Alternatieve manier om paard te wegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Alternatieve manier om paard te wegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:42

Is denk ik nauwkeuriger dan meten in twee delen. En wellicht comfortabeler voor een paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:43

Zelf maken? Niet met personenweegschalen maar met weegsensoren. Zie bv https://paddocktweaks.nl/2024/07/18/maa ... -van-hooi/ voor een hooiweegschaal, die geeft ook een link naar dergelijke sensoren. (Die je blijkbaar in Europa niet zomaar kunt kopen?)

Ik zou wel de zware nemen, want een paard dat ergens op loopt verplaatst zijn gewicht ook steeds, dus elke sensor krijgt wel wat te verduren, en je frame + rubber mat zal zelf ook wel wat wegen. Maar niet moeilijk en aanzienlijk goedkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:33

Shadow0 schreef:
Zelf maken? Niet met personenweegschalen maar met weegsensoren. Zie bv https://paddocktweaks.nl/2024/07/18/maa ... -van-hooi/ voor een hooiweegschaal, die geeft ook een link naar dergelijke sensoren. (Die je blijkbaar in Europa niet zomaar kunt kopen?)

Ik zou wel de zware nemen, want een paard dat ergens op loopt verplaatst zijn gewicht ook steeds, dus elke sensor krijgt wel wat te verduren, en je frame + rubber mat zal zelf ook wel wat wegen. Maar niet moeilijk en aanzienlijk goedkoper.

Het kan ook kant-en-klaar voor een betaalbare prijs:
https://www.conrad.nl/nl/p/pce-instrume ... 83877.html

Iets meer knutselwerk maar bijna voor de helft:
https://www.conrad.nl/nl/p/pce-instrume ... 83881.html

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:39

Die weegschaal voor honden mag maar iets van 100 kg op. Dus zou ik niet doen. Ik heb er 1 gehad en zo degelijk is ie niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 13:47

Ik denk ook dat één weegschaal nauwkeuriger is.

Zelf maken is op zich ook wel interessant, ik denk alleen dat de totaalprijs dan even duur wordt als een tweedehandse pallet weegschaal.
Maar ik ga de link sowieso opslaan.

Die tweede link van Conrad is ook interessant.

De weegschaal voor honden mag 300 kg per weegschaal hebben.
Maar ik ga inderdaad voor iets anders.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Het kan dus echt wel goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-03-25 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:53

Ergens een Garage in de buurt met weegbrug voor Autos, busjes, campers of eventueel vrachtautos?

Die zouden het gewicht van een paard moeten kunnen handelen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 13:54

De dichtstbijzijnde weegbrug is te ver weg om met een beetje regelmaat heen te gaan, helaas.

Ik kan helaas geen Nederlands linkje vinden, maar ik heb deze op het oog: https://www.expondo.se/steinberg-system ... h-10031323
Hiervoor zou ik zelf een stevige, grote plaat kunnen maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:04

Polar schreef:
De dichtstbijzijnde weegbrug is te ver weg om met een beetje regelmaat heen te gaan, helaas.

Ik kan helaas geen Nederlands linkje vinden, maar ik heb deze op het oog: https://www.expondo.se/steinberg-system ... h-10031323
Hiervoor zou ik zelf een stevige, grote plaat kunnen maken.

Niet om het een of ander maar dat ding is net zo duur als de versie in mijn link van Conrad en Conrad levert gewoon in NL.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 14:06

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:07

Polar schreef:
Dat is heel leuk als je in Nederland woont. :D Maar ik vrees dat de verzendkosten naar Zweden niet heel grappig meer zijn.

Ik twijfel nu wel tussen mijn eerdere link en deze: https://www.expondo.se/steinberg-system ... m-10030927

Oh, sorry, gemist dat je in Zweden woont. Dan is het een ander verhaal, inderdaad.

Al heeft Conrad ook https://www.conrad.se/ maar dat terzijde :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-03-25 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 14:09

Ik ben wel heel blij met de reacties hier, ik was er zelf niet achter gekomen dat er dus gewoon losse weegbalken bestaan en dat lijkt echt een prima alternatief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:09

ikke schreef:
Het kan ook kant-en-klaar voor een betaalbare prijs:

Tsja, ik denk bij betaalbaar aan een paarhonderd euro hooguit, niet aan 1500 euro. Want wat heb je nou helemaal nodig om het te bouwen? Wat plaatmateriaal en een houten frame om het stijver te krijgen, een paar schroeven, geheel in de lak zetten of verf zetten en een rubbermat erover.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 14:11

Die twee in mijn laatste linkjes zijn beide rond de 550/600 euro, zo even uit mijn hoofd.
Dan nog een stevige plaat nodig en dan ben je klaar.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:22

als het wel haalbaar is om af en toe naar een weegschaal toe te gaan is er nog een tussenoptie.
Dan zou ik voor nu proberen om op in iedergeval een keer volledig in de zomervacht te wegen (en dan de stappen hieronder te proberen) en een keer volledig in de wintervacht.

