Pony mag iets aankomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 15:48

Bowo schreef:
Je hoort de ribben te kunnen voelen bij een zachte aanraking, maar hoort ze niet te zien. Nu zie ik ze op deze foto ook niet. Het kan zijn dat als de pony buigt naar links, je rechts wel de ribben wat ziet, dat is normaal.

Zijn billen zijn moeilijk te beoordelen op deze foto, maar dat zou dan gaan over spier, niet over vet.

En tja iel, sommige paarden zijn gewoon niet breed. En zeker jonge, onbespierde paarden kunnen wat ieler zijn.

Gebaseerd op deze foto zou ik eigenlijk zeggen dat hij mooi in conditie is. Zelfs qua bespiering vind ik niet dat hij gebrekkig is.

Desnoods de volgende keer dat de dierenarts er is, eens vragen of hij wat kan zeggen over de voedingsconditie van je paard.

Die vind zijn voedingsschema verder prachtig. Daar lag het niet aan zei ze. En het was dus idd zweren waar hij last van had.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:53

Veluwse80 schreef:
Bowo schreef:
Je hoort de ribben te kunnen voelen bij een zachte aanraking, maar hoort ze niet te zien. Nu zie ik ze op deze foto ook niet. Het kan zijn dat als de pony buigt naar links, je rechts wel de ribben wat ziet, dat is normaal.

Zijn billen zijn moeilijk te beoordelen op deze foto, maar dat zou dan gaan over spier, niet over vet.

En tja iel, sommige paarden zijn gewoon niet breed. En zeker jonge, onbespierde paarden kunnen wat ieler zijn.

Gebaseerd op deze foto zou ik eigenlijk zeggen dat hij mooi in conditie is. Zelfs qua bespiering vind ik niet dat hij gebrekkig is.

Desnoods de volgende keer dat de dierenarts er is, eens vragen of hij wat kan zeggen over de voedingsconditie van je paard.

Die vind zijn voedingsschema verder prachtig. Daar lag het niet aan zei ze. En het was dus idd zweren waar hij last van had.

Mooie pony hoor, ziet er op de foto echt niet verkeerd uit. En met het juiste gewicht hoor je de ribben inderdaad wel te voelen, maar niet te zien. Als de veearts hem verder goed in conditie vond zou ik me daar niet zo druk om maken. En als je met hem meer bespiering wilt opbouwen, is luzerne daar juist ook heel geschikt voor. Zeker ook bij maagzweren, want dat is wel iets wat je in de gaten moet houden. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Pony mag iets aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:17

Die pony is prima. Hij mist alleen bespiering en die krijgt hij alleen van werken. Niet van eten. Werken is overigens niet rondslingeren aan zijn halster met een longeerlijn. Dat is minimaal met een bijzetje zodat hij zijn spieren ook gaat gebruiken. En het mooiste is rijden natuurlijk want ik neem aan dat je hem daarvoor hebt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:24

Ik vind hem ook niet te mager hoor qua vetpercentage. Zeker voor een jonge pony niet, heb ze dan liever wat lager dan te hoog in vet.
Bespiering mist hij nog wel wat, maar dat komt zoals hierboven staat met training ook wel.

Ik denk eigenlijk dat het vanzelf wel goed komt als de maagzweren zijn opgelost met dito management en hij straks weer op het gras staat.
Dan komt hij echt wel weer wat meer bij.

Ik weet niet of het op stal bespreekbaar is, maar wellicht een hooinet in de paddock of een afneembare voerbak met lucerne brok of een ander ruwvoer brok er in?
Dat tweede maakt minder rommel maar heeft hij toch wat in zijn maag tijdens het in de paddock staan?
Als doen ze daar natuurlijk wel wat minder lang mee dan een hooinet.

Het blijft toch altijd lastig om iets te vinden wat mag en bij je paard past.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 16:39

janderegelaa schreef:
Die pony is prima. Hij mist alleen bespiering en die krijgt hij alleen van werken. Niet van eten. Werken is overigens niet rondslingeren aan zijn halster met een longeerlijn. Dat is minimaal met een bijzetje zodat hij zijn spieren ook gaat gebruiken. En het mooiste is rijden natuurlijk want ik neem aan dat je hem daarvoor hebt.

Zeker , we zetten hem ook bij. 2x per week en 2x per week onder het zadel, waarvan 1x les. Alles uiteraard niet langer dan 20 tot 25 minuten want hij is nog jong.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 16:40

c_alsemgeest schreef:
Ik vind hem ook niet te mager hoor qua vetpercentage. Zeker voor een jonge pony niet, heb ze dan liever wat lager dan te hoog in vet.
Bespiering mist hij nog wel wat, maar dat komt zoals hierboven staat met training ook wel.

