4 jarige valt 3x om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:10

Waarom staat er überhaupt een hengst bij merries.. dat zou ik per direct veranderen. Helemaal vol met hormonen, willen dekken, tik uitgedeeld.

Dat kan ook een reden zijn.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 00:16

Cioccolato schreef:
Waarom staat er überhaupt een hengst bij merries.. dat zou ik per direct veranderen. Helemaal vol met hormonen, willen dekken, tik uitgedeeld.

De reden dat de merries bij de heren staan staat in de op uitgelegd, ik kon niet anders door overstromingen. De weides zijn nu bijna droog dus ze worden binnenkort omgezet zodra de kleine merrie ook terug buiten mag.

Daarbij, een stabiele kudde die elkaar kennen,.. nee een hengst is niet altijd problemen.. hij blijft niet dekken of lastig doen is een hele eerlijke wat dat betreft en laat ze met rust als ze niet hengstig zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 01:32

Deed hij zijn hals omhoog bij alle keren?
Hoe loopt hij verder? Kun je met hem lopen met zijn hoofd omhoog geduwt?
Ik denk even aan compressie in de hals (wobbler).
Alle andere halsproblematiek is vaak geen oorzaak voor uitval in de achterhand.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:15

rayoow schreef:
Cioccolato schreef:

De reden dat de merries bij de heren staan staat in de op uitgelegd, ik kon niet anders door overstromingen. De weides zijn nu bijna droog dus ze worden binnenkort omgezet zodra de kleine merrie ook terug buiten mag.

Daarbij, een stabiele kudde die elkaar kennen,.. nee een hengst is niet altijd problemen.. hij blijft niet dekken of lastig doen is een hele eerlijke wat dat betreft en laat ze met rust als ze niet hengstig zijn.

Dus dadelijk heeft hij epilepsie en nakomelingen in het slechtste geval....als je zo in de knoei kan komen betreft huisvesting is het dan niet sowieso slim te ruinen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:30

Ja ik heb het gelezen maar wat een kul reden zeg.....
Ik vind het vooral erg onverantwoord.
Stabiele kudde is mooi. Normaal staan ze dus niet samen dus dat is het niet. Het is voorjaar..

Volgens mij kent iedereen het filmpje ook wel dat een merrie een hengst dood slaat die dekt.
Het kan. 1 verkeerde tik en je hebt ernstige blessures.

rien10

Re: 4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:35

Opladen en naar de kliniek met dat dier. Niet blijven aanmodderen maar doorpakken. Een osteopaat erbij zonder diagnose, met deze verschijnselen? Dat vind ik onverantwoord.
Het gevaar van het vervoer weegt niet op tegen het niet hebben van een diagnose met deze ernstige verschijnselen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:37

Heel veel sterkte, wat super rot ook om te zien. Zou ook direct naar kliniek gaan helemaal daar de huisvesting nu voor hem met de merries niet ideaal is,ondanks dat je hem super in het oog houd

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:07

Een goede osteopaat brandt hier z'n vingers niet aan, maar het idee van een da die osteo is vind ik zo gek nog niet.

Either way zou ik hier niet mee aanmodderen, icm de meerdere wondjes klinkt het niet als een eenmalige actie maar alsof het vaker gebeurt. Dat zou ik echt grondig onderzocht willen hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:17

Ik zou deze ook naar de kliniek brengen, hij kan ook wel een klap tegen zijn hoofd aan hebben gehad. In ieder geval lijkt het mij belangrijk dat hij goed nagekeken wordt. Paarden vallen niet zomaar om dus dat is voor mij een behoorlijke red flag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:26

Bijzondere verklaring van je da. 'Bloedvalte', daarmee bedoeld deze toch lage bloeddruk? Waar komt die lage bloeddruk dan vandaan, waarom tot 4 keer en hoezo was dat de 1e keer dan de oorzaak?

Ik zou hier niet zomaar gerust mee zijn

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:46

Nog iets gezien op camera? Hopelijk is hij niet meer gevallen vannacht!

