Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:58

imaudy schreef:
Er wordt weleens gezegd, als een paard gezond 15 jaar wordt dan wordt hij ook gezond 25. De meeste vallen voor de 8 jaar uit,

Dit zei onze veearts ook wel.

Die zei ook over onze merrie dat als ze ingeslapen moest worden; neem dan maar een knuppel mee. En hij had helaas nog gelijk ook.

En de jong ingeslapen paarden inderdaad 7,8 en 10. 2 ook al echt ziek bij ons gekomen. Verder wordt alles ruim boven de 20.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:06

Tsja ik ben zo'n eigenaar die een oudere pony heeft 'weggedaan'

Ik begon met pony's op mijn 16e en op mijn 18e kwam er een tweede bij.
In de loop der jaren heb ik heel wat veulentjes gefokt en helaas ook moeten verkopen maar ook mijn eigen leven is enorm veranderd.
Ik begon op mijn 16e met zeëen van tijd, ik ging nog naar school en had een baantje voor 3 avonden, woonde nog thuis en huurde een eigen stukje land waar mijn pony's in eigen beheer konden staan, ik ging elke dag minimaal 2x heen voor de dagelijkse verzorging
Dat blijft niet zo kan ik vertellen.
Ik heb de pony waar we over praten in 2002 gekocht als veulen en 23 jaar later was mijn leven echt zo ontzettend veranderd maar hij is daarin altijd meegegaan samen met mijn eerste pony.
Van bovenstaande naar samen met partner, kindje, omscholing, nieuwe baan, verlies van een dierbare.. hij was er altijd.
Alleen stroomde ik over, in 2023 werd ik erg ziek, heb bijna 9 maanden plat gelegen zonder duidelijkheid of het nog weer beter ging worden of dat dit mijn toekomst zou zijn. Ik heb mijn pony (de tweede was inmiddels overleden) bij een vriendinnetje in een groep op het land gezet zodat hij fijn beweging had en volgens alle normen 24/7 buiten stond met vriendjes.
Maar.. mijn pony was helemaal niet gelukkig. Hij deed wel leuk mee hoor maar was niet meer de jolige en blije pony die ik had.
Als er dan eens kindjes kwamen op het land stond hij vooraan te dringen voor aandacht en als kindjes ging poetsen stond hij weer als vanouds te genieten.

Ik heb er dus voor gekozen een ander huisje voor hem te zoeken. Ik ben zelf inmiddels opgeknapt en kan me prima redden in het dagelijks leven en met mijn (superleuke) werk maar daarnaast heb ik niet de ruimte om dagelijks naar een stal te gaan om mijn pony te verzorgen.
Uiteindelijk is hij met een lease constructie naar mensen in de omgeving gegaan, hier staat hij ook in een groep maar met de mogelijkheid tot snachts binnen, er word uren met hem getut, gereden, geborsteld, geknuffeld en soms alleen maar gewoon getut.
Beest is dolgelukkig en ik ook dat hij gelukkig is.
Ik heb hem dan niet voor veel geld verkocht maar als een lease constructie ergens anders gezet, als dit niet mogelijk was geweest was hij echt niet voor een habbekrats weggegaan.
Het is een superbrave pony (met een gezonde dosis humor), bomproof, beleerd voor de wagen en onder het zadel, bijt en slaat niet, loopt zo de trailer op, braaf bij smid, DA en scheren en heeft ongeveer alles van de wereld gezien. Ik ben heel blij dat ik hem in deze constructie een fijn leven heb kunnen geven, het is niet altijd een kwestie van oud en afgedankt maar soms kan je leven ook gewoon veranderen

tengeltje11

Re: Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:34

Persoonlijk ik het een groot verschil tussen een paard die niets meer kan qua werk en een ouder paard die niets mankeert en nog meer dan een prima recreatiepaard is.

Zelf zoek in voor de kids ook liever een 18-19-20+ jarige waar ze mee kunnen lezen en schrijven. De kids doen geen gekke dingen, dus prima toch?

