in de paar maanden waardoor ze niet kan oordelen naar mijn mening :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:37

Voor veel mensen is afscheid nemen met euthanasie erg moeilijk, het is eenmaal gedaan niet meer terug te draaien. Mijn man en ik zijn beide vrij nuchter hier in, doe je het voor je paard/dier het dokteren of doe je het voor jezelf omdat je bijvoorbeeld geen afscheid wilt nemen? Is het nog eerlijk voor je paard/dier om ze rond te laten lopen of is het eerlijker om ze te laten gaan? Het maakt de uiteindelijke beslissing er niet makkelijker op maar kan wel helpen met het maken er van.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:43

Duivelsklauw, liefst de grof gemalen, (Makana heeft het) werkt prima tegen ontstekingen, maar je moet het wel langere tijd geven, een aantal weken, voordat er resultaat is. En om de twee maanden bij goed weer een week of 2 stoppen om de maag rust te gunnen; sommige paarden krijgen last als het te lang achter elkaar gegeven wordt zonder pauze. Het kan door een bak slobber, elke dag ongeveer dezelfde tijd bij voorkeur.
Het heeft mijn paard zeker geholpen.

Maar als ik je verhaal lees dan is je paard toe aan een pensioenonderkomen, en dat is niet op rust maar op een Paddock Paradise of iets dergelijks, net zoals de paarden van De Paardenkamp ook wonen. En in de winter een warme deken. Met zijn artrose, wat inderdaad elk ouder paard heeft, is dat comfortabeler.
Op stal staan is bij artrose erg slecht, het weer op gang komen en soepel worden duurt even, en helemaal in de winter is stil staan funest. Rustig bewegen is het beste.

Gruwelijke pijn...nou ja, als de boel dusdanig versleten is, dan wel ja, maar stijfjes overeind komen, en na even lopen weer soepeler is niet gruwelijk. Dat is het wel als het paard zelf niet meer overeind kan komen; dan is het eigenlijk al te laat.
Zodra pijnstilling en ontstekingsremmers niet meer afdoende werkt, dan zul je inderdaad een beslissing moeten nemen. Dat moment kun je alleen zelf maar bepalen, want jij kent je paard het beste.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:48

Mijn Haflinger wordt 18 in juni en ik heb een paar maanden geleden al samen met de dierenarts besloten dat ze deze zomer nog van het gras mag genieten op pijnstilling (Equioxx) en dat we geen winter meer in gaan. Zij heeft toen ze 8 jaar was de diagnose artrose al gekregen en heeft een ingewikkelde spijsvertering. Na een paar lastige winters waarin elke oplossing maar tijdelijk werkte zal ik nu toch moeten opgeven, hoe moeilijk ook. En daarmee moet ik ook rekening houden met mijn andere paard, die wel een nieuw maatje nodig heeft, zodat ik ook nog praktisch moet denken…

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:58

Mijn paard zit vol artrose en is 30+

Inslapen is absoluut niet aan de orde, rijden daarentegen was eigenlijk sinds haar 18 al een no go.

Ik mag haar niet 24/7 in een weide zetten (heb ik geprobeerd), dan gaat ze zienderogen achteruit.
Warm houden in de winter met dekens + hals en een tochtvrije stal is ook een harde eis.

Maar (!) ze heeft geen hoefkatrol, kan prima rollen, liggen en opstaan.

Als een paard zichtbaar véél pijn heeft, is het echt niet verkeerd om hierover na te denken.

Hierdoor kan niemand dus een zinvolle uitspraak doen, het is jouw paard, jij kent haar het beste.

Voor een paard maakt het niet uit of het 15 wordt of 30, een paard denkt niet in termen van 'lang leven'.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:49

Ah wat super vervelend voor jou en je paard.
Mijn paard zou ik naar de kliniek rijden,ongeacht wat de dierenarts daar van vindt dan kun je terdege onderzoek laten doen en op foto of echo zetten etc.
En weet je zeker of het niet eerlijker is om te laten gaan. Zo heb ik ook afscheid moeten nemen van mijn mooie draver ( had een trap gehad en daarna botwoekering en verdween het kraakbeen ook, dus erg veel pijn wat niet meer op te lossen bleek.
En je bent juist heel dapper als je voor jouw paard keuzes kunt maken die mega lastig zijn. Sterkte met alle beslissingen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:53

Hoefkatrol ontsteking is ook iets wat vaak tijdelijk opvlamt en dan weer iets beter wordt maar na forceren oid weer op kan vlammen.

Ik blijf me verbazen dat het dier in alle vier de benen pulsatie heeft sinds het op het gras staat maar er alleen aan artrose gedacht wordt.

Op z'n minst lijkt me een fatsoenlijk onderzoek van de DA en de juiste diagnose wel belangrijk bij dit paard voordat er over volgende stappen gesproken wordt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:15

Elisa2 schreef:
Hoefkatrol ontsteking is ook iets wat vaak tijdelijk opvlamt en dan weer iets beter wordt maar na forceren oid weer op kan vlammen.

Ik blijf me verbazen dat het dier in alle vier de benen pulsatie heeft sinds het op het gras staat maar er alleen aan artrose gedacht wordt.

Op z'n minst lijkt me een fatsoenlijk onderzoek van de DA en de juiste diagnose wel belangrijk bij dit paard voordat er over volgende stappen gesproken wordt.

