Zomereczeem, met de handen in het haar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:57

CastaMickey schreef:
Krijgt hij al, het waren een paarhonderd euro opstartkosten en daarna dik €300 per flacon, daar kan je wel tot 10 maanden mee doen. Effecten van deze behandelingen kunnen ''tot 10 maanden nodig hebben om merkbaar te zijn'' en bij 70% van de paarden treedt verbetering op vd klachten. Die 10 maanden zijn in elk geval nog niet voorbij.

Ahh dan valt mijn tip af. Balen dat het nog weinig effect lijkt te hebben dan :(

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:01

Fijn dat dat voor jouw pony een goede oplossing is tegen eczeem! :) De mijne kan ook zelf kiezen of hij binnen of buiten staat maar is nog niet zo slim helaas om op de juiste momenten de beestjes te ontwijken. Ze hadden vandaag een paar uurtjes een extra strookje gras gekregen, de andere paarden blijven dat krijgen maar die van mij blijft in de kaalste wei. Hopen dat dat werkt icm een nieuwe deken.

Heel erg bedankt voor alle inhoudelijke tips! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:03

Misschien heb je er overheen gelezen, dus ik quote mezelf even:

Daihyo schreef:
Wat voer je? En dan echt alles wat er in gaat.
Hooi (getest? Hoeveel kg?), gras (hoe lang, wat voor gras?), aanvullend voer, enz.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:04

Heb je Derfen al eens geprobeerd? Mijn paard wordt gek van de jeuk en ligt helemaal open (manen, staart, buik, oren) als ik niets doe of enkel een deken op heb. Derfen werkt bij ons echt als wondermiddel! Als ik dat smeer wanneer het nodig is, zijn de plekken binnen een paar dagen weg en valt de jeuk mee. Voor de zekerheid heb ik haar ook nog een eczeemdeken op. Zij is trouwens echt (zeer) allergisch voor knutten- heb haar bloed getest.

missfalki

Re: Zomereczeem, met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:11

Atorka ruitersport heeft een gratis E book met hulp bij zomereczeem.
Een speciaal (begeleidings) programma beide via instagram.
En daarnaast vele artikelen op hun site van de webshop.

Hopelijk gauw iets gevonden wat helpend is voor je paard.

Groet Karin.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:17

Earth schreef:
Tja ik denk dat verhuizen naar de kust de enige optie nog is? Of staat hij daar al?

Dat is helaas echt een broodje aap verhaal, hier hebben paarden ook gewoon zomerexceem klachten en ik woon er nog geen 2km vanaf.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:19

Daihyo schreef:
Misschien heb je er overheen gelezen, dus ik quote mezelf even:

Daihyo schreef:
Wat voer je? En dan echt alles wat er in gaat.
Hooi (getest? Hoeveel kg?), gras (hoe lang, wat voor gras?), aanvullend voer, enz.

Ah sorry! Ik heb gevraagd welk hooi hij krijgt. Ze stonden tot vandaag op een redelijk kale wei, en kregen dus vandaag een extra strookje gras voor een paar uurtjes. Dat krijgt hij morgen niet meer. Aanvullend voer helemaal niks. Hoe veel er precies ingaat is niet te meten, afzonderlijk voeren is met hooi niet haalbaar omdat ze dat niet in 1x opeten natuurlijk.

Staart zelf is gelukkig niet echt beschadigd, zou dus nog mee moeten vallen maar nav de dramazomer vorig jaar gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen als er geschuurd wordt.

Hij gaat morgen naar een nog kaler weitje :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:22

Hier zien de dekens er zo uit als de ruin erin hapt. Weet je zeker dat het door jeuken gebeurt is?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:25

Dat zou misschien ook nog kunnen, niemand heeft het zien gebeuren. Is dan wel toevallig op de plek waar hij vorig jaar het meeste last had maar het is natuurlijk niet onmogelijk. Hij is wel de baas en er wordt eigenlijk nooit naar hem gehapt.

Ik heb trouwens ook een onderzoek laten doen naar allergieën, de dierenarts vertelde mij dat de mate van de heftigheid niet gemeten kan worden, het is alleen ja of nee.

''Deze patiënt is overgevoelig voor Bijengif, Copramijt, Culicoides, Farinaemijt, Malassezia, Melganzenvoet, Smalle weegbree en Wespengif.''
Laatst bijgewerkt door CastaMickey op 27-04-25 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 20:27

Celine_Famke schreef:
Heb je Derfen al eens geprobeerd? Mijn paard wordt gek van de jeuk en ligt helemaal open (manen, staart, buik, oren) als ik niets doe of enkel een deken op heb. Derfen werkt bij ons echt als wondermiddel! Als ik dat smeer wanneer het nodig is, zijn de plekken binnen een paar dagen weg en valt de jeuk mee. Voor de zekerheid heb ik haar ook nog een eczeemdeken op. Zij is trouwens echt (zeer) allergisch voor knutten- heb haar bloed getest.

