Ataxie jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:10

Ik zie ook niks verontrustend in het filmpje.
Ja een rare houding, maar dat heeft elk veulen met korte hals en lange benen wel. Ze zoeken dan een manier om toch bij het gras te komen.

Ik dacht een jaarling te gaan zien wat bijna omvalt tijdens het grazen, maar dat is dus niet zo.

BarbaraNova

Re: Ataxie jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:18

Weet iemand toevallig dat als een paard zijn halswervels (groeischijven) bij volwassen leeftijd sluit, of een vernauwing dan verergerd?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:32

BarbaraNova schreef:
Weet iemand toevallig dat als een paard zijn halswervels (groeischijven) bij volwassen leeftijd sluit, of een vernauwing dan verergerd?

Dat is het punt dus, tot die gesloten is (rond leeftijd 7) kan je weinig zeggen.
Elk lichaam is anders en reageert anders. De ene zal totale uitval hebben en een andere zal je niets aan merken. De plek en lengte van de vernauwing is bepalend en dan hoe de wervel sluit.
Daarom is een minder mooie wervel ook niet altijd een slecht functionerende wervel (net als bij mensen trouwens) Net als bij KS, heb je paarden die topsport doen met foto's waar je van denkt, hoe dan en andere met op foto een lichte vorm, waar je nooit mee weggeraakt.

Ik wens TS in elk geval alle succes en hoop toch op een goede uitkomst voor dat knappe veulen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:41

BarbaraNova schreef:

Bij ons wel. Er was verder geen verandering in de halswervels op de foto tussen 3 jaar en stuk ouder. Alleen de aangetaste en daardoor vernauwde wervels waren dus nauwer geworden en de klachten dus ook erger.

Een ontsteking kan zorgen voor botwoekering, wat een wervel dus nauwer kan maken en de zenuwen kan aantasten. Maar ook de ontsteking zelf kan de zenuwen aantasten. Wij kregen wel te horen dat je na een jaar pas wist wat de daadwerkelijke zenuwschade was nadat de ontsteking weggehaald was. Was alleen wel belangrijk dat die ontsteking niet terugkwam en niet meer schade veroorzaakte.

Helaas werden de zenuwen bij ons niet beter. Hij heeft nog wel enkele jaren onder het zadel gelopen, maar ging wel steeds achteruit en steeds meer blessures in lijf door ongelijke belasting. Kon hem ook niet stil zetten, want dan stortte lijf meteen in en zat er binnen no time weer ontsteking.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:57

Er is ook zoveel verschil in ataxie.
Dat hij niet normaal graast is wel zeker duidelijk te zien. Dus ja ik snap het verontrustende wel.
Hij hoort gewoon bij te zetten ipv zo te stuntelen.

Heel veel jaren terug heb ik een 4 jarige gereden met ataxie. De T jaargang van
Nog voor de tijd van ECVM en halsfoto's.

In omgang merkte je er niets aan. Niet bij de smid. Ook niet met grazen.
Paard kon heel heeeel goed draven, zelfs met de neus omlaag over balkjes. Wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn.
Galop vond hij wel erg moeilijk, maar is toch ook geleerd.
Volte 10 meter draven ging prima, of dat ooit in galop zou kunnen? Geen idee, maar zover was hij toen uiteraard nog niet.

Lang verhaal kort, met een klinische keuring voor verkoop was het enorm schrikken hoe slecht hij ging in zwaar mul zand op de volte. Daar flikkerde hij bijna om in draf.
Toen ik zei dat hij in een gewone bak voltes 10 meter kon draven keek de DA mij aan alsof nog net niet gek was geworden.
Ook de testen met het bijzetten van de achterbenen was ook echt ataxie te zien.

Helaas ben ik dat paard daarna uit het oog verloren.
Maar zou ik hem toen voor recreatie en lichte sport gewild hebben had ik hem best durven kopen.

Dus wat de andere ook zeggen, kijk wat het gaat doen met de tijd.

Ik wil je wel veel sterkte wensen. Want dit is toch gewoon zwaar k.t :knuffel:

Edit
Door dit topic denk ik aan hem.
En heb ik hem opgezocht in horse telex.
Daar staat dat hij Z1 heeft gelopen. Leuk om te lezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:16

DuoPenotti schreef:
Edit

Met de kennis van nu, weet ik niet of dat zo leuk is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:24

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Edit

Met de kennis van nu, weet ik niet of dat zo leuk is.