Dit inderdaad! Ik ben het helemaal eens met dat inslapen eerlijk is als een dier lijdt, maar eigenlijk weet je helemaal niet of het artrose is wat dit lijden veroorzaakt. Hoefbevangenheid en een (verwaarloosde/chronische) hoefkatrolontsteking lijken me waarschijnlijker. Dan werkt pijnstilling ook. Wellicht helpt een goede diagnose ook bij de mening van je moeder, want linksom of rechtsom moet er natuurlijk wel iets gebeuren. Misschien is het een opeenstapeling van.

Je gaf aan dat het paard op ijzers stond en dat het toen beter ging. Was dit speciaal beslag? Waarom zijn ze er weer onder vandaan gehaald?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:20

Ik heb enkel de op gelezen.

Ik zou dit paard laten gaan.

Paard heeft al HKO en daarop is naar mijn idee al niet goed mee omgegaan. Geen gerichte training maar lekker verder scheef verder rijden.
Dus dat is sowieso dus alleen maar erger geworden.

Paard gaat daarmee compenseren dus dat er elders problemen ontstaan kan niet anders.

Als hij de winter al met zoveel ellende door komt.
Op pijnstiller zoveel verbeterd dan heb je daarmee het antwoord.

Al zal het nu eerder ppid zijn en daarmee hoefbevangenheid.
Maar pracent is duur dus...

En gezever over arme student maakt mij dat dit berichtje niet is overladen met wat erg.

Als je zo weinig te makken hebt koop een hamster.
Ipv nu zo al 5 jaar verder te rijden ipv te handelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:13

DuoPenotti schreef:

(...)

En gezever over arme student maakt mij dat dit berichtje niet is overladen met wat erg.

Ik lees in de OP slechts 1 zin ivm studeren, nl. dat TS studeert en alles zelf betaalt. Akkoord, ook dat het supplement niet goedkoop is, maar om nu te zeggen dat dat zever is over "arme student" en TS maar een hamster moet kopen, vind ik dan wel erg hard.

TS geeft verder aan het advies van de DA opgevolgd te hebben die het a) niet nodig vond om de artrose / benen volledig op de foto te zetten en b) dat ze nog gewoon verder kon rijden met haar paard (dat laatste werd trouwens door nog een tweede DA gezegd). Toch niet zo vreemd dat je, zeker bij een eerste paard en als jong persoon, het advies opvolgt van de DA...?

Edit: Daarbij komt ook nog dat TS zich nu wel vragen begint te stellen over de weg die de DA uit wil (niet inslapen) en of het voor het paard niet beter is haar eigen gevoel te volgen en het paard te laten gaan.
Verschillende mensen kunnen verschillende meningen hebben over het al dan niet laten verder leven van een paard met medische issues.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:46

Altijd moeilijk om te beslissen wanneer het genoeg is, maar ik vermoed dat je eigenlijk wel weet wat het juiste besluit is. Een paard met 4 zere benen kan niet ernstig kreupel lopen, omdat iedere pas pijn doet.
Wellicht kun je een tweede dierenarts vragen. Wijsheid en sterkte gewenst, TS.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:01

@pateeke, had dat verkeerd neer gezet. Het moest zijn enkel berichten ts gelezen.
Dus niet de reacties.
Dus dan komt een bericht soms als mosterd na de maaltijd omdat mensen dat al 10 keer hebben gezegd.

Dus sta helemaal achter mijn bericht

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:17

Dit is de moeilijkste beslissing die je voor je paard gaat nemen.
Ik weet het, want ik had het met mijn eerste eigen paard.
Stel het belang van het paard voorop. Artrose doet pijn.
Mijn paard heb ik (omdat ik er zelf nog niet klaar voor was, maar mijn paard wel) veel te lang door laten lopen. Toen ik hem uiteindelijk in liet slapen, was hij er meer dan klaar voor en diverse mensen zeiden dat ik hem eigenlijk te lang door heb laten lopen.
Ga op je eigen gevoel af. Is dit voor hem een paardwaardig bestaan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:13

DuoPenotti schreef:

Ik zou dit paard laten gaan.

Paard heeft al HKO en daarop is naar mijn idee al niet goed mee omgegaan. Geen gerichte training maar lekker verder scheef verder rijden.
Dus dat is sowieso dus alleen maar erger geworden.

Paard gaat daarmee compenseren dus dat er elders problemen ontstaan kan niet anders.

Als hij de winter al met zoveel ellende door komt.
Op pijnstiller zoveel verbeterd dan heb je daarmee het antwoord.

Al zal het nu eerder ppid zijn en daarmee hoefbevangenheid.
Maar pracent is duur dus...

Helemaal mee eens!

Als hoefkatrol ontsteking word geconstateerd is er veel meer te doen dan enkel een ijzertje onder slaan! Het had ook ingespoten kunnen worden met ontstekingsremmers en hyarulon om te smeren. En idd rijtechnisch kon je nog een hoop doen...

Dan mis ik nog info over hoe het paard op de wei stond. Had hij een fijne waterdichte warme deken om of stond hij kou te lijden in dat vieze natte koude weer met zijn stijve lijf al die maanden?
Het is nu snachts overigens nog steeds te koud om zo een paard bloot te laten staan buiten.
Of staat het nu op de pension 24/7 op stal en werd enkel af en toe gereden?
Rust roest bij artrose.

Dure supplementen hebben in dit geval ook geen nut meer. De schade is er immers al.

En of iemand nu studeerd of niet, verantwoording voor het paard had genomen moeten worden.

Paard lijkt idd beter af te zijn wanneer je hem laat hemelen.