Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femke_Tweety schreef:Het klinkt wel écht als maagzweren hoor, ik noemde het niet voor niets
Phonix schreef:Mijne kreeg vaak ook koliek van de maagzweren. Dus kan zijn dat het daar van komt. Anders denk ik aan wormen, is dat gecheckt?
Hannanas schreef:Maag-dunne darm overgang denk ik dan? Meestal krijgen ze daar ook sucralfaat voor.
Heel veel sterkte, toch wel fijn dat er een best kanshebbende oorzaak is gevonden en hopelijk gaat dit behandelen de oplossing zijn
Beterschap!
Somebitch schreef:Hannanas schreef:Maag-dunne darm overgang denk ik dan? Meestal krijgen ze daar ook sucralfaat voor.
Heel veel sterkte, toch wel fijn dat er een best kanshebbende oorzaak is gevonden en hopelijk gaat dit behandelen de oplossing zijn
Beterschap!
Ja klopt maag dunne darm overgang inderdaad. Ik hoop zo dat dit het is ookal is de dierenarts er niet 100% zeker van
hwn schreef:Fijn dat je toch een diagnose hebt, maar hou zeker in de gaten als ie niet voldoende mest. Ik weet niet of ze alle dunne darm op echo kunnen zien, ik heb altijd gehoord dat dat een behoorlijk kluwen darm is, er zou altijd nog iets zijn waar het onvoldoende schuift.
Maar kolieksymptomen kunnen wel degelijk van maagzweren komen: mijn hengst lag een paar jaar geleden plat in zijn stal. Ik dacht gelijk koliek, maar hij mestte (voordeel van een hengst: laat hem aan de mest van een ander paard ruiken, en hij legt er gelijk een hoopje bovenop), had normale darmgeluiden, dus de dierenartse zat met de handen in het haar. Hij had dit enkele dagen achtereen. Ik heb dan voorgesteld om de Omeprazol op te starten, en daar is hij snel van opgestart.
Ik ben niet zeker of hij nu 100% maagzweervrij is, osteo voelde nog iets en heeft hem er ook naar behandeld, maar ik moest niet gelijk medicatie opstarten. Ik merk dat hij ook baat heeft bij probiotica trouwens, misschien ook niet verkeerd om dit verder te geven na die dure kuren? (ik had geluk dat de mijne maar een 400 kg weegt, terwijl de tubes voor 600 kg zijn, kon een pak langer met een doos).
Femke_Tweety schreef:Die van mij was extreeeeem heftig in zijn pijn.
Op 1 van de heftigste momenten hoofd helemaal naar achteren en omhoog strekken als een giraf, en zich vanuit die positie op de grond laten vallen.
Weer opstaan, hoofd weer zo idioot omhoog en naar achteren en weer laten vallen.
Meestal zullen het lichte koliekverschijnselen zijn.
Maar zeer ernstig komt écht ook voor.
__
En zweren kunnen inderdaad ook secundair ontstaan zijn.
Dat de eerste koliek waarmee je naar de kliniek ging een andere oorzaak (verstopping) had dan de koliek die in de kliniek ontstond.
Somebitch schreef:Het gaat goed, hij staat nu op 1/3 voer, heeft vannacht drie keer gemest en vanochtend 2x
Hij is fit, bijna zo fit als op wedstrijd. Er kwamen al weer kleine snurkgeluiden uit en hij wilde al dribbelend naar zn stal
Dierenarts is nog voorzichtig, vorige keer ging het natuurlijk met opvoeren mis dus dat is nog even spannend.
Somebitch schreef:De dierenarts wil nu voor drie weken medicatie geven en dan weer een scopie doen, ik weet niet of dat gebruikelijk en dus de beste oplossing is? Wellicht dat ze dit wil zodat ze daarna kan beoordelen of de medicatie afgebouwd of gestopt kan worden?
Somebitch schreef:Ik heb trouwens nog een vraag over hooi. Ik lees overal dat zacht hooi het beste is.. Maar hoe kom ik in godsnaam aan zacht hooi. Is tophay zacht? ik zat hieraan te denken... Anders moet ik eens met mijn fouragehandelaar gaan bellen om te kijken of ze zacht hooi hebben...
Wat is beter, grof hooi? Of juist niet? Ik heb thuis grof hooi maar is dus ook wat 'harder'.. Ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken als hij eenmaal naar huis mag... Ook zal hij seniores priores gaan krijgen.