Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hannanas schreef:Ik volg. Heb ook nooit een antwoord gevonden op waarom vitamine e te hoog was (ander diersoort). Het is een lastig probleem. Waarvan niemand ook weet of dat klachten geeft, ook omdat als het niet in het voer zit men niet weet waar het vandaan komt en hoe het verlaagd kan worden.
Heb me ook suf gezocht over de stofwisseling-cyclus van vitamine E, methylering, of te lang in bloed blijven zonder goed uitgescheiden te worden etc.
Dit soort verslagen grasduin ik dan in, zonder enig aanknoping over aanleiding voor toxische gehaltes
https://www.wjgnet.com/1949-8454/full/v7/i1/14.htm
Dus mocht je eindelijk een slimme laboratorium Harry gevonden hebben met wel een antwoord zou ik dat ook nog steeds graag willen weten.
Hoeveel vitamine E is er dmv voer en supplementen dagelijks ingegaan het laatste half jaar?
Hannanas schreef:En een belangrijke vraag waar jij misschien iets over weet.. wanneer is vitamine e toxisch.
Is dat bij die 15.6 van jouw paard of pas bij 150.6.
Net zoals leverwaarden, die kunnen wat verhoogd zijn maar dierenartsen gaan doorgaans pas zorgen maken bij een veelvoud.
Of zoals de crp waarde bij mensen om te checken voor ontstekingen. 0-10 is prima, boven 10 is verhoogd maar onder de 100 nemen ze geen actie. Daar denk ik dan altijd aan bij vitamine e.. wanneer is verhoogd over naar toxisch.
Mauritzio schreef:Hannanas schreef:En een belangrijke vraag waar jij misschien iets over weet.. wanneer is vitamine e toxisch.
Net zoals leverwaarden, die kunnen wat verhoogd zijn maar dierenartsen gaan doorgaans pas zorgen maken bij een veelvoud.
Of zoals de crp waarde bij mensen om te checken voor ontstekingen. 0-10 is prima, boven 10 is verhoogd maar onder de 100 nemen ze geen actie. Daar denk ik dan altijd aan bij vitamine e.. wanneer is verhoogd over naar toxisch.
Boven de 15 bij een paard van 600 kilo…
Hannanas schreef:Mauritzio schreef:En een belangrijke vraag waar jij misschien iets over weet.. wanneer is vitamine e toxisch.
[/quot
Boven de 15 bij een paard van 600 kilo…
Hmm ik betwijfel dat. Er is weinig documentatie over wanneer het bloedlevel van vitamine e “toxisch” is. Ze maken verschil tussen referentiewaardes en te hoog en toxisch.
Bedoel je met 15 specifiek de maximale referentiewaarde?
Hier lees je bijv in andere meeteenheden “ There has been no toxic level of vitamin E established in horses “
https://kppusa.com/vitamin-e-testing-un ... in-horses/
https://ker.com/equinews/vitamin-e-in-h ... g-results/
Het is zo’n lastig vraagstuk. Het triggert me wel omdat jouw dier ook last heeft van neurologische/ataxie/spier issues.
petitparis schreef:Wat is trouwens de eenheid waarin de meting werd uitgedrukt?
Ik ben een naar het laatste labo resultaat van mijn paard gaan kijken en de vitE werd in 2 eenheden uitgedrukt en bij geen van beide is 15 een grenswaarde... Dit labo hanteert volgende referenties:
300-2000 µg/dl (3-20 µg/ml)
7.0 - 46.4 µmol/L
zenuwpijnen kunnen trouwens door een vitB12 tekort komen
Beemsterkaas schreef:Op de website van Metazoa staat dat iedere brok die vitamines bevat, 2000 mg vitamine E bevat per kg.
Ik blijf benieuwd naar welke brok je dan geeft van Metazoa, want ik vind nergens een met 400 gram.
NikkiB1991 schreef:Daar zou je dierenarts toch toelichting op moeten geven bij het delen van de resultaten?
Vitamine E toxiciteit komt bijna niet voor, daar zit echt een héle ruime marge op. Wat waren de waarden en wat heb je gevoerd? De grens ligt op 10.000 en die haal je niet zomaar. Tussen de 600-1200 IE zou, afhankelijk van de arbeid, voor een gezond paard voldoende moeten zijn.