Trage wondgenezing - Help :((

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Re: Trage wondgenezing - Help :((

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:10

Dankjulliewel. Ik ga het laseren bespreken met de DA

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:21

Ik vind het er niet zo gek uitzien eigenlijk, soms duurt het gewoon lang. Overigens duurt het met meer beweging misschien langer voordat de huid helemaal dicht is, maar dat is niet het enige effect van beweging.

Je krijgt ook een betere doorbloeding, een functioneel genezen been, minder blijvende zwelling en een mentaal gezonder paard.
Natuurlijk wel in overleg met de dierenarts.

Bijvoorbeeld met mijn paard had ik haar achteraf veel eerder weer naar buiten moeten laten, want de gesloten huid zat veel te strak en is dus opnieuw opengegaan omdat het niet voldoende kon optrekken. Dat is toch ook niet de bedoeling, en daarbij zat ze mentaal echt diep in de put op stal.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:54

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met de laserbehandelingen. Ik hoop echt dat het wat geeft!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:57

_Femkeeex schreef:
Ik ben vorige week vrijdag begonnen met de laserbehandelingen. Ik hoop echt dat het wat geeft!

Reken maar!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:17

Ik heb bij mijn pony (ook op die plek, een irritante plek want hij gaat dan snel weer open)

Gelaserd zelf (met infrarood) en PEMF (dit zorgt ook dat wonden sneller helen) en ik had van Hidez dat Black Hawk zalfje. Het ging toen heel erg hard.

Laseren bij de dierenarts ook overwogen, maar de dierenarts zag dat niet zitten....

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:38

Ik ben benieuwd wat de laser gaat doen!

Zorg er ook voor dat je paard genoeg eiwitten binnen krijgt. Als je paard vanwege stalrust terug is gezet in voer, kan hij ook zo maar te weinig eiwitten binnen krijgen voor snel herstel. Je zou dan bijvoorbeeld sojaschroot bij kunnen voeren

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 21:34

Bowo schreef:

Zorg er ook voor dat je paard genoeg eiwitten binnen krijgt. Als je paard vanwege stalrust terug is gezet in voer, kan hij ook zo maar te weinig eiwitten binnen krijgen voor snel herstel. Je zou dan bijvoorbeeld sojaschroot bij kunnen voeren

Yes hij krijgt luzerne dagelijks. Ik zal jullie op de hoogte houden komende tijd. Ik ben ook benieuwd!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:41

Stagnerende wandeling heeft ook vaak te maken met wondinfectie. Je zou dagelijks 1 of 2x kunnen sprayen met cleanser spray van maxani, honinggel erop. Ik deed jaren geleden bij een pony met een gigantische beenwond af en toe een of 2 dagen een klein beetje hydrocortiderm op het granulatieweefsel. Dat droogde het wat in en remde zo de groei. Niet op de randen, want juist die wil je activeren. Dat werkte heel goed. Wij hebben nooit wat moeten wegsnijden. De wond zat in 8 weken zo goed als dicht (grootte van sprong tot kogel, een grote flap los)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:42

_Femkeeex schreef:
Bowo schreef:

Yes hij krijgt luzerne dagelijks. Ik zal jullie op de hoogte houden komende tijd. Ik ben ook benieuwd!

Ik zou iets van een eiwitpreparaat bijvoeren, zoals pavo protein plus, audavard myostem mass, horseflex protein powder of iets wat daar op lijkt. Dan voer je gerichter eiwitten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 11:59

Diddykong schreef:
Ik zou iets van een eiwitpreparaat bijvoeren, zoals pavo protein plus, audavard myostem mass, horseflex protein powder of iets wat daar op lijkt. Dan voer je gerichter eiwitten.

Dankjewel voor je tip, ik ga ernaar kijken.

Gisteren tweede keer laseren en wat een verschil op 1 week tijd... Het lijkt wel een wondermiddel. Er is op 1 week tijd meer voorruitgang, dan dat er in maanden is geweest. Ik ben jullie echt dankbaar!

