Jonge ruin 3,5 reageert heel zuur op rechterflank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:44

Veluwse80 schreef:
Hutcherson schreef:
Dit is een caecum (blinde darm) probleem. Wordt aangestuurd vanuit de regio waar precies je zadel eindigd. Gaat vaak mis daar. Vaak is dit prima op te lossen door een goed opgeleide osteopaat.

Ok mijn foto is duidelijk genoeg dus…
Osteopaat heb ik wel een heel goede, ze stond eigenlijk gepland voor 7 maart maar zal haar even contacten voor zsm

Op bokt kunnen we geen diagnose stellen. Ik denk dat het meest verstandige is om een diagnose te laten stellen door een dierenarts.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:49

Veluwse80 schreef:
Dankjewel!
Ja de dierenarts komt sowieso maandag of dinsdag. En ik start weer een zandkuur omdat ik hem ook echt zie likken/hapjes nemen. Eerst maar het een en ander uitsluiten. Ga straks wel met hem wandelen, om wel die darmen in beweging te houden

Goed idee inderdaad om hem rustig te laten bewegen. Mijn paard was ook bekend met zand in zijn darmen (wat door stalrust vanwege blessure was ingeklonken en dus niet in de mesttest zichtbaar was, alleen met röntgen). Mij is geadviseerd 1x per 4 weken 10 dagen lang 2x per dag psyllium te geven. Wanneer je het langer achter elkaar geeft of te korte periode er tussen hebt dan reageren de darmen er minder op waardoor het zijn werking verliest.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 14:33

Popstra schreef:
Het paardje is 3,5 jaar. Heeft die al vaak een zadel op gehad dan dat die daar die last door kan hebben?

Jawel, paardje is goed zadelmak en zadel is recent aangemeten door zadelmaker. Nacontrole staat gepland

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 14:36

Gitana schreef:
Goed dat je dit hebt opgemerkt bij je paard. Als ze er langer last van hebben kunnen ze ook scheef gaan lopen door het te ontlasten.

Mijn merrie had hier ook last vast. De osteopaat zei dat er er te weinig beweging in de blindedarm zat. Ze zat ook wat vast, daarboven idd bij de rug. Ze vertelde dat het veroorzaakt kan worden door verschillende dingen, maar oa door stress, medicatie, voerwisselingen, slecht voer, slechte doorbloeding / vastzitten of andere toevoegingen aan het voer die niet goed zijn voor de darmen.

Ik kwam er uiteindelijk achter doordat mijn merrie haar heup steeds scheef ging. De chiropractor kwam wel met regelmaat, maar het probleem kwam steeds terug. Schijnt dus dat de blindedarm aan 1 kant van de heupbot (of bekken, weet niet precies) hangt. Als ze er veel last van hebben gaan ze dat ontlasten en kan je het merken doordat je paard scheef wordt of scheef gaat lopen.

De osteopaat heeft mijn merrie toen behandeld en ze werd er wel echt beter van. Binnenkort komt ze weer langs.

Hij is behandeld recent,eind januari .. door fysio/ osteopaat en herhaling nakijken stond gepland voor maart

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 18:13

Popstra schreef:
Het paardje is 3,5 jaar. Heeft die al vaak een zadel op gehad dan dat die daar die last door kan hebben?

Is al even onder het zadel, minimaal natuurlijk, maar zadel is aangemeten door zadelmaker en ook alweer aangepast tussendoor.

Onyks

Re: Jonge ruin 3,5 reageert heel zuur op rechterflank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:52

Geef je ons een update als de DA is geweest? Ik ben wel benieuwd wat het kan zijn!

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:06

Hoi allemaal,

Zo op het oog kan de DA niets uitsluiten. Ze verdenkt hem wel van zweren maar ik ga niet zomaar medicatie starten. Ik heb besloten hem naar de kliniek te brengen voor zandfotos en maagscopie. Woensdag breng ik hem naar de kliniek.
Bloed is nagekeken en daar kwam niets afwijkend uit. Van de DA Gastrovet gekregen als ondersteuning. En op haar advies zijn brok aangepast naar havens gastro+.
Verder moesten we hem wel licht jn arbeid houden:
Dus … to be continued!

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:02

Onyks schreef:
Geef je ons een update als de DA is geweest? Ik ben wel benieuwd wat het kan zijn!

We zijn gisteren bij de kliniek geweest voor scopie. Daar zijn idd zweren gevonden. Oude en iets recentere bij de uitgang van de maag.
Zand in de darmen was niet veel, moet kuur van 500gr psyllium per dag geven nu 7 dagen lang.
Verder 5 weken omeprazol en sucralfaat een fles.
Dus maar goed dat we gegaan zijn met hem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:06

Goed aangepakt, dus geen zand ophoping in de blinde darm ( kan soms kilo’s inzitten)

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:16

BigOne schreef:
Goed aangepakt, dus geen zand ophoping in de blinde darm ( kan soms kilo’s inzitten)

Ja ik ben blij dat ik ben gegaan. Nu weet je het in elk geval. Dus nu behandelen en op rust en dan over 5 weer weer terug voor controle scopie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:30

Veluwse80 schreef:
Onyks schreef:

We zijn gisteren bij de kliniek geweest voor scopie. Daar zijn idd zweren gevonden. Oude en iets recentere bij de uitgang van de maag.
Zand in de darmen was niet veel, moet kuur van 500gr psyllium per dag geven nu 7 dagen lang.

Goed gedaan. Zo kun je gericht behandelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:40

Veluwse80 schreef:
Onyks schreef:

Oh fijn dat je nu duidelijkheid hebt!

Gastro+ is fijn voer voor maag patiëntjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:57

Hutcherson schreef:
Dit is een caecum (blinde darm) probleem. Wordt aangestuurd vanuit de regio waar precies je zadel eindigd. Gaat vaak mis daar. Vaak is dit prima op te lossen door een goed opgeleide osteopaat.

Dit kan je onmogelijk zo stellen... veel paarden met maagzweren vertonen ook pijn in dit gebied. Met zand ook. Zo stellig zeggen dat het dit is en opgelost kan worden door een osteo is imo te kort door de bocht. Laat een DA het goed nakijken en zeker maagzweren en zand uitsluiten.

[Edit]
Was iets te snel zonder verder gelezen te hebben :')
Lees nu de uitkomst van het onderzoek.
Dit bedoel ik dus inderdaad... laat diagnosticeren aan de professionals over die het paard irl gezien hebben.
Goed TS dat je het na hebt laten kijken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:04

Wat goed dat je zo hebt doorgepakt ts daar zal jullie paard je dankbaar voor zijn. Hopelijk is hij snel weer opgeknapt. :)

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:26

Veluwse80 schreef:
Onyks schreef:

Dank voor de update. Balen dat hij zweren heeft, maar wel fijn om duidelijkheid te hebben. Ook wel goed om te weten dat hij niet veel zand heeft, dat is dan weer een lichtpuntje!
Succes met behandelen :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:02

Goed dat je het even hebt laten nakijken, want online diagnoses strooien is tegenwoordig wel erg een ding, maar dat kan natuurlijk nooit.