Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:38

Klinkt als dat hij een of ander virus of infectie onder de leden had en toen zijn systeem dit eenmaal kwijt was hij weer zichzelf kon zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:14

Als je weet waar hij zal gaan stoppen en achterwaart stappen dan kun je proberen dit gedrag voor te zijn door hem juist daar een andere oefening te vragen zoals schouder binnenwaarts of travers of een slangenvolte zodat het hoofd meer naar binnen gesteld wordt.
Je kan ook vragen aan je paard om op dat punt iets actiever voorwaarts te zijn.
Sowieso moet de aandacht gewoon bij jou blijven.

Je moet hem sowieso vóór zijn, als je stoppen en kijken toestaat zal hij dit ook blijven doen want je beloont zijn gedrag hiermee.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 10:20

Art_Ificious schreef:
Als je weet waar hij zal gaan stoppen en achterwaart stappen dan kun je proberen dit gedrag voor te zijn door hem juist daar een andere oefening te vragen zoals schouder binnenwaarts of travers of een slangenvolte zodat het hoofd meer naar binnen gesteld wordt.
Je kan ook vragen aan je paard om op dat punt iets actiever voorwaarts te zijn.
Sowieso moet de aandacht gewoon bij jou blijven.

Je moet hem sowieso vóór zijn, als je stoppen en kijken toestaat zal hij dit ook blijven doen want je beloont zijn gedrag hiermee.

Ja daar heb je wel een punt ja. Voor mijn gevoel was stoppen zonder achterwaarts te gaan al beter dan achterwaarts maar je hebt gelijk dat ik hier mee het gedrag beloon.
Nu moet ik zeggen dat hij dit in de bak helemaal niet doet. Maar juist op het pad over het terrein dit pad is +/- 3 a 4 meter breed dus bij het acherwaarts gaan vind ik het altijd wel een beetje spannend dat we niet in het hek of het draad eindigen. Maar ik kan zeker proberen hem daar net iets meer aan het werk te zetten zodat hij minder bezig is met andere dingen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 13:56

Omdat hij gister zo super relaxt was en niet op of om keek bij het opzadelen. Had ik gister avond besloten toch de zadelmaker even te appen of ze binnenkort tijd had het zadel toch even te controleren. Zodat als ik er binnenkort weer opstap dat in ieder geval niet het zadel hem niet lekker zou zitten.
Ik kreeg meteen een appje dat ze vanochtend al langs konden komen (ze zitten hier letterlijk om de hoek)
Het zadel bleek nog perfect te liggen echt helemaal niets hoefde aangepast te worden en hij heeft zich keurig gedragen wat ook echt top is.
Dit vond ik voor vandaag wel weer genoeg training/ indrukken en polonaise aan zijn lijf. Maar ik denk dat dit weer een hele goede ervaring voor hem is geweest!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:03

Super zeg, wat ga je lekker!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:18

Ik zie de foto van jouw merrie en ik dacht even : dat is die van mij. Maar dat kan niet niet, ik heb haar sinds 2019. Maar zij is ook een zwarte merrie met een halve maan op haar voorhoofd en ze kan precies zo lief kijken. <3
Fijn dat het gedrag van jouw ruin zo positief is veranderd. Ik zou er niet teveel over nadenken en gewoon genieten. Hij heeft zich waarschijnlijk zolang niet echt lekker gevoeld en nu voelt hij zich weer oke en is het het kind wat je ooit had.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:02

Aangezien het vandaag mooi weer wordt en het gisteren weer geweldig ging, zowel het opzadelen het werk aan de hand en het rondje aan de longe en uiteindelijk nog het begin van het opstijgen/staan/hangen op het krukje.
Ga ik vandaag kijken of ik er weer een rondje op kan in het longeerrondje. Mocht alles net zo soepel gaan als gister dan zal het zeker lukken, en mocht het vandaag moeizamer gaan doen we gewoon iets anders.
De aankomende 3 dagen ben ik druk dus als alles vandaag lukt heeft hij even mooi wat verwerkingstijd.
We gaan zien wat de dag ons vandaag brengt :o maar ik heb er zin in :D

(En alvast voor het mogelijke commentaar want het blijft natuurlijk bokt:
Hij doen Niet heel veel opzadelen moet altijd, dan stap ik hem een rondje in over het hele terrein (dressuur aan de hand), in het longeer rondje deden we een drafje en galopje links en rechts. Toen het krukje er naast en 2 keer hangen en hem aan de rechterkant een snoepje gegeven zodat hij me goed aan beide kanten ziet en dan al grazend uitstappen al met al 20 a 30 min bezig geweest gisteren.)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 19:16

JEEEEEY het is gelukt.

