Pony heeft bult op ruggengraat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:11

Ik zou in ieder geval niet rijden op een dier dat er zo bij staat. Opgetrokken buik en spanning in de rug. Dat wil je toch niet, daar op zitten. Eerst maar eens lekker in haar lijf komen, en mocht ze per dag wisselen.. dan enkel trainen op dagen dat ze er niet zo bij staat. Als het blijft dan dierenarts. Je stalhouder kan nog zo professioneel zijn, het is geen arts.

Bowo

Re: Pony heeft bult op ruggengraat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:22

De bult is op je eerdere foto's ook al zichtbaar. Denk dat het dus inderdaad een vraag is hoe lang ze dit al heeft

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:24

DuoPenotti schreef:
Gelukkig zijn jullie van stal veranderd.
Heel goed!

Op de 3e foto van je vorige topic zie je de bult ook wel.
Maar ze lijkt nu afgevallen en zie je de bult ook beter.

Is dat trage lopen van haar nog verbeterd?

Ik zou de dierenarts eens een bloedonderzoek op tekorten laten doen en meteen even laten kijken waar hij vind dat de bult vandaan komt.

Ja, ze loopt sneller en lijkt meer gemotiveerd! Maar maak me nu toch ineens echt zorgen over de bult. Alhoewel vandaag het al veel minder was.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:25

SusanH schreef:
Ik wil je niet bang maken. Maar de eerste pony van onze dochter had dit ook, na een trap van een groter paard. Ineens een bult op haar rug. Gaf geen pijn aan. Liep normaal. En een maand of anderhalf later was het ineens foute boel. Koorts, leek koliekerig en haar staart was verlamd. Dierenarts dacht in eerste instantie rhino. Maar later bleek dat ze door die trap toch schade had aan haar wervels waardoor er een zenuw klem is komen te zitten. Als gevolg daarvan was haar achterhand deels verlamd geraakt. Helaas hebben we haar in moeten laten slapen. Ik zou er dus goed naar laten kijken door een dierenarts.

Nee.. meen je?? Ik zal het is vragen aan de staleigenaar en vragen of we de dierenarts kunnen laten komen dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:26

Ik vind hem sowieso heel bloot op de rug. Weinig bespiering en weinig vlees.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:26

Informatie vragen staat vrij hè, je hoeft niet meteen een grootscheeps onderzoek er op los te laten, even informeren wat een paardenarts / osteo er van vindt is wel het minste dat ik zou doen, en aan de hand van hun mening verder kijken wat verstandig is om te doen.

Ruggenwervels daar zit dermate veel belangrijk spul in, dat is imo niet iets waar je een risico mee neemt :(:)

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:29

pmarena schreef:
Informatie vragen staat vrij hè, je hoeft niet meteen een grootscheeps onderzoek er op los te laten, even informeren wat een paardenarts / osteo er van vindt is wel het minste dat ik zou doen, en aan de hand van hun mening verder kijken wat verstandig is om te doen.

Ruggenwervels daar zit dermate veel belangrijk spul in, dat is imo niet iets waar je een risico mee neemt :(:)

Ja, had ik gister gedaan. Maar osteo zegt dat het niks is en dat de verandering van het ruwvoer zorgt voor weinig vlees in haar rug waardoor dit zichtbaar is geworden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:32

Je hoeft toch niet aan de staleigenaar te vragen of de dierenarts mag komen?
Gewoon zelf een afspraak maken. Als er niets ernstigs is, dan zijn de koste wel te overzien. Is het wel iets serieus, dan ben je hoe dan ook blij dat je de dierenarts hebt laten komen.
Niet te lang afwachten met dit soort zaken. Gewoon een dierenarts laten komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:55

Een osteo die zegt dat dit niks is??
Jemig..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:23

Oh, wacht. Ik zie in je profiel dat je 15 bent. Dan met je ouders bespreken dat het verstandig is dat hier een dierenarts bij komt, hun om toestemming vragen en dan een afspraak maken.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:26

Punz schreef:
Oh, wacht. Ik zie in je profiel dat je 15 bent. Dan met je ouders bespreken dat het verstandig is dat hier een dierenarts bij komt, hun om toestemming vragen en dan een afspraak maken.

Is een osteopaat ook handig? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:26

Billieenfaye schreef:
Punz schreef:

Is een osteopaat ook handig? :)

Nee geen peuten en paten tot hij echt goed nagekeken is.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:15

Ik heb het al eerder genoemd, maar die bult is de bovenkant van een lendewervel die meer uitsteekt nu de pony is afgevallen/bespiering aan rug heeft ingeleverd.
Wij mensen zijn ook niet allemaal gelijk, er zijn met een meer uitstekend borstbeen (kippenborst) of ribben die net iets anders gevormd zijn, bij paarden is dat net zo.

