Vragen over na Peesblessure weer opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:01

ELD schreef:
Niet helemaal het topic, maar toch ook over peesblessures!

Ik zou graag mijn paard een supplement bijgeven ter ondersteuning van een peesblessure.
Mijn dierenarts raadt 1 van volgende 3 aan:
- curafyt restore & revive
- equi-joint equipharma
- artico plus phytovet

Heeft iemand hier ervaring met een van deze supplementen? En heeft dit bij jullie geholpen?
Andere voorstellen mogen ook zeker gegeven worden.

Niet in je lijstje maar ik voer deze:
Sectolin Glucosamine, Chondroïtine en MSM

MyWishMax

Re: Vragen over na Peesblessure weer opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:04

Veel supplementen werken niet voor peesblessures, er zijn maar weinig ingrediënten die wat doen en dan moet je de juist hoeveelheden in het supplement hebben zitten enndat is vaak niet zo. Msm is een ingrediënt waar je oa naar moet kijken, maar zal even kijken of ik de conclusie van het onderzoek kan vinden.

Mijn dierenarts zegt eigenlijk dat 99 van de 100 supplementen weggegooid geld is bij peesblessures. Dan is laseren en geduld hebben een betere optie. Die ene die wel werkt is dus met bepaalde ingrediënten en die moeten ook nog in de juiste hoeveelheden aanwezig zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:57

Nee geen paniek scan laten maken. Mijn paarden worden 2x per jaar door de sportarts bekeken en die zei toen ik haar later al 6 maanden weer terug in wedstrijd gerichte training had dat als dat al zo lang goed ging ik me niet druk hoefde te maken over de pees.
Dat doe ik dus ook niet meer nu.

Supplementen heb ik er ook nooit voor gebruikt. Enkel uit laten stappen in de molen op harde ondergrond vind ik tof na een training. Maar dat geld voor al mn paarden

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:07

Hoe bouw bouw je op? Dus wat is je schema?
Ik heb veel gehad aan ice vibes, in ieder geval heel goed koelen met ijs 2x per dag, heeeeeeel rustig opbouwen en iedere 4-6 weken laten scannen.

Daarmee heb ik een hele ernstige blessure bij mijn vorige paard helemaal goed gekregen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 21:01

Sky_As schreef:
Hoe bouw bouw je op? Dus wat is je schema?
Ik heb veel gehad aan ice vibes, in ieder geval heel goed koelen met ijs 2x per dag, heeeeeeel rustig opbouwen en iedere 4-6 weken laten scannen.

Daarmee heb ik een hele ernstige blessure bij mijn vorige paard helemaal goed gekregen.

Ik mocht vanaf 3 januari op het harde rechtuit per week 1 minuut erbij dus we zijn nog lekker bezig.
Ice vibes heb ik idd ook en koelen doen we ook nog…

Volgende week weer controle dus ben benieuwd .

Been blijft stabiel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:47

Popstra schreef:
Nee geen paniek scan laten maken. Mijn paarden worden 2x per jaar door de sportarts bekeken en die zei toen ik haar later al 6 maanden weer terug in wedstrijd gerichte training had dat als dat al zo lang goed ging ik me niet druk hoefde te maken over de pees.

Supplementen heb ik er ook nooit voor gebruikt. Enkel uit laten stappen in de molen op harde ondergrond vind ik tof na een training. Maar dat geld voor al mn paarden

Ik ben uiteindelijk ook vooral van de pragmatische aanpak.
Als je groen licht gekregen hebt komt er ook gewoon een moment dat het goed is of niet goed is.

Zolang je maar netjes opbouwt. Met genoeg stap momenten tussendoor en rustdagen tussendoor moet het op een gegeven moment ook weer gewoon kunnen.
Als het dan een gewone opbouw niet aankan, is het ook gewoon niet goed genoeg geweest en zal een weekje wachten ook niet meer zo veel uitgehaald hebben. Dan is het (hoe %) %) %) ook) gewoon back to the drawing board.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En het levert genoeg benauwde momenten op.

Maar ik stel gewoon weer een doel. Train daar naartoe. Doe er subtiel een schepje bovenop elke keer. En inspecteer weer. En ja, dan sta je na je eerste rondje springen 'met knikkendje knietjes' voor de stal om te bekijken of het nog goed genoeg is. Maar dat ene rondje springen mag in een nette opbouw het paard de das niet omdoen. Als dat niet kan was het gewoon niet goed.
Of zoals de dierenarts het omschreef: opbouwen alsof het om een groen paard gaat.

(scheelt ook dat ze hier in vrijheid zo veel rottigheid uithalen dat het zelden exclusief aan mij zal liggen als het wel mis is.....)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:02

pol013 schreef:
Popstra schreef:

Ik ben uiteindelijk ook vooral van de pragmatische aanpak.
Als je groen licht gekregen hebt komt er ook gewoon een moment dat het goed is of niet goed is.

