Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:49

ruitje schreef:
Het verbaasd mij eigenlijk dat niemand vraagt naar wat voor arbeid je doet :o . Er valt niets zinnigs te zeggen over hoeveel je een paard moet voeren zonder dat je weet wat voor werk hij doet :o

Dit...
En daarop gebaseerd een voerschema opstellen zonder de mais, merriebrok, mpb,ea...
Ik zou gaan voor eiwit- & vetrijker eten, meer "voeren ipv vullen".
Afgaande op de foto's vind ik dat je een knap paard hebt dat vooral in de bespiering mag bijkomen maar dat gaat alleen lukken door training in combi met de juiste voeding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:52

ruitje schreef:
Het verbaasd mij eigenlijk dat niemand vraagt naar wat voor arbeid je doet :o . Er valt niets zinnigs te zeggen over hoeveel je een paard moet voeren zonder dat je weet wat voor werk hij doet :o

Poeh, zelfs de top-GP paarden (springen en dressuur) die ik groomde kregen niet zo veel kilo aan krachtvoer :=. Nu kregen ze wel meer eiwitten en vetten, maar toch. Dit paard krijgt 11,5 kilo aan krachtvoer per dag, naast 16 kilo hooi.

Ik zou idd toch ook eens bloed laten trekken om te kijken of alles functioneert zoals zou moeten.

Op de foto's vind ik hem prima in zijn vel zitten, maar met zo veel voer zou hij echt dikker moeten zijn. Heb je het voer ook daadwerkelijk gewogen? De ene schep is de andere schep niet qua gewicht. Zelfde geldt voor het krachtvoer.

ruitje

Re: Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:32

Of het paard een toppaard is zegt niets over of de balans arbeid/voer in verhouding is :o .

Ik kom uit een sport waar deze verhouding krachtvoer/ruwvoer best kan. Een GP dressuurpaard heeft iets heel anders nodig dan een eventer of draver.

Dus ja, het is veel, maar zonder arbeid: niks over te zeggen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:34

ruitje schreef:
Of het paard een toppaard is zegt niets over of de balans arbeid/voer in verhouding is :o .

Ik kom uit een sport waar deze verhouding krachtvoer/ruwvoer best kan. Een GP dressuurpaard heeft iets heel anders nodig dan een eventer of draver.

Dus ja, het is veel, maar zonder arbeid: niks over te zeggen :o

Dit is een dressuurpaard, geen topsport draver.

Dus ja, eens dat arbeid meenemen in de hoeveelheid voer ook belangrijk is, maar voor wat de meeste particulier gehouden paarden van 5 jaar oud aan werk doen, is dit echt heel veel (verkeerd) voer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:42

Het is een dressuur gefokt, die kunnen ook andere training krijgen :o Ik ben juist van mening dat sommige particulieren er hele rare trainingsprogramma's op nahouden. Zo van: ik neem hem 4 keer per week 3 uur mee op rit door de duinen want dat is zo lekker ontspannen voor 'm :D

Beetje overdreven gesteld natuurlijk.

Maargoed, is allemaal hypothetisch gelul van mij inderdaad, want voor een normaal in het arbeid staande paard heb je gelijk :)

Edit : en ook nog even andersom, als dit paard 1 x per week wat doet ziet hij er slechter uit/is de hoeveelheid voer nog vreemder :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:49

Ik denk misschien net andersom. Maar ik verwacht eigenlijk dat hij niet aankomt doordat de spijsvertering overbelast word waardoor voedingsstoffen niet opgenomen worden, waardoor hij dus niet aankomt. Ben wel benieuwd hoe veel hij mest. Ik zou gaan kijken naar wat voedend is en niet perse vullend. Plus ik vraag me af of er misschien dingen zijn die hem stress geven. Want ook dat vreet energie. Vind hem er verder ook echt niet verkeerd uit zien

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:28

Op de foto’s vind ik hem niet mager.
Bij Ppid hoeven ze geen symptomen te hebben, maar wel Ppid hebben.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:37

Wat is de oorzaak van het niet aankomen?
- Ontbrekende bespriering?
- Stress?
- Medische oorzaken uitgesloten?

Sowieso zorgen dat de basis ruwvoer is, zo veel brok ben ik nooit fan van... (Of ze moeten het nodig hebben omdat ze heel hoog in het werk staan...) Want je wil dat ze de juiste voeding krijgen. Ook kijken wat goed verteerbaar is.

Bij ontbrekene bespiering, wil je meer eiwitten gaan voeren, zelf vond ik bodybuilder van Mijten erg fijn daarvoor. (Merriebrok zie ik ook vaak voorbij komen.

Toen die van mij was afgevallen, had ik de combi mets speedybeet/luzernezemelen... (Hij wilde niet eten want had een luchtweginfectie dus alles moest vloeibaarder zijn ;)) Daarna die bodybuilder erbij gaan doen en toen ging het rap..