Een paard die niet meer belast kan worden is een ander verhaal, die kosten enkel geld…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:40

Yummy schreef:
Dit zie ik heel vaak inderdaad, en dan onder het mom ''leermeester''

Paard mag dan wel internationaal gelopen hebben bv. Maar op zijn 25e kan hij daar niet zoveel meer mee :')

Mwah hangt ook van het paard af. Heb eentje van 25 gereden die piaffe-passage, pirouettes en wissel series uit zijn mouw gooide.
Hij is uiteindelijk 30 geworden. En tot een paar maanden voor zijn overlijden (koliek) liep hij gewoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:43

Voor mij is oud de paarden boven de 20.
En als het dat eentje is die nog echt lekker aan het werk is en zo bij een jong persoon verder kan, oke.

Maar laat dat zelden de paarden zijn die ik zie staan op FB.
Daar zijn het toch ineens de paarden geschikt voor coaching.
Of lief weidemaatje.
Zowel de oude als de jongeren met mankementen.

En ja daar vind ik wel wat van.
En nee je hoeft geen hectares te hebben om ze toch te houden.

Mijn eigen Sjimpie kreeg op pensionstal een blessure op de weide (door een de schuld van een domme troela) en kon niet meer op wedstrijd. Terwijl ik dat toen nog wel reed.
Recreatie kon nog wel. Toen had ik hem dus kunnen verkopen. Maar wat doe je een paard dan aan?
Als ze er geen rekening mee houden?

Ik heb besloten hem te laten staan waar hij stond en ben weer sportpaarden gaan bijrijden.
Daarna kreeg ik pas hier het huis met weide.
Maar dat heeft dus nooit het verschil gemaakt in mijn beslissing.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:46

pillow schreef:
Koper schreef:

Jij moet het nog een keer lezen

Ik denk dat jij dat moet doen :+ Er staat echt niet in de tekst hoor wat de pony die ze te koop zagen staan voor leeftijd had

Uh nee, want het gaat niet om een specifieke pony, maar in het algemeen :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:49

Lage verkoopprijzen trekken inderdaad de verkeerde mensen aan. En oud wil niet per definitie zeggen dat een dier medisch niet oké is, of veel kosten gaat maken. Maar ik begrijp wel wat TS bedoelt. Heb ook veel voorbij zien komen van mensen die met pijn in het hart een oudje weg doen en vervolgens een nieuw jong paard kopen, dat ik het idee krijg dat zij zo’n dier als gebruiksvoorwerp zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:52

imaudy schreef:
Er wordt weleens gezegd, als een paard gezond 15 jaar wordt dan wordt hij ook gezond 25. De meeste vallen voor de 8 jaar uit,

Is niet mijn ervaring hoor, meestal toch dat na 15 de kwaaltjes beginnen. Denk aan artrose, PPID etc.
Nu hoeft een paard niet afgeschreven te worden boven die leeftijd. Maar No Way dat ik daar de hoofdprijs voor ga betalen. Dan koop ik toch echt liever een leuke 3 jarige.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:53

Als een paard van 20+ nog gezond is dan is het sowieso een sterk paard. Maar ouderdom komt over het algemeen wel met kwaaltjes dus ik zou toch echt wel rekening houden met oplopende kosten. En dat begint vaak al met aangepaste voeding en supplementen, nog helemaal niets spannends.

Dat er voor een gezonde, oude leermeester (en daar valt een super brave kinderpony wat mij betreft ook onder) nog een behoorlijk bedrag wordt gevraagd vind ik niet gek. Natuurlijk moet dat niet hetzelfde zijn als voor een 10 jarige van dezelfde kwaliteit, maar gratis hoeft zo'n dier echt niet weg.

Ik vind het vreemder wanneer er bizarre bedragen worden gevraagd voor een paard met een hele gebruiksaanwijzing. Een paard met trauma en/of fysieke beperkingen met een heel waslijstje aan managementregels, ect.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:55

Mijn pony is 19 en wordt regelmatig een jaar of 6 tot 8 geschat. Leeftijd zegt niet altijd iets. Zeker niet bij pony's.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:56

Elisa2 schreef:
imaudy schreef:

Is niet mijn ervaring hoor, meestal toch dat na 15 de kwaaltjes beginnen. Denk aan artrose, PPID etc.
Nu hoeft een paard niet afgeschreven te worden boven die leeftijd. Maar No Way dat ik daar de hoofdprijs voor ga betalen. Dan koop ik toch echt liever een leuke 3 jarige.

Voor een rustig en veilig ritje heb je weinig aan een 3jarige. Het is net waar je een paard voor nodig hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:00

Mondy schreef:
Wat vriendelijk weer... ik begrijp met bovenstaande tekst ook dat ze zelf een oudje hebben die een ingreep moet hebben en ze ook nog een oudje zoeken voor zoon.

