Paard hapt naar eigen borst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:53

VinceMaestro schreef:
Marigold schreef:
Weet je zeker dat de castratie volledig is geweest?
Dit komt op mij over als frustratie. Het jagen op ruinen zou niet persé nodig hoeven zijn. Het juiste paard, met een juiste attitude zou juist een fijn ravot maatje voor hem kunnen zijn.
Maar ja, je staat wellicht met paarden van andere eigenaren, waardoor dat lastig wordt.
En hoe probeer je uit of het goed gaat.. want als het niet goed gaat dan sta je ook machteloos te kijken.

Ik zou hem toch eens op hormonen laten checken denk ik, in jou geval.
En er prio van maken dat hij (misschien onder professionele begeleiding ?) gematcht kan worden met tenminste 1 ander paard.
En ook zorgen voor 24/7 beschikking tot hooi.

De castratie is ook goed gegaan, hij is in Spanje een keer geruind (waarschijnlijk niet), bij de vorige eigenares is hij een keer geruind waarbij ze er een bal uit hebben gehaald en bij ons hebben ze er een bal en een bij bal uitgehaald

Was hij klophengst dan?

1e x half gecastreerd, tweede keer de tweede (lastigere) helft?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:54

De castratie is ook goed gegaan, hij is in Spanje een keer geruind (waarschijnlijk niet), bij de vorige eigenares is hij een keer geruind waarbij ze er een bal uit hebben gehaald en bij ons hebben ze er een bal en een bij bal uitgehaald[/quote]

Was hij klophengst dan?

1e x half gecastreerd, tweede keer de tweede (lastigere) helft?[/quote]

Jep

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:11

Wat bij mijn paard hem helpt is heel simpel een kartonnen doos. Gevuld met hooi en handje brok. In de bak. Eerst alleen dicht gevouwen, tot hij snapt dat het open maken een beloning geeft. Later bied jij de doos dicht aan en aan hem om uit te vogelen hoe die doos open krijgt. Het prikkelt zijn zoekgedrag naar voedsel en houdt hem bezig.
Het is veilig voor je paard. Alleen de kartonnen doos sneuvelt wel, maar die moet je toch kleiner maken.
Aladdin is inmiddels een meester in open van kartonnen dozen. En het is mooi te zien hoe het hem bezig houdt en helpt.
En dozen krijgen we hier genoeg in alle soorten en maten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-03-25 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 10:14

janouk schreef:
Wat bij mijn paard hem helpt is heel simpel een kartonnen doos. Gevuld met hooi en handje brok. In de bak. Eerst alleen dicht gevouwen, tot hij snapt dat het open maken een beloning geeft. Later bied jij de doos dicht aan en aan hem om uit te vogelen hoe die doos open krijgt. Het prikkelt zijn zoekgedrag naar voedsel en houdt hem bezig.
Het is veilig voor je paard. Alleen de kartonnen doos sneuvelt wel, maar die moet je toch kleiner maken.
Aladdin is inmiddels een meester in open van kartonnen dozen. En het is mooi te zien hoe het hem bezig houdt en helpt.
En dozen krijgen we hier genoeg in alle soorten en maten.

Dat is een goeie! Ik ga het proberen!

henshem

Re: Paard hapt naar eigen borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:32

Eventueel zou je ESDR kunnen proberen met dit paard.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:38

Allereerst je voert waarschijnlijk ten koste van jouw portemonnee of te wel… veel te veel. Ik zou de mueslis eens weghalen. Je hebt geen topsportpaard en hij staat daarbij ook nog veel op stal. Dit beestje voelt zich waarschijnlijk een wandelende bom.
Als hij lang klophengst is geweest dan zou dat z’n gedrag naar andere paarden kunnen verklaren. Hoe lang geleden is de laatste definitieve castratie geweest?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 10:39

SjonnieZ schreef:
Allereerst je voert waarschijnlijk ten koste van jouw portemonnee of te wel… veel te veel. Ik zou de mueslis eens weghalen. Je hebt geen topsportpaard en hij staat daarbij ook nog veel op stal. Dit beestje voelt zich waarschijnlijk een wandelende bom.
Als hij lang klophengst is geweest dan zou dat z’n gedrag naar andere paarden kunnen verklaren. Hoe lang geleden is de laatste definitieve castratie geweest?

