Trage eter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:24

Probeer gewoon een standaard schep sportbrok met een extra scheut olie zou ik zeggen.
Al die bulkvoeders worden bijna altijd langzaam gegeten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:28

Ik zou het ook zoeken in rijker voer met bijvoorbeeld een balancer voor vitamines en mineralen, zodat je daarnaast echt een dikmaker kunt geven. Ik denk dan aan Coolstance Copra, Marstall bergwiesen mash (hele smakelijke slobber) of een brok als Hippalgo bodybuilder. Of al fibrebeet ipv speedibeet.
Die timer is niet eens zo’n gek idee. Dan kun je haar gewoon neerzetten met een emmer eten en desnoods nog wat rijk hooi.

Weet je zeker dat de huisvesting wel passend is? Want als ze als enige warmbloed tussen koudbloeden staat en bijvoorbeeld onbeperkt arm hooi krijgen, dan kan dat voor jouw paard gewoon onvoldoende zijn.

Muze

Re: Trage eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:58

Maar fibrebeet, speedibeet, herbs, grunmash en dergelijk zijn allemaal voeders die met veel water geweekt moeten worden en best fors opzwellen.
Een volle schep is vaak maar max 700 gram product, als je er echt veel van wilt geven kom je echt aan die volle voer emmers..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 19:28

En wat voor ruwvoer hebben ze de hele dag? Iets waar niks in zit? Dan ga je in de basis al heel fout. Heel mooi voor de andere koudbloeden hoor, maar als jou warmbloed te kort komt is dat gewoon niet een goede basis.

Verder werken grote porties voer ook gewoon niet. Dus meerdere voerbeurtrn op een dag.

Hoe worden haar tanden gedaan? Wel gewoon onder verdoving en elektrisch zodat het echt goed is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:25

@Jokonootje: probeer eens een vanille-essence over het voer te gooien. Een paar druppeltjes is vaak al voldoende want het is behoorlijk geconcentreerd.
De meeste paarden zijn gek op de lucht en smaak van vanille :)

Cioccolato schreef:
Hoe worden haar tanden gedaan? Wel gewoon onder verdoving en elektrisch zodat het echt goed is?
Zonder verdoving en niet-elektrisch is niet goed meer tegenwoordig ??

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:30

Dat is niet iets van tegenwoordig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:35

Nou mijn paard is nog nooit verdoofd én nog nooit elektrisch gedaan en haar tanden en kiezen worden door een goede TA prima onderhouden en met haar 28 jaar eet ze nog perfect.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:39

Er zijn genoeg bewijzen dat je de achterste kiezen dan niet goed kunt bijhouden. Misschien dat jouw paard net geluk heeft dat die weinig aandacht nodig hebben. Dat het bij jouw paard goed gaat, maakt het nog niets iets om aan te raden. Gevalletje, "ik heb nog nooit een hersenschudding gehad ondanks dat ik altijd zonder cap rijdt, dus waarom zouden mensen met cap moeten rijden."

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:48

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:26

Waarom?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:08

Geen tips maar ik ken je gevoel van bij 1 van mijn honden. Begint ook altijd net te eten als ik ze wil uitlaten en gaat dan rustig brokje voor brokje eten en wat rond haar heen kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:11

Jokonootje schreef:
XladyX schreef:
Kun je met je stalhouder misschien afspreken om een stukje af te zetten met een draad op timer (X gate oid hoe het ook heet) die dan na bijvoorbeeld twee uur weer open schiet automatisch? Dan kun jij je paard apart zetten naast de kudde = ze is niet alleen, en hoef je niet op haar te wachten. Dat is hier een oplossing voor ons paard wat traag eet.

