Is mijn pony haar conditie slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 11:41

Diddykong schreef:
Ze loopt wel ontzettend traag, qua conditie kun je er zo op zo'n filmpje niets over zeggen. Normaal moeten ze toch een half uur tot een uur flink kunnen lopen (niet dat je dat aan de longeerlijn moet doen trouwens, maar voor het idee) zonder moe te worden of buiten adem te raken. Ik zou longeren met een kaptoom of aan het hoofdstel en met een longeerzweep erbij en je richten dat go ook echt go is dus met veel energie naar voren. Ook met het rijden. Je krijgt nu amper reactie. Voor opbouwschema's voor conditie kun je zoeken op endurace schema's.
https://special.pavo.net/pavo-inshape-p ... nde-paard/
Is een voorbeeld.

En verder wordt het wel heel lastig als je zelf nog weinig kennis hebt. Je bent een halve fysiotherapeut als je een paard op een goede manier wilt trainen. Dat lukt eigenlijk nooit zonder dat je les hebt.

Dankjewel voor het schema. Ik zal het gaan proberen!! :)

Yubine

Re: Is mijn pony haar conditie slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:03

In welke regio zit je? Misschien kunnen we je ook helpen om een instructrice te vinden die jou kan helpen met je pony!

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:20

Yubine schreef:
In welke regio zit je? Misschien kunnen we je ook helpen om een instructrice te vinden die jou kan helpen met je pony!

Beneden leeuwen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:38

Ik vind haar ook niet zo fit ogen. Dat kan bij wisseling van seizoenen.
Maar haar buik oogt ook wat leeg/ opgetrokken.

Kun je wat vertellen over haar leventje?

Staat ze overdag buiten met vriendjes?
Hoeveel hooi krijgt ze?
Wat eet ze nog meer naast haar hooi?

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:44

Ninx schreef:

Hoeveel hooi krijgt ze?

In de zomer staat ze de hele dag buiten en avond binnen maar door te winter is de paddock helemaal kletsnat met modder en anders trappen ze de wei kapot (dat snap ik wel) dus staan ze soms als het lekker weer is de hele dag op de paddock in de winter maar vooral binnen, ik kan hier zelf niets aan veranderen. Ik kom wel zo vaak mogelijk zodat ze lekker buiten kan bewegen alsnog. Ze krijgt denk ik gemiddeld hooi, en ze staat volgensmij op stro en ze krjjgen van dat slobber/muesli in hun voerbak.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:19

Heb je al eens aan de mensen die dit zeggen gevraagd wat je beter kunt doen? Wat bedoelen ze juist met: je pony heeft een slechte conditie. Wat willen ze dat jij doet? Wat zouden ze doen als het hun paardje was?

Als je gericht wilt trainen en het lichaam van je paardje wilt verbeteren, is instructie wenselijk. Je bent dan bezig met trainen.

Indien je gewoon relax wilt rijden dan hoeft het op zich ook niet. Rustig stappen, draven en een klein galopje kan dit paardje heus wel aan. Ik heb jaren enkel in het bos gereden zonder instructie en dat kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:51

Billieenfaye schreef:
Ninx schreef:

Hoeveel hooi krijgt ze?

In de zomer staat ze de hele dag buiten en avond binnen maar door te winter is de paddock helemaal kletsnat met modder en anders trappen ze de wei kapot (dat snap ik wel) dus staan ze soms als het lekker weer is de hele dag op de paddock in de winter maar vooral binnen, ik kan hier zelf niets aan veranderen. Ik kom wel zo vaak mogelijk zodat ze lekker buiten kan bewegen alsnog. Ze krijgt denk ik gemiddeld hooi, en ze staat volgensmij op stro en ze krjjgen van dat slobber/muesli in hun voerbak.

Ik denk dat dit een groot deel van je vraag beantwoord.
Een paard is gemaakt om te bewegen, alles in een paard valt of staat bij bewegen. De spieren, de stofwisseling, het lymfesysteem, de voeten, luchtwegen, alles functioneert het beste wanneer een paard maximaal beweegt.
Daarnaast is een paard hetzelfde als mensen, hij kan niet bestaan zonder andere paarden. Hij moet ze kunnen aanraken, er interactie mee kunnen hebben om gelukkig te zijn.

Probeer je maar eens een voorstelling te maken van een week op de wc moeten zitten. Je krijgt eten door een luikje, en je ziet je huisgenoten alleen door de tralies in de deur.
Na een week ben je stijf, en waarschijnlijk ben je aardig somber.