Weeg je paard (er zijn een aantal opties genoemd),
    * pak nu een paardenmeetlint en meet de borstomtrek. (noteer wat het verschil is tussen de weegschaal en het lint, de volgende keer dat je het lint gebruikt weet je dan hoeveel verschil erin zit.
    * meet de halsomtrek (zag ik ergens in dit topic voorbij komen)
    * met een flexibele lineaal kan je de breedte en vorm van de schoft opnemen (en dan overtrekken op papier)
    * dit kan je ook bij de lendenen doen
.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 14:23

Bedankt voor de tips, ik zal dit in ieder geval tot de weegschaal er is blijven doen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:13

Ik zou inderdaad persoonlijk echt nooit 6000 kr uitgeven aan een weegschaal voor mijn paard. :o Want zelfs het exacte gewicht zegt eigenlijk niks over de conditie van je paard, hoe veel vet en/of bespiering deze heeft. Ik zie mijn paard ook dagelijks maar je moet gewoon even afstand er van nemen dat het 'jouw' paard is, en op wetenschappelijke wijze een BCS uitvoeren. Dat geeft je eigenlijk nog meer info dan het nummertje op de weegschaal, zeker icm met het bijhouden van de buik- en halsomtrek van je paard.

Heb het even opgezocht maar volgens mij is dit de studie over het accurater berekenen van het gewicht: https://extension.umn.edu/horse-health/ ... s--1677963

Hier heb je een goede video over het doen van een BCS: https://youtu.be/3O_wwXLaCXI?si=n8-6JClG5kXLlmab of een hele goede uitgebreide met veel voorbeelden van KER: https://ker.com/equinews/short-course-b ... n-scoring/

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 15:24

Bedankt voor de linkjes.

We hebben voor nu de tip van Shadow opgevolgd en de sensors van Aliexpress besteld, alhoewel ik dat qua duurzaamheid niet helemaal oke vind. :o
De weegplaat hebben we al, dus dan zouden we voor in totaal ongeveer 250 euro klaar zijn.

Ik heb de linkjes bekeken en ik vind het een hele goede methode voor paarden die relatief gezond zijn.
Maar twee van de paarden hebben EMS i.c.m insulineresistentie en daardoor is hun hele lijf eigenlijk afwijkend qua bouw en vetverdeling.
Dat maakt het gewoon heel lastig om dit met een meetlint of op zicht te doen.
Ik weet dat het getal op de weegschaal niet alles zegt, maar ik zou het een fijne ondersteuning vinden, in combinatie met de andere methodes.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:08

Bij ons zit op 200 meter lopen een zand en grindhandel. Deze hebben een weegschaal voor vrachtwagens en mogen wij een paar keer per jaar de paarden wegen. Betalen met een borrelpakket . Weet niet of er zoiets bij jou dichtbij zit?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:14

Dat is heel handig!
Hier helaas niet, het enige dat ik kan bedenken, zou dan de houtzagerij zijn op 20 minuten rijden, maar ik denk niet dat zij een weegschaal hebben.

Maar ik heb de sensoren besteld, dus hopelijk komen die binnenkort aan, het ligt nu in Nederland.
Ik zal sowieso het resultaat hier delen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:21

Polar schreef:
Capopjekop: Voor mij werkt dat niet goed genoeg helaas.
Ik ben vrij recent met eentje naar de weegbrug gegaan en had echt op het oog verwacht dat er minimaal 50 tot 75 kg af zou zijn.
Ze zag er goed uit, leek op het oog niet meer te zwaar, maar helaas geen gram afgevallen.

Kan het zijn dat er vet is afgegaan en bespiering is bijgekomen? Dan weegt ze hetzelfde, maar is ze gezonder.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:30

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:38

Nee, helaas is er geen bespiering bijgekomen.
Het is gewoon vreemd, want zo op het oog zie je wel dat er overgewicht is, maar niet in deze extreme mate (circa 75 - 90 kg).

Cinniz123, die specifieke van dat merk had ik nog niet gezien! Dat zou hier absoluut een optie zijn als we uiteindelijk niets met de sensoren in elkaar kunnen zetten.
Bedankt voor de link!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 20:03

De weegschaal werkt! *\o/*
Ik zal morgen een foto maken, voor wie dat leuk vindt.

Het gekke is wel dat één van de paarden op het oog dikker lijkt dan de andere (zelfde stokmaat, zelfde bouw) maar wel 50 kg lichter is.
Maar goed, nu kunnen we in ieder geval goed in de gaten houden of hun gewicht omhoog of omlaag gaat, of stabiel blijft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:11

Polar schreef:
Nee, ik zal dat nog even toevoegen. :)
Het is te ver rijden om regelmatig te kunnen wegen.
Wel bedankt voor het meedenken.

zit je toevallig bij een afvalverwer of loonwerker in de buurt?
Die hebben vaak wel een weegschaal voor vrachtwagens

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 20:15

Ik heb ondertussen een oplossing gevonden. :j