Idd zo lees ik het ook, dus begrijp de vraag niet echt :+ :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:02

Dat is waar, maar ik leidt ze dan liever zelf op tot fijne paarden. Vind trouwens ook niks mis met een leermeester maar koop er dan liever een tussen de 10 en 15 dan ouder dan dat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:03

maar niet iedereen heeft de capaciteiten of de wens om zelf een paard op te leiden, er zijn ook mensen die heel graag gewoon lekker willen rijden op een braaf en bevestigd paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:09

Ja dat begrijp ik en die kosten gewoon wat, zo simpel is het.

Maar dan nog is er wel veel verschil vind ik in wat je er per leeftijdscategorie voor kunt vragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:19

Mensen kunnen het toch nooit goed doen.

Zet je een ouder paard te koop, ben je een slechte eigenaar. Maar als mensen een ouder paard zoeken zijn ze weer gefrustreerd als ze niks kunnen vinden of boos dat ze ervoor moeten betalen.

De prijs is niet alleen wat het paard waard is. Met een prijs proberen mensen ook een soort garantie in te bouwen dat mensen bewust voor een paard kiezen en er iets voor over hebben.

Veel teveel mensen willen een jong paard, terwijl die ze helemaal niet past. Zoeken een paard en schrijven alles boven de 15 bij voorbaat af. Dan kopen ze een paard van 3-6 en hebben vaak veel gedoe, paard komt weer te koop etc.
Hadden ze vaak met een paard van 15 nog 10 leuke jaren kunnen hebben. En hoeveel mensen kunnen dat nou echt zeggen?

In de sport rijden heel veel mensen niet lang op 1 en hetzelfde paard of niet tot heel oud door. Dat is om diverse redenen; doel bereikt, paard gaat voor de fokkerij etc etc.

Ik zou mn 3 jarige juist weer niet verkopen. Dan krijg je toch een bepaalde doelgroep en dat wil ik gewoon niet. Maar er is niks van ons te koop, dus dat scheelt :p

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:20

Je vergeet de belangrijkste reden, een goed opgeleid sportpaard op niveau en niet te oud levert het meeste geld op.

Voor mij is het simpel..kun (of wil)je opleiden? Nee, koop dan een paard wat al opgeleid is.

Wil je dat een paard goed terecht komt? zorg dan dat je een gezond paard verkoopt voor een realistische prijs en selecteer gewoon goed op de kopers. De mensen die veel willen betalen zijn niet ook automatisch gelijk de beste eigenaren.
Natuurlijk hoeft een paard niet voor een appel en ei weg, maar gewoon realistisch. De kans dat een ouder dier lang mee gaat in goede gezondheid is gewoon kleiner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:27

Je vergeet dan nog iets; welk paard heeft ook het meest gekost?

Als ik een paard zelf fok en opleid, heb ik alleen mijn eigen kosten en tijd.

Koop ik een paard met bepaald papier en laat het trainen en misschien ook uitbrengen, komen er nog eens x kosten bij.

Selecteren op kopers kan je maar 1x doen. Wat zij daarna doen heb je niks meer over te zeggen en daar is het al heel vaak mis gegaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:29

Maar je weet toch vaak helemaal niet de reden van verkoop? Het wordt dan maar ingevuld voor de verkoper, terwijl je het niet weet.
En moet je dan een gezond oud paard waar je om wat voor reden niet meer voor kunt zorgen maar weggeven? Of mag je een reële waarde vragen?
Vergeet niet dat veel pensionstallen stoppen en het allemaal duurder wordt. Als je dus een paard 20 jaar geleden gekocht hebt, dan kan het heel best zo zijn dat de situatie nu veranderd is en dat je dus niet meer voor het dier kunt of wilt zorgen. Dat kan dus financieel zijn, of een veranderende gezinssituatie. Je weet het niet.

En weggeven? JA, dat kan, maar hoe weet je dat zo'n dier niet in de handel beland? Als ik naar mijn paard kijk, 22 jaar, geheel fit, en aan het gebit zou je haar eerder 15 schatten. Dus daar even een chipfraude en paspoortfraude mee doen en hup je hebt een jonger paard. En ja dat gebeurt.

