Hoeveel zou jij uitgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou jij uitgeven?

Minder dan 1000
13 (3%)
Tussen de 1000 en 2500
81 (20%)
Tussen de 2500 en 5000
149 (37%)
Tussen de 5000 en 10.000
82 (20%)
Zoveel als nodig
69 (17%)

Totaal aantal stemmen: 394

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:26

De vraag in de openingspost is wat we kunnen en/of willen uitgeven bij een goede prognose.

Mijn voorbeelden waren alleen voorbeelden maar ook bij een goede prognose gaat het >€1000 zeer waarschijnlijk niet gebeuren.

Dat geld voor al mijn dieren overigens.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:51

Dan moet je iig nooit een paard opladen naar de kliniek Polly... 1000€ zit je direct aan.

Een merrie van mij had een eierstoktumor. 100% kans op herstel en mocht meteen naar buiten in een klein weitje. Na een maand mocht ze alles weer. Kosten alles bijeen incl nacontrole en hechtingen verwijderen +- 1700€
Ik had mezelf niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik dat niet gedaan had omdat het meer dan 1000€ kostte...

En dan ben ik iemand die behoorlijk nuchter is en sneller zal inslapen dan de meeste mensen. Gewrichtsinjecties die enkel meer tijd geven, doe ik niet. Koliekoperatie denk ik niet over. Maar met een zo goed als zekere kans dat het paard weer 100% goed wordt zonder lange/pijnlijke revalidatie, ben ik bereid om wel wat neer te leggen

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoeveel zou jij uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:56

Ik zeg ook "waarschijnlijk niet" he, daarmee heb ik alleen mijn eigen referentiekader van wat ik in 23 jaar meerdere eigen paarden gezien heb, iig ga ik boven de 1000 wel een keer extra nadenken en zeg ik niet gewoon 'doe maar'.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:05

Het zou me niet snel gaan om de kosten van de operatie, wel om de revalidatie na de operatie. Ik ken een paard dat na een operatie een half jaar absolute boxrust heeft gehad (stal niet uit, helemaal niet), vervolgens een half jaar gecontroleerd stappen aan de hand, daarna maanden voor verdere revalidatie. Paard werd weer helemaal goed. Klinisch dan. Was de operatie geslaagd? Ja. Zou ik het doen? Nee. Ik kan dat niet. Bij mij was het paard wellicht ingeslapen.

Verder ga ik ervan uit dat je helemaal niet gek hoeft te doen om 5.000 euro verder te zijn. We hebben aan wondverzorging alleen (zonder beschadiging aan pees of gewricht) al wel rekeningen van 2.000 euro gehad. Dan kwam er nog geen operatie aan te pas.

Ik heb nog nooit voor de keuze gestaan en hoewel ik altijd heb gezegd dat ik geen koliekoperatie doe, kan ik niet met zekerheid zeggen of ik dat ook kan volhouden als het wel een keer aan de orde is.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 04-04-25 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:10

Ligt bij mij ook aan revalidatie en wat is uiteindelijk 'goed' in ogen van de dierenarts. Koliekoperatie staat bij mij op de no-go simpelweg vanwege blijvende hoge gevoeligheid voor koliek achteraf. Langdurige absolute boxrust is ook een no-go. Ik rijd recreatief, maar in communicatie met dierenartsen gebruik ik sportfit. Er wordt namelijk niet altijd over nagedacht dat recreatief ook een bosrit van 30 klm kan wezen, door de heuvels.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:12

In hetzelfde kader vind ik iedereen die zegt "langer dan paar weken/maanden stalrust begin ik ook niet aan", ook wel ingewikkeld qua uitspraak. Die van mij staat inmiddels al ruim 2 maanden op stalrust op de kliniek, en heeft waarschijnlijk nog zeker wel een maand of 2 te gaan. Ze heeft een breuk/scheurtje in een hoefbeentak. Prognose is goed, zouden in de toekomst alles weer mogen doen (zelfs springen) en herstel gaat tot nu toe ook goed. Beest wordt volgende maand 4 en vorig jaar nog met allemaal 1tjes en 1 2tje goedgekeurd. Vind ik het k*t om haar zolang op stalrust te zien staan? Zeker. Zeker de eerste 2 weken was ze wel wat onrustig maar inmiddels staat ze al heel lang rustig op stal. Had ik dit met een 25 jarige gedaan? Waarschijnlijk niet. Maar ik hoop hierna dat ze toch nog wel een jaar of 20 zonder noemenswaardige problemen mee kan *klopt af*. Haar dan om zoiets op 3,5 jarige leeftijd laten gaan voelt dan ook niet goed/eerlijk.