Dat is dus alleen behandeling bij klachten, niet preventief? Hebben we nog niet geprobeerd, vorig jaar gewoon de hydrocortiderm vd dierenarts. Ik kan het er in elk geval nu opsmeren en hopen dat het onder een nieuwe deken goedgaat.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:44

Het is inderdaad niet geheel preventief, maar deels wel. Als ik ook maar een klein beetje een plekje zie ontstaan, smeer ik het, en dan geneest het alweer netjes. Je merkt ook dat als je het op de manenkam smeert, de muggen er amper op landen. Bij ons werkt het enorm goed! Ik kan echt niet meer zonder. Alleen de geur is wat vervelend. Ik smeer het in met handschoentjes aan, puur vanwege de intense geur. En dan alsnog ruik je het vaak wel. Maar goed, dat heb ik er voor over omdat het zo goed werkt voor ons!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:46

CastaMickey schreef:
Dat zou misschien ook nog kunnen, niemand heeft het zien gebeuren. Is dan wel toevallig op de plek waar hij vorig jaar het meeste last had maar het is natuurlijk niet onmogelijk. Hij is wel de baas en er wordt eigenlijk nooit naar hem gehapt.

Ik heb trouwens ook een onderzoek laten doen naar allergieën, de dierenarts vertelde mij dat de mate van de heftigheid niet gemeten kan worden, het is alleen ja of nee.

''Deze patiënt is overgevoelig voor Bijengif, Copramijt, Culicoides, Farinaemijt, Malassezia, Melganzenvoet, Smalle weegbree en Wespengif.''

Dat kan wel hoor. Ik heb een paar jaar terug mijn mini laten testen en die test was behoorlijk uitgebreid.
Afbeelding

Vandaar ook mijn vraag naar voeding. Jeuken is vaak een over-reactie van het immuunsysteem, oorzaak is dan een verstoorde darmflora. En dan is veel op te lossen met voeding. Vandaar ook mijn vraag. Kanttekening: is een traject van lange adem en niet voor alle paarden de oplossing, maar voor veel wel.

Zoals je ziet reageerde mijn mini op veel dingen heel heftig. Schuurde zijn manenkam en hals tot bloedens toe open. Inmiddels is hij zo goed als jeukvrij, staat zonder deken. Het is dat ik de test te duur vind, maar anders had ik hem graag nog eens laten testen :j

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:56

Jeuk is echt vreselijk, vindt de oorzaak maar s ;(
Er zijn al veel adviezen gegeven. Voeding is daarbij belangrijk inderdaad. Wat onze mini veel helpt, is regelmatig manen en staart insmeren met MTG classic.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:07

Ook gekeken naar ondersteuning vanuit binnenuit ?
Een natuur geneeskundige kan je hier bijv bij helpen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:20

Caira schreef:
Earth schreef:
Tja ik denk dat verhuizen naar de kust de enige optie nog is? Of staat hij daar al?

Dat is helaas echt een broodje aap verhaal, hier hebben paarden ook gewoon zomerexceem klachten en ik woon er nog geen 2km vanaf.

Hier ook, paard stond pal achter de duinen, dichter bij zee kon niet. Ik had haar in de winter gekocht en vanaf maart schuurde ze zich kapot.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:34

Eczeem is ook vaak een beetje trial and error per patient. Neemt niet weg dat gras vaak wel echt een grote trigger is voor veel paarden, en als ik lees hij staat op het kaalste stuk, word dat helemaal een grote trigger. Kort gras is veel hoger in fructaan dan lang gras. Hij kan nog beter in kniehoog gras staan, dat is tenminste uitgebloeid.

Ik snap dat het lastig is omdat je ook ver weg woont, maar heel eerlijk staat je pony nu gewoon niet ideaal voor een patient met flinke zomereczeem. En dat is niet banketstaaf bedoelt, maar dweilen met de kraan open is ook ontzettend vermoeiend voor jezelf. De knutjes zijn vanaf eind van de middag tot iets later in de ochtend actief. Een paard met flinke eczeem doet het er vaak 'goed' op om eind van de middag naar binnen te gaan, en 's ochtends wat later weer naar buiten.

marsyl schreef:
Mijn dierenarts heeft positieve ervaringen met een injectie. Deze wordt geloof ik per lente/zomer/herfst 1-3 x gegeven. Ik heb het vorig jaar overwogen omdat mijn pony ook zo'n erge jeuk heeft. Het enige nadeel is dat het duur schijnt te zijn. Enkele honderden euro's per keer. Heb er dus zelf geen ervaring mee maar mijn dierenarts had daar goede ervaringen mee. Misschien eens navragen bij je eigen dierenarts voor meer info?