Zo omvallen uit het niets kán een hartprobleem of epilepsie zijn. Slaaptekort kan ook maar meestal zie je ze dan echt eerst wegdommelen en dan door de knieën gaan, dat klinkt niet als jouw verhaal.
Aan de wondjes te zien is het ook al vaker gebeurd zonder dat je het gemerkt hebt.

Jouw dierenarts is nog niet langs geweest hè? Dat lijkt me stap 1, die kan al eens luisteren naar het hart. Komt daar niets uit, een kliniek waar ze ook een langdurig ECG kunnen maken. Als je het op film hebt kan dat ook veel helpen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:53

Het enige paard waarvan ik dit eerder had gehoord en weet wat het was had een tumor in haar hoofd. Ik zou echt verder onderzoeken

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:00

Dit is neurologisch, ik zou hem gelijk naar een kliniek brengen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:02

Camino_S schreef:
Nog iets gezien op camera? Hopelijk is hij niet meer gevallen vannacht!

Zo omvallen uit het niets kán een hartprobleem of epilepsie zijn. Slaaptekort kan ook maar meestal zie je ze dan echt eerst wegdommelen en dan door de knieën gaan, dat klinkt niet als jouw verhaal.
Aan de wondjes te zien is het ook al vaker gebeurd zonder dat je het gemerkt hebt.

Jouw dierenarts is nog niet langs geweest hè? Dat lijkt me stap 1, die kan al eens luisteren naar het hart. Komt daar niets uit, een kliniek waar ze ook een langdurig ECG kunnen maken. Als je het op film hebt kan dat ook veel helpen!

Heb nog niks kunnen zien, de man is voeren en ik ben de kinderen wegbrengen.

Dierenarts vond het niet nodig te komen.. hij beschrijft het inderdaad als even een lage bloeddruk maar ik ben er niet gerust op en bel zo weer zowel mijn eigen dierenarts als de kliniek voor advies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:04

Een lage bloeddruk en dan omvallen zouden voor mij ook genoeg redenen tot zorg zijn. Lage bloeddruk kunnen ze ook krijgen door shock. En shock krijgen ze echt niet zo maar..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:14

Ik ken een bokker die paarden had die omvielen, zat in de nek, was genetisch. Ik heb die bokker een pb gestuurd, misschien kan ze je helpen met info via een pb.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:16

In mijn ogen is de enige juiste reactie om dit paard naar een goede kliniek te brengen, het klinkt absoluut als iets dat zo snel mogelijk onderzocht zou moeten worden.

Mijn paarden vielen overigens niet om, maar het zou me niks verbazen als het een soortgelijke oorzaak heeft.
Of in het hoofd zelf, of ergens een zenuwbeknelling, maar ik zou het hart ook niet uitsluiten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:41

wat een schrik zeg, als je paard zomaar een aantal keer omvalt. Dat verklaart wellicht wel de wondjes. Veel sterkte, ik hoop dat de oorzaak gevonden wordt en te verhelpen is.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:09

Als dit bij mijn paarden zou zijn ,zou er gelijk een dierenarts komen. Als je zo afgescheept word door je dierenarts zou ik een andere dierenarts zoeken.
En eerlijk gezegd vind ik je kudde helemaal niet zo stabiel klinken. Momenteel zijn de weides toch kurkdroog? Lekker scheiden die hap voor je dadelijk nog een aantal veulens er bij hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:11

Cioccolato schreef:

De volwassen merrie staat op stal rust. En de andere is nog maar een veulen als ik goed gelezen heb in haar topic wat over het merrieveulen gaat. Die is nog geen jaar oud, lijkt me niet dat die al hengstig kan zijn?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:16

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Paard met nacrolepsie kan alle kanten uitgaan.. Het is inderdaad veelvoorkomend dat ze voor door de benen zakken, maar achterover komt ook zeker voor.. Zelfs zijwaarts.. Het is maar net waar de spierspanning als eerst afneemt.. (Al is dat laaste wel zeer zelden)