Na dezelfde voorbereiding als gister ben ik rustig opgestapt en heb ik even gestapt en gedraaft door het longeer rondje.
Dit was de de eerste keer onder het zadel sinds een halfjaar aan drama en de aller eerste keer onder het zadel met bit. Al met al zal het denk ik de 10 de keer zijn dat er überhaupt iemand (ik) op zat.

Dus ben super trots op hem het was voor ons beide een goede ervaring, compleet zonder enige spanning.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 16:39

Ik weet dat ik hier vooral tegen me zelf praat haha maar toch wil ik onze stappen weer even delen!

Vandaag onze eerste "buitenrit" over eigen terrein! Dit zat totaal niet in de planning, maar na maandag onze eerste keer weer onder het zadel sinds een half jaar. Had ik vandaag besloten hem even aan de hand te werken (dressuur aan de hand met het zadel op). Hij deed het zo goed ging overal langs ik kon hem voorwaarts houden bij nieuwe/ spannende dingen op het terrein. En hij liep zowaar netjes nagevelijk en totaal niet omdat ik er aan de voorkant aan pruts want buiten verbinding met de mond nemen doe ik helemaal niets aan de voorkant ik ben juist zo blij dat hij eindelijk het bit accepteerd, dus aan de voorkant prutsen is wel het laatste wat in me op zou komen.
Toen alles zo fijn ging besloot ik het longeer rondje in te gaan voor een drafje linksom en een drafje rechts om. Ook dit ging zo lekker dat ik het hek heb open gegooid en hem heerlijk over eigen terrein heb uitgestapt.
Voor ons beide veel leuker dan in het rondje.
Volgens mij hebben we er beide van genoten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:53

Wat fijn die vooruitgang!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:05

Dat geeft positieve energie! Lekker nagenieten <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:15

Wat een fijne updates zeg!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 19:19

We zijn lekker bezig. En gaan voor zo veel mogelijk afwisseling. Longeren, rijden, grondwerk, dressuur aan de hand en vandaag stond er een boswandelingen op de planning.
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:21

Vandaag voor de eerste keer in de bak gereden, dit ging super goed! Toen ben ik afgestapt en heb ik het hek open gedaan ben ik er weer op geklommen en ook meteen eerste keer helemaal alleen 2 rondjes over eigen terrein gereden. Zo leuk en hij was onwijs braaf en dat terwijl er echt veel zeilen en wapperende dingen op het terrein staan waar ik met deze wint langs moest.
Ik ben al weer super trots. *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:38

Ik vind dat je heel normale dingen doet met een paard van 4. Wat leuk dat het zo goed gaat, en natuurlijk ook om je eigen fokproduct in te rijden.

Wat ik zou doen als ik jou was, want dat was je oorspronkelijke vraag: GENIETEN. Leuke dingen met 'm doen. Hem laten zien dat het leuk is met jou. Hij begrijpt niet waar de operaties en de pijn in zijn hoofd voor waren. Hij weet wel dat het veel pijn deed, en dat jij er steeds bij was. Maar nu hij pijnvrij is ben jij er ook. Door er steeds voor hem te zijn, leuke dingen met hem te delen, hem op te leiden, al dat soort dingen die eigenlijk heel normaal zijn, laat je hem steeds weer zien dat dát het leven is wat hij bij jou heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:39

Fijn dat het zo lekker gaat!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 11:43

Hier helaas na sprongen voor uit te hebben gemaakt een flinke stap terug.