CastaMickey schreef:
Krijgt hij al, het waren een paarhonderd euro opstartkosten en daarna dik €300 per flacon, daar kan je wel tot 10 maanden mee doen. Effecten van deze behandelingen kunnen ''tot 10 maanden nodig hebben om merkbaar te zijn'' en bij 70% van de paarden treedt verbetering op vd klachten. Die 10 maanden zijn in elk geval nog niet voorbij.

Volgensmij praten jullie over 2 verschillende dingen? Marsyl heeft het over een eenmalige injectie die tijdelijk de klachten wegneemt, Castamickey heeft het over immunotherapie. Immunotherapie heeft tijd nodig en succes is niet gegarandeerd helaas. Wat dat eerste wel kan wezen, durf ik niet te zeggen.

Heb je hem al eens op de anti-histamine gehad? Er zijn wat wisselende verhalen over, maar wellicht valt het balletje op te gooien bij je dierenarts.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 22:25

Verhuizen is helaas echt geen optie. De perfecte plek bestaat helaas niet, en dit is by far het beste wat er is. Dus we moeten het doen met wat er hier van te maken valt. Hij heeft 10 jaar geleden zo'n eenmalige injectie gehad, daar heb ik vorig jaar ook naar gevraagd maar zij zei dat dat een paar uurtjes werkt, en niet de juik blijvend weghoudt. Misschien dat Marsyl nog iets anders bedoelt?
Anti histamine hebben we geloof ik nog niet geprobeerd, ik ga het morgen aan mijn dierenarts vragen. Kniehoog gras is er niet, het is of kaalgevroten of vers. Ik zou nog een graasmasker kunnen overwegen maar denk dat dat heel lastig wordt icm het vliegenmasker.

Dayho, dat is idd een ander onderzoek dan wij hadden. Zou interessant zijn om het opnieuw te doen maar het belangrijkste is dat jouw paardje er niet zo veel last meer van heeft!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:34

Had ook een pony met extreem zomereczeem (daarnaast IR, Cushing en overgevoelig voor pollen). Bij haar hielp een goede eczeemdeken redelijk, maar ik waste haar manenkam en staart geregeld (zodra ze jeuk leek te krijgen) met teershampoo en gebruikte tussendoor ook nog vaak berkenwater (drogist) op de staartwortel. Suikers in het voer beperken (vermindert de overgevoeligheid enigszins).

Bij sterke wind zette ik haar soms buiten zonder deken, en inderdaad altijd binnen rond de schemering tot het weer nacht was. Maar zij stond bij ons aan huis, dat maakt het wel makkelijker.

We hebben daarvoor echt alles geprobeerd. Alle suggesties gevolgd van de dierenartsen, ook het hele alternatieve circuit afgewerkt. Niets hielp echt. Het is gewoon een rotkwaal.

Ze heeft twee jaar aan zee gestaan, en weg zomereczeem, maar ja, ook wij konden er niet voor verhuizen (we wonen zelf overigens ook maar zo'n 10 km van de waddenzee af, kennelijk is dat toch echt onvoldoende).

Sterkte!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:46

Bij een paard bij ons op stal zijn we een paar jaar geleden gestart met smeren met Itch Free. Dit is een sterk ruikende gel, die we op haar manenkam en staartwortel smeren. Dit lijkt, icm een eczeemdeken, voor haar goed te werken.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:06

Misschien niet wat je wil horen en ook niet vervelend bedoelt (want je hebt al zoveel gedaan), maar een (extreme) eczemer vergt nou eenmaal wel een bepaald management waar je een draai in moet kunnen vinden. Uit ervaring weet ik dat dit eigenlijk eind februari al start. Je geeft aan dat verhuizen geen optie is, maar ook de huidige plek lijkt niet geschikt, omdat hij de muggen niet kan ontwijken (hij gaat alsnog naar buiten) en het onderhoud niet mogelijk is, omdat je zelf ver weg woont. Je hebt honderden middeltjes op de markt om de symptomen te verzachten, maar daar ben je meestal dagelijks mee in de weer, afhankelijk van de ernst natuurlijk. Hevonen en prugelpiet beschrijven het eigenlijk al een beetje.