Voorbeeldje van paard dat achterover gaat..

https://m.youtube.com/watch?v=2lgvVZv8G ... gAo7VqN5tD

Klopt. Mijn merrie heeft een lichte vorm van narcolepsie. Zij viel vaak zijwaarts, wat resulteerde in abcessen en wondes op de elleboog. Door de benen zakt ze ook, heeft ze ook al een wonde op haar kogels gehad. Kan dus alle kanten uit. :)

Voorlopig doet ze het erg goed, en wanneer ze gaat vallen schiet ze vaak zelf weer tijdig wakker.

Maar ik zou hier eerder denken dat het ook neurologisch is, ik zou meteen DA/kliniek erbij halen. Kan snel gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:32

nine1987 schreef:
Nee hoor.. Paard met nacrolepsie kan alle kanten uitgaan.. Het is inderdaad veelvoorkomend dat ze voor door de benen zakken, maar achterover komt ook zeker voor.. Zelfs zijwaarts.. Het is maar net waar de spierspanning als eerst afneemt.. (Al is dat laaste wel zeer zelden)

Voorbeeldje van paard dat achterover gaat..

https://m.youtube.com/watch?v=2lgvVZv8G ... gAo7VqN5tD

Bedoel je het filmpje van “Mariena”? Dat zie ik namelijk als ik op deze link klink en in dit YouTube filmpje zie ik geen paard dat achterover klapt.

Achterover klappen zie ik als letterlijk achterover gaan. Heb ik een pony meermaals zien doen. Begon met een hoge hoofd/hals beweging waarop hij totaal in de giraffe modus gestrekt ging en vervolgens erg stijf achterover/zijwaarts viel in een stuip. Echt vreselijk.

Dan is er namelijk totaal geen sprake van dommelen, knikken, eens eerst een beeentje verslappen of toch suf zijn zoals het filmpje dat jij plaatste.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:58

Art_Ificious schreef:
Cioccolato schreef:

De volwassen merrie staat op stal rust. En de andere is nog maar een veulen als ik goed gelezen heb in haar topic wat over het merrieveulen gaat. Die is nog geen jaar oud, lijkt me niet dat die al hengstig kan zijn?

ze heeft het over een trekpaard merrie en een fell pony merrie.De fell pony staat nu op stal,maar daar heeft hij wel bij gelopen. Over een veulen lees ik dan weer niks.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:59

Mijn paard heeft anderhalf jaar geleden een epileptische aanval gehad. Gelukkig was mijn man erbij. Ze viel achterover dwars door het hek en nam 9 palen, houtwerk en hek mee. Ze was bont en blauw, kon nauwelijks lopen. We hebben veearts laten komen, die heeft een pijnstiller gegeven en we hebben haar opgeladen en naar de kliniek gebracht. Daar heeft ze 5 dagen gestaan, onder camera bewaking. Bloedonderzoek gaf verhoogde leverwaarden.
Oorzaak nooit gevonden, leverwaarden zijn weer normaal en ze heeft tot nu toe niet weer een aanval gehad.

Het was spannend om haar te vervoeren, maar laten staan was ook geen optie, dus opladen en rijden.

Ik zou omvallen bij zo'n jong paard wel gedegen laten checken. Het is gevaarlijk voor de omgeving en voor jezelf. Straks zit je erop en valt hij om :(

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:21

Er is contact geweest met een kliniek, die zeggen vooral niet vervoeren, eerst bloed laten pakken

Dierenarts heeft bloed gepakt. De wonde nogmaals schoongemaakt en ingepakt omdat zijn verband was gezakt en nu vooral in de gaten houden dat hij blijft eten drinken. En niet suffer word.

Hij is niet meer gevallen van wat wij hebben gezien en zijn bijna de hele dag daar geweest. We suffer als normaal. Maandag verband wisselen als het blijft zitten en hopelijk snel uitslag van het bloed