Het rijden gaat echt geweldig vind hij volgens mij ook helemaal leuk maar enkele weken geleden toen ik eindelijk mijn aller eerste les had in gepland was hij opeens weer heel fel bij het omdoen van het hoofdstel. Ik heb doorgezet want ik dacht dat hij misschien mijn zenuwe voelde (ik was niet zenuwachtig maar dacht misschien onbewust) maar helaas bleek er iets anders aan de hand toen ik na het in doen van het hoofdstel ging controleren wat er nou aan de hand was.
Hij bleek toen een lelijke wond op zijn oor te hebben die natuurlijk pijn deed bij het omdoen van het hoofdstel. Door de wond kon hij geen hoofdstel/halster om dus was hij 4 weken vrij dat het eindelijk geheeld was. In de tussentijd was hij veelste dik geworden en had ik een grasmasker besteld. Ik heb hem toen het graasmasker omgedaan wat eigenlijk verbazend goed ging en toen weer voor het eerst gereden. Het hoofdstel omdoen was wel weer iets moeilijker dan normaal (na het gedoe met zijn oor) maar al met al was het weer gelukt.
Toen wou ik voor de 2de keer gaan rijden toen was hij weer extreem fel met het om doen van het hoofdstel, dit keer dus eerst gecontroleerd of er wondjes waren maar dat was niet het geval. Toen het hoofdstel eenmaal met grote moeite om was heb ik heerlijk gereden, maar bij het afdoen van het hoofdstel weer een hoop gedoe. Na de oren helemaal stukje voor stukje te hebben afgevoeld, kwam ik een bultje tegen op de aanzet van het oor. Ik denk een wespen steek (voelde ook warm) van een wesp die waarschijnlijk vast heeft gezeten tussen het oor en het graasmasker.
Vervolgens heb ik uiteraard geen hoofdstel meer omgedaan tot het moment dat ik weer zonder problemen aan het oor kon zitten (halster een graasmasker was overigens geen probleem).
Maar van af dat moment ik er eigenlijk weer bijna geen hoofdstel meer om te krijgen.... hij is fel soms bijna gevaarlijk loopt door me heen of draai op alle mogelijke manieren van me weg, maait met mijn voorbenen....

Ik ben dus weer helemaal op nieuw begonnen, eerst het hoofd laten zakker hoofdstel volledig uit elkaar alleen nog kopstuk en frontriem, hem daar mee aaien, dit was eerst ook niet mogelijk maar gaat nu goed. Iedere keer als het hoofdstel zijn hoofd raakt en hij laat zijn hoofdzakken een koekje er in. Nu ben ik zo ver dat ik het kopstuk als weer over zijn oren kan doen op een redelijk ontspannen manier. Ik oefen dit nu zo veel mogelijk keer per dag korte sessies 1 of 2 keer om doen en klaar en straks zal ik opbouwen door het hoofdstel weer verder in elkaar te zetten.
Bijkomend probleem is ik ben 1,65 en weeg nog geen 60 kilo en hij is 1.80 en denk wel tussen 700 en 800 kilo als hij zijn hoofd omhoog doet kan ik er nooit meer bij. Als ik filmpjes kijk met tips hoe dit op te lossen zijn het altijd grote mannen met zo een klein western paardje ..... dan lijkt alles toch een stuk makkelijker....

Maar als iemand een goede tip heeft of filmpjes weet zijn die meer dan welkom!
Ik denk dat het straks weer makkelijk zal gaan, maar stel dat ik hier hulp bij wil, wat voor iemand zou ik dan moeten benaderen?? Iemand op het gebied van grondwerk, of juist een gedragsdeskundige of heel iets anders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:35

Ik denk dat jij een heel gevoelig paard hebt die nu een paar keer een negatieve ervaring heeft gehad bij het omdoen van het hoofdstel bij zijn oren en daarom zo reageert.

Ik denk eigenlijk dat je al heel goed bezig bent, je zou hem ook nog kunnen vastzetten aan het halster en deze er even tijdelijk onder laten zodat hij zijn hoofd niet te ver omhoog kan doen. (mits dit geen extra spanning geeft)
En veel oefenen met oren aanraken.

Eigenlijk denk ik dat je er wel iemand bij kan halen, maar die zal hetzelfde gaan doen als wat jij nu doet. Hij moet gewoon weer vertrouwen krijgen en positieve associaties. Wat wel kan helpen soms is een anatomische gevormd kopstuk die makkelijker over de oren gaat/ de oren meer vrij laat. Die geven daar minder druk en dat is prettiger voor sommige paarden.

En volgens mij, als alles echt heel moeilijk gaat..bestaan er ook halsters die om te bouwen zijn naar een hoofdstel. Een halster/ hoofdstel: https://www.ej.nl/halster-hoofdstel-har ... 62056.html

Dat zou je ook nog tijdelijk kunnen gebruiken, kun je gewoon het bit en de teugels er aanmaken of er af doen en heb je helemaal geen gedoe met hoofdstel aan doen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 20:35

Dank je wel voor je reactie, en voor het halster hoofdstel die kon ik nog niet is een goede optie!