Zolang je maar netjes opbouwt. Met genoeg stap momenten tussendoor en rustdagen tussendoor moet het op een gegeven moment ook weer gewoon kunnen.
Als het dan een gewone opbouw niet aankan, is het ook gewoon niet goed genoeg geweest en zal een weekje wachten ook niet meer zo veel uitgehaald hebben. Dan is het (hoe %) %) %) ook) gewoon back to the drawing board.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En het levert genoeg benauwde momenten op.

Maar ik stel gewoon weer een doel. Train daar naartoe. Doe er subtiel een schepje bovenop elke keer. En inspecteer weer. En ja, dan sta je na je eerste rondje springen 'met knikkendje knietjes' voor de stal om te bekijken of het nog goed genoeg is. Maar dat ene rondje springen mag in een nette opbouw het paard de das niet omdoen. Als dat niet kan was het gewoon niet goed.
Of zoals de dierenarts het omschreef: opbouwen alsof het om een groen paard gaat.

(scheelt ook dat ze hier in vrijheid zo veel rottigheid uithalen dat het zelden exclusief aan mij zal liggen als het wel mis is.....)

Goed omschreven! En zo waar ook al ben ik nog alleen maar op het harde bezig als ik weer wat langer mag sta ik ook de volgende dag met hoe zou het been zijn.

Ik volg ook echt m’n gevoel ook soms moeilijk met een stuiterbal naast je die zo graag wil maar met al die gekke sprongen blijft het been gewoon goed, ik ben ook van mening dat na enige tijd het been wel weer iets moet kunnen hebben anders is het idd allemaal te vroeg en nog niet oke..

Maar het levert wel stress momenten op kan ik je vertellen…..

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:53

Wij zitten in de opbouw fase met alleen stap en mogen nog niet draven maar mijn paard wil zo zo graag. Iemand nog tips? Ze uit dat heel netjes door onwijs met haar hoofd te schudden om de energie een uitlaatklep je te geven ipv er vandoor te jekkeren maar merk wel dat ze heel graag wil..

@TS op hoeveel minuten stappen zit jij nu? En mag je er ook op stappen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:11

Elineabby: een echte oplossing is daar helaas niet voor. Maar hier hielp iets meer variatie in het stappen wel een heel klein beetje.
Stappen over een balkje of meerdere. Slingerlijntjes en schakelen in het stap tempo. Maar dan moet dat wel mogen van je dierenarts natuurlijk.
Balkjes zou volgens mijn dierenarts geen extra mechanische belasting moeten geven en dus veilig moeten kunnen.

Maar dan nog had ik soms een vlieger aan de andere kant van mijn halster touwtje.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 15:46

elineAbby123 schreef:
Wij zitten in de opbouw fase met alleen stap en mogen nog niet draven maar mijn paard wil zo zo graag. Iemand nog tips? Ze uit dat heel netjes door onwijs met haar hoofd te schudden om de energie een uitlaatklep je te geven ipv er vandoor te jekkeren maar merk wel dat ze heel graag wil..

@TS op hoeveel minuten stappen zit jij nu? En mag je er ook op stappen?

Dan is die van jouw nog braaf die van mij maakt hele salto’s }:0 :Y)

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 15:48

En ik zit op de 40 min stappen en 3 x 3 min draven.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:37

Hier ook rechte stukken stappen, 20 min inmiddels (tussenpees blessure na OCD operatie)
Nou in de bak komt ze uit het niets omhoog en mist mij rakelings met haar gebok. Ik blijf dus maar weer op het harde, daar houdt ze zich koest :D
Ik heb wel tranquigel dus ik ga ik maar weer gebruiken. Zelfs met laseren is ze niet meer te doen. Ze is helemaal klaar met het gefrut aan haar benen :knuffel:

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:00

Koekie73 schreef:
Hier ook rechte stukken stappen, 20 min inmiddels (tussenpees blessure na OCD operatie)
Nou in de bak komt ze uit het niets omhoog en mist mij rakelings met haar gebok. Ik blijf dus maar weer op het harde, daar houdt ze zich koest :D
Ik heb wel tranquigel dus ik ga ik maar weer gebruiken. Zelfs met laseren is ze niet meer te doen. Ze is helemaal klaar met het gefrut aan haar benen :knuffel:

Oef ook een drukke tante dus. Die van mij blijft erop en naast heel netjes maar feest erop los in paddock en stal...

Ik gebruik CBD olie i.p.v tranquigel, dat hielp iig de eerste maanden beter bij mij.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:01

racinggirl schreef:

Ooh dat klinkt al goed, heeft ze daar "genoeg" aan of blijft ze jumpen?

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:36

elineAbby123 schreef:
racinggirl schreef:

Ooh dat klinkt al goed, heeft ze daar "genoeg" aan of blijft ze jumpen?

Nou het verschilt per dag maar meestal als ze even gedraafd heeft is het wel klaar maar soms ook niet dan staat ze echt aan }:0

Vanaf wanneer zijn jullie allemaal bezig en wat voor soort blessure???

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:38

Koekie73 schreef:

Ja die van mij ook eerst ging laseren en scannen super braaf maar nu echt een draak maar met alles wel een beetje je merkt echt dat ze er klaar mee is, wat ik ook heel goed begrijp na zolang niets doen.