Ik denk eigenlijk dat het vanzelf wel goed komt als de maagzweren zijn opgelost met dito management en hij straks weer op het gras staat.
Dan komt hij echt wel weer wat meer bij.

Ik weet niet of het op stal bespreekbaar is, maar wellicht een hooinet in de paddock of een afneembare voerbak met lucerne brok of een ander ruwvoer brok er in?
Dat tweede maakt minder rommel maar heeft hij toch wat in zijn maag tijdens het in de paddock staan?
Als doen ze daar natuurlijk wel wat minder lang mee dan een hooinet.

Het blijft toch altijd lastig om iets te vinden wat mag en bij je paard past.

Eten op de paddock is helaas geen optie vanwege voernijd van maatje waarmee hij staat. Geen mogelijkheid om te wisselen daarin, helaas

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:48

ik vind hem ook niet te mager op de foto.
ook niet vet, maar ja dat wil je ook niet.
hij is nog jong, dus die spieren komen er langszaam wel op.

4 uren zonder eten komt ook wel goed. het is maar net wanneer ze buiten staan versus wanneer ze eten krijgen (want dan kan het langer duren).

ik zou zo lekker doorgaan. mijn paard is ook aan de dunne kant en ik voer de fibrebeet bij op het moment dat ik heb gereden (1 om dus de verbranding te compenseren en 2 zodat de staleigenaresse het niet hoeft te doen op de dagen dat ik er niet ben).

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 17:02

[quote="Joltsje"]ik vind hem ook niet te mager op de foto.

4 uren zonder eten komt ook wel goed. het is maar net wanneer ze buiten staan versus wanneer ze eten krijgen (want dan kan het langer duren).

ik zou zo lekker doorgaan. mijn paard is ook aan de dunne kant en ik voer de fibrebeet bij op het moment dat ik heb gereden (1 om dus de verbranding te compenseren en 2 zodat de staleigenaresse het niet hoeft te doen op de dagen dat ik er niet

Ze stonden soms al wel poosje zonder voordat ze de paddock opgaan en dan is het erg lang.
Ik probeer dat nu bij mijn pony te voorkomen door een flink groot net ‘s avonds in zijn stal te hangen. Dat hij steeds wat te eten heeft dus ook net voordat hij de paddock op gaat.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 17:06

Luzerne gaf ik hem altijd van Pavo, de daily plus

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 17:07

Joltsje schreef:
ik vind hem ook niet te mager op de foto.

ik zou zo lekker doorgaan. mijn paard is ook aan de dunne kant en ik voer de fibrebeet bij op het moment dat ik heb gereden (1 om dus de verbranding te compenseren en 2 zodat de staleigenaresse het niet hoeft te doen op de dagen dat ik er niet ben).

Ze stonden soms al wel poosje zonder voordat ze de paddock opgaan en dan is het erg lang.
Ik probeer dat nu bij mijn pony te voorkomen door een flink groot net ‘s avonds in zijn stal te hangen. Dat hij steeds wat te eten heeft dus ook net voordat hij de paddock op gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:29

janderegelaa schreef:

Dit is een beetje achterhaald gelukkig Jan de Regelaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:00

Wat een super knappe pony heb jij! Wauw!
Zo op de foto ziet je pony er prima op gewicht uit. Sterker nog, ik zie ze zelden zo netjes op gewicht.
In NL zijn we gewend aan vette paarden. Ik durf te stelen dat 80% van de paarden te vet is.
Net als bij honden, mag je de laatste 2 ribben zien.

Wat me overigens wel zorgen baart is je stalling.
Zeker voor een dier met maagklachten.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik op zoek gaan naar een plek waar je paard minstens 10 uur per dag buiten staat, en daarnaast ook fatsoenlijk eten heeft als hij buiten staat.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:10

Nee dat gewicht is prima hoor ts. Maar ook ik maak me zorgen om de stalling. Beweging is alles, vooral voor paarden, voor de lymfe, de spieren, de gewrichten, de spijsvertering, werkelijk álles. Dat is niet alleen ''even energie kwijt'', het is het lichaam dat nagenoeg stopt met bewegen. Dat is mentaal en fysiek echt slopend voor een dier(en mens, probeer zelf maar 20 uur op de wc te zitten). Dan maar meer zoeken, verder weg, dier staat er 24 uur.
Goed dat je zo goed oplet op je dier en de meningen van andere meeneemt, :j maar ondanks wat bespiering zit hij prima in zn vetjes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:33

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:

Nou…vertel…?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 09:05

BarbaLala schreef:
Wat een super knappe pony heb jij! Wauw!
Zo op de foto ziet je pony er prima op gewicht uit. Sterker nog, ik zie ze zelden zo netjes op gewicht.
In NL zijn we gewend aan vette paarden. Ik durf te stelen dat 80% van de paarden te vet is.
Net als bij honden, mag je de laatste 2 ribben zien.

