Laser of osteopaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:48

tja, als je na het losrijden de baan inkomt en een jury zegt dat je niet mag starten is je paard niet "gewoon een beetje stijf". Dan is de beweging gewoon niet oke.
En wanneer mensen zeggen "zo loopt ie altijd" dan is het tijd om eens goed na te denken...en eens op de kliniek laten kijken.

Hier zo'n voorbeeld gehad op een stal....paard iep niet goed, diverse keren uitgebeld met dressuur en op de endurance niet door de voorkeuring heen.
... paard door de molen gehaald, meso-therapie gehad, werkelijk alle uit de kast. Uiteindelijk reden die mensen het dier totaal verkeerd...reden het meteen weer vast....wisseling van instructie en andere wijze van rijden maakte het verschil uiteindelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:03

Hutcherson schreef:
Kidde schreef:
@Hutcherson een oseopaat of andere behandelaar heeft volgens mij nog steeds geen echo of röntgen ogen. Volgens jou kan hij of zij dan alsnog wel gaan laseren. Ik vind dat je dan blind aan het behandelen bent, je hebt namelijk geen idee waar het probleem exact zit.

Een goede dierenarts kan overigens zeker wat met vage klachten. Een paard hier liep ook wat stijf en bleek problemen met de meniscus te hebben

Dus eigenlijk zeg je dat geen enkele niet-DA mag laseren?
Want dan gebeurt echt heel veelvuldig en laser heeft niet echt nadelen (behalve voor je portomonee).
Een osteopaat voelt waar spanning zit, probeert die te normaliseren en zet laser in bij hardnekkige spanning die al lang aanwezig is. Met laser kun je dan de spier even ontspannen zodat je een blokkade kunt weghalen en de hele boel chronisch normaliseert. Je behandeld dus niet een medische diagnose met laser als osteopaat, maar dat wat je onder je handen voelt.

Je kan wel schade aanrichten met een laser, het is niet alleen het risico dat een nadeel voor portemonnee is. Sowieso zou ik heel erg opletten wie je laat laseren en hoe zij opgeleid zijn om te laseren. En ook zeker met behandelen zonder te weten of er wat mis is kan je ook schade aanrichten. Juist bij paarden waar duidelijk iets te zien of voelen is zou elke therapeut eerst een onderzoek door een da moeten eisen, want zij hebben geen röntgen of echo ogen. En dat is hier het geval, anders word je niet uitgesloten door een jury. Die zijn juist extreem voorzichtig, omdat ze juist geen da zijn. Dan moet het echt duidelijk niet goed zijn.

Therapeuten zoals osteopaten zijn geweldig als ondersteuning na een blessure/diagnose of als checkup zonder echte klachten, maar niet als vervanging voor een dierenarts als er wat aan de hand is. Zo staan degene waar ik klant bij ben er ook in. Die zouden deze casus ook eerst doorsturen naar kliniek.

Popstra

Re: Laser of osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:23

Als een jury je niet laat starten dan loopt hij wel heel verrot!
Zoals velen hier al zeggen altijd eerst na laten kijken door een arts!!

Ten eerste om vlot een diagnose te stellen en niet te blijven sukkelen na enerlij ,behandelingetjes, door zelfbenoemde peute of paat en ten tweede omdat het wel zo eerlijk is voor je paard!

Ga dan ook gelijk naar een ,goede, arts dus vaak een kliniek. Mensen in jouw sport kunnen je daar in wel adviseren welke goed is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:26

Hutcherson schreef:
Wat dacht je van beiden?
DA erbij betrekken lijkt me zonde van het geld. Aangezien die eerst veel onderzoeken zal doen voordat er iets uitkomt, als er al iets uitkomt. Want neurologisch kan niks worden getest even gauw.

Osteopaat met laser kan zeker kijken of je paard met wat simpele handelingen weer beter gaat. Kost je 1 max 2 behandelingen. Osteopathie is geen abonnement he. Stuk goedkoper dan de DA. En kan je altijd later nog inschakelen. Wel een goede osteo uitkiezen.

Wat slecht dit!

Wat moeteen paat gaan laseren als die geen diagnose weet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:09

Hutcherson schreef:
Dus eigenlijk zeg je dat geen enkele niet-DA mag laseren?

Nee, geen enkele niet-DA mag officieel een diagnose stellen. En een goede paat/peut zal niet (kunnen) werken zonder een diagnose.