Dat zou misschien nog een optie kunnen zijn... Ga ik me eens in verdiepen

Dit wilde ik ook adviseren. Ik gebruik de feed x timer icm een goedkope rolpoort (30 euro oid). Werkt perfect!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:38

Die gate timer heb ik ook sinds kort, stukje afgezet en na paar keer had hij door dat de draad open was na de ingestelde tijd en had im ook hef vertrouwen dat ie echt open ging.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 23:46

Oke ik snap dat ze veel voer krijgt.
Maar een trage eter icm met een zinnige eter is echt niet handig.
Elke keer als ik wat anders dan anders probeer dan eet ze gewoon niet.
Dus al die opties van voer wisselen is gewoon geen optie. Voordat ik haar aan een nieuwe brok heb ben ik 3 weken voer weigeren verder. Dan is ze gewoon nog meer afgevallen. Als ik 1 handje andere brok door het huidige voer meng laat ze alles staan.
Ze gaan s nachts niet op stal. Anders had ik haar daar een enorme emmer voer neer gezet. Ze mag wel op stal maar de rest gaat niet naar binnen. Dat betekent dat ze alleen staat en dus veel verbrand en niet eet want gescheiden van de kudde en dus veel stress.

Ik ga die vanille eens proberen. Misschien eet ze dan iets meer door.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 23:52

Daihyo schreef:
Ik zou het ook zoeken in rijker voer met bijvoorbeeld een balancer voor vitamines en mineralen, zodat je daarnaast echt een dikmaker kunt geven. Ik denk dan aan Coolstance Copra, Marstall bergwiesen mash (hele smakelijke slobber) of een brok als Hippalgo bodybuilder. Of al fibrebeet ipv speedibeet.
Die timer is niet eens zo’n gek idee. Dan kun je haar gewoon neerzetten met een emmer eten en desnoods nog wat rijk hooi.

Weet je zeker dat de huisvesting wel passend is? Want als ze als enige warmbloed tussen koudbloeden staat en bijvoorbeeld onbeperkt arm hooi krijgen, dan kan dat voor jouw paard gewoon onvoldoende zijn.

Sorry ze heeft inderdaad de fiberbeet. Haal die twee altijd door elkaar.

Ze staat er niet als enige warmbloed. Er staan nog 3 warmbloeden. Die eten hetzelfde en worden er wel dik van.
De huisvesting is verder perfect. Ik ga haar absoluut niet verplaatsen.
Het totale management is precies zoals ik het zou willen. En de sfeer op stal is heerlijk. Mijn paard kan ook daadwerkelijk paard zijn in een stabiele kudde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:00

Maar krijgt geen goede voeding.. dus ergens gaat er wel iets mis in management.

Voor jou is die perfect. Voor je paard helaas minder.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 00:30

Cioccolato schreef:

Voer is aan te passen....

Maar goed ik heb wat tips gehad.

Mijn paard is hier gelukkig en ik ben er gelukkig. Ze is niet graat mager hooguit wat schraal nu.
Het enige wat ik vroeg was of er iemand misschien een tip heeft hoe ik haar iets sneller kon laten eten. Niet over welk voer ik haar geef. Ze doet het er oke op. Van het voorjaar wil ik best eens kijken naar een voerwissel. Nu echt niet

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:35

Ze doet het er niet OK op, ze is schraal.
Dit is niet wat je wilt horen, maar wel wat het is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:59

TS heb je mijn post over de mineralen gelezen? Want een correct gebalanceerd dieet kan absoluut de eetlust vergroten (en ook de opname van voedingsstoffen dus win win)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 02:34

Wellicht ook nog een optie om de rang binnen de kudde eens goed onder de loep te nemen. Grote kans dat jouw paard laag geplaats is en dus minder ruwvoer binnenkrijgt dan gewenst.
Het zou dan ook nog een optie zijn om meer ruwvoer aanbod te overwegen.

