Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:04

Het klinkt wel écht als maagzweren hoor, ik noemde het niet voor niets ;)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:26

Mijne kreeg vaak ook koliek van de maagzweren. Dus kan zijn dat het daar van komt. Anders denk ik aan wormen, is dat gecheckt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 18:29

Femke_Tweety schreef:
Het klinkt wel écht als maagzweren hoor, ik noemde het niet voor niets ;)

Maar wat stom hiervan is dat ik donderdag al tegen de kliniek zei zullen we niet op maagzweren testen? Ja nee dat hoeft nu niet want hij heeft geen symptomen daarvan… en nu zie je wel….

Heel fijn dat jij het ook nog eens gezegd hebt en dat het nu ook echt is vastgesteld. Het zijn een paar zweren in de bovenkant van de maag maar de ergste zweren zitten bij het maag darm kanaal. Nu ben ik vergeten te vragen of medicatie altijd aanslaat… wat is jou ervaring daarmee?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 18:30

Phonix schreef:
Mijne kreeg vaak ook koliek van de maagzweren. Dus kan zijn dat het daar van komt. Anders denk ik aan wormen, is dat gecheckt?

In maart heb ik een mestonderzoek laten doen en was hij schoon. Wel heb ik de kliniek nog gevraagd om een nieuw mestonderzoek te doen dat was afgelopen vrijdag maar heb ik eigenlijk niks meer over gehoord, zal er morgen nog eens naar vragen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:19

Maag-dunne darm overgang denk ik dan? Meestal krijgen ze daar ook sucralfaat voor.

Heel veel sterkte, toch wel fijn dat er een best kanshebbende oorzaak is gevonden en hopelijk gaat dit behandelen de oplossing zijn :)

Beterschap!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 19:35

Hannanas schreef:
Maag-dunne darm overgang denk ik dan? Meestal krijgen ze daar ook sucralfaat voor.

Heel veel sterkte, toch wel fijn dat er een best kanshebbende oorzaak is gevonden en hopelijk gaat dit behandelen de oplossing zijn :)

Beterschap!

Ja klopt maag dunne darm overgang inderdaad. Ik hoop zo dat dit het is ookal is de dierenarts er niet 100% zeker van

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:47

Fijn dat je toch een diagnose hebt, maar hou zeker in de gaten als ie niet voldoende mest. Ik weet niet of ze alle dunne darm op echo kunnen zien, ik heb altijd gehoord dat dat een behoorlijk kluwen darm is, er zou altijd nog iets zijn waar het onvoldoende schuift.

Maar kolieksymptomen kunnen wel degelijk van maagzweren komen: mijn hengst lag een paar jaar geleden plat in zijn stal. Ik dacht gelijk koliek, maar hij mestte (voordeel van een hengst: laat hem aan de mest van een ander paard ruiken, en hij legt er gelijk een hoopje bovenop :) ), had normale darmgeluiden, dus de dierenartse zat met de handen in het haar. Hij had dit enkele dagen achtereen. Ik heb dan voorgesteld om de Omeprazol op te starten, en daar is hij snel van opgestart.

Ik ben niet zeker of hij nu 100% maagzweervrij is, osteo voelde nog iets en heeft hem er ook naar behandeld, maar ik moest niet gelijk medicatie opstarten. Ik merk dat hij ook baat heeft bij probiotica trouwens, misschien ook niet verkeerd om dit verder te geven na die dure kuren? (ik had geluk dat de mijne maar een 400 kg weegt, terwijl de tubes voor 600 kg zijn, kon een pak langer met een doos).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:48

Somebitch schreef:
Hannanas schreef:

Beterschap!

Ja klopt maag dunne darm overgang inderdaad. Ik hoop zo dat dit het is ookal is de dierenarts er niet 100% zeker van

Dit zijn stills uit het filmpje van mijn paard.
Die grote bloedende is op de grens maag dunne darm

Die dingen die er meer als een soort schaafwonden uitzien meer naar boven in de maag, maar gruwelijk pijnlijk.
Stel je maar voor dat je over een verse schaafwond steeds zout of citroensap gooit.
(Maagsap is best heftig spul)

Medicatie werkt doorgaans goed.
Maar in mijn persoonlijke ervaring hebben niet alle dierenartsen even goed door dat je vooral niet te snel moet stoppen met medicatie, én dat je de omeprazol (ulcergold, gastroguard of welke merknaam dan ook) écht héél traag moet afbouwen.

Te snel geeft soort rebound effect en dan kun je opnieuw beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:03

Och jeetje heftige foto’s! Ik gok dat het er bij die van mij ook zo uitziet. Ik lees overal dat maagzweren lichte koliek verschijnselen kunnen veroorzaken maar mijn pony had echt ernstige koliekverschijnselen, kan dit dan toch komen door meerdere grotere zweren rondom maag - dunne darm?