Mijn paard wordt naast mij gereden door een onzekere ruiter, die is helemaal happy met het dier. Geen manegepaard, wel een paard om een band mee op te bouwen en lekker rijden. Zelf rij ik er ook nog op, en alle knopjes zitten er nog wel op hoor. Ik heb er vorige week nog mee gesprongen. Dus ook een paard van 22 kan nog gewoon in de sport lopen.

Maar stel ik merk dat dingen die voorheen makkelijk gingen niet meer gaan en ik kan maar 1 paard onderhouden. Is het dan oneerlijk om een paard weg te doen en een paard terug te kopen wat beter bij je past? Want als je wel sportambitie hebt bijvoorbeeld of jezelf als ruiter wilt ontwikkelen? Dat gaat op een gegeven moment dan niet meer op een paard wat kwaaltjes begint te krijgen, maar waar een ander nog veel aan kan hebben. Is dat dan oneerlijk naar het dier toe?
Er is geen wet die zegt dat je een paard tot z'n dood moet onderhouden. Dus wie bepaalt dan wat eerlijk is? Dat zijn veelal de omstanders.

Kortom:
-Je weet niet of de situatie veranderd is waardoor een dier niet meer onderhouden kan worden, je weet het niet.
-Iedereen wil een forever home, maar als dat in realiteit zo was, dan kwam er nooit een paard te koop voor jou.
-De ambitie van de eigenaar sluit niet meer aan bij het paard. Moet je dan een dier met tegenzin houden of is het eerlijker om er een passende baas voor te zoeken?
-Niet iedereen kan een paard in een pensioenstal EN een paard in een pensionstal onderhouden.

En natuurlijk wordt er soms veel te veel geld gevraagd voor een dier. En er worden ook dieren aangeboden die je in mijn ogen beter kunt laten inslapen, omdat ik twijfels heb bij het dierenwelzijn.

Maar uiteindelijk is het heel simpel: wil je het dier niet, dan koop je het niet.

En oordelen zonder de details te kennen is helaas te gemakkelijk tegenwoordig. Dat gebeurt op allerlei fronten ook op bokt. Hoe vaak lees ik niet bij iemand 'oh dat had je van die bokker kunnen verwachten'. Maar ondertussen ken je die persoon helemaal neit, je denkt hooguit op basis van een paar berichten iemand te kennen, maar dat kan helemaal niet. En zo gaat het dus ook over verkoop. 'oh, die is niet goed voor dieren'. Dat weet je dus helemaal niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:34

Maar het is ook soms mede door Bokt dat mensen dingen verzwijgen.

Vroeger moesten mensen het doen met de info die ze kregen of kennis via via en je kon de veearts vragen.

Nu vragen mensen alles online en geeft ook werkelijk iedereen een mening. Mensen worden bang gemaakt en dan is het soms best lastig om met een eerlijk verhaal je paard te verkopen.

En net wat je zegt; als een paard echt nog te goed is om in te laten slapen, maar je kan het paard echt niet meer zelf onderhouden, moet er toch een koper voor gevonden worden. Dan moet iemand dingen accepteren. Mensen doen dat makkelijker als de prijs wat lager is.

Ga je zaken verzwijgen en komen ze aan het licht, heb je ellende of gaat het paard van de een naar de ander.

Ik negeer het bijv als mensen zelf problemen hebben met het paard en een hele handleiding schrijven. Vooral als je tussen de regels door kan lezen dat het toch goed op te lossen is met management, goede training etc. Maar het kan ook mensen heel erg afschrikken.

Een goede adv schrijven is ook nog een hele kunst. En nette foto's lijken helemaal soms hogere wiskunde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:35

superpony schreef:

Koop ik een paard met bepaald papier en laat het trainen en misschien ook uitbrengen, komen er nog eens x kosten bij.

Selecteren op kopers kan je maar 1x doen. Wat zij daarna doen heb je niks meer over te zeggen en daar is het al heel vaak mis gegaan.

Heel eerlijk, daar heb ik als koper geen boodschap aan.

Als jou duur prof gereden paard hetzelfde loopt en gepresteerd heeft in vergelijk met die fijne handige ruiter die het zelf gedaan heeft en hem thuis op de wei heeft kunnen houden met 1 goede buitenbak ipv de pensionstal met 5 binnenbakken.