Mijn merries, waarvan één eczemer (zelf gefokt, beide ouders hebben geen eczeem), stonden eerder ook 24/7 buiten (met inloopstal). Ik was dagelijks bezig met 'damage control'. Een deken hielp niet afdoende, want de jeuk zat vooral op haar buik. De manen en staart behandelde ik dagelijks, al halveerden haar manen toch en werd de bovenkant van haar staart een pleeborstel. Ik heb beide paarden uiteindelijk verhuisd naar een plek waar ze 's avonds naar binnen gaan en mijn paard heeft haar manen en staart weer terug. Ik behandel het nog regelmatig, maar tot nu toe is een deken niet nodig geweest. Bovenal is de rust terug. Niet alleen bij mij (want je ervaart linksom of rechtsom gewoon zorgen), maar vooral bij mijn paard. Jeuk is soms erger dan pijn!

Moraal van het verhaal: overweeg een verhuizing waarbij het voor jezelf mogelijk is om het nodige management te kunnen handhaven. Een paard dat de manen en staart zodanig kapot schuurt, lijdt echt wel onder de eczeem.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:00

Jeuk is verschrikkelijk -O- je staat zo machteloos!

Ik heb goede ervaringen met Eqinful, om de voeding onder de loep te nemen en de eczeem vanuit intern aan te pakken. Dat in combinatie met een goede deken, goede huidverzorging en werende spray (ik heb nu de beste ervaring met de spray van Happy Valley) en een streng regime met gras maakt het te managen.
Het interne traject kost wel tijd. Ik jen vorig jaar in maart gestart, dat was eigenlijk te laat. Vanaf het najaar strikt het advies opgevolgd en vooralsnog *klopt heel hard af* gaat het nu goed. Ik houd er rekening mee dat de deken weer op moet maar nu is dagelijks insprayen voldoende.
En geen gras. Hij zal pas na de eerste volledige bloei (juni) wat mogen opbouwen, met graasmasker en dan uitbouwen naar een paar uurtjes per dag. De rest van de dag staan ze gewoon op onverpakt hooi.
Voordroog en gras, vooral voorjaarsgras én kort gras, zijn enorme triggers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:15

Vreselijk zoveel jeuk.

Ik zou cetirizine opstarten. Je hebt online goedkoper verpakkingen van 100 tabletten. Bij de Kruidvat, Etos en appie enz alleen verpakkingen van 10-30 stuks.

Wat voor middelen heb je allemaal geprobeerd met smeren? Derfen al geprobeerd?

Hoe is zijn darmgezondheid? Heb je met een voedingsdeskundige al eens geprobeerd met voeding en supplementen en kruiden de allergie te verminderen?

Ken je de facebook groep voor eczeempaarden? Heel veel ervaringsdeskundigen helaas.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:33

Ik zou misschien eens kijken naar het programma van De Paardentherapeut! Zij benaderd veel klachten, waaronder ook eczeem, allemaal vanuit de darmen. Inderdaad extreme reacties vanuit het immuunsysteem, is best een diepgaande theorie. Zij heeft verschillende protocollen hoe je qua voeding en management de darmen kan resetten en weer opnieuw kan opbouwen zonder die gevoeligheidsreacties te krijgen. Ik heb haar programma puur vanuit interesse in voeding. Het is absoluut geen quick fix en een lange adem, maar het klinkt alsof je alle 'quick fixes' inmiddels wel hebt geprobeerd.. ervaringen met haar protocollen deelt ze regelmatig op haar social media. Ik zie een boel eczemers voorbij komen, die inmiddels (deels) dekenloos kunnen staan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:50

Je zou nog een ander type deken kunnen proberen, een uv werende pyamadeken, van Masters of zo.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:52

Mijn paard, friese merrie van inmiddels 25, heeft zomereczeem. Jaren van ellende, dekens, smeersels, supplementen, niks wat voldoende werkte.
Inmiddels is ze ruim 10 jaar met pensioen, staat op een superschrale weide, wordt niks aan bemest. Paard heeft beduidend minder jeuk dan toen ze nog op goed bemestte weides liep, voordroog of ander te rijk hooi kreeg.
Ik smeer niks meer, alleen heeft ze een eczeem deken op.
Voorheen was heel haar hoofd kapot, oren vol korsten, buik kapot, staart en manen kapot.
Dat is nu echt niet meer.

Misschien is daar nog iets in te behalen. Het weidebeleid en dan met name de bemesting.
Maar als dat niet in eigen beheer is, is dat lastig..