Is het stress, geen rust krijgen etc. dan zou ik het al anders aanpakken. Zorgen dat hij ontspant. (Ik ben hier heel erg fan van PEMF, maar ik ben bevooroordeeld want ik gebruik zelf de Kloud van Centropix regelmatig, maar mooie resultaten met ontspannen gezien (paard dat 24/7 buiten stond, wond had en stalrust nodig had etc. stond daarna weer een stuk relaxer...) en ook het loslaten daarna lijkt makkelijker te worden.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:41

Los van de enorme berg aan voer (mogelijk kost het meer energie om er iets mee te doen, dan dat het oplevert), als je elke 3 tot 4 maanden hem een wormenkuur geeft terwijl er geen indicatie voor is dan is de kans groot dat de darmen niet optimaal werken... Ik heb er een lopen die ik standaard moet detoxen en moet ondersteunen met Ultimaflor van de Groene os om het weer op de rit te krijgen. Zij krijgt dus ook alleen de jaarlijkse wormenkuur.

Edit. Overigens vind ik hem ook wat opgetrokken ogen. Dus ongemak bij de maag/darmen zou ik geen gek idee vinden. Waar dat dan precies van afkomstig is (maagzweren, stress of iets anders) zou je moeten uitzoeken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:07

Heb je dit al met de dierenarts besproken? Want ik vind het echt een bizarre hoeveelheid voer. Er even van uitgaande dat je niet in de topsport rijdt of enorm veel traint. Een gezond paard in de basissport zou dit niet nodig moeten hebben.
Is je hooi geanalyseerd? Weet je wat er in zit?
De hoeveelheid krachtvoer die je er nu in gooit + de wormenkuren kan de darmen behoorlijk overbelasten. Daarom is het goed om te kijken wat er in je hooi zit en zoveel mogelijk rijk hooi (hoog EWpa en eiwit) te geven, dat is je basis. En dan van daaruit aanvullen in vitamines, vetten en eiwitten.
Maar eerst uitsluiten dat er niet medisch iets mis is. Pijn doet veel met een paard, juist met op gewicht houden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:20

Sojaschroot!

Maïs olie?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:25

Wat een waanzinnige hoeveelheid voer stop je erin! In hoeveel voerbeurten gaat dit? Ik heb ooit gehoord dat een paardenmaag niet meer kan verwerken als 2 kg krachtvoer. De rest gaat zo linea recta de darmen in. Dus het merendeel wordt helemaal niet opgenomen. Zonde geld dus.
Vraag een voedingsdeskundige om raad om een nieuw voedingsplan te maken .
Verder vind ik jouw paard er niet heel slecht uitzien, niet heel mager. Sommige paarden hebben ook geen aanleg om dik te worden. Daar kun je voer instoppen wat je wilt, maar die worden echt niet heel veel dikker.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:09

Ik vind dit paard er helemaal niet meteen verkeerd uit zien zo van de foto.
Een paar vragen/ dingen die bij me opkomen.

Wat wil je precies bereiken met dit rantsoen? En is dat realistisch. Is het echt vet wat je mist? Of zijn het spieren? En is je training daar ook op afgesteld? Als ik iets denk! te zien op de foto's is het een iets blote bovenlijn. Dat is iets wat je er aan moet trainen (ondersteund door voeding. Dat is niet iets wat je er aan voert. En dan zie ik in de praktijk wel meer paarden waarvan ik weet dat ze goed gevoerd en getraind worden die nog steeds een blote bovenlijn hebben. Aanleg lijkt dus ook wel een rol te spelen.

Heb je een beeld bij wat normaal/netjes is? Hoe je dat kunt beoordelen? Veel paarden zijn simpelweg te dik. (met veel koudbloeden op plek 1 met snel daarna dressuurpaarden op de 2e plaats). Dat heeft een vertekend beeld van hoe een gezond atletisch paard er uit hoort te zien.

Hoe ziet/ zag je paard er uit op een iets 'normaler' rantsoen?

Kan het ook gewoon natuurlijke aanleg zijn dat je paard er zo uit ziet, punt? Ik zie hier voorbij komen dat anderen kun paard kunnen rollen als ze zoveel te eten zouden krijgen. Maar dat gaat nu eenmaal niet voor ieder individu op. Ik, als mens, kan ook onbeschoft veel eten en blijf op hetzelfde gewicht/ slank. En ik heb hier ook een paard staan die gewoon nooit echt dik zal worden. Die is gewoon slank op een normaal rantsoen. En hooguit slank met een gevulde buik op een extremer rantsoen. Dat zijn de 2 smaken bij dat paard. Veel meer is er niet.

En dit rantsoen kan ook contraproductief werken. Is je paard daadwerkelijk vooruit gegaan met dit rantsoen?