Wat betreft het langzame eten; paarden hebben een relatief kleine maag. Misschien is de hoeveelheid voor haar te veel om in 1x tot zich te nemen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 02:39

Ik stond ook op een fijne plek, paard 24/7 in de kudde, onbeperkt ruwvoer, maar dat was super arm spul. Speciaal voor dikkertjes blijkbaar. Echt graszaad hooi waar weinig in zat. Hij kwam iets te rond daar en in een half jaar tijd was ie enorm mager geworden. Wist niet dat het kon bij hem. Moest ook in één beurt voeren omdat ik niet standaard 2x op een dag kon gaan en dat ging gewoon niet. Hij moest zo veel eten dat ik het er bijna niet aan kreeg (ging net) en eigenlijk ook niet in één beurt. Hij kreeg buikpijn van het bijvoeren in combinatie met het grove stengelige ruwvoer en hij was helemaal opgeblazen met ribben en heup botten zichtbaar (zelfs door de wintervacht). Was bizar. Toch maar gauw verhuisd uiteindelijk ook mede omdat de prijs hoger werd en ik enorme extra kosten aan het maken was al voor bijvoeding. Twee weken na de verhuizing op rijker voer zag je hem zo bijtrekken. Dat hele arme spul paste blijkbaar echt niet bij hem. Nou had hij dus ook al onderliggend PPID wat niet bijgedragen heeft qua eiwitbehoefte en afvallen dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Maar het moraal van het verhaal: als het ruwvoer niet aansluit bij je paard dan kan het toch verrekte lastig worden hoor..

Wat ik me ook afvraag: als je aangeeft 3 scheppen voer te geven aangelengd met water dan is dat best een enorme hoeveelheid. Eet je paard dan traag of heeft je paard gewoon echt veel tijd nodig om dat naar binnen te kunnen werken? Langzaam eten en goed kauwen is juist echt heel goed. Beter dan dat gulzige geschrok. Is misschien niet perse iets waar je wat mee kan maar wellicht zou het in kleinere porties beter behapbaar zijn om erop te moeten wachten. Dan kunnen stalgenoten wellicht ook makkelijker helpen.

Maar zo'n stukje afzetten met eten en een timer op het hek zou helemaal fijn zijn natuurlijk als oplossing nu. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 06:24

Jokonootje schreef:
Cioccolato schreef:

Voer is aan te passen....

Maar goed ik heb wat tips gehad.

Mijn paard is hier gelukkig en ik ben er gelukkig. Ze is niet graat mager hooguit wat schraal nu.
Het enige wat ik vroeg was of er iemand misschien een tip heeft hoe ik haar iets sneller kon laten eten. Niet over welk voer ik haar geef. Ze doet het er oke op. Van het voorjaar wil ik best eens kijken naar een voerwissel. Nu echt niet

Het zijn zoals gezegd geen dingen die je wil horen. Maar wel dingen die gezegd moeten worden.
Je plaatst nu je eigen boven je paard ookal bedoel je het super goed. Op papier staat ze mooi, in praktijk werkt dat helaas niet altijd zo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:04

Vind het eigenlijk een beetje sneu dat je jezelf irriteerd omdat je paardje niet zo snel eet.
Heb je haast ofzo? Beestje kan er toch ook niks aan doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:35

Jokonootje schreef:

Sneller laten eten zal niet gaan minder volume voeren waardoor het eerder op is wel.
Een paard heeft een relatief kleine maag daar gaat niet snel veel volume in.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:58

Ik zou het zoeken in het trainen van dat alleen staan. Daar gaat even intensief wat tijd in zitten, maar lijkt me in dit geval zo waardevol.

Begin dan ook echt met haar zowat naast de anderen, maar wel apart te zetten.
Of als ze in paniek raakt als je wegloopt, dus niet weglopen, maar steeds een metertje opschuiven. Of een paar seconden uit het zicht, en dan terugkomen (voordat ze in paniek raakt dus) en dat zo uitbouwen.

Dat, en dan evt in combi met een timer op een hek en een stuk afzetten. Zet je haar erin en na een tijdje gaat die timer af en kan ze zo weer bij de rest.