Voor paarden zijn we dit normaal gaan vinden, maar dat is het natuurlijk niet. Op sommige plekken is het niet anders, en moeten ze op stal voor de nacht. Maar dan zullen ze wel overdag naar buiten moeten.
Nu lees ik in jouw bericht dat je een poosje niets hebt gedaan. En bovendien was het slecht weer. Dat betekent dus dat jouw pony dagenlang niet uit haar stal is geweest.
Dat ze nu een hele stijve gang heeft, en niet zo'n blije uitdrukking op haar gezicht is dus niet zo gek.

Je geeft aan dat je aan niets iets kunt veranderen. Komt dat omdat je nog jong bent en je ouders de stalling betalen?
Misschien is het wel iets waar jullie eens over kunnen praten.
Jij bent het baasje van je pony. Ze is voor 100% afhankelijk van jou.
Ze is afhankelijk van jou voor haar eten, beweging, sociaal leven, echt alles. En nu komt ze tekort. Als je pony blij is waar ze woont, veel vrije beweging heeft en vrienden, dan hebben jullie het samen ook leuker. Als zij goed in haar vel zit heeft ze immers veel meer energie om leuke dingen met jou te doen.
Het is een koudbloed, en die worden gewoon het gelukkigste (en eigenlijk ieder paard) van zoveel mogelijk buiten zijn.
Weet je ook hoe ze hiervoor leefde?

Zorg dus dat je meer gaat leren en ook meer te weten komt over hoe ze nu leeft en of dat voor haar geschikt is.
Dus wat krijgt ze precies te eten? Hoeveel kilo hooi? Hoeveel komt ze precies buiten? Al deze zaken moeten op orde zijn om een paard fit te krijgen.
Meer brokken voeren of haar harder opjagen gaat haar niet helpen. Een schema ook niet. Al die dingen kun je pas gaan doen wanneer haar leven op orde is en wanneer ze zelf fit genoeg is om aan het werk te gaan.

Een paard is best een grote verantwoordelijkheid. Maar hoe meer je weet, hoe meer je de goede dingen kunt gaan doen en hoe meer energie je pony krijgt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:25

Niets meer toe te voegen aan bovenstaande. Bij stil moeten staan, liggen of zitten gaat de conditie van zowel mens als dier achteruit. Het kan lastig zijn een andere stalling te vinden waar ze wél voldoende buitenkomen, evt. met schuilstal of eigen inloop, ook in de winter. Met goed zoeken en evt. op een wachtlijst laten plaatsen lukt het met tijd wel.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:48

Je doet het goed hoor. Naar wat ik lees heb je nog niet heel.veel ervaring maar je rust die je overbrengt met je stem zit het wel goed. Samenspel is belangrijk. Ik zie liever dat ze vanuit dit punt, als op de video, aan het werk worden gezet dan ze meteen hard te laten gaan. Laat ze hun eigen lijf voelen.
Wellicht kan je hem wat actiever ook laten reageren door je houding wat op te richten als je iets vraagt. En probeer dat hij niet 3x gevraagd hoeft te worden. Je kan zacht en duidelijk zijn (je stem, houding en lijf geeft duidelijk aan dat je wilt dat hij iets gaat doen), dat kan prima samen. En weet je, op een stal zijn veel meningen, maar blijf bij jezelf. Er is vast wel iemand in de buurt die je kan helpen met je lichaamshouding.
Zoveel op stal werkt niet mee maar daarom ook rekening houden met wat zijn eigen lijf kan. Je kan zelf ook niet, na bv 4 weken op bed te hebben gelegen, meteen een sprint trekken.
Spieren train je beter door minimale aan-en ontspanning, dan ze te overbelasten.