Hij heeft 2x eerder koliek gehad maar dat was krampkoliek, na een spuit van de dierenarts was hij er dan met 5 minuten weer vanaf. Dit is overigens echt al jaren geleden. Kwam van mais eten wat naast zijn weide stond.. de andere keer kwam het door een wormenkuur

Ook vraag ik me nog af of door de maagzweren een blokkade kan komen waardoor alles in de maag blijft zoals het geval was toen ik besloot hem naar de kliniek te brengen.

Het kan ook dat de koliek niet door maagzweren is gekomen maar de zweren pas op de kliniek zijn ontstaan vanwege weinig eten. En dat de koliek aanval van vannacht daardoor is gekomen, zijn hartslag was vannacht tijdens de aanval 56 terwijl vorige week tijdens de koliek dit begon met 60 en uiteindelijk 80 is geworden. Het lijkt dus dat de koliek die hij vannacht heeft gehad een milde was, helaas was ik er niet bij dus heb ik het verder niet kunnen beoordelen.

Ik vind het allemaal nog enorm spannend en hoop toch echt dat mijn pony weer op kan knappen en ik niet voor een moeilijke keuze ga komen te staan….

De dierenarts wil nu voor drie weken medicatie geven en dan weer een scopie doen, ik weet niet of dat gebruikelijk en dus de beste oplossing is? Wellicht dat ze dit wil zodat ze daarna kan beoordelen of de medicatie afgebouwd of gestopt kan worden?
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 14-04-25 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:08

hwn schreef:
Fijn dat je toch een diagnose hebt, maar hou zeker in de gaten als ie niet voldoende mest. Ik weet niet of ze alle dunne darm op echo kunnen zien, ik heb altijd gehoord dat dat een behoorlijk kluwen darm is, er zou altijd nog iets zijn waar het onvoldoende schuift.

Maar kolieksymptomen kunnen wel degelijk van maagzweren komen: mijn hengst lag een paar jaar geleden plat in zijn stal. Ik dacht gelijk koliek, maar hij mestte (voordeel van een hengst: laat hem aan de mest van een ander paard ruiken, en hij legt er gelijk een hoopje bovenop :) ), had normale darmgeluiden, dus de dierenartse zat met de handen in het haar. Hij had dit enkele dagen achtereen. Ik heb dan voorgesteld om de Omeprazol op te starten, en daar is hij snel van opgestart.

Ik ben niet zeker of hij nu 100% maagzweervrij is, osteo voelde nog iets en heeft hem er ook naar behandeld, maar ik moest niet gelijk medicatie opstarten. Ik merk dat hij ook baat heeft bij probiotica trouwens, misschien ook niet verkeerd om dit verder te geven na die dure kuren? (ik had geluk dat de mijne maar een 400 kg weegt, terwijl de tubes voor 600 kg zijn, kon een pak langer met een doos).

Hij staat nog steeds op de kliniek dus zij zullen de mest ook in de gaten houden. Maar wat jij zegt… toen de dinsdag begon de koliek. Hij had die nacht gewoon normaal gemest en evenveel als hij anders ook mest. Toen om 9 uur de dierenarts erbij, om half drie mestte hij voor het eerst weer, daarna mestte hij iedere twee uur tot 22:30 uur. Na 22:30 niet meer gemest, pas de volgende ochtend rond een uur of 6-7 kwam er weer mest maar hij had duidelijk moeite om die mest eruit te krijgen, deze mest was ook minder als normaal. Daarna hebben we hem ingeladen en naar de kliniek gebracht.

Gaat een paard dan dus ook minder mesten vanwege maagzweren? Het is echt een groot raadsel zoals helaas zovaak als paarden iets hebben

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:10

Die van mij was extreeeeem heftig in zijn pijn.

Op 1 van de heftigste momenten hoofd helemaal naar achteren en omhoog strekken als een giraf, en zich vanuit die positie op de grond laten vallen.

Weer opstaan, hoofd weer zo idioot omhoog en naar achteren en weer laten vallen.

Meestal zullen het lichte koliekverschijnselen zijn.
Maar zeer ernstig komt écht ook voor.

__

En zweren kunnen inderdaad ook secundair ontstaan zijn.
Dat de eerste koliek waarmee je naar de kliniek ging een andere oorzaak (verstopping) had dan de koliek die in de kliniek ontstond.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:15

Femke_Tweety schreef:
Die van mij was extreeeeem heftig in zijn pijn.

Op 1 van de heftigste momenten hoofd helemaal naar achteren en omhoog strekken als een giraf, en zich vanuit die positie op de grond laten vallen.

Weer opstaan, hoofd weer zo idioot omhoog en naar achteren en weer laten vallen.