Mijn EV had dit ook toen hij schraal was en bespiering miste. Ik heb het toen ook laten nakijken.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:32

Desi_2409 schreef:
Ik heb het al eerder genoemd, maar die bult is de bovenkant van een lendewervel die meer uitsteekt nu de pony is afgevallen/bespiering aan rug heeft ingeleverd.
Wij mensen zijn ook niet allemaal gelijk, er zijn met een meer uitstekend borstbeen (kippenborst) of ribben die net iets anders gevormd zijn, bij paarden is dat net zo.

Mijn EV had dit ook toen hij schraal was en bespiering miste. Ik heb het toen ook laten nakijken.

Heel erg bedankt. Hoe geef ik haar langzaam meer bespiering? Aantal hier op bokt zeggen dat ik dan juist niet moet rijden, hoe bouw ik dit op voor haar?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:57

Ik vind dat je op zo'n bloot paard niet moet rijden.

Ga werken aan de hand of met dubbele lijnen. En geef haar voldoende voer om energie uit te halen.

Mijn eerste paard had ook zo'n bult en mijn osteo zei ook: hogere doornuitsteeksel en vooral goed zichbaar als hij bloter wordt.

Ik heb zijn rug laten onderzoeken middels rx.
In ons geval had de osteo gelijk

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:27

Hoi TS,
Fijn dat je zo met de pony bezig bent! Maar eigenlijk ben je best al lang met haar aan het "aanklooien". Dat is niet negatief bedoeld! Ik bedoel dat jullie al veel adviezen hebben gevraagd. Ik denk dat jij en je ouders nu ook wel eens een blije, vollere pony willen meemaken.
Jullie zitten in Beneden Leeuwen? Kan je aan een trailer / vervoer komen?
Minneke van Duijn is chiropractor, dierenarts, doet accupunctuur en ook Chinese Kruiden etc. Op donderdag werkt zij vanaf de Lingehoeve. Ik zou aanraden om met haar een afspraak te maken. Omdat ze ook dierenarts is, kan ze ook bloed afnemen als ze dat nodig is, maar als chiropractor vind ik haar ook erg fijn. Ik zou je aanraden ook je zadel mee te nemen.
De bult achter je zadel en op het kruis van je pony wordt ook wel Hunter Bump genoemd. Bij sommige rassen en bij onbespierde paarden is hij vaker prominent aanwezig. Maar het kan ook zijn dat er iets scheef zit. Een te lang zadel, of keer uitglijden in de wei kan al een scheefstand in de wervels of het bekken veroorzaken. Dan kan je trainen wat je wil, maar als er iets mis is, komen er geen spieren.
Minneke heeft veel expertise en dan heb je in één keer veel onderzocht. Hopelijk kan je dan in de zomer echt van je pony genieten zonder iedere keer af te vragen of ze iets mankeert.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:15

TS: Onthoudt dat Des1_2409 geen dierenarts is ( en mocht ze dat wel zijn, jouw pony NIET in het echt gezien heeft.
Het lijkt er op dat je geneigd ben met haar mening mee te gaan, maar je leest niet het tweede deel van haar opmerking, namelijk dat ze destijds haar pony wel degelijk heeft laten bekijken door een dierenarts

En dat is wat jij ook moet doen. Dan weet je wat er aan de hand is EN kun je alle vragen mbt hoe hier mee om te gaan stellen aan een deskundige die het dier in het echt gezien heeft.

Je zult hier allerlei meningen krijgen, maar niemand hier heeft jouw dier in het echt gezien , en de meesten van ons zijn geen dierenarts.

Met andere woorden:
We weten hier allemaal niet of het erg is of dat het wel mee valt.. Dat kunnen we vanaf ons schermpje gewoon niet zeggen

Dus:
Met je ouders overleggen of de dierenarts er bij mag komen. Zoals al eerder gezegd: als er niets ergs aan de hand is dan kost het dierenarts bezoek echt geen fortuin. Als er wel iets aan de hand is, ben je blij dat je de dierenarts hebt laten komen.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 23:39

Punz schreef:
TS: Onthoudt dat Des1_2409 geen dierenarts is ( en mocht ze dat wel zijn, jouw pony NIET in het echt gezien heeft.
Het lijkt er op dat je geneigd ben met haar mening mee te gaan, maar je leest niet het tweede deel van haar opmerking, namelijk dat ze destijds haar pony wel degelijk heeft laten bekijken door een dierenarts

En dat is wat jij ook moet doen. Dan weet je wat er aan de hand is EN kun je alle vragen mbt hoe hier mee om te gaan stellen aan een deskundige die het dier in het echt gezien heeft.