Vanessa202

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:01

Ken je deze pony al lang en is er iets aan haar veranderd waar je je zorgen om maakt?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:39

Wat Ninx zegt!!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:26

Pony komt niet over als een pony die blij, graag en makkelijk loopt. Meer als een beestje wat liever niet gaat. Kan dat met leeftijd te maken hebben? Wat voer je? Staat ze altijd op stal of ook een gedeelte van de dag buiten?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:45

Je volgende topic is over een bult achter het zadel, en gezien de voorgeschiedenis denk ik dat je zelf ook wel veel twijfels hebt over de gezondheid van de pony. Is er recent een dierenarts bij geweest om haar eens goed te onderzoeken? Slechte longen, opgetrokken buik, bult achter het zadel; dat wijst toch wel op serieuze interne problemen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:03

Billieenfaye schreef:
Mijn pony faye, heeft al een tijdje weinig gedaan omdat ik me minder goed voelde en geen tijd had. Sinds een aantal maanden geleden begin ik 2x per week op haar te rijden (niet intensief) en 1x te longeren, ik krijg veel opmerkingen over dat haar conditie heel slecht is, wat ik natuurlijk ook denk maar ik weet niet hoe dat te herkennen is. Daarom heb ik hier een foto waarin ik haar longeer (nog van vandaag) tips zijn welkom maar liever geen haat want ik doe echt mijn best. Kunnen jullie mij vertellen of er iets mis is of dat haar conditie slecht is? Of dat ze op het filmpje juist wel een prima conditie heeft? En tips over stel het is slecht hoe ik het kan verbeteren? Alv bedankt! :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat kun je aan de hand van foto's niet zeggen. Zo op de foto zie ik niks opvallends, niet opvallend dik of mager. Beetje weinig spieren, maar dat is logisch als ze een tijdje weinig gedaan heeft.
Ik snap niet zo goed wat die mensen willen bereiken met die opmerking. Je werkt er toch aan en ik ga er vanuit dat je gaat opbouwen.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:14

CrazyCat schreef:
Billieenfaye schreef:
Mijn pony faye, heeft al een tijdje weinig gedaan omdat ik me minder goed voelde en geen tijd had. Sinds een aantal maanden geleden begin ik 2x per week op haar te rijden (niet intensief) en 1x te longeren, ik krijg veel opmerkingen over dat haar conditie heel slecht is, wat ik natuurlijk ook denk maar ik weet niet hoe dat te herkennen is. Daarom heb ik hier een foto waarin ik haar longeer (nog van vandaag) tips zijn welkom maar liever geen haat want ik doe echt mijn best. Kunnen jullie mij vertellen of er iets mis is of dat haar conditie slecht is? Of dat ze op het filmpje juist wel een prima conditie heeft? En tips over stel het is slecht hoe ik het kan verbeteren? Alv bedankt! :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat kun je aan de hand van foto's niet zeggen. Zo op de foto zie ik niks opvallends, niet opvallend dik of mager. Beetje weinig spieren, maar dat is logisch als ze een tijdje weinig gedaan heeft.
Ik snap niet zo goed wat die mensen willen bereiken met die opmerking. Je werkt er toch aan en ik ga er vanuit dat je gaat opbouwen.

Dankjewel! Ja ik werk eraan maar alsnog mensen met veel commentaar.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:15

Lindsey_99 schreef:
Je volgende topic is over een bult achter het zadel, en gezien de voorgeschiedenis denk ik dat je zelf ook wel veel twijfels hebt over de gezondheid van de pony. Is er recent een dierenarts bij geweest om haar eens goed te onderzoeken? Slechte longen, opgetrokken buik, bult achter het zadel; dat wijst toch wel op serieuze interne problemen.

Hey! Tandarts is net geweest en tanden bleken veel haakjes te hebben, dus daarom heeft ze veel problemen gehad. Die zijn bijgewerkt, en over een paar dagen komt hoefsmid alles goed bekappen, zadel is bijgevuld, en ze heeft minder last van een opgetrokken buik. Dus gaat allemaal ietje beter!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:40

Billieenfaye schreef:
CrazyCat schreef:

Dankjewel! Ja ik werk eraan maar alsnog mensen met veel commentaar.

Dat hoort er helaas nogal bij in de paardenwereld. Mensen geven zeer graag ongevraagd commentaar.
Niks van aantrekken is mijn advies.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:47

Heb je al een instructrice gevonden? Mijn bijrijdster lest bij lotte van rechtvaardige rijkunst. Super fijne vrouw en m'n oudje doet het echt heel goed op haar manier van lesgeven. Ze komt ook regelmatig in druten dus dat is wel te combineren met beneden leeuwen

Overigens zou ik wel eerst je pony laten checken voor die bult en het afvallen

equi_esmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:52

kwa gewicht is ze goed, ik zou zeggen: spieren opbouweeennnnn
denk aan longeren met dubbele longe en eventueel bijzet
rijden
wandelen,wandelen en nog eens wandelen