Zijn definitieve castratie was in eind October 2023
De reden waarom hij nog best veel krijgt aan voer is omdat hij eind 2023 ook een peesblessure op had gelopen, waardoor hij het geheel van 2024 alleen maar af was gevallen omdat hij niks kon doen. We stoppen eind deze maand met muesli en dan houden we het bij een kwartje slobber. Ook komt eind deze week de weegschaal dus dan weet ik helemaal of ik kan stoppen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:31

Ik denk dat in de basisbrok sowieso te veel suiker en zetmeel zit voor een Spaans paard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:54

Mijn merrie maakt hem dood als hij haar ongevraagd gaat verkrachten. Klinkt in mijn oren als een sociaal onhandig paard wat duidelijk paardenregels moet leren. Wat waarschijnlijk nooit is gebeurd na een geïsoleerd leven als hengst (?) in Spanje.

Misschien een gek advies, maar een jaar de opfok in (gemengd, met! opvoed merries) zodat hij weer even helemaal paard kan worden?

Dit gedrag is inderdaad frustratie. En dat begrijp ik wel als je geen sociaal contact hebt, ook al snap ik wel dat je hem niet zo snel met anderen zet

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:08

Ik heb dit soort gedrag bij meerdere paarden gezien. Vooral bij koerspaarden die nog hengst waren en niet mochten dekken. Die kregen dan een soort rond hek om de hals, om te voorkomen dat ze zichzelf ernstig beschadigden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:09

nikkel schreef:
Ik heb dit soort gedrag bij meerdere paarden gezien. Vooral bij koerspaarden die nog hengst waren en niet mochten dekken. Die kregen dan een soort rond hek om de hals, om te voorkomen dat ze zichzelf ernstig beschadigden.

Goeie tip ook....

-O-

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:11

Kabayo schreef:
Mijn merrie maakt hem dood als hij haar ongevraagd gaat verkrachten. Klinkt in mijn oren als een sociaal onhandig paard wat duidelijk paardenregels moet leren. Wat waarschijnlijk nooit is gebeurd na een geïsoleerd leven als hengst (?) in Spanje.

Misschien een gek advies, maar een jaar de opfok in (gemengd, met! opvoed merries) zodat hij weer even helemaal paard kan worden?

Dit gedrag is inderdaad frustratie. En dat begrijp ik wel als je geen sociaal contact hebt, ook al snap ik wel dat je hem niet zo snel met anderen zet

Ik denk dat hij een geïsoleerd leven heeft gehad in Spanje aangezien hij gekocht is door een veebedrijf daar, waarschijnlijk voor de slacht. Totdat ze erachter kwamen dat hij niet geschikt is voor consumptie. Het zou kunnen de opfok in maar is dat niet een beetje laat voor een paard van 8? We hebben een dominante merrie opstal maar de eigenares van die merrie wilt niet proberen omdat ze geen dierenartskosten wilt betalen voor een gebroken kaak

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:14

we hebben het heel vaak geprobeerd vorig jaar, vooral op het land met andere paarden, merries, ruinen, een 2,5 jarige die pas geruind was. Hij maakt er een spelletje van en het gaat goed met merries, totdat ze hengstig worden. En ik ben bang dat als je hem in een opfok zet dat hij dan helemaal op paarden gaat jagen

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:15

nikkel schreef:

Hij beschadigd zichzelf niet, alleen doet hij zichzelf gewoon bijten. Het is echt maar een keer gebeurd dat hij zichzelf open had gebeten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:16

Een van mijn paarden deed dit ook. Hij bleek ontstekingen in de hals te hebben. Nadat deze waren behandeld heeft hij het nooit meer gedaan.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:16

Nicky1963 schreef:
Een van mijn paarden deed dit ook. Hij bleek ontstekingen in de hals te hebben. Nadat deze waren behandeld heeft hij het nooit meer gedaan.