DA stelt diagnose en is de enige die dat wettelijk gezien ook mag, en paat of peut behandelt daarna indien dat zinvol is. Al dan niet in aanvulling op een DA-behandeling.

TS: ik zou zeker ook PSSM in gedachten houden en een DA daar ook expliciet naar laten kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:32

Eens met de meesten hier in het topic. Mijn ervaring is ook dat een jury iemand niet "zomaar" met een beetje stijf uit de wedstrijd haalt. Reden genoeg om voor een kreupelheidsonderzoek naar een dierenarts te gaan, ook al zie je er zelf niet zoveel aan.
Als je paard vaker een beetje stijf is, zoals je zegt, dan kan je eigen beoordelingsvermogen niet meer zuiver zijn.
En zelfs al ben je goed in het beoordelen van kreupelheiden kun je als amateur natuurlijk nooit zoveel zien als een dierenarts.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 01:29

Welke schade richt een laser aan dan?
En een osteopaat stelt zeker wel diagnoses, alleen geen medische. Ik denk dat we langs elkaar op praten. Eigenlijk heb ik al wel gezegd dat een osteopaat lasert en behandeld op wat hij/zij waarneemt met de handen. Hypertonie die hardnekkig is wordt gelaserd. Onrust in fascia, kan worden gelaserd (niet voorkeur), verzuring kan worden gelaserd, stuwing in bv galwegen, kan worden gelaserd.

Wondgenezing stimuleren? Kan gelaserd worden, eczeem/huidirritatie etc kan gelaserd worden.

Wat zou de schade dan zijn?

Iedere peut/paat heeft eigen diagnostiek en handeld naar aanleiding wat er in die diagnostische fase is gevonden.
Bij een DA is dat bv een peesblessure en een osteopaat voelt bv een trigger point of blokkade op de schoft of thoracolumbale overgang. Een fysio of masseur voelt spanning in de onderrug musculatuur, etc.

Elk discipline werkt met diagnostiek in zijn eigen expertise. Het is dus niet een voorwaarde dat een DA eerst komt diagnosticeren voordat een osteo zn werk kan doen. Dat heeft niets met een goede of slechte osteo te maken maar verschil in expertise en diagnostiek.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 04:28

Hutcherson schreef:
En een osteopaat stelt zeker wel diagnoses, alleen geen medische. Ik denk dat we langs elkaar op praten. Eigenlijk heb ik al wel gezegd dat een osteopaat lasert en behandeld op wat hij/zij waarneemt met de handen. Hypertonie die hardnekkig is wordt gelaserd. Onrust in fascia, kan worden gelaserd (niet voorkeur), verzuring kan worden gelaserd, stuwing in bv galwegen, kan worden gelaserd.

Wondgenezing stimuleren? Kan gelaserd worden, eczeem/huidirritatie etc kan gelaserd worden.

Wat zou de schade dan zijn?

Iedere peut/paat heeft eigen diagnostiek en handeld naar aanleiding wat er in die diagnostische fase is gevonden.
Bij een DA is dat bv een peesblessure en een osteopaat voelt bv een trigger point of blokkade op de schoft of thoracolumbale overgang. Een fysio of masseur voelt spanning in de onderrug musculatuur, etc.

Elk discipline werkt met diagnostiek in zijn eigen expertise. Het is dus niet een voorwaarde dat een DA eerst komt diagnosticeren voordat een osteo zn werk kan doen. Dat heeft niets met een goede of slechte osteo te maken maar verschil in expertise en diagnostiek.

Uit interesse: welk soort diagnoses stelt een osteopaat dan wel, als het geen medische zijn?

Want alle voorbeelden die je opnoemt zijn symptomen, geen diagnoses.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:11

Wwllicht het paard spat heeft, of ontstoken andere gewrichten.
Dat gaat een osteo met een laser niet verhelpen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:39

Ik denk dat we niet moeten verzanden in als/ als maar dat en/ en juist goed zou zijn..alle alternatieve behandelingen kunnen aanvullen mits de DA er eerst eens goed naar gekeken heeft.