Meestal zullen het lichte koliekverschijnselen zijn.
Maar zeer ernstig komt écht ook voor.

__

En zweren kunnen inderdaad ook secundair ontstaan zijn.
Dat de eerste koliek waarmee je naar de kliniek ging een andere oorzaak (verstopping) had dan de koliek die in de kliniek ontstond.

Oké fijn om te weten dat ernstig ook zeker voorkomt bij zweren. Die van mij deed alles, plat liggen, rollen, gewoon liggen, gewoon liggen en naar de buik kijken, schrapen heel veel schrapen zijn paddock zag eruit alsof er een graafmachine bezig was geweest, flemen, stilstaan, vooral niet bewegen uit zichzelf, in de plasstand gaan staan maar niet moeten plassen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:56

Plasstand en niet plassen deed de mijne ook.
In de acute zeer heftige fase heel sterk.

Het was voor mij in latere jaren altijd signaal dat zijn maag weer wat opspeelde.

Dan stond hij niet enorm zo enorm gestrekt als in die acute fase, maar wel net met zijn achterbenen iets verder dan anders achter de massa.
Dat was voor mij toen altijd signaal dat ik weer moest opletten. (De mijne heeft uiteindelijk nog ongeveer 12 jaar geleefd na de initiele koliek en maagklachten. Bleef altijd een beetje een zwak punt. Maar hij is er uiteindelijk 29 jaar mee geworden.)

Ik hoop eigenlijk voor je dat dit het blijkt te zijn, en hij nu met de juiste medicijnen (en juist stal rn voerbeleid...) gewoon gaat opknappen.
Niet dat maagklachten leuk zijn, maar je kúnt er tenminste wel wat mee.

Als dit het niet is, gaat de frustrerende puzzel nog door.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:01

Ik hoop ook dat dit de oplossing mag gaan zijn..

Morgenochtend belt de kliniek mij om te vertellen hoe het vannacht is gegaan, dat is wel fijn!
Iedere keer als de telefoon gaat krijg ik ook een hartverzakking…

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:03

Bij Tweet was het eerste verschil er redelijk snel, maar niet meteen super.

Duurde een dag of drie voor hij echt dúidelijk verschil liet zien.

Mocht het dit zijn, er is een groot maagzweren topic op bokt waar je heeeeeel veel informatie uit kunt halen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:06

Ik was ondertussen al aan het lezen in het topic over maagzweren. :)

Dierenarts zei inderdaad ook ongeveer drie dagen voordat we weten of de medicatie aanslaat, ik ben benieuwd laat hem maar lekker op de kliniek tot hij echt 100% goed is, want naar huis is toch ook wel spannend… hopelijk gaat hij ook snel weer regelmatig mesten… dat is namelijk ook nog een dingetje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 13:13

Het gaat goed, hij staat nu op 1/3 voer, heeft vannacht drie keer gemest en vanochtend 2x

Hij is fit, bijna zo fit als op wedstrijd. Er kwamen al weer kleine snurkgeluiden uit en hij wilde al dribbelend naar zn stal

Dierenarts is nog voorzichtig, vorige keer ging het natuurlijk met opvoeren mis dus dat is nog even spannend.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:29

Dat klinkt al een stuk beter :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:42

Somebitch schreef:
Het gaat goed, hij staat nu op 1/3 voer, heeft vannacht drie keer gemest en vanochtend 2x

Hij is fit, bijna zo fit als op wedstrijd. Er kwamen al weer kleine snurkgeluiden uit en hij wilde al dribbelend naar zn stal

Dierenarts is nog voorzichtig, vorige keer ging het natuurlijk met opvoeren mis dus dat is nog even spannend.

Super, ik hoop dat dit doorzet!

Let goed op met ruwvoer, dat hebben maagpaarden in vrij veel nodig,
Maar iedere vorm van ingepakt ruwvoer, kuil, voordroog etc geeft bij de ernstigere maagpatienten problemen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 14:01

Hij kreeg inderdaad voordroog en met gewoon hooi (getest hooi van corstens fourage) maar idd dat voordroog hooi ga ik uit zijn rantsoen halen.

Hij stond vrijwel onbeperkt op ruwvoer, het is niet zo’n snelle eter maar als hij eenmaal naar huis is ga ik het management wel aanpassen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:07

Somebitch schreef:
De dierenarts wil nu voor drie weken medicatie geven en dan weer een scopie doen, ik weet niet of dat gebruikelijk en dus de beste oplossing is? Wellicht dat ze dit wil zodat ze daarna kan beoordelen of de medicatie afgebouwd of gestopt kan worden?