Inmiddels loopt de rekening al aardig naar de 4K. Valt me ergens nog mee voor hoe lang ze al op de kliniek staat, na initieel onderzoek en speciaal beslag betaal ik nu hoofdzakelijk voor stalling op de kliniek elke maand. Die 100eu aan foto's elke 3-4 weken "zijn de kosten dan niet". Maargoed, ook daar zal nog minstens 2K aan kosten bijkomen verwacht ik, als het niet meer is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:27

Narcissa schreef:
Dan moet je iig nooit een paard opladen naar de kliniek Polly... 1000€ zit je direct aan.

Een merrie van mij had een eierstoktumor. 100% kans op herstel en mocht meteen naar buiten in een klein weitje. Na een maand mocht ze alles weer. Kosten alles bijeen incl nacontrole en hechtingen verwijderen +- 1700€
Ik had mezelf niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken als ik dat niet gedaan had omdat het meer dan 1000€ kostte...

En dan ben ik iemand die behoorlijk nuchter is en sneller zal inslapen dan de meeste mensen. Gewrichtsinjecties die enkel meer tijd geven, doe ik niet. Koliekoperatie denk ik niet over. Maar met een zo goed als zekere kans dat het paard weer 100% goed wordt zonder lange/pijnlijke revalidatie, ben ik bereid om wel wat neer te leggen

Bij 100% kans vind ik het al weer wat anders dan slechts bij 80 of 90% kans. Dat kleine weitje is dan nog wel een ding bij mijn merrie, want die springt rustig over alles heen om bij de rest te staan, maar ik verwacht dat gewoon normale weidegang ook geen probleem zou zijn. En ik weet niet waar de hechtingen zitten, maar misschien had je daar nog wel een consult op kunnen besparen door ze zelf te verwijderen en de nacontrole te laten zitten (je weet immers zelf vaak heel goed of het goed is of niet). Ik was in dit geval ook gewoon voor de operatie gegaan, mits de kans op complicaties nihiel is en er geen kans is op een recidive van de tumor. Maar 1700 euro voor een arthrodese zou ik bijvoorbeeld niet doen omdat dat en een veel slechtere kans geeft, het nooit 100% herstel kan zijn (je zet immers een gewricht vast), de oorzaak artrose is en als dat geen invloed van buitenaf is, dan zijn de andere gewrichten ook aangetast, en het herstel niet diervriendelijk is. Je bent naast veeartskosten ook nog een aantal maanden stalgeld kwijt, want dat loopt ook door en vind ik dat je mee moet rekenen. Want je kunt op dat moment niet met je paard wat je eigenlijk met je paard zou willen doen. Een half jaar herstel is dan ook nog 1200 euro stalkosten als je uitgaat van 200 euro per maand. Sommigen betalen zelfs wel 350 tot 400 per maand.
Ik zou dus bij een hersteltijd van 1 maand en 100% kans op herstel gewoon de 1700 euro rekenen, want paard kan gewoon in de wei met de rest. Maar bij meer dan 1 week stalrust ga ik toch wel echt diervriendelijkheid meerekenen. Gaat het om 6 maanden, dan neem ik ook de stalkosten in de berekening mee omdat het dan een en-en-en plaatje wordt van dierenarts, pijn bij het dier en doorlopende vaste lasten voor de eigenaar.

Ik heb ooit bij mijn paard inderdaad een afspraak na 3 weken na een consult op een kliniek afgezegd. Ik was daar wegens een kreupelheid waarvan ik de hele tijd beweerde dat het in de hoef zat en de veearts die ik er eerst bij had beweerde van niet. Omdat het niet over ging en ik wel op advies van die veearts p het harde was blijven stappen uiteindelijk in een kliniek beland. Daar namen ze me iets serieuzer en omdat op de foto's niets te zien was en de pezen goed (uitverdoven bleef kreupelheid geven), maar de zool wel gevoelig leek door het stappen op het harde werden er ijzers voorgesteld. Die heb ik dus laten plaatsen daar (met op mijn verzoek stootgaten, want als het aan de hoeven zou liggen, dan zou mijn paard immers zeer snel weer zuiver lopen). Ze wilde m'n paard graag na 3 weken terug zien. Maar na 48 uur liep ze al weer zuiver en ik had in die 3 weken dus ook al diverse winstpunten gereden. Teruggaan had geen enkele toegevoegde waarde, al vonden ze het wel raar.