Als een rug vast zit omdat er een been ontlast wordt omdat daar iets zit dan helpt het losmaken van die rug (even een simpel voorbeeld) want dan komt het voort uit een compensatiepatroon. En die kan er andersom ook in zitten, een overbelast been door een vastzittende rug en scheef rijden. Maar dan nog is het wel belangrijk om te weten of dat been nog goed is of dat er iets zit een ontsteking oid die rust nodig heeft en om een goed stappenplan te maken is het belangrijk om te weten wat er allemaal precies aan de hand is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:02

Ik kan hutcherson echt wel volgen. Als je voldoende ervaring hebt en je paard goed kent (in gezonde doen) kan een osteo echt prima vóór een dierenarts komen.
Ik ga zelf ook naar een fysio/osteo zonder eerst langs een huisarts te gaan. Vaak zou ik zelfs eerder mijn instructrice mee laten kijken dan een dierenarts bijvoorbeeld.
Sterker nog: de conventionele route heeft mij zelf nog nooit vooruit geholpen met bewegingsproblemen. Ze kunnen het probleem gewoonweg niet vinden. Waar therapeuten me wel duurzaam vooruit geholpen hebben.

Alleen vraag ik me wel af of er in het geval van TS voldaan wordt aan die 2 voorwaarden om de dierenarts verantwoord over te slaan. Bij een voldoende serieus probleem wil je wel op enig moment uitsluiten dat er geen structurele schade ten grondslag ligt aan het probleem. En daarom snap ik de 'dierenarts eerst' opmerkingen hier dus ook heel goed.

TS: in jouw geval zou ik op zoek gaan naar een goede! paardendierenarts. Niet de kliniek om de hoek die je belt voor inentingen, wondjes, koliek etc. Maar de (sport)paardenarts.
Als je niet eens aan je proef mag beginnen is er echt meer aan de hand dan stijfheid of een beetje scheefheid. Anders zou een jury je op zijn minst van start hebben laten gaan om te kijken of het alleen om spanning oid zou gaan. Ik zou dit signaal serieus nemen en het zien als een kans om je paard duurzaam een gezondere toekomst te geven.
Het zal best even hard zijn binnen gekomen maar het is positief! Iemand kijkt met je mee en grijpt nu in zodat je straks langer plezier kunt hebben van je paard.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:34

Helemaal eens met wat jij schrijft pol013.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 02:20

Popstra schreef:
Wwllicht het paard spat heeft, of ontstoken andere gewrichten.
Dat gaat een osteo met een laser niet verhelpen

Spat is een botcyste en uiteindelijke ankylose van het gewricht. Daar is the point of no return bereikt. Daar gaat de DA ook niks meer aan doen als het niet meer in beginstadium is (behalve pleisters plakken).
Waarom kan een ontsteking niet verbeteren met laser?
Ik zie niet waarom?
Doorbloeding verbeterd, afvalstoffen worden beter afgevoerd, immuuncellen kunnen er effectiever bij. Met laser versnelt het herstel van ontsteking drie keer zo snel.

Osteopathische diagnoses zijn vooral dysfunctioneren van organen, blokkades in de wervelzuil en/of ribben, triggerpoints met inderdaad alle eerder genoemde symptomen. Waar een DA allerlei tests doet om te kijken of er iets uit komt, voelt een osteo het lichaam af naar symptomen. Die worden met elkaar verbonden en daar komt een probleemstelling uit dat behandeld wordt. Hierbij worden alle problemen verholpen omdat je nooit kunt achterhalen wat eerst was en een ander probleem veroorzaakt. Strategie van de DA is diagnose stellen en pleister plakkrn (medicatie bv) zonder het probleem weg te halen. Of wel probleem weghalen (bv operatie) maar dat heeft altijd weer andere gevolgen die aldanniet voor problemen kunnen zorgen op langere termijn.

Er zijn ook DA'en die osteo zijn geworden en je merkt dan ook echt het verschil van opleiding en visie van de DA opleiding en de osteo opleiding. Men leert dan anders kijken en meer zoeken naar de oorzaak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:58

Een osteo kan niet zo blind stellen een paard spat heeft. Daar heb je rontgen voor nodig. Je kunt het wel vermoeden.
En tegenwoordig kunnen ze hele goede plijsters plakken mocht het zo zijn en kan je nog jaren van je paard genieten mits je het netjes managed en bij houd.

Verder zeg ik nergens dat een laser niks helpt. Ik zeg enkel dat het helpt mits er een juiste diagnose is gesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:51

Buiten dat een osteo geen diagnose kan stellen (hooguit vermoeden) kan alleen op basis van een juiste diagnose de DA er dan de juiste behandeling voor kiezen met de grootste kans van slagen. Dat kan het inspuiten van pijnstilling/onstekingsremmers zijn, een Tildren infuus, shockwave therapie, orthopedisch beslag of lasertherapie zijn of een combinatie ervan.
Bij de dierenarts zijn vaak meer disciplines aanwezig, ook osteopaten en chiropractikers.
Ik zou zelf altijd kiezen voor meer inzicht in de kwaal alvorens te behandelen, omdat je andersom het risico loopt dat je je geld weggooit. Een osteopaat komt ook niet voor niets langs.

