Ruin op merriebrok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:28

xMyrth schreef:
Volgens mij wordt er niet 2 kg luzerne gevoerd. Ik zal het vandaag eens vragen, maar ik dacht zo'n 3/4 voerschep door de brokken heen?

Merriebrok mag je volgens mij ook niet als standaardbrok geven toch? Alleen voor een periode?

Toen werd het aanvullend gebruikt op de basisbrok.
Dus in de ochtend een goeie halve schep en in de avond ook. En inderdaad goed weken :)

Mijn oude ruin heeft het jaren lang gekregen als voeding, hij had de neiging snel dun te worden, zeker in de winter viel hij erg terug.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:27

Het is ook wel van belang hoeveel je voert.
Inderdaad zoals hiervoor ook al geschreven een volle schep lucerne is maar 200 gr. Dat zet natuurlijk niets aan kwa eiwit.

Ik geef zelf lucernebrok voor de eiwit.

Hoeveel myo flakes kreeg hij?

Hoeveel merriebrok geef je nu?
Is dat het enige wat hij krijgt of ook nog basis brok erbij?
En hoeveel krijgt hij daar dan van?
Hoeveel en hoe vaak krijgt hij op een dag?

Als je dat niet weet kun je ook niet zoveel zeggen over de werking en of je meer moet geven of iets anders moet gaan geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:35

monsera schreef:
Het is ook wel van belang hoeveel je voert.
Inderdaad zoals hiervoor ook al geschreven een volle schep lucerne is maar 200 gr. Dat zet natuurlijk niets aan kwa eiwit.

Ik geef zelf lucernebrok voor de eiwit.

Hoeveel myo flakes kreeg hij?

Hoeveel merriebrok geef je nu?
Is dat het enige wat hij krijgt of ook nog basis brok erbij?
En hoeveel krijgt hij daar dan van?
Hoeveel en hoe vaak krijgt hij op een dag?

Als je dat niet weet kun je ook niet zoveel zeggen over de werking en of je meer moet geven of iets anders moet gaan geven.

Dit inderdaad. 3/4 schep losse luzerne is niet veel. Hoeveel van de myo flakes gaf je (droog)?
Juist met een schraal paard zul je eerst moeten weten hoeveel je daadwerkelijk nu van iets voert.
Dan weet je ook wat je op kunt hogen.
Een half schepje van dit of dat gaat niet werken. Ja voor onderhoud. Maar niet om aan te komen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:36

Je zou de metazoa muscle fit ook kunnen proberen.
Super spul vond ik het,gaf het aan mijn merrie die weer aan het werk ging na een veulen.
Kwam prachtig in de spiertjes ervan.

xMyrth

Re: Ruin op merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 15:07

Ik zal zoveel mogelijk proberen na te vragen straks. Ik weet het nu immers niet. Paard is altijd van hun geweest, dus zij hebben zich met voer bezig gehouden :)

Hij is niet schraal of te dun. Hij heeft een slanke bouw.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:14

Ik denk dat te veel mensen hier denken dat het paard aan moet komen inderdaad. Het enige wat er aangeraden is is meer eiwitten voor de spieren, omdat die daar wat schraal mee is. Dan heb je dus niks aan de slobbers enzovoorts die aangeraden worden. Eiwitten kan je op meerdere manieren voeren, maar dan moet je dus wel genoeg voeren ervan. Zelfs voer met hoogste eiwitgehalte wat er bestaat heeft geen effect als je er niet genoeg van voert. En zelfs als je wel genoeg voert, je moet de spieren er ook op trainen.

Ga eerst eens vragen wat hij krijgt. Zowel qua hooi als qua krachtvoer. Luzerne bij brok om hem langer te laten eten is geen probleem en vaak fijn, maar dat is meestal zo weinig dat het ook geen invloed heeft. Zowel niet qua eiwit en niet qua verkeerde verhoudingen. Met losse luzerne moet je echt wel veel voeren voordat je aan scheve verhoudingen komt.

Ik geef bijvoorbeeld zowel lijnzaad als luzerne voor wat meer eiwit (en andere voordelen). Merriebrok kan een hele goede optie zijn, afhankelijk van het merk en natuurlijk het paard zelf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:05

Maar aan een bouw verander je niets.

Ik ben wel heel benieuwd naar wat foto's van je paard.. :o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:14

Nee aan bouw verander je niets inderdaad. Hij is smal gebouwd, maar mag ook niet dunner worden. Bespiering mist ook behoorlijk, dus daar is werk aan de winkel.

Hier de foto's :D <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:19

xMyrth schreef:
Hij is niet schraal of te dun. Hij heeft een slanke bouw.

Ik vind hem op de onderste foto echt wel schraal hoor...maar goed dat is mijn mening en wie weet vertekent de foto

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:51

Wat een lief koppie!!!

Maar hij heeft inderdaad vetjes en spieren nodig. Eiwitrijk voer, aangevuld met vezels.
Dat voer wat ik in de link heb gezet is ook geschikt voor paarden die aan moeten komen.

Verder kan je ook nog NAF opkikker toevoegen. Dat is een balancer die mijn paard écht een boost heeft gegeven vorig jaar, toen ze mager uit de opfok kwam.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:55

Op dit moment krijgt hij 1,5kg merriebrok. Daar zit een een klein schepje luzerne bij, niet veel begreep ik..

Hooi (niet gewogen, wel hele dag door porties). Geen voordroog overigens.