Als ik dan even een klein klaagmomentje mag hebben, vind ik het wel jammer dat de dierenarts er niet zelf mee is gekomen :o Als we het meteen vanaf het begin hadden gedaan had dit mij waarschijnlijk behoorlijk veel geld gescheeld en kon hij veel sneller weer naar buiten... Nu moest ik zelf onderzoek doen en het aangeven. Achja ik probeer het positief in te zien en als een leermoment. Volgende keer ook meer zelf nadenken, eigen gevoel volgen en opzoek werk doen!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:19

Ik denk dat het komt omdat dierenartsen voor mensen nadenken... Laseren is niet heel goedkoop (maar lang met een wond zitten en gedoe is vervelender in mijn ogen ;)) en niet elke dierenarts is even goed met laseren. (Heel simpel gezegd: je kan met een laser ook echt dingen kapot maken... )

Ik doe altijd alles op eigen gevoel en onderzoek... Maar omdat je met een "dierenarts" laser echt dingen kapot kunt maken, zelf voor een infrarood laser gegaan. (Hier de dierenarts die het niet zag zitten om te gaan laseren... Wond op een scharnierpunt en pony was ehm... mjah... laat ik het zo zeggen, iets zat er in zijn hoofd niet goed, dus hij viel soms gewoon om... Denk ook dat ze daarom niet zo happig waren... Zo'n ding is duur... Maar ik had toen nog de hoop dat als zijn wond dicht was, dat hij dan opeens zou snappen hoe hij aan moest lopen zonder te vallen...)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:31

Welke honingzalf gebruik je? Vetramil bv zit echt maar heel weinig honing in, ik zou naar mesitran kijken want waar vetramil geloof ik 8% is is mesitran ointment bijna 50%! Hier vloog de wond ermee dicht, ik zweer erbij

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:56

Laseren is inderdaad een goed middel.
En helaas zit de wond gewoon op een hele vervelende plek.

Heb er ooit een op stal gehad met een wond op de kogel, en dat duurde ook erg lang voordat het hersteld was. puur doordat het een bewegend deel was.

1,5 jaar geleden nog een gehad met wond rondom pijpbeen en strekpees door.
Die is dan wel geopereerd maar uiteindelijk met boxrust, veel verbandwissels en o.a honingzalf en een keer laseren weer helemaal goed gekomen. ( laseren was ook pas toen ik er naar vroeg omdat ik goede dingen gehoord had )
https://www.flickr.com/gp/189904682@N05/Rwvjg123N4
Uiteindelijk :
https://www.flickr.com/gp/189904682@N05/041KR6m15m

En wat langer geleden ook ooit een jaarling op stal gehad met twee flinke beenwonden.
Deze is ook behandeld met boxrust, groene leem, honingzalf en ook veel verbandwissels en kreeg antibiotica erbij.
Paard loopt inmiddels in de sport en je ziet er nagenoeg niets meer van.
https://i.imgur.com/113p2Ea.jpg
tussentijds :
https://imgur.com/TqGQJCy
en toen het bijna dicht zat :
https://i.imgur.com/E9ESL9Q.jpg

Geef het dus ook tijd, want echt soms duren deze dingen helaas best lang.

lies schreef:
Ik snap het hoor, dat je wilt doen wat de da zegt. Maar dit duurt veel te lang en er lijkt weinig vooruitgang in te zitten. Daarnaast vind ik 2 maanden boxrust ook echt niet dierwaardig, zeker niet als ie er helemaal niet meer uitkomt. Dus ik zou toch mijn eigen plan gaan trekken en het beleid omgooien eigenlijk..

Wat is nou 2 maanden op een paardenleven ? Kom op zeg.
Nee niet ideaal maar soms is het even niet anders.

Muisjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:16

Waarom laat je het laseren niet doen door iemand uit de buurt? Is veel goedkoper. Overigens zijn er ook wel High power lasers waarbij je geen kans hebt op schade door warmte…

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:05

Muisjex schreef:
Waarom laat je het laseren niet doen door iemand uit de buurt? Is veel goedkoper. Overigens zijn er ook wel High power lasers waarbij je geen kans hebt op schade door warmte…

Bij high power lasers zou ik echt wel voor een correct opgeleid persoon gaan.
Ik weet dat iedereen ze kan kopen, en dus gebruiken, maar vind dat zelf… nouja…. Niet zo handig. Zeg maar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:02

Muisjex schreef:

Dat komt omdat ze qua specificaties wel onder High Power Lasers vallen maar door de accesoires en instellingen geen hoog vermogen geven. En daarom ook veel minder resultaat geven.

Muisjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:19

janderegelaa schreef:
Muisjex schreef:

Dat komt omdat ze qua specificaties wel onder High Power Lasers vallen maar door de accesoires en instellingen geen hoog vermogen geven. En daarom ook veel minder resultaat geven.

Ik heb begrepen dat fysiotherapeuten meer met jouw high power laser werken en de klinieken zoals Wolvega etc.. met de Asa laser…..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:37

Muisjex schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb begrepen dat fysiotherapeuten meer met jouw high power laser werken en de klinieken zoals Wolvega etc.. met de Asa laser…..

Je bent verkeerd geinformeerd :D
Dit zijn alleen de dierenartsen:

Afbeelding

Wolvega heeft inderdaad een ASA en stuurt de meeste patienten door. En dat heeft wel met resultaat te maken.

Muisjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:45

Snap je argumenten wel. Het is natuurlijk ook je broodwinning

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:21

Happinez schreef:
lies schreef:
Ik snap het hoor, dat je wilt doen wat de da zegt. Maar dit duurt veel te lang en er lijkt weinig vooruitgang in te zitten. Daarnaast vind ik 2 maanden boxrust ook echt niet dierwaardig, zeker niet als ie er helemaal niet meer uitkomt. Dus ik zou toch mijn eigen plan gaan trekken en het beleid omgooien eigenlijk..

Alsof je het een paard uit kunt leggen.. Het is niet even. 2 maanden is echt heel lang, zeker gezien er geen enkele vooruitgang was en ze er zo nog 2 maanden aan vast kon plakken. Ga zelf maar eens 2 maanden op je wc wonen. Kijken hoe stabiel jij mentaal blijft.

Anyway, gelukkig is er vooruitgang door het laseren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:41

Muisjex schreef:
Snap je argumenten wel. Het is natuurlijk ook je broodwinning

Nee hoor, is echt flauwekul. Er zijn zat goede, sterke lasers. Alleen niet die.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 00:37

Ik vind de prijs van het laseren gelukkig heel erg meevallen. Ik heb ook geinformeerd over de mogelijkheid en de voordelen van een eigen lasern aanschaffen, maar ze zei dat ik voor een laser die dezelfde sterkte heeft als zij hebben 10.000 euro mag gaan neerleggen. De laserkosten van de DA per keer zijn nu 25 euro dus ik vind het heel erg meevallen gelukkig.

Hij staat nu meer in de paddock en ik ga dagelijks met hem wandelen, dus gelukkig niet meer volledig boxrust.

Ik ga kijken voor de tip van een andere honingzalf. Dankjewel ook voor de andere tips!

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:51

Fijn dat het laseren al zo goed helpt. Hoe vaak wordt het gelaserd? Om de 3 dagen?
Mocht je er nog verband omheen willen doen voor betere wondgenezing tussen de laserbehandelingen door dan zou ik het verbinden met Aquacell AG wat al eerder genoemd is. Deze mag een paar dagen blijven zitten.
Succes!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 13:00

De wond wordt 1 keer per week gelaserd en het verband blijft er ook 1 week op zitten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:04

lies schreef:
Happinez schreef:

Alsof je het een paard uit kunt leggen.. Het is niet even. 2 maanden is echt heel lang, zeker gezien er geen enkele vooruitgang was en ze er zo nog 2 maanden aan vast kon plakken. Ga zelf maar eens 2 maanden op je wc wonen. Kijken hoe stabiel jij mentaal blijft.

Anyway, gelukkig is er vooruitgang door het laseren.

Nou mijn dieren hebben er geen mentale problemen aan over gehouden, en rennen nu weer blij door de wei. Als ik ze niet een paar maanden had opgesloten hadden ze nu niet meer rond kunnen rennen maar was het gewoon einde verhaal geweest.
En ja er zijn ook mensen die helaas lange tijd bed gebonden zijn en ook niet direct zwaar depri zijn en het leven niet meer zien zitten hoor.
Dan neem ik 2 maanden voor lief en doe ik er verder alles aan om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.

_Femkeeex schreef:
De wond wordt 1 keer per week gelaserd en het verband blijft er ook 1 week op zitten.

Fijn om te horen, hopelijk slaat het goed aan :D