En over de anatomische gevormd kopstukkken ben ik heel benieuwd welke je dan zou
aanraden er zijn zo veel verschillende modellen. Ik ben wel benieuwd wat jou de beste optie zou lijken.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:54

Ik lees dat halster en graasmasker geen probleem zijn. Die hebben geen frontriem en daar ligt het kopstuk waarschijnlijk wat verder naar achter dan bij het hoofdstel. Is het een idee om de frontriem er (tijdelijk af te halen. Het bovenstaande halsterhoofdstel heb ik zelf voor een van mijn paarden gehad. Is een fijn hoofdstel maar wel vrij krap rond de oren.
Ik zou dus iets zoeken waar veel ruimte voor de oren is.
Verder denk ik dat je goed bezig bent met kleine stapjes en veel belonen, vooral daar rustig mee doorgaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:51

DDDara schreef:
Dank je wel voor je reactie, en voor het halster hoofdstel die kon ik nog niet is een goede optie!

En over de anatomische gevormd kopstukkken ben ik heel benieuwd welke je dan zou
aanraden er zijn zo veel verschillende modellen. Ik ben wel benieuwd wat jou de beste optie zou lijken.

Graag gedaan :)

Voor jouw paard zou ik voor een hoofdstel gaan met een teruggesneden kopstuk, die echt veel ruimte vrij laat bij de oren. Zoiets bijvoorbeeld: https://agradi.nl/products/horka-hoofds ... gKTOvD_BwE

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 09:57

Dank jullie wel voor de tips hier kan ik echt wat mee.

Het was mij zelf ook al opgevallen dat het kopstuk van het hoofdstel dichter op de oren lag dan die van het halster en ik heb dus geregeld het probleem gehad dat de frontriem echt te strak zat, ik heb meer frontiemen geprobeerd dan bitten dus dat zegt ook wel wat. Nu heb ik een extra full hoofdstel dat zit beter.
Ik gebruikte tot nu toe een normaal kopstuk gewoon een recht stuk leer omdat de anatomische in full niet paste zijn oren zitten verder uit elkaar waardoor de inhammen (ruimte) voor de oren op de verkeerde plek zitten.
Maar dat terug gesneden kopstuk ziet er wel goed uit alleen zie ik dat die er alleen in full is dus dat zou ik moeten proberen of dat niet weer te smal is voor zijn grote brede hoofd.

Maar ook de tip om het zonder frontriem te proberen vind ik een hele goede, zelf nooit over nagedacht.
Nu heeft mijn huidige hoofdstel de neusriem los van het kopstuk als ik de front riem er dus af haal zitten ze niet meer aan elkaar vast. Dit zou ik eventueel met een bontje kunnen oplossen of zou dat juist weer vervelend zijn acher de oren of misschien juist extra fijn en zacht. Ik zou ook zelf iets in elkaar kunnen knutselen om het hoofdstel bij elkaar te houden of gewoon 1 van mijn verzameling frontriemen stuk kunnen knippen en alleen de lusjes (waar het kopstuk door heen gaat) kunnen gebruiken..........
Of ik kan ook de neusriem er af halen dat ik alleen nog een bakstuk bit en keelriem heb.....

Genoeg stof tot nadenken weer!

Dank jullie wel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 14:20

Ik heb vandaag frontriem en neusriem er afgehaald, dus alleen kopstuk bakstukken en bit. En hier mee geoefend eerst wou hij er niets van weten maar toen deed ik het alleen als een ring/riem om zijn hoofd/nek toen was het wel oke, daarna deed ik gewoon als of ik het hoofdstel in ging doen, maar inplaats van het bit in de mond doen liet ik hem onder de kin glijden en dan het kopstuk over ze oren.
Toen of dat oke was heb ik afgewisseld een keertje bit in en dan weer paar keer bit onder de kin. Toen dat goed ging ben ik met bit in even het bos in geweest touw gewoon aan het halster dus geen druk op het bit zodat het een goede en vooral leuke ervaring was.

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:28

Wat een verhaal, wat heeft hij al veel meegemaakt en jij dus ook.

Fijn dat het nu zo goed gaat. Ik heb voor mijn paarden eigenlijk altijd een (doodsaaie, maar dat hoeft natuurlijk niet) frontriem op maat laten maken; die dingen zijn vaak te kort.

Behalve de dingen die je doet, zou je ook nog gewoon met hem kunnen spelen. met een bal of zoiets

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:30

Goed bezig ts. Misschien kijken naar een ander meer ergonomisch kopstuk. Deze ligt er dicht tegen z’n oren aan.