Ik vind de stress ook wel een opvallende in je verhaal. Kun je je paard daar mee helpen? Meer zelfvertrouwen kweken zodat het leven van alle dag niet zo veel energie kost? Dat is namelijk wél heel pittig. Steeds bang zijn. Iets in de richting van TRT oid?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:02

Hier viel mijn ruin ook plots in. Kon voeren tot ik een ons woog maar het ging er alleen maar rapper uit als in. Hij heeft een kuur omeprazol en sucrulfaat gehad puur op indicatie ‘valt in’
Hij is nu super mooi bijgetrokken, zonder rare voedingsschema’s én hoog in het werk. Denk hier aan +10 uur actieve training in de week (dus excl stappen en warming-up/cooling down)

Hij krijgt nu
1 schep fiber force
1 schep tradition
0,25 schep endurix
Erwten proteïne (100gr)
Magnesium
Lijnzaad Biotine olie
Selenium / vit E

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:18

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:25

Ik zou eerst eens even terug naar de basis gaan. Al dat krachtvoer er af.

Stap 1. Rijk ruwvoer. Rijk! Niet arm, niet mooi, niet groen, rijk.
Je snapt m vast.

En verder lijkt me een gezondheidscheck op z'n plek. Veel stress kan ook voor maagzweren zorgen bijvoorbeeld.
Bloedonderzoek.
Constante stress met buiten staan is niet gezond, dus dat ook op lossen.
En dan eens kijken naar krachtvoer.

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:58

Pulp of mais, niet de gezondste keuzes wel flinke dikmakers

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:21

Wat is er door je dierenarts al onderzocht? Ik denk aan vit e, ACTH, algemene screening, etcetera. Maagzweren? Buik echo?

Ik zou de mais weglaten, dat is vrij zuur en slecht voor het gebit en de darmflora. Daarnaast zou ik (tenzij je medisch daar een reden voor hebt) niet meer dan 3 kg krachtvoer per dag geven. En in porties <750 gram voor je maag.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:23

Een sportpaard van > 1m70 dat snel terugvalt volledig van het krachtvoer halen lijkt me geen verstandige beslissing. Zelfs met rijk hooi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:28

Beemsterkaas schreef:
Een sportpaard van > 1m70 dat snel terugvalt volledig van het krachtvoer halen lijkt me geen verstandige beslissing. Zelfs met rijk hooi.

Juist wel. Natuurlijk daarna zeker wel krachtvoer op gaan voeren. Maar eerst echt even terug van de hele waslijst.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:32

Om zoveel voer te verteren kost ook enorm veel energie.. dus ik zou het dieet flink versimpelen. Wellicht wat spedibeet oid en niet meer dan 2 kg krachtvoer. Verder goed hooi en onderzoek op maag, bloedworm en zand. Bloedworm is niet altijd in de mest te zien maar zorgt wel voor veel afvallen. Dus extra ontwormen zou ik in dit geval niet laten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:53

Een actief sportpaard groter dan 1m70 dat van nature snel terugvalt en nog niet op het juiste gewicht zit, heeft niet genoeg aan 2 kg krachtvoer. Dat kan in de toekomst komen, als ze ouder worden of minder zwaar in training staan.

Een groot paard dat nu zoveel voer krijgt van het ene moment op het andere op enkel en alleen maar hooi zetten is ook echt niet verstandig.

Wat TS volgens mij best doet, nogmaals, is terug naar de simpele basis hooi + brok + wei + eventueel wat slobber als beloning.

Zo makkelijk kan het zijn met paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:46

En zoveel brok hebben echt niet alle sportpaarden die invallen van nature nodig hoor, dan gaat er in de basis al wat mis :+
Dat is overigens 8 van de 10 gevallen ook het probleem.

Feit is dat deze terug naar de basis moet. Dus alles weg. En dan kijken welke brok naast goed ruwvoer. Maar ruwvoer is en blijft nummer 1 om naar te kijken/onderzoeken en aan te passen.
1 die snel invalt voer je rijk hooi. En niet arm hooi en 5 kilo biks. Dan voer/kijk/onderzoek je verkeerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 00:10

TS is waarschijnlijk ook niet van de ene dag op de andere naar dit voerschema overgestapt. Het zal eerder zijn dat er telkens iets werd toegevoegd wanneer resultaat uitbleef. Al ben ik ook niet wild van het voerschema, ik zou het nu aanhouden en de dierenarts laten komen. Volgens mij is er bij dit paard wel meer aan de hand waar gerichter naar gezocht moet worden. En vanuit die bevindingen kan je dan voeding gaan schrappen, aanpassen en/of toevoegen.

Dat er geen klachten of aanleiding toe zijn, ben ik niet met jou of je dierenarts eens. Een paard waar 12 kilo eten in gaat en alsnog ielig blijft, is toch wel aanleiding genoeg. Bloedonderzoek is daarbij het minste. Dat doet mijn dierenarts als het ware meteen wanneer er twijfel en vage dingetjes zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 06:06

Als je een paard wilt laten aankomen zou ik zeggen merriebrok en seniores priores.
Overigens vind ik hem prima op gewicht, de meeste paarden zijn gewoon te dik. Die foto's van die schimmel ook. Op de eerste foto is hij prima, op de tweede dik