En soms kun je ook besparen door een handeling zelf te doen, mits je het lef hebt natuurlijk. Ik heb mijn paarden dus een keer antibiotica gespoten. Kreeg het voorstel van de veearts: of elke dag langskomen gedurende 5 dagen, of het zelf doen. Ik liep als kind al bij een fokker die zelf de spuit in de hand nam bij zulke dingen, dus heb het gewoon zelf gedaan. Anders ben je toch een 50 euro per dag kwijt voor een extra bezoekje van de veearts.

Ik denk niet dat Polly slecht is voor dieren, absoluut niet. Het is gewoon iemand die geen vrijbrief voor onderzoeken geeft. Je leest soms dat mensen bij Evidensia of Anicure ineens 3000 euro kwijt zijn voor hun hond, gewoon puur omdat ze niet als eis gesteld hebben dat ze van elke handeling op de hoogte gebracht wilden worden en dat er niets zonder overleg gedaan mocht worden.
Dat ben je voor als je gewoon zegt van je moet overleggen bij elke stap.

Sommigen hier zouden zelfs willen lenen voor een operatie bij hun dier. Maar wat doe je dan als het alsnog mislukt en je dus ook geen geld hebt om je hobby voort te zetten met een ander dier? Is dat het dan waard? Je bent nog aan het afbetalen voor iets wat er niet meer is. Ik ben opgevoerd met dat je hooguit 2 leningen mag aangaan: voor de woning in de vorm van een hypotheek en voor een auto als het echt niet anders kan om mobiel te blijven. Voor overige luxe leen je niet is mij geleerd. Afscheid nemen van een dier omdat het financieel niet gaat is geen dierenmishandeling. En je doet het niet bij een wondje wat een keer gehecht moet worden. Een operatie is toch een grote keuze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:29

Blacky94 schreef:
In hetzelfde kader vind ik iedereen die zegt "langer dan paar weken/maanden stalrust begin ik ook niet aan", ook wel ingewikkeld qua uitspraak. Die van mij staat inmiddels al ruim 2 maanden op stalrust op de kliniek, en heeft waarschijnlijk nog zeker wel een maand of 2 te gaan. Ze heeft een breuk/scheurtje in een hoefbeentak. Prognose is goed, zouden in de toekomst alles weer mogen doen (zelfs springen) en herstel gaat tot nu toe ook goed. Beest wordt volgende maand 4 en vorig jaar nog met allemaal 1tjes en 1 2tje goedgekeurd. Vind ik het k*t om haar zolang op stalrust te zien staan? Zeker. Zeker de eerste 2 weken was ze wel wat onrustig maar inmiddels staat ze al heel lang rustig op stal. Had ik dit met een 25 jarige gedaan? Waarschijnlijk niet. Maar ik hoop hierna dat ze toch nog wel een jaar of 20 zonder noemenswaardige problemen mee kan *klopt af*. Haar dan om zoiets op 3,5 jarige leeftijd laten gaan voelt dan ook niet goed/eerlijk.

Inmiddels loopt de rekening al aardig naar de 4K. Valt me ergens nog mee voor hoe lang ze al op de kliniek staat, na initieel onderzoek en speciaal beslag betaal ik nu hoofdzakelijk voor stalling op de kliniek elke maand. Die 100eu aan foto's elke 3-4 weken "zijn de kosten dan niet". Maargoed, ook daar zal nog minstens 2K aan kosten bijkomen verwacht ik, als het niet meer is.