Ik weet ook niet persee of het klinisch is, met het peesblessure hebben we hem gelijk helemaal gekeurd zodat hij verzekerd kon worden

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:17

VinceMaestro schreef:
SjonnieZ schreef:

De reden waarom hij nog best veel krijgt aan voer is omdat hij eind 2023 ook een peesblessure op had gelopen, waardoor hij het geheel van 2024 alleen maar af was gevallen omdat hij niks kon doen. We stoppen eind deze maand met muesli en dan houden we het bij een kwartje slobber. Ook komt eind deze week de weegschaal dus dan weet ik helemaal of ik kan stoppen

Ze zeggen dat een hengst 9 maanden nodig heeft om het hormoon gerelateerde gedrag kwijt te raken. Heb je hem recent nog eens samen gezet met een sociale maar duidelijke ruin of merrie? Edit als ie dekt is een ruin handiger.

Afvallen door een peesblessure zal vooral gekomen zijn door het verdwijnen van spieren door de stilstand
Dat los je niet op met meer eten, zeker niet met suikers. I.p.v. wachten op de weegschaal zou ik die mueslis al een weglaten en gewoon beginnen met rustig werken binnen zijn mogelijkheden zodat ie weer spiertjes kweekt.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 04-03-25 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:18

VinceMaestro schreef:
Nicky1963 schreef:

Ik weet ook niet persee of het klinisch is, met het peesblessure hebben we hem gelijk helemaal gekeurd zodat hij verzekerd kon worden

Is de hals ook op de foto geweest?
En dan nog, een ontsteking in de hals kan ook na de keuring ontstaan natuurlijk. Keuring blijft een momentopname.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:19

VinceMaestro schreef:
Nicky1963 schreef:

Is de hals ook op de foto geweest?
En dan nog, een ontsteking in de hals kan ook na de keuring ontstaan natuurlijk. Keuring blijft een momentopname.[/quote]

Hij doet het al vanaf dat we hem hebben, ook voor de keuring

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:22

VinceMaestro schreef:
SjonnieZ schreef:

Ze zeggen dat een hengst 9 maanden nodig heeft om het hormoon gerelateerde gedrag kwijt te raken. Heb je hem recent nog eens samen gezet met een sociale maar duidelijke ruin of merrie? Edit als ie dekt is een ruin handiger.

Afvallen door een peesblessure zal vooral gekomen zijn door het verdwijnen van spieren door de stilstand
Dat los je niet op met meer eten, zeker niet met suikers. I.p.v. wachten op de weegschaal zou ik die mueslis al een weglaten en gewoon beginnen met rustig werken binnen zijn mogelijkheden zodat ie weer spiertjes kweekt.[/quote]

Hij is nu weer goed op gewicht en goed gespierd, maar ik bedoelde, die muesli zit er nu nog bij totdat ik weet wat ik anders moet doen.

Het is nu 17 maanden geleden dat hij geruind is en hij doet het nogsteeds. Jagen op ruinen en het dekken van merries

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:33

Als dit een hengst was, is hij met een reden gecastreerd. De goede hengsten houden ze in Spanje zelf of ze zijn te koop voor een flinke zak geld.
Als ie zelfs voor de slacht was, dan kan je er wel vanuit gaan dat er een reden voor was..
Paard via de handel gekocht?

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 14:35

Muze schreef:
Als dit een hengst was, is hij met een reden gecastreerd. De goede hengsten houden ze in Spanje zelf of ze zijn te koop voor een flinke zak geld.
Als ie zelfs voor de slacht was, dan kan je er wel vanuit gaan dat er een reden voor was..
Paard via de handel gekocht?