Dat is niet mijn probleem.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:21

superpony schreef:

Zet je een ouder paard te koop, ben je een slechte eigenaar. Maar als mensen een ouder paard zoeken zijn ze weer gefrustreerd als ze niks kunnen vinden of boos dat ze ervoor moeten betalen.

Niemand hier zegt dat je een ouder paard niet te koop mag zetten. Maar een ouder (of jonger) paard met kwaaltjes en bemerkingen willen verkopen voor de prijs van een top dressuurpaard, roept terecht vragen op. Zeker als het betreffende paard niks meer kan of mag, en de huidige eigenaar met een lijst met eisen komt. Als jij je paard een 24/7 pensioen 'gunt', of een 'forever home', dan regel je dat zelf.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:25

Is het ook niet zo dat dierenartsen minder snel meewerken aan inslapen? Vroeger was het heel 'gewoon' dat een paard waar je niet meer mee kon rijden (bv. ernstige hoefkatrol, peesblessures) werd ingeslapen.

We gaan nu veel verder met behandelen, ook omdat het kan. Maar stel je hebt een 6 jarige die geen rijpaard meer wordt en deze is niet geschikt als weidemaatje of coachingpaard. Wat moet je dan doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:34

DuoPenotti schreef:
superpony schreef:

Heel eerlijk, daar heb ik als koper geen boodschap aan.

Als jou duur prof gereden paard hetzelfde loopt en gepresteerd heeft in vergelijk met die fijne handige ruiter die het zelf gedaan heeft en hem thuis op de wei heeft kunnen houden met 1 goede buitenbak ipv de pensionstal met 5 binnenbakken.

Dat is niet mijn probleem.

Maar zo werkt het wel. Als er veel geld geïnvesteerd is in het paard om er het maximale uit te halen, wil men ook een realistisch bedrag daar tegenover hebben. Dat zal dan ook vaker een professionele adv zijn en kan ene koper van tevoren ook wel beoordelen.

Als ik als particulier zelf investeer en ik heb tijd om mijn paard te verkopen naar een adres die voor mij goed voelt, zal de prijs soms minder van belang zijn. Je hebt dan ook niet die duizenden uitgegeven.

Wat de koper daarvan vindt, is net zo min belangrijk. Dan moet de koper iets zoeken wat past bij de wensen/eisen lijst.

Een prijs is nou eenmaal gebaseerd op een aantal zaken, de kosten die er zijn gemaakt zijn daar vaak een deel van.

Lieser schreef:
superpony schreef:

Niemand hier zegt dat je een ouder paard niet te koop mag zetten. Maar een ouder (of jonger) paard met kwaaltjes en bemerkingen willen verkopen voor de prijs van een top dressuurpaard, roept terecht vragen op. Zeker als het betreffende paard niks meer kan of mag, en de huidige eigenaar met een lijst met eisen komt. Als jij je paard een 24/7 pensioen 'gunt', of een 'forever home', dan regel je dat zelf.

Maar zoals gezegd; je kan het gewoon nooit goed doen. Er zijn redenen om een paard te verkopen en mensen zullen altijd wel een mening hebben.

Maar staat er niks te koop of te weinig, of alleen maar duur of goedkoop, is het ook niet goed. Ook naar weidemaatjes wordt weleens gezocht.

Tilmar schreef:
Is het ook niet zo dat dierenartsen minder snel meewerken aan inslapen? Vroeger was het heel 'gewoon' dat een paard waar je niet meer mee kon rijden (bv. ernstige hoefkatrol, peesblessures) werd ingeslapen.

We gaan nu veel verder met behandelen, ook omdat het kan. Maar stel je hebt een 6 jarige die geen rijpaard meer wordt en deze is niet geschikt als weidemaatje of coachingpaard. Wat moet je dan doen?

Natuurlijk is dat ook zo. Mensen wisten vroeger niet eens wat er allemaal aan paarden verdween als ze toch niet goed waren. Veel verder dan de basics werd niet gekeken. Zeker bij gedrags problemen, keken mensen echt niet vaak verder en al helemaal niet snel naar lichamelijk ongemak.

Nu zijn er ook de mogelijkheden en mensen hebben het ervoor over. Maar mensen bemoeien zich ook met elkaar, dus als iemand het er niet voor over heeft, krijg je ook een bak ellende over je heen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:38

SP
nee zo werkt het niet perse.
Als jij daarmee je paard boven de marktwaarde prijst staat hij lang te koop.