Maar hier kun je in mijn ogen gewoon besparen door die boxrust thuis te doen. Want daar lopen de stalkosten ook door natuurlijk. Ik laat echt nooit meer een paard op een kliniek staan na een ervaring in 2010 die niet goed was. Die ene nacht is er in Emmeloord niet goed voor mijn ruin gezorgd. Er is veel te weinig gedaan voor wat je voor de prijs van een nacht daar op stal mag verwachten (was toen 25 euro). Kun je zeggen is een eenmalige ervaring, ja, maar die was zodanig dat ik het niet meer ga doen. Dus na een operatie gaat m'n paard mee naar huis en doe ik de nazorg zelf. Dat heb ik er wel geleerd.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:32

Vier jaar geleden heeft onze Phinne (haar bizarre verhaal is op Bokt te vinden) totaal een maand in Utrecht gestaan. Ze was toen 8 maanden oud en de prognose was niet goed, zo'n 20% kans om het te halen, en er was best kans op restverschijnselen (bv verklevingen in de longen), maar ze vonden alles moeilijk in te schatten omdat dit ziektebeeld nooit voorkomt bij zulke jonge paarden. We zijn er toch voor gegaan, en daar heb ik elke seconde van het traject achter gestaan, en nu nog steeds. Ze konden haar in Utrecht goed comfortabel houden en de behandelingen sloegen aan. Het heeft ons echt een grote klap geld gekost, en tijdens die vier weken was er constant de kans dat het alsnog mis zou gaan en dat we geen paard meer zouden hebben én heel veel geld kwijt zouden zijn. Maar man, wat ben ik gelukkig dat we het gedaan hebben. Het is voor ons een enorm bijzonder paardje, ze is nu bijna 5 en doet het fantastisch, aan niks is te merken dat ze zo ziek is geweest, ook haar longinhoud lijkt prima te zijn.

Lang verhaal kort, we hebben een potje, sparen voor dit soort dingen, en willen absoluut niet afhankelijk zijn van geld of we een behandeling wel of niet gaan doen.

Maar let wel, als het erg duidelijk is dat behandeling echt geen zin heeft, dan ga ik een paard niet laten behandelen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:38

Germie, dat klopt inderdaad hoor. Ik zou daar zeker kosten in kunnen besparen. Maar de keuze om haar wel op de kliniek te laten is omdat ze daar wel met andere paarden vrijwel 24/7 op stal staat. Op mijn oude stal zou ze dan als enige op stal blijven en dan vind ik het risico op evt. complicaties daarvan te groot. Daarnaast vond ik oa de kwaliteit van het ruwvoer flink verslechterd (met oa veel schimmel) en kan ik oa vanwege mijn eigen gezondheid lang niet elke dag naar stal. Dan stond ze voor mijn gevoel beter op de kliniek. Ook voor als ze straks het stappen op mag gaan bouwen. Wel had ik de mazzel dat ik kale stalhuur mocht betalen, ze gebruikte immers geen hooi en stro etc.
Verder zal ze vanaf de kliniek verhuizen naar een nieuwe stal, dus haar daar gelijk als enige op strikte stalrust te gooien vind ik ook niet eerlijk. Maar ook daar betaal ik nu kale stalhuur, tot ze kan verhuizen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:39

Polly schreef:
De vraag in de openingspost is wat we kunnen en/of willen uitgeven bij een goede prognose.

Mijn voorbeelden waren alleen voorbeelden maar ook bij een goede prognose gaat het >€1000 zeer waarschijnlijk niet gebeuren.

Dat geld voor al mijn dieren overigens.

Nou ik ben voor katten of voor mijn hondjes wel al geregeld meer kwijt geweest. 1000 is niks meer, dat ben je zo kwijt hoor ;)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:41

Heb gestemd op tussen 2500-5000, maar wel in het achterhoofd dat ik niet begin aan koliekoperaties en ik ook mijn twijfels heb bij bv. Kissing spine operaties en sommige ingrepen aan de benen. Blijft er niet zoveel meer over wellicht :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:45

Ik heb een pony gehad met een tumor groter dan een volleybal op de eierstokken. De operatie zou zwaar zijn met naderhand minstens een half jaar boxrust. Ze had PPID en was eerder in haar leven al eens doodongelukkig geworden van een paar dagen ponykamp (veel op stal, kort losgooien in een paddockje). Ik heb de operatie nog geen seconde overwogen. Dat ging ik haar echt niet aandoen. De kosten had ik wel willen maken, als ze op een andere manier geholpen had kunnen worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:45

Tja ik heb mijn paard 6 weken op boxrust gehad en ik zeg nooit weer. Het was voor ons allebei traumatisch, de eerste weken dat ze terug naar buiten mocht kon ik haar nog amper benaderen. Ik heb heel heel lang moeten trainen om haar na de boxrust nog een box in te kunnen krijgen voor bijvoorbeeld een tandarts behandeling.