Nope niet op de paardenmarkt of via een handelaar. De vorige eigenares heeft hem van die veehouder in Spanje gekocht en was doodsbang voor hem omdat hij blijkbaar nog hengst was en levensgevaarlijk gedrag vertoonde.

Hij is waarschijnlijk geëxporteerd omdat hij geen knappe bouw heeft voor een Spanjaard. Totaal niet barok
Laatst bijgewerkt door VinceMaestro op 04-03-25 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:35

Als je hem toch wil samen krijgen met andere paarden wat misschien wel kan werken, is het verstandig om dat echt goed op te bouwen en verstandig te koppelen. Niet zomaar paarden bij elkaar zetten en ook niet op een te kleine ruimte.

Niet tot het einde van de maand wachten met voer veranderen. Dan verkoop je je voer dat je over hebt, maar ik zou echt stoppen met zoveel (verkeerd) voeren.
Het mooiste is als je een hooi analyse hebt hoeveel hij binnen krijgt. Dan kan je daar op gaan aanvullen. Ik denk niet dat hij bijv veel energie nodig heeft, wat je nu wel voert.

Vraag iemand met een stabiel paard om samen te gaan wandelen. Mensen denken altijd dat paarden samen los moeten en dat is grotendeels ook zo. Maar paardentaal leren, kan ook door samen iets te ondernemen. Met samen wandelen, leest hij ook het gedrag van het andere paard. Plus, dat ze dan alleen elkaar hebben en een soort kleine kudde vormen.

Je kan vanaf de grond rek en strek oefeningen doen, liefst met begeleiding eerst. Elke keer als hij naar zijn borst hapt en je onderbreekt dat door zijn hoofd naar bijv beneden, opzij of omhoog te vragen en dat te belonen, kan je ook misschien doorbreken wat hij nu doet. Je kan er niet 24/7 bij zijn, maar wel aan dat kleine deel werken.

Het kan ook zomaar zijn dat als je aan zijn mentale gezondheid werkt, dat al gaat schelen in gedrag.

Weet je zeker dat de castratie echt goed en volledig is gedaan nu?

Als hij voldoende buiten komt, stabiel is op voer en op afstand goed kennis kan maken met andere paarden, kan je hem straks ergens bij zetten. Ik zou hem nu ook niet bij mn paarden willen, maar als mensen de veranderingen zien of hij gaat eerst goed met eentje, valt dat probleem vaak ook wel weg.

En anders zou ik ook overwegen om hem tot het najaar nog in een grote opfok/ natuurgebied te zetten. Hij moet zoveel leren nog en je wil niet dat hij dit gedrag zijn hele leven houdt.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:35

Als hij met andere paarden stond, was dat dan met 1 ander paard of in een kudde?

Mijn (Spaanse) merrie staat in een gemengde kudde van 30 paarden, vorig jaar is er een jonge, pas gecastreerde ruin bijgekomen, die ook de paardentaal nog niet begreep.
De kudde heeft hem echt geholpen in het leren van kuddegedrag en gecorrigeerd waar nodig. Nu doet hij het heel goed, is erg sociaal en heeft vriendjes en vriendinnetjes.

Mijn merrie heeft ook in andere settings gestaan (van veel op stal tot alleen de nachten op stal). Hier was ze ook ronduit asociaal tegen andere paarden. Pas toen ze 24/7 in een kudde kwam te staan, werd haar gedrag veel beter. Veel relaxter en lekker in haar vel.

Misschien is de setting niet passend voor je ruin, en heeft hij daardoor veel frustraties.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:37

Als dit hetzelfde paard is als wat fleemt met een bit in vind ik dat er wel erg veel vlagen omhoog gaan mbt pijn en ongemak. En zou hem toch eens bij een echt goede kliniek afleveren om eens door te laten lichten...