En @Hutcherson. Je de-dierenarts-plakt-alleen-maar-pleisters-kwalificatie vind ik nogal denigrerend voor wat een dierenarts kan betekenen. Een goede diagnose is echt het belangrijkst voor een succesvolle behandeling.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:07

Zucht... Ik heb tweemaal geprobeerd uit te leggen dat ieder disciplines een andere diagnostiek heeft en dus zeker wel werkdiagnoses kan stellen om correct en doeltreffende te kunnen behandelen. Zeker bij osteopathie zit het erin dat ook omliggende weefsels weer in balans kunnen worden gebracht. Dus ondanks die spat bv kan de rest van het lichaam wel weer in ontspanning worden gebracht zodat de pijn en ongemak minder is.

Dus osteo stelt geen medische diagnose, maar wel osteopathische diagnose.
Daar zit verschil in. Maar ik staak voor nu mijn poging dit duidelijk proberen te krijgen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:29

Je kan wel zuchten maar je geeft nu zelf toe dat de osteo enkel een osteopatische diagnose kan stellen en daar heb je in de praktijk geen reet aan als je niet zo weten of er daadwerkelijk dus spat zou zittendie medisch behandeld moet worden!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:21

Je snapt mijn punt echt niet.
Ik geef het op. Bel de DA.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:38

Hutcherson, heb jij vanuit de medische kant wel ervaring met laseren?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:42

Prugelpiet, zeker. Ik heb er scholing voor gevolgd, in de praktijk mee gewerkt (helaas nog niet veel meters kunnen maken want was niet mijn apparaat) en stond op het punt zelf mijn eigen laser te kopen. Uiteraard ben ik niet een 'random particulier die dat wel tof lijkt' en heb ik aanvullende kennis en ervaring. Ik voelde de werking van de laser direct terug onder mijn vingers. Ik behandelde destijds een verzuurde structuur in de schoft. Dat voelde als een pezige streng in de schoudermusculatuur als je erover heen ging met je vingers. Na fasciale technieken en fecoaptatiemanipulaties lukte het niet de spanning te doen afnemen dus geprobeerd met de laser en toen was die ' pezige streng' verdwenen en kreeg ik het weefsel wel rustig. Paard reageerde erg goed hierop. Ik heb ook resultaten gezien bij peesblessures (niet zelf behandeld) en wondgenezing.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:17

Dan vind ik het nog veel bijzonderder dat je laseren aanraad zonder goede diagnostiek. Juist jij zou dan toch moeten weten dat elke problematiek echt zijn eigen benadering met laserbehandelingen vereist?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:19

Wat is jouw achtergrond precies?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:20

Hutcherson schreef:

*knip*

Dit zijn wel de opmerkingen waardoor het vertrouwen zo laag ligt. Een laser gaat nooit diep genoeg doordringen in het lichaam om de galwegen te bereiken. Natuurkundig gezien wordt die diepte niet gehaald.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:29

Bowo schreef:
Hutcherson schreef:

*knip*

Dit zijn wel de opmerkingen waardoor het vertrouwen zo laag ligt. Een laser gaat nooit diep genoeg doordringen in het lichaam om de galwegen te bereiken. Natuurkundig gezien wordt die diepte niet gehaald.

Hoe diep komt hij natuurkundig gezien dan? En met welke lichtkleur is dat onderzocht, hoeveel vermogen en wat voor diameter van de kop? En is er dan alleen onderzocht hoe diep de beam komt of zijn de factoren scattering en radiation hierin ook verwerkt? Geeft het onderzoek ook een huidskleur aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:46

Hutcherson schreef:
Dus osteo stelt geen medische diagnose, maar wel osteopathische diagnose.
Daar zit verschil in. Maar ik staak voor nu mijn poging dit duidelijk proberen te krijgen..

Je hebt niets aan een osteopatische diagnose. Want dan ben je alleen symptomatisch iets aan het oplossen.
Om de oorzaak te behandelen moet je een compleet beeld hebben. Daar horen diagnostische maatregelen bij zoals beeldvorming (rontgen, echo), bloedonderzoek etc.