Daarom ben ik daar ook echt niet happig op om dat nog eens met haar te doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:51

Het is zo paard en kwaal verschillend.
Idd hoe is de revalidatie daarna? Heel lang boxrust, of mag hij wat scharrelen in de wei.
Bij een goede prognose en jonge leeftijd wil ik best ver gaan.
Maar als je een luchtzuiger of wever gaat krijgen door de onrust.... of hij slaat zich een blessure door het tegen de wand meppen..... dan word het toch ook weer anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:51

Is de openingspost aangepast? Gaat het om de kosten van een operatie?
Dat ligt er voor mij heel erg aan. Hoe oud is het dier? Wat is de prognose? Kan ik hem nog verkopen daarna of niet meer. Brengt hij het geld nog wel op of niet? Is het mijn lievelingspaard of niet. Zoveel afwegingen. Over het algemeen ben ik niet meer bereid om heel veel geld te stoppen in paarden. Dat heb ik vroeger gedaan en vele gevallen waren het bodemloze putten waar het geld in verdween en nooit meer terugkwam.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 17:06

Bedankt allemaal voor 't stemmen en ook de uitgebreidere antwoorden! Loopt allemaal erg uiteen, interessant om te zien/lezen.

@suzanneF om welke kosten zou 't anders kunnen gaan? En verdere vragen vind ik eigenlijk niet relevant, wel interessant om over na te denken, maar ik vind dat je de verantwoordelijkheid hebt voor je paard, dus ongeacht of je hem/haar wil verkopen of niet, lievelingspaard of niet, dat zou in mijn ogen daar los van moeten staan. Gevoelsmatig is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Leeftijd staat in openingspost, net als prognose.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:14

Ik had mijn huidige paard net 2 maanden toen hij gediagnosticeerd werd met een chronische funiculitis met fistel (oftewel, chronische zaadstengontsteking).

Operatie was noodzakelijk, want het abces zat er al zo lang dat het flink tussen alle weefsels door zat en er bloedvaten doorheen liepen, met alleen langdurige antibiotica zou dit niet goedkomen.
Prognose was >95% op volledig herstel, dus daar ben ik voor gegaan.

Hij heeft er wel 2 uur voor op tafel moeten liggen, om alle ontsteking weg te krijgen en het gebied schoon te spoelen.

En alsnog een flinke periode antibiotica na afloop.

Uiteindelijk is hij bijna 2 maanden na de operatie volledig genezen verklaard en kon ik het (door)rijden weer oppakken met hem.

De kosten bleven niet onder de 1.000,- euro, maar er was voor mij geen twijfel om hem te laten opereren.

Inmiddels zijn we ruim 9 jaar verder en mijn paard is nu bijna 15 en doet het verder super.

Hij heeft weliswaar een litteken op zijn koker, maar dat is het enige dat nog daadwerkelijk herinnert aan hoe ziek hij was toen ik hem moest laten opereren.
Nooit 1 seconde spijt van gehad om het zo te doen.

Koliek zou voor mij waarschijnlijk wel een no-go zijn.
Daar heb ik veel te veel ellende van gezien, niet alleen op de OK inslapen, ook dieren die na OK goed waren maar binnen 1-2 jaar alsnog overleden aan weer een kokiekaanval door verklevingen etc van binnen.

Dus ook bij mij is het wel afhankelijk van wat het probleem is wat dmv een operatie verholpen zal moeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:44

flavlip schreef:
relevant, wel interessant om over na te denken, maar ik vind dat je de verantwoordelijkheid hebt voor je paard, dus ongeacht of je hem/haar wil verkopen of niet, lievelingspaard of niet, dat zou in mijn ogen daar los van moeten staan. Gevoelsmatig is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Ja maar het is aan de eigenaar of deze die kosten erin wil stoppen. Ik laat een paard niet lijden maar ik neem er wel sneller afstand van dan vroeger. Ik dokter niet meer door met duizenden euro’s erin stoppen en paard alsnog kunnen laten inslapen. Of bij verkoop die kosten er nooit meer uitkrijgen. Of ongeschikt voor sport, alleen voor de wei. Dat doe ik niet meer, dan stop ik mijn geld liever ergens anders in.
Verantwoordelijkheid neem ik maar ook over mijn portemonnee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 18:57