Weet ik niet.
Zo in de wei en alles merkte je aan dit paard niks.
Mul zand had die stal niet, dus vandaar ook de verbazing dat hij daar echt echt heel slecht liep.
Dat kon hij echt niet.

Met zadelmak maken en inrijden was er echt niets te merken, behalve dat hij galop niet makkelijk vond.
Maar ook niet dat het onmogelijk opgave was.

Dus ik denk juist dit paard goed in de spieren rijden nog wel een winst voor hem kon zijn geweest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:28

Met deze klachten denk ik wel dat het verstandiger is om voor je jaarling een betere weide te zoeken.
Dit gras staat wel erg kort, ook al is het voorjaar. Iedere jaarling hoort op een vollere weide te kunnen lopen, zeker met moderne lange benen. Maar met dit soort klachten wil je helemaal niet dat hij zich moet overstrekken om met de mond bij het gras te kunnen komen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:47

Dees, ik vind je reactie wel wat kort door de bocht om zulke stevige conclusies te trekken op basis van een paar foto's en een filmpje. Je weet helemaal niet in welke omstandigheden de jaarling wordt gehouden, dus het is nogal kort door de bocht om gelijk te zeggen dat er een betere weide gezocht moet worden.
Bovendien is te lang gras ook niet ideaal – dat eten ze vaak niet eens, en dan wordt het alleen maar platgelopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:58

DuoPenotti schreef:
Er is ook zoveel verschil in ataxie.
Dat hij niet normaal graast is wel zeker duidelijk te zien. Dus ja ik snap het verontrustende wel.
Hij hoort gewoon bij te zetten ipv zo te stuntelen.

Heel veel jaren terug heb ik een 4 jarige gereden met ataxie. De T jaargang van
Nog voor de tijd van ECVM en halsfoto's.

In omgang merkte je er niets aan. Niet bij de smid. Ook niet met grazen.
Paard kon heel heeeel goed draven, zelfs met de neus omlaag over balkjes. Wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn.
Galop vond hij wel erg moeilijk, maar is toch ook geleerd.
Volte 10 meter draven ging prima, of dat ooit in galop zou kunnen? Geen idee, maar zover was hij toen uiteraard nog niet.

Lang verhaal kort, met een klinische keuring voor verkoop was het enorm schrikken hoe slecht hij ging in zwaar mul zand op de volte. Daar flikkerde hij bijna om in draf.
Toen ik zei dat hij in een gewone bak voltes 10 meter kon draven keek de DA mij aan alsof nog net niet gek was geworden.
Ook de testen met het bijzetten van de achterbenen was ook echt ataxie te zien.

Helaas ben ik dat paard daarna uit het oog verloren.
Maar zou ik hem toen voor recreatie en lichte sport gewild hebben had ik hem best durven kopen.

Dus wat de andere ook zeggen, kijk wat het gaat doen met de tijd.

Ik wil je wel veel sterkte wensen. Want dit is toch gewoon zwaar k.t :knuffel:

Edit

Zo hard vind ik dit dier nu niet stuntelen. In seconden staat die nog geen 10 seconden ff in een wat gespreide stand, waarna die gewoon bijzet (geen balans verlies maar gecordineerd).
Wel leuk van dat paard. Ataxie is er in zoveel gradaties. Ik heb ooit een paard gegroomd dat atactisch was, liep GP destijds en heeft tot zijn 21jaar in de basisport gelopen(z2)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:03

Een paard graast doorgaans stapje naar stapje naar voren, niet achterwaarts.
Wat dit paard, even sterk uitgedrukt, wel doet.
Hij zet niet gewoon bij.

Lijkt hij er verder last van te hebben of zichzelf in de weg te zitten; dat niet.
Dus zou hem dus zeker nog tijd geven om te laten groeien en kijken wat het brengt.
Maar is snap wel de zorgen van ts.
Dit is toch wat anders dan zorgeloos je "veulentje" op zien groeien.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:54

Ze is zeker niet super super slecht. Ze is gewoon vrolijk, lijkt geen pijn te hebben of iets.

Uxie staat gewoon bij mij aan huis is een gemengde kudde van 4. Helaas is er nog niet heel veel gras door gebrek aan regen. Ik weet wel dat hoofd hals houding niks uitmaakt bij haar. Als de op hoogte kan eten heeft ze dezelfde reacties in het lichaam. Alleen hoeft ze dan niet te lopen. Ze kan overigens wel gewoon met haar neus over de grond rond stappen.

Ik vraag mij ook af juist omdat ze nog in de groei wat die rare stand enzo voor problemen gaan geven in haar gewrichten mbt OCD of cyste.