Wat me overigens wel zorgen baart is je stalling.
Zeker voor een dier met maagklachten.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik op zoek gaan naar een plek waar je paard minstens 10 uur per dag buiten staat, en daarnaast ook fatsoenlijk eten heeft als hij buiten staat.

Ik weet het.
Maar het is of dit en zometeen de wei weer op. In elk geval voor 4 mnd of jaarrond met eten heel dag buiten in een paddock

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:55

Ooh die ziet er netjes uit hoor. Mooi paard ook.

Zou me niet teveel zorgen maken, andere stalgenoten zien misschien liever een vet paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:58

Ninx schreef:
janderegelaa schreef:

Als ik de mijne zie op alleen hooi en een handje krachtvoer met magnesium zit daar toch iets van waarheid in :+ _O-

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:08

Om dat de beoordelen moet je toch echt een foto van het hele paard neerzetten Chan…

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:08

Het ene alleen hooi is het andere alleen hooi niet.
Mensen vergeten dat daar ook suiker en eiwit in kan variëren, en dat is net zo goed voer dat nodig is om spier te kunnen bouwen. Vetjes genoeg in ieder geval op alleen hooi zo te zien!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:00

Ik zou dit paardje een eiwitrijke brok of musli gaan voeren. 2x daags een volle schep.
Dan word het wat voller op zn bovenlijn. Vind dat hij nu erg weinig krachtvoer krijgt voor de leeftijd. Hij is in de groei en doet ( licht) werk 5 dagen per week.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 15:50

Update

Ik heb hem verhuisd naar een anders stal met onbeperkt ruwvoer, ook op de paddocks. Hij komt nu 6-8 uur buiten. Hij zit nog aan de omeprazol tot 1e week april. Ik heb hem nu eerst even helemaal op rust gezet, want zijn humeur bereikte echt het vriespunt.
Eerst even aarden en dan kijken we verder.
Alleen nu ik hem uit het werk heb gehaald en hij nu onbeperkt hooi krijgt , wil ik eigenlijk niet zoveel krachtvoer meer geven. Maar een goede balancer en aanvullend een product als luzerne, fibrebeet of sojaschroot

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:53

Jee, wat een nieuws allemaal! Wat ontzettend goed!
Ja, jullie moeten allemaal je draai weer even vinden... gelukkig komt het mooie weer eraan, daar knapt iedereen van op.

Misschien even aankijken hoe hij bijtrekt wanneer je hem nu alleen op hooi en de balancer hebt. Hij was niet heel schraal. Dus wanneer de omzeprazol zijn werk doet en er is steeds hooi, dan komt hij rustig aan.
Wanneer je hem nu teveel laat aankomen wordt ie straks misschien wat te mollig op het gras ;-)

Ben heel benieuwd hoe het straks met jullie zal gaan, houd je ons op de hoogte?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 22:37

Ninx schreef:
Ja, jullie moeten allemaal je draai weer even vinden... gelukkig komt het mooie weer eraan, daar knapt iedereen van op.

Misschien even aankijken hoe hij bijtrekt wanneer je hem nu alleen op hooi en de balancer hebt. Hij was niet heel schraal. Dus wanneer de omzeprazol zijn werk doet en er is steeds hooi, dan komt hij rustig aan.
Wanneer je hem nu teveel laat aankomen wordt ie straks misschien wat te mollig op het gras ;-)

Ja we zijn niet van het opgeven en het krijgt ook geen eerlijke kans met een pony die pijn heeft. Dus ja we gaan ervoor alleen op een andere plek. Hier is geen weidegang maar wel 24/7 goed hooi ook op de paddock is genoeg hooi. Echt genoeg.
Tja afgelopen weken met omeprazol kon weinig doen als hij nog steeds zonder eten staat en dus teveel zuur produceert. Hij krijgt nog omeprazol
Tot 1e week april. Dus we kijken pas na vandaag naar evt vooruitgang.
Ja ik heb zijn krachtvoer nu langzaam afgebouwd naar 2x 2 handjes met balancer. En verder alleen hooi. Eerst even kijken hoe dat gaat. En verder, heeel veel rust en eerst aarden

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 22:39

Ninx schreef:

Nee schraal valt mee het is meer zoveel afgenomen in bespriering ook voornamelijk bij de schouders. Vandaar m’n vraag voor aanvulling met veel eiwitten/proteine. Maar liefst niet op basis van luzerne, want ik heb het idee dat hij daar dikke benen van krijgt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:41

Hoi ts! Hoe gaat het met jullie pony?