1000-2500 Maar daar zit je zo aan. Alleen diagnose, wat onnozele behandelingen met zalfjes bij een niet operabele peesafscheuring was al 1000+ euro, was hij 3 keer voor geweest, echo's en röntgen ter plekke. Operatie zou geen garantie geven op berijdbaarheid. Dus gekozen voor pijnbestrijding en grasmaaier. Ze is nu praktisch pijnvrij en zit ik na 2 jaar op die 2500+ euro aan smeermiddeltjes. Nu doe ik niets meer, het is goed zo, maar 2500 zit je zo aan, zelfs als je niet eens naar een kliniek gaat.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:12

Zoveel als nodig, maar wel binnen wat we op kunnen hoesten. Hoger dan €10.000 kan ik naar mezelf toe sowieso niet verantwoorden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 20:43

Suzanne F. schreef:
Ja maar het is aan de eigenaar of deze die kosten erin wil stoppen. Ik laat een paard niet lijden maar ik neem er wel sneller afstand van dan vroeger. Ik dokter niet meer door met duizenden euro’s erin stoppen en paard alsnog kunnen laten inslapen. Of bij verkoop die kosten er nooit meer uitkrijgen. Of ongeschikt voor sport, alleen voor de wei. Dat doe ik niet meer, dan stop ik mijn geld liever ergens anders in.
Verantwoordelijkheid neem ik maar ook over mijn portemonnee.

Voor jou zou het dus wel verschil maken of je het paard wilt houden of niet? Er zit nog wel een heel groot verschil tussen sport en weidegang. Zoals jij 't zegt komt het een beetje neer op "dagwaarde" of het paard het waard is. Niet onaardig bedoelt he, is ook een manier om er naar te kijken en laat me juist nadenken.

Bij lijden is het gewoon klaar, maar wat als er wel wat aan te doen is, maar er een prijskaartje aan hangt. Zou het echt anders zijn bij een paard voor de verkoop dan voor je one in a lifetime paard? In hoeverre is 't eerlijk om je gevoel te lateb beslissen, dus wel 't geld kunnen missen (met of zonder moeite), maar niet voor dat paard willen missen.

De vraag is juist wanneer de prognose dus goed is, dus kleine kans veel geld en alsnog inslapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:10

Er spelen voor mij vele overwegingen mee. Niet enkel de dagwaarde. Ik ben geen handelaar. De leeftijd, toekomst, prognose etc. Maar zoals ik zei heb ik meerdere keren veel geld in een paard gestopt wat alsnog moest worden ingeslapen. Dan ga je wel beter nadenken als dat meerdere keren gebeurt. Want je praat over veel geld. En inmiddels neem ik dus iets sneller afscheid. Maar het is nooit zwart wit. Er zijn vele afwegingen en de enige die deze kan maken ben jijzelf. Wij kennen jouw gevoel niet en jouw portemonnee niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:18

Is het leven of dood kwestie of iets waar paard wellicht (nog) geen of weinig last heeft?
Leven of dood, goede prognose = 5000€ - 7500€ ommenabij
En als er iets is dat weggehaald moet halen ligt aan de kans dat het 'slecht' wordt, dan 2500. Maar ligt echt aan de context.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:42

Eerlijk? Van mij hangt het af van paard tot paard. Altijd gezegd dat ik geen koliekoperaties zou laten doen, maar toch gedaan bij mijn merrie (en haar 2 jaar later dan toch verloren aan koliek). Maar toen mijn 28jarige merrie heel erg kreupel was en meer lag dan rechtstond, vermoedde ik hoefbevangenheid maar heb ik het niet eens laten onderzoeken, ik heb haar direct laten inslapen. De reden? Met het ene paard had ik veel meer een klik dan met het andere. Dat klinkt nu heel cru en selectief, maar ik denk dat velen wel verder gaan met een once-in-a-lifetime-horse, dan een paard waar de klik er niet echt was.

Zelf kan ik er ook geen getallen op plakken, omdat ik weet dat ik op het moment zelf toch mijn hart volg. Gelukkig kan ik financieel wel wat hebben, dus ik hoef er niet direct van wakker te liggen.

En mijn dierenartsen zijn heel schappelijk qua prijs vind ik: onlangs zijn ze langs geweest voor kreupelheidsonderzoek (terwijl ik zelfs niet thuis was, ik kreeg niet vrij op mijn werk), en ik betaalde 200 euro voor bezoek, onderzoek, lichte sedering, pijnstillers, echo en Rx en bloedafname.