Ik heb inmiddels nog wat meer lijntjes uitgezet oa met Gent maar nog geen reactie gehad.

Ik wil als ik alle informatie enzo heb voor haar maar ook voor mij een zo eerlijk mogelijke beslissing maken. Als het echt uitzichtloos is dan maak ik er liever een einde aan voordat er echt problemen komen om haar lijden te besparen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:23

angelpam schreef:
Ook was op de foto te zien dat de wervels C6 en C7 er niet helemaal mooi uitzagen.

Dat klinkt als een "klassieke" evcm. Wat de prognose is, is lastig te zeggen; dit hangt van de gradatie van de ataxi af en hoeveel wervels er betrokken zijn. Een veulen met ataxie door evcm als gevolg van een afwijkende vorm van de halswervels heeft helaas vaak een matige tot slechte prognose.
Enkelvoudige wervelafwijking is soms chirurgisch te corrigeren (“basket surgery”).
Dit is een operatie waarbij de aangetaste halswervels gestabiliseerd worden met een implantaat — vaak een titanium "basket" of kooi — die tussen twee wervels geplaatst wordt. Dit voorkomt verdere beweging op dat segment, waardoor het ruggenmerg de kans krijgt om te herstellen. Ik weet niet of dit vaak wordt gedaan, overigens en hoe hoog de succesrate is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:29

De succesrate is erg laag en geen enkele garantie dat de klachten daarna niet terug komen.
Er zitten ook veel risico's aan deze operatie, evenals aan de CT-scan die eraan vooraf gaat.
Deze operatie wordt overigens 'meer' bij Wobblers gedaan, daar ook zeer reserveerd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:17

Het probleem met ecvm is natuurlijk ook dat het doorgaans niet 'alleen maar' de wervels zijn, maar dat het vaak door het hele lijf gevolgen heeft. Bijv missende of vergroeide ribben, wat dan weer de hele ribbenkast scheef trekt, etc. Dan kun je de wervels wel stabiliseren met een operatie, maar dat soort gevolgen blijven natuurlijk een euvel.
Becks Nairn heeft er diverse 'mooie' beelden van op fb staan.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 09:26

Bij haar zijn het echt alleen C6 en C7. De rest zag er heel mooi uit.

Zo'n operatie had mijn dierenarts het ook over maar ook zijn bevindingen waren niet positief hierover. En wat gaat het doen met zo'n jong paard in de groei.

Al met al een lastige situatie omdat ik juist het lijden wil voorkomen. Ik heb inmiddels meerdere filmpjes enzo gezien en die ellende wil ik haar gewoon besparen. Maar het is ook gewoon koffiedik kijken wat er in de toekomst gebeurd.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:46

En zo lang ze geen ongemak heeft gewoon laten lopen? Je kan nu echt nog niks zeggen over haar toekomst en uit het filmpje + je verhaal haal ik geen dier dat lijd.

Lang verhaal kort maar mijn veel atactischer ogende veulentje word over twee weken 23. Mijn ouders hebben ook altijd lijden willen besparen en zijn heel strikt geweest op haar management en nou ja ze is er nog steeds. Net als Frummel van Lorette had, heeft zij veel baat bij grondwerk. En in haar specifieke geval veel balkjes werk en heuvel training. Ze zijn vanaf dat de ataxtie toonde met haar gaan wandelen over heuveltjes, verschillende ondergronden en dus ook balkjes stappen. Zo lang ze buiten leeft en niet in een box hoeft gaat het eigenlijk heel goed.

Haar cv bestaat uit Lichte tour dressuur, L springen en M eventing.

KAY123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:40

Ik heb op dit moment een jaarling lopen met ataxie. Dit is eind januari gediagnosticeerd. Ik zie dit met name in de stap terug; driesporen. Verder achterwaarts, 8-jes, draaien om eigen as, terugzetten van de benen ok/acceptabel. Ze is wel sinds de diagnose verbeterd. Ik zie haar liggen-opstaan-spelen-rennen etc. Klimt moeiteloos overal in of gaat onder draadjes door. Toch snap ik je dilemma ontzettend goed, zowel de dierenarts als ik vinden het een ingewikkelde casus. Met name omdat ik geen idee heb wat de oorzaak is, in ons geval was er op de halsfoto geen sprake van abnormaliteiten. Ik wil evt. per pb wel filmpjes delen, mocht je dat intressant vinden. De ene dag zie ik het niet en de andere dag loopt ze gewoon niet recht en lijkt ze naar links te zwenken. Ik noem het vaak koordansen. Ik heb dus nog geen uitkomst voor je.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:19

Ataxie doet normaal gesproken ook geen pijn. Dus daarom hoef je niet te laten inslapen.
En veel paarden met lichte ataxie kunnen gewoon gereden worden, inclusief springen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:27

Waarom is ECVM niet genoemd door de veearts? Ben je op een kliniek geweest?

