Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Gelukkig zijn jullie van stal veranderd.
Heel goed!
Op de 3e foto van je vorige topic zie je de bult ook wel.
Maar ze lijkt nu afgevallen en zie je de bult ook beter.
Is dat trage lopen van haar nog verbeterd?
Ik zou de dierenarts eens een bloedonderzoek op tekorten laten doen en meteen even laten kijken waar hij vind dat de bult vandaan komt.
SusanH schreef:Ik wil je niet bang maken. Maar de eerste pony van onze dochter had dit ook, na een trap van een groter paard. Ineens een bult op haar rug. Gaf geen pijn aan. Liep normaal. En een maand of anderhalf later was het ineens foute boel. Koorts, leek koliekerig en haar staart was verlamd. Dierenarts dacht in eerste instantie rhino. Maar later bleek dat ze door die trap toch schade had aan haar wervels waardoor er een zenuw klem is komen te zitten. Als gevolg daarvan was haar achterhand deels verlamd geraakt. Helaas hebben we haar in moeten laten slapen. Ik zou er dus goed naar laten kijken door een dierenarts.
pmarena schreef:Informatie vragen staat vrij hè, je hoeft niet meteen een grootscheeps onderzoek er op los te laten, even informeren wat een paardenarts / osteo er van vindt is wel het minste dat ik zou doen, en aan de hand van hun mening verder kijken wat verstandig is om te doen.
Ruggenwervels daar zit dermate veel belangrijk spul in, dat is imo niet iets waar je een risico mee neemt
Billieenfaye schreef:Punz schreef:Oh, wacht. Ik zie in je profiel dat je 15 bent. Dan met je ouders bespreken dat het verstandig is dat hier een dierenarts bij komt, hun om toestemming vragen en dan een afspraak maken.
Is een osteopaat ook handig?
Desi_2409 schreef:Ik heb het al eerder genoemd, maar die bult is de bovenkant van een lendewervel die meer uitsteekt nu de pony is afgevallen/bespiering aan rug heeft ingeleverd.
Wij mensen zijn ook niet allemaal gelijk, er zijn met een meer uitstekend borstbeen (kippenborst) of ribben die net iets anders gevormd zijn, bij paarden is dat net zo.
Mijn EV had dit ook toen hij schraal was en bespiering miste. Ik heb het toen ook laten nakijken.
Punz schreef:TS: Onthoudt dat Des1_2409 geen dierenarts is ( en mocht ze dat wel zijn, jouw pony NIET in het echt gezien heeft.
Het lijkt er op dat je geneigd ben met haar mening mee te gaan, maar je leest niet het tweede deel van haar opmerking, namelijk dat ze destijds haar pony wel degelijk heeft laten bekijken door een dierenarts
En dat is wat jij ook moet doen. Dan weet je wat er aan de hand is EN kun je alle vragen mbt hoe hier mee om te gaan stellen aan een deskundige die het dier in het echt gezien heeft.
Je zult hier allerlei meningen krijgen, maar niemand hier heeft jouw dier in het echt gezien , en de meesten van ons zijn geen dierenarts.
Met andere woorden:
We weten hier allemaal niet of het erg is of dat het wel mee valt.. Dat kunnen we vanaf ons schermpje gewoon niet zeggen
Dus:
Met je ouders overleggen of de dierenarts er bij mag komen. Zoals al eerder gezegd: als er niets ergs aan de hand is dan kost het dierenarts bezoek echt geen fortuin. Als er wel iets aan de hand is, ben je blij dat je de dierenarts hebt laten komen.
Hutcherson schreef:Dit zie je vaak bij renpaarden, westernpaarden of merries die een moeilijke bevalling hebben gehad. Elk paard kan het krijgen overigens, als er maar genoeg druk op de wervels heeft gestaan. Dan duwt de wervelzuil zeg maar 1 wervel naar boven. Dit kan wel problemen geven op termijn, want hier zit de neurologische aansturing naar het darmpakket, de bekken organen, stukje nieren, blinde darm enzo.
Als die zenuwen bekneld raken omdat de ruggenwervel is verschoven geeft dat echt problemen. Soms is er niks meer aan te doen en soms kan een professional de spieren rond die wervel ontspannen kan ie terugzakken in zijn oorspronkelijke positie.
Rizette schreef:Wordt tijd dat je jouw pony eens heel goed na laat kijken. De filmpjes die je geplaatst hebt tonen geen blije pony en pony lijkt steeds meer af te vallen nu een bult op de wervels en je zit er nog steeds op blijkbaar. Wat is er in tussentijd aan controle geweest door de dierenarts? Er waren al vraagtekens of dit beestje het allemaal wel aan zou kunnen in de topics. Voor mij lijkt het duidelijk dat dat niet het geval is en je pas op de plaats moet maken en de pony goed moet laten nakijken.