Ik zou niet weer een scopie laten doen, want dan moeten ze weer vasten, met risico op maagzweren. Wist je trouwens dat een goede osteopaat/shiatsu therapeute ook aan bepaalde drukpunten kan voelen of er nog maagzweren zijn? Is niet zo ingrijpend, en even betrouwbaar (behalve dat je natuurlijk de graad van ernst minder kan inschatten). Persoonlijk zou ik echter niet na 3 weken helemaal stopzetten, ga desnoods op zoek naar een goedkoper alternatief, desnoods op kruidenbasis, maar 3 weken vind ik best kort na zo'n ernstige symptomen.

En je vraag over heftige kolieksymptomen: ja, de mijne lag 2 avonden achtereen echt plat in zijn box. Met de pijnstiller ging het dan wel beter, maar door het vasten/dieet wegens koliekverschijnselen werd het natuurlijk erger. Ik heb dan ook zelf na dag 2 beslist om gewoon de medicatie op te starten. Die van mij was verzot op luzernehooi, hij wou geen ander hooi eten, maar dat is te hard voor de maag. Was niet zo evident om hem aan gewoon hooi te krijgen, maar een keus had ik niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 10:17

Sorry maar met dit advies ben ik het echt niet eens. Mijn pony was bijna overleden wegens uitdroging en koliek... Geen maagscopie doen is voor mij geen optie. Daarnaast zal er toch echt gekeken moeten worden of de maagzweren afnemen/verdwenen zijn om te beoordelen hoe je verder gaat met behandeling en medicatie. Mijn pony heeft ook maagzweren in het onderste gedeelte van de maag en ik lees overal dat deze moeilijk te behandelen zijn. Dan ga ik echt niet zomaar met poedertjes lopen gokken wat wel of niet gaat werken.

De kosten zijn hier geen probleem, menig ander mens had al gekozen om het dier in te laten slapen vanwege de hoge kosten (meerdere onderzoeken, nu al een week op de kliniek etc). Zo ben ik niet.. Dit paard is bijzonder speciaal voor mij en ondanks zijn leeftijd mag hij alles kosten als het haalbaar is om hem op te knappen, zeker omdat hij er mentaal zo goed bijstaat.

Er is ook nergens gezegd dat de medicatie na 3 weken gestopt moet worden... Hij krijgt nu medicatie voor 3 weken, daarna is het advies een scopie om verdere behandeling te kunnen bepalen en te kijken of de medicatie wat gedaan heeft.

Al moet hij bijwijze van nog 6 maanden medicatie, dat heb ik ervoor over ondanks het gruwelijk duur is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 10:20

Ik heb trouwens nog een vraag over hooi. Ik lees overal dat zacht hooi het beste is.. Maar hoe kom ik in godsnaam aan zacht hooi. Is tophay zacht? ik zat hieraan te denken... Anders moet ik eens met mijn fouragehandelaar gaan bellen om te kijken of ze zacht hooi hebben...

Wat is beter, grof hooi? Of juist niet? Ik heb thuis grof hooi maar is dus ook wat 'harder'.. Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken als hij eenmaal naar huis mag... Ook zal hij seniores priores gaan krijgen.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:28

Somebitch schreef:
Ik heb trouwens nog een vraag over hooi. Ik lees overal dat zacht hooi het beste is.. Maar hoe kom ik in godsnaam aan zacht hooi. Is tophay zacht? ik zat hieraan te denken... Anders moet ik eens met mijn fouragehandelaar gaan bellen om te kijken of ze zacht hooi hebben...

Wat is beter, grof hooi? Of juist niet? Ik heb thuis grof hooi maar is dus ook wat 'harder'.. Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken als hij eenmaal naar huis mag... Ook zal hij seniores priores gaan krijgen.

Het hooi eerst weken, voordat je het geeft?
Dat advies kreeg ik, nadat mijn paard een slokdarmverstopping had. (Is wel wat anders, ik weet het).

Ik hoop dat je pony snel opknapt, ik duim voor je!
Laatst bijgewerkt door Sunshinedaan op 16-04-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:29

Ik heb na de eerste scopie héél bewust gekozen voor geen scopieen meer.

Die eerste gaf de informatie die ik nodig had, dat was voor mij voldoende.

Het vervelende is dat een scopie in zichzelf maagzweren kan veroorzaken bij een paard dat er gevoelig voor is, of dat er van aan het herstellen is.

De stress en het vasten zijn daar funest voor.
Dus dat advies is echt niet zo gek als het in eerste instantie misschien lijkt.

Dat zacht hooi was voor mijn extreme zweren paard minder letterlijk dan het lijkt.
Het hoefde voor hem niet fysiek zacht te zijn,
Als het maar absoluut 100% zeker niet gefermenteerd en/of ingepakt geweest was.
Een gewone goede kwaliteit droog hooi was voor hem prima.