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:30

germie schreef:
Ataxie doet normaal gesproken ook geen pijn. Dus daarom hoef je niet te laten inslapen.
En veel paarden met lichte ataxie kunnen gewoon gereden worden, inclusief springen.

Maar kramperigheid, omvallen of compleet de controle over je lichaam kwijt zijn geeft op z’n minst ongemak en kan wel degelijk zorgen voor pijn. Daarom is het ook zo belangrijk om je dier goed te monitoren, in conditie te houden en echt lijden voor te zijn. Het is echt goed dat de TS zich zo oriënteert op alle mogelijkheden voor dit veulen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 07:37

Suzanne F. schreef:
Waarom is ECVM niet genoemd door de veearts? Ben je op een kliniek geweest?

Nee aan huis. ECVM is inderdaad niet genoemd door de dierenarts. Geen idee waarom maar als het goed is belt hij vandaag of morgen met de bloed uitslagen dus kan ik het hem dan vragen. De dierenarts is wel een paardendierenarts die alleen maar paarden doet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:01

Heb niet alles gelezen maar is dit al benoemd:

Wat zijn de symptomen van een paard met wobbler syndroom?
-Paarden met het wobbler syndroom, in de volksmond 'Wobblers' genoemd hebben een verminderde coördina- tie (ataxie) van de achterhand waardoor ze lijken te zwalpen. Hoewel het zwalpen de bekendste klinische klacht is zijn er door hun verstoorde coördinatie nog een hele resem andere symptomen waar- neembaar.

artikel staat los van bovengenoemd citat
https://equitom-photos.s3.amazonaws.com ... obbler.pdf

lijkt soms veel op

- ECVM-paarden kunnen symptomen van Wobblers vertonen als gevolg van een mogelijke vernauwing van het wervelkanaal. Paarden met de diagnose Wobblers hebben echter NIET noodzakelijkerwijs de morfologische misvormingen van C6 die we definiëren als ECVM !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:36

Ik zou ook afgaan op hoe de rest van de groep op de jaarling reageert. Als ze hem zien als een zwakke schakel en het paard verstoten is dat een teken dat het mis is.
Niet als enige om op te letten, maar als extra zienswijze.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:18

Mensen maar over ECVM zijn er heel wat theorieën. In wezen is het gewoon maar een afwijking van vaak de 6e naar 7e halswervel (meestal gecombineerd met de eerste ribwervels). Maar een afwijking is niet per se einde verhaal (net zoals er ook paarden zijn met slechte straalbenen of KS, die nooit een pas kreupel lopen) . Paard kan er evengoed geen problemen mee hebben. We mogen ook niet vergeten dat voor enkele jaren terug (en eigenlijk enkel door meer mri onderzoek), men ook meer naar die wervels anders is gaan kijken.
Dus hoeveel paarden met ecvm hebben we niet onder ons kont gehad, die destijds feilloos door de keuring kwamen. Dat een DA op deze leeftijd nog niet geheel die diagnose kan stellen is geheel logisch, zeker bij ecvm, want juist die gewrichten doen er het langst over om volledig te sluiten (uiteraard zal je wel voor de leeftijd van 6 jaar erge afwijking kunnen waarnemen, maar op de leeftijd van 1 jaar kan er nog heel wat veranderen)

Wobbler word nu benoemd, maar daar heeft dit veulen zelf geen lichte symptomen van. Ja op dat korte filmpje staat hij ff wat onhandig open, maar zet dan eerst achter bij. Verder staat die daar bij een draad van de weide, dus de stap erna achteruit/zijwaarts is niet abnormaal.

En hoe de groep reageert vind ik niet alles bepalend. Een dominante kudde kan een perfect gezond paard dat onderdanig is letterlijk ziek maken (stress, vaak maagproblemen door niet te mogen eten of beperkt, tot fysiek door slaan of uitputting van verjaging) Dat lijkt me hier ook allemaal niet aan de orde.
Veulen ziet er gezond uit, lichte ataxie (of slap/stuntelig) komt wel meer voor bij jaarlingen (naarlingen)
Ze zijn volop in de groei, uit proportie.

Tijd brengt raad en laat ons ook niet te snel doemdenken.