Je zult hier allerlei meningen krijgen, maar niemand hier heeft jouw dier in het echt gezien , en de meesten van ons zijn geen dierenarts.

Met andere woorden:
We weten hier allemaal niet of het erg is of dat het wel mee valt.. Dat kunnen we vanaf ons schermpje gewoon niet zeggen

Dus:
Met je ouders overleggen of de dierenarts er bij mag komen. Zoals al eerder gezegd: als er niets ergs aan de hand is dan kost het dierenarts bezoek echt geen fortuin. Als er wel iets aan de hand is, ben je blij dat je de dierenarts hebt laten komen.

Hey hoi, met mama besproken en de dierenarts komt binnenkort.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:40

Dit is denk ik gewoon de tweede lendewervel die onhoog gepopt is door compressie van de wervelzuil.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 23:42

Hutcherson schreef:
Dit is denk ik gewoon de tweede lendewervel die onhoog gepopt is door compressie van de wervelzuil.

Sorry maar wat betekent dat?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 01:27

Dit zie je vaak bij renpaarden, westernpaarden of merries die een moeilijke bevalling hebben gehad. Elk paard kan het krijgen overigens, als er maar genoeg druk op de wervels heeft gestaan. Dan duwt de wervelzuil zeg maar 1 wervel naar boven. Dit kan wel problemen geven op termijn, want hier zit de neurologische aansturing naar het darmpakket, de bekken organen, stukje nieren, blinde darm enzo.
Als die zenuwen bekneld raken omdat de ruggenwervel is verschoven geeft dat echt problemen. Soms is er niks meer aan te doen en soms kan een professional de spieren rond die wervel ontspannen kan ie terugzakken in zijn oorspronkelijke positie.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 08:15

Hutcherson schreef:
Dit zie je vaak bij renpaarden, westernpaarden of merries die een moeilijke bevalling hebben gehad. Elk paard kan het krijgen overigens, als er maar genoeg druk op de wervels heeft gestaan. Dan duwt de wervelzuil zeg maar 1 wervel naar boven. Dit kan wel problemen geven op termijn, want hier zit de neurologische aansturing naar het darmpakket, de bekken organen, stukje nieren, blinde darm enzo.
Als die zenuwen bekneld raken omdat de ruggenwervel is verschoven geeft dat echt problemen. Soms is er niks meer aan te doen en soms kan een professional de spieren rond die wervel ontspannen kan ie terugzakken in zijn oorspronkelijke positie.

Hoe bedoel je teveel druk? Heb ik dat zelf veroorzaakt? Want ik heb echt niks expres gedaan voor haar. en met proffesioneel, bedoel je dan een dierenarts? Of een chiropractor? Of een massage?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:56

Altijd eerst een dierenarts voor je aan een behandeling begint. Je kunt niet behandelen als je niet weet wat het is toch? Dus eerst de dierenarts en dan kijken welke behandeling het beste past.

En heeft de osteopaat nog meer advies gegeven over voeding? Want verandering van ruwvoer kan zeker de oorzaak zijn van wat schraler worden (en dus niet van de bult). Dan is het zaak om het juiste bij te voeren om te ondersteunen met de verhuizing en de verandering van voer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:12

Wordt tijd dat je jouw pony eens heel goed na laat kijken. De filmpjes die je geplaatst hebt tonen geen blije pony en pony lijkt steeds meer af te vallen nu een bult op de wervels en je zit er nog steeds op blijkbaar. Wat is er in tussentijd aan controle geweest door de dierenarts? Er waren al vraagtekens of dit beestje het allemaal wel aan zou kunnen in de topics. Voor mij lijkt het duidelijk dat dat niet het geval is en je pas op de plaats moet maken en de pony goed moet laten nakijken.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:34

Rizette schreef:
Wordt tijd dat je jouw pony eens heel goed na laat kijken. De filmpjes die je geplaatst hebt tonen geen blije pony en pony lijkt steeds meer af te vallen nu een bult op de wervels en je zit er nog steeds op blijkbaar. Wat is er in tussentijd aan controle geweest door de dierenarts? Er waren al vraagtekens of dit beestje het allemaal wel aan zou kunnen in de topics. Voor mij lijkt het duidelijk dat dat niet het geval is en je pas op de plaats moet maken en de pony goed moet laten nakijken.

Ok maar ik heb genoeg reacties dus het is duidelijk.