En bij de brokken ook altijd fenegriek.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:07

Je paard mist bespiering maar ook zeker wat vet(welke hij nodig heeft om bespiering te kweken én onderhouden).
Spieren toevoegen is een combinatie van de juiste voeding, juiste training en voldoende rust(hersteltijd).
Eigenlijk identiek als bij mensen ;-)
Merriebrok voorziet in vitamines en mineralen en zit veel hoger in eiwitten in vergelijking tot basisbrok.
Dit paard basis brok voeren gaat niets uithalen en is onnodig, het geeft alleen maar een hogere belasting qua vertering(want zetmeel).

Voer je nu nog de combinatie of uitsluitend merriebrok?

Ik schat je paard op zo tussen de 165 en 170, ik zou in dit geval naar 2 maal daags 1 kg merriebrok gaan met 2 voerscheppen grasmix/seniormix (beide van Hartog) bij iedere voerbeurt.
Ook zou je, voor de vetten, wat extra olie kunnen toevoegen(plantaardig).

Als je dat gaat combineren met 3 a 4 keer pw de juiste training dan zou je met een maand of 2 een ander paard moeten zien.

Edit: ruwvoermix dus, geen brokken van Hartog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:16

Mijn dragende merrie staat op 2 kilo merrie brok maar het beter op gewicht komen heb ik echt voor elkaar gekregen met onbeperkt hooi. Er ligt dus dag en nacht hooi. Wordt 4keer per dag bijgevuld. Dus regelmatig een portie zegt niet zo veel hier gaat er 15 tot 20 kilo in momenteel per dag.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 20:22

Op dit moment krijgt hij geen basisbrok, uitsluitend merriebrok.

Welke olie zou je aanraden?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:25

xMyrth schreef:
Op dit moment krijgt hij geen basisbrok, uitsluitend merriebrok.

Welke olie zou je aanraden?

Mocht je dat niet in grote hoeveelheden gaan voeren dan voldoet zonnebloemolie prima, een dikke scheut over de brokken is genoeg.
Wil je echt iets meer opvoeren dan is lijnzaad of omega3(69) een beter alternatief.
Ik ga overigens wel mee met Sonjim, onbeperkt goed ruwvoer is absoluut een must (eigenlijk altijd maar zeker in dit geval).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:47

Niet alles gelezen, maar ik zou zeggen Weightlift van Pavo

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:07

Ook het hooi zou ik onbeperkt geven.. want aan porties heeft hij niet genoeg.. niet om bij te trekken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:25

Die kan inderdaad wel wat vetjes en spier gebruiken. Daar zijn al goede adviezen over gegeven, maar ik wil je zo vanaf de foto's ook aanraden om eens kritisch naar het zadel te kijken. Ik zie best wel spieratrofie naast de schoft (trapeziusspier). Om daar spier te krijgen kun je met een niet passend zadel voeren wat je wilt, maar zul je atrofie houden door het zadel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:53

Ik voer op dit moment rust en herstel van voermeesters en ben ik tevreden over.
Hoog in vitaminen en mineralen en hoog in eiwit, laag in suikers en zetmeel.
Ja, graan, maar dat is ook niet altijd zo’n drama.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:10

Wanneer is hij nog ontwormd?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 23:20

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Aan het hooibeleid kan ik niets veranderen. Ik kan het niet onbeperkt voeren, maar hij krijgt wel genoeg denk ik. Ze hebben zowat heel de dag door te eten.

Ontwormen wordt goed bijgehouden. Wordt altijd door stal geregeld en iedereen doet mee. De volgende kuur staat weer op de planning, weet even niet precies wanneer.

@tennan, je hebt gelijk wat betreft het zadel. Dit lag niet goed :'( Vorige maand is de zadelpasser geweest en nu kunnen we weer vooruit als het goed is! Over 2 weken komt de fysio ook langs :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:31

Ik zie wel meerdere dingen aan dit paard.

Ten eerste is de bovenlijn niet voldoende getraind en ik denk dat betere dressuurmatige training hem goed zou doen. Daar worden ze ronder van. (te zien aan deuk voor de schoft, deuk na de schoft en algemeen te weinig bespiering in de bovenlijn)
De spier atrofie naast de schoft viel mij ook op en de buik is niet gevuld (te zien in de flank) waardoor ik wel echt twijfel of hij genoeg ruwvoer krijgt. Daarnaast zie je de ribben.. ribben mag je wel voelen maar niet zien. Ik vind hem dus ook te schraal.

Ik blijf erbij dat voldoende en goed ruwvoer de basis moet zijn. Dus ik zou hem echt bietenpulp gaan geven met olie en daar in een krachtvoer met meer eiwit.

Het is wel een leuk dier om te zien en met enige aanpassingen denk ik dat hij nog knapper zal worden. :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:08

Hij is in ieder geval niet smal gebouwd, dit hoort een compact paard met mooie ronde billen te zijn.

Zoek gewoon een goede brok, al dan niet merriebrok, als het maar kwaliteit heeft.

En dan voeren maar.

Luzerne erdoor zie ik het nut niet van in. Als je hem 1 kg brok geeft per keer kan het echt niet hap slik weg zijn.

En natuurlijk ook: gefeliciteerd met je paard :-)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 13:46

Excuus, foutje gemaakt.
Meneer krijgt geen Subli, maar Havens merriebrok op dit moment :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 13:57

Niet vergeten dat echt niet elk paard mooie ronde vormen heeft. Je hebt paarden die al dik worden van de lucht en je hebt paarden waar je onbeperkt voer in kan stoppen maar nog steeds niet vol/rond/dik worden. Deze hebben van nature geen aanleg voor veel vetmassa. Daar moet je dus wel mee oppassen met wat je ze geeft.

Ik denk dat je met goed trainen heel veel kan bereiken qua spieren. Dus qua hoeveelheid merriebrok zo laten en gaan trainen. Dan kan je, naarmate hij intensiever wordt getraind ook meer brok geven.

